Skulle du våga resa till Turkiet?

Jag var i Turkiet för tolv år sen. Charter, inga konstigheter egentligen.. Däremot var det jobbigt att se alla djur som for illa, och små barn som gick och tiggde. Jag kan inte med gott samvete semestra då.
Jag föredrar att semestra på ställen där människor och djur har ett värdigt liv, och hjälper hellre genom att skänka pengar till organisationer..
 
Jag var i Turkiet för tolv år sen. Charter, inga konstigheter egentligen.. Däremot var det jobbigt att se alla djur som for illa, och små barn som gick och tiggde. Jag kan inte med gott samvete semestra då.
Jag föredrar att semestra på ställen där människor och djur har ett värdigt liv, och hjälper hellre genom att skänka pengar till organisationer..
Tror du på något sätt påverkar djuren negativt att du kommer på semester? Tvärt om så leder turism ofta till minskad fattigdom och bättre förhållanden även för djuren.
 
Tror du på något sätt påverkar djuren negativt att du kommer på semester?
Nä men det kan ju ändå vara nåt man inte vill se på semestern? Jag tycker också det är asjobbigt att vara i en sån miljö och även om det inte hindrar mig från att resa så förstår jag om vissa är för "blödiga" för att orka med det.

Tvärt om så leder turism ofta till minskad fattigdom och bättre förhållanden även för djuren.
Förutom när turisterna stödjer typ den värsta skit man kan komma på. Typ tjurfäktning. Som massa människor går på när de är i Spanien för "det måste man ju ha sett".
 
Tror du på något sätt påverkar djuren negativt att du kommer på semester? Tvärt om så leder turism ofta till minskad fattigdom och bättre förhållanden även för djuren.

Det sa jag inte, men jag tror inte de får det bättre av mitt besök heller. Inte sämre heller för all del..

Om jag inte är där och jobbar med någon organisation. Dessa stöttar jag gärna ekonomiskt dock. Och eventuellt hade jag kunnat tänka mig att åka och jobba som frivillig på det viset.

Andra får dock gärna åka och semestra på dessa ställen, för mig känns det dock inte bra i magen, jag kan inte njuta av semester när jag ser misär. Gör det mig till en dålig människa, så fine, jag kan leva med det ;)

Därmed inte sagt att jag ignorerar problem och stoppar huvudet i sanden bara för det, och kan andra semestra och se raggiga och magra hundar och katter stryka omkring, så fine by me, men för mig ger det en underlig bismak.

Jag ger hellre en slant och åker sen nån annanstans. Vad andra gör är upp till dom.
 
Tror du på något sätt påverkar djuren negativt att du kommer på semester? Tvärt om så leder turism ofta till minskad fattigdom och bättre förhållanden även för djuren.
Fast det är inte säkert. Ofta går ju pengarna till annat och djuren är väldigt lågprioriterade eftersom det inte finns särskilt bra djurskyddslagar. Jag har ifrågasatt folk som hållit b.la kaniner i små, små burar med nätgolv och utan grovfoder överhuvudtaget, knappt vatten. De blev en aning förvånade och stötta eftersom det är helt normalt att hålla djur så där de kommer ifrån. Det finns liksom inte på kartan att djuren kan ha det bättre så varför skulle pengarna gå dit? Snarare hjälper det bara de att skaffa fler djur som får lida...
 
Jag hade absolut vågat, men jag väljer att inte göra det. Jag väljer bort flera länder eftersom de inte passar mitt tänkesätt. För mig är det inte spännande med länder som bryter mot alla typer av mänskliga rättigheter, som låter djur öppet fara illa och som inte har ordning och reda på sina grejer rent allmänt. Det är lite samma känsla som att stanna och titta på skadade människor i en trafikolycka.

Jag ratar Thailand, kommer aldrig att sätta min fot där så länge myndigheterna tycker att det är okej med barnprostitution. I massor med år har många turister och andra försökt att få Thailand att ändra på sitt tänkesätt, men motargumentet har varit att så länge barnprostitutionen drar turister och drar in pengar så tänker de inget göra åt saken. Då kan jag lägga mina pengar i tex Indien, där de verkligen arbetar emot barnprostitution. Visst har Indien också sina fel och brister, det har alla länder, men för mig betyder vissa saker mer än andra när jag väljer resmål eller vad jag ska handla.

Jag väljer hellre länder som vill ha turister, än som inte vill ha det.

Å andra sidan, ska man titta på det landet i EU som kränker flest mänskliga rättigheter så ligger Sverige i topp. Här dubbelstraffar vi människor utan rättegång genom skatteverkets beslut, här har vi icke rättvisa rättegångar då myndighetspersonal är jävig, vi fryser tillgångar utan ordentliga beslut, etc, etc, etc. http://www.manskligarattigheter.se/...rige/europadomstolens-domar-i-mal-mot-sverige
 
Det sa jag inte, men jag tror inte de får det bättre av mitt besök heller. Inte sämre heller för all del..

Om jag inte är där och jobbar med någon organisation. Dessa stöttar jag gärna ekonomiskt dock. Och eventuellt hade jag kunnat tänka mig att åka och jobba som frivillig på det viset.

Andra får dock gärna åka och semestra på dessa ställen, för mig känns det dock inte bra i magen, jag kan inte njuta av semester när jag ser misär. Gör det mig till en dålig människa, så fine, jag kan leva med det ;)

Därmed inte sagt att jag ignorerar problem och stoppar huvudet i sanden bara för det, och kan andra semestra och se raggiga och magra hundar och katter stryka omkring, så fine by me, men för mig ger det en underlig bismak.

Jag ger hellre en slant och åker sen nån annanstans. Vad andra gör är upp till dom.
Ett land blir inte rikare av att man undviker det. Jag förstår alldeles utmärkt om folk inte är bekväma med att åka till fattiga länder. Det var att du inte med gott samvete kunde semestra där som jag reagerade på

Det känns som ett udda sätt att döva sitt samvete att inte ge landet mer inkomster och arbeten så folk slipper vara så fattiga. Visst är det snällt att skänka pengar men i längden är det bättre att landet genererar sina egna inkomster och slipper leva på folks välvilja och önskan att skänka.
 
Jag är i Grekland nu, på samma vis som jag varit nästan varje september sedan -89. Och jag har nog aldrig varit mer välkommen än nu. Är det någon gång de behöver sina besökare så är det nu.

Ja, så kan det säkert vara. Jag personligen skulle dock inte tycka att det skulle kännas bra för min egen del. :)
 
Ett land blir inte rikare av att man undviker det. Jag förstår alldeles utmärkt om folk inte är bekväma med att åka till fattiga länder. Det var att du inte med gott samvete kunde semestra där som jag reagerade på

Det känns som ett udda sätt att döva sitt samvete att inte ge landet mer inkomster och arbeten så folk slipper vara så fattiga. Visst är det snällt att skänka pengar men i längden är det bättre att landet genererar sina egna inkomster och slipper leva på folks välvilja och önskan att skänka.

Jag förstår absolut vad du menar. Och det är upp till var och hur de vill stötta. När jag väl dock har råd att åka på semester, så vill jag må bra på resmålet, och det gör jag inte när jag ser misär. Av samma anledning ser jag ingen lockelse att åka till Indien, eller Thailand eller liknande. Min magkänsla gör att det känns snuskigt att sitta på stranden och glassa när det springer runt gatubarn etc.
Sen om andra kan bortse från det, semestra där och se att de hjälper landets befolkning, så är väl det jättebra, men jag vill inte. Av de skälen jag uppgett. Det känns inte bra, och de surt förvärvade slantar jag har lägger jag som sagt hellre på ett resmål där jag inte känner mig obekväm.
 
Ja, så kan det säkert vara. Jag personligen skulle dock inte tycka att det skulle kännas bra för min egen del. :)
Vad skulle inte kännas bra? Att du kan hjälpa till att få landet på fötter igen? Turismen är en av Greklands viktigaste näringar, efter ett par knackiga år har det vänt igen. De behöver varenda krona som vi turister spenderar. Därför är vi otroligt välkomna.

På ön där jag är just nu är varje business familjedriven, jag ser precis vart mina pengar går. En tavernaägare frågade häromkvällen hur krisen har skildrats i skandinaviska medier, har folk blivit avskräckta från att åka hit?

På en annan taverna pratade jag med kockens pappa, en pensionerad grekamerikan som egentligen ville åka tillbaka till USA. "Jag har min pension härifrån Grekland och den har sänkts från 1400 euro i månaden till 850. Jag saknar USA men jag behöver ta hand om mina åldriga föräldrar här" sa han. Så går det till här, folk kämpar på och tar hand om varann. Och de gör det mycket bättre om vi stödjer deras familjeföretag med våra pengar.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
760
N
Övr. Barn Funderar att boka en resa till Turkiet nästa år, i slutet av Maj eller början av juni (när hästarna börjat gå ute, och resepriserna...
Svar
1
· Visningar
1 468
Senast: Spirit
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 455
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp