Bukefalos 28 år!

Skulle ni välja bort tävlingar om...

break_a_leg

Trådstartare
Ni redan i proppen visste vilka domare som skulle döma?

Finns det något som säger att man inte får publicera domare i proppen?

(Inga namnpubliceringar i denna tråd utan diskutera frågan allmänt)
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Jag är kluven, men rent konkret så jo jag hade valt att inte rida för vissa.

Dock så red jag för en domare från Tyskland i våras som hatade oss, samme domare skulle döma på en större tävling som jag skulle rida. Fick bita i det sura äpplet och red för kung och fosterland :D Tränade på allt som han hade givit mig kritik för förra gången och denna gången höll han mig högt och jag fick de poäng jag skulle ha. Jag fick runt 60% första gången och andra gången fick jag 67%

Så med facit i handen, nej det hade jag inte gjort men å andra sidan så är ju det inte så lätt att sålla i fälttävlan med tanke på antalet tävlingar :D

Sedan så tycker jag iof att det ger lite utmaning att rida för en domare som inte gillar ekipaget
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Nej, jag skulle inte välja bort.
Om det är en domare jag vet som brukar sätta mig lågt så har ju den uppenbart sett brister hos mig som undgått andra. Bara till att träna på mer och kämpa mer. Svårare än så är det inte enligt mig ;) Visst, det är inte roligt att bli sågad vid fotknölarna ibland av en domare, medan en annan domare öser beröm över en. Men sådant är livet, man får inget gratis. Man får ta kritiken för vad den är, just kritik, oavsett om den är positiv eller negativ.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Jag hade valt bort.. det finns två domare som jag inte slänger pengar på helt klart.

Fälttävlan hade jag dock aldrig valt bort oavsett domare, det finns ju 2 mer intressanta moment där som är värt att betala pengar för :D
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Ja det skulle jag. Det finns en domare som alltid håller mig minst 10 % lägre än de andra domarna när det är tre domare. Skulle hon vara ensam domare så skulle jag inte rida den tävlingen om jag fick veta redan i proppen att hon skulle döma. Så kul är det inte att lägga tid, energi och pengar på en hel dag på tävling för att komma sist. Sen är det klart att det finns den del som man gillar mer och andra mindre och valde jag mellan två olika tävlingar skulle jag ju säkert ta den med den domaren som jag tycker är bäst.

Men jag tycker att det vore bra om klubbarna skrev ut vilka domare det är i de olika klasserna innan anmälningstiden går ut. Det blir ju också som ett kvitto på vilka domare som ryttarna tycker dömer bra, och vilka som inte gör det. Det kan nog vara nyttigt för domarna också att få se hur ryttarna tycker. Här i Uppland så rekomenderade de till och med på klubbarna att vi skulle skriva ut det så fort vi visste vilka som skulle döma. Antingen i proppen eller TDB. I Stockholm är det tydligen tvärt om, där säger distriktet att klubbarna inte får svara på vilka domare som dömer innan ryttarmedelandet kommit ut.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

En fråga i sammanhanget.. Är det som jag har fått för mig, eller var det inte så att det kom till nån regel för ett antal (nog ganska många vid det här laget) år sen att domare inte skulle skrivas ut i proppen, just för att man inte skulle välja tävling efter domare? När jag började tävla för 8-10 år sen stod det alltid i proppen.

Dvar på frågan, både ja och nej. Det finns en (som jag råkar ut för på klubbtävlingar, ej riktig domare) som jag inte under några omständigheter rider för. I annat fall har jag så klart mina "favoritdomare" och mindre favoriter, men sällan så att jag känner "oh nej" när jag ser startlistan. En gång i våras kände jag just så, det ändrades så att hon skulle döma båda mina klasser, från att bara döma en. Jag kände att det var slöseri med tid egentligen, men vi åker ändå. Fick i ena programmet bland högsta poängen vi fått och i det andra programmet högsta nånsin (med mariginal) och framförallt väldigt positiv o konstruktiv kritik, så jag har ändrat mig angående denna domare!
Är det nån mindre positiv domare brukar jag rida på adrenalin och "jag ska minsann visa dig att vi kan"- inställning istället, så gott det går i alla fall.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Jag skulle absolut välja bort vissa domare. Men orsaken skulle alltid vara hästen dvs om den domaren som ska döma inte gillar min häst. Jag har en uppklassad ponny, med 50% arab i sig, som dessutom är skimmel och trots att vi inte tävlat alls mkt dressyr (6 starter) har vi fått otroligt olika omdömen. En domare har till och med sagt till mig att eftersom jag har en liten häst så drar det ner helhetsintrycket.

En domare som jag red för (för två år sen) visste jag skulle gilla min häst för hon hade köpt en nästan likadan från ett försäljningsstall där jag jobbat. Och mkt riktigt vann jag, så förhållandet kan ju vara tvärtom också...

Men om det inte hade med hästen utan min ridstil eller så, då skulle jag inte välja bort den domaren,.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Jo, vi har bytat klass när en viss domare dömt. Inte för att h*n dömer ner oss, utan att allt är 6:a = lär oss ingenting. Eller är vi bara så slätstrukna....
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

*kl*

Ja jag skulle om jag redan i proppen fick veta så skulle jag välja bort vissa tävlingar. På samma sätt som att jag väljer bort vissa tävlingsplatser om jag inte anser att de uppfyller krav/önskemål som jag kan tänkas ha. Det kan handla om att jag vet att vissa tävlingsplatser har kass uppstallning eller dåliga banor/underlag. Däremot är det som så att jag får veta i ryttarmeddelande vilken domare som dömmer så ska det mycket till innan jag byter/stryker mig.

//Magda
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Självklart JA!

Jag tycker att det borde vara krav på att publicera domare tidigt, för det är surt att slänga ut pengar på att rida för en del domare.
Jag som har tävlat mkt i sthlm tidigare kan på förhand säga med en marginal på 1-2%enheter vad jag kommer att få för resultat av de allra flesta domarna där, oavsett hur bra eller för den delen dålig ritten är.
Det har hänt att jag har strukit mig eller bytt klass när jag har sett vem som ska döma.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

*kl*
Fast jag vet att i vissa proppar (inte Sthlms-distriktet) så har det redan i proppen stått vilka som ska döma, dock inte alltid specificerat vem som ska döma vilken klass. Så vissa distrikt verkar ju inte tro att man tappar ryttare på det sättet.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Jag skulle aldrig välja bort en tävling för den som dömer. Men så har jag aldrig blivit orättvist bedömd heller.. Trots att jag rider en halvtravare. Tycker det är såpass vanligt idag med 'udda' hästar så häromkring verkar det som man får de poängen man faktiskt är värd...
Vet däremot andra som väljer bort tävlingar efter att man fått veta vem som dömer respektive klass.
Men för min egen del spelar det ingen som helst roll vem som dömer.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Jag hade hade helt klart valt bort vissa. Nu tävlar inte jag så mycket men jag ställde ut min hund en del för några år sedan. Då var där domare som jag avböjde att ställa för.
Där presenteras domarna i proppen, vilket jag tycker är bra!
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Nja, nej det hade jag nog faktiskt inte gjort. Det har funnits domare som jag har varit mycket skeptisk till men om man vill tävla och om tävlingen passar in i planeringen både för hästen och mitt eget schema hade det inte spelat roll.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Av samma skäl som jag inte anlitar hantverkare som gör ett dåligt jobb eller handlar i en affär där jag blir illa bemött, skulle jag inte anmäla mig tlill tävlingar där en domare dömer som jag inte anser vara kompetent.

Jag kan bara komma på en domare som faller in i den kategorin just nu.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Det finns en domare som jag lätt skulle välja bort.

Men nu var det längesedan vi mötte henne på tävlingsbanorna så kanske skulle det vara intressant att testa - för vi har ju utvecklats en del sedan dess.. :idea:
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Jag gjorde det just. Var en tävling jag verkligen sett fram emot att åka till, men fick veta vem som dömde och som jag skrev tidigare. Det finns en domare i det här landet som jag inte rider för. Självklart var det hon. Jättetråkigt verkligen, men det är ingen vits att lägga massa pengar, tid och energi på att åka på en tävling där jag vet att jag inte kan få mer än 55 %
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

kl*

Ja det skulle jag, vet ett par domare jag inte rider för, har alltid fått urusla poäng just för dessa. En domare vi hade i mina gamla trakter dömde ALLTID till fördel för hennes "hemma klubb" ibland dömde hon även elever till henne, gissa vilka som vann?

Som sagt skulle nog välja bort vissa eller så skulle jag ge mig f*n på att nu ska jag allt visa tanten vem som kan rida!
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Nu tävlar jag ju inte längre men på slutet kom jag och mamma fram till att om det visade sig att domare X skulle dömma så skulle vi styka mig och ponnyn.

Denna domare hade för vana att prisa de ekipage som kom från hennes klubb (vad jag vet var hon varken tränare eller någon form av ledare i klubben men hon ville väl klubben väl... :grin:), det blev liksom löjligt när ekipage som inte utförde de viktiga momenten i programmen korrekt och i övrigt knappast var bättre än de andra placerade sig, märkligt nog, endast när hon dömde. :mad:

Så ja, i extremfall.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 829
Senast: Mia_R
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 341
Senast: Madalitso
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 994
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 736
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp