Bukefalos 28 år!

Skulle ni välja bort tävlingar om...

Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Jag tycker det vore ett steg i rätt riktning vad gäller kvalitetssäkringen inom sporten att låta impopulära domare sanera bort sig själva, så att man slipper råka ut för dem när anmälningsavgiften redan är betald och man ändå måste betala om man drar tillbaks sin anmälan.

Jag har nog bara en domare som jag på rak arm vet att jag inte skulle åka och tävla för (förutom då den domare som jag gärna hade Velat rida för men inte får pga jäv ;) ) men svaret är ja: jag hade tagit det beslutet om jag vetat vilken domare det var. Desstuom skulle detta kunna hjälpa till med urvalet om det är två tävlingar samma helg som kan bli aktuella att åka på - utöver den gallring man ändå gör med hänsyn till avstånd, underlag, inne/ute, organisation osv.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

I teorin skulle jag vilja välja bort en domare jag tycker är kass men i verkligheten, om jag vill rida dressyr från LB-LA4 så får jag ta de tävlingar som kommer! För häromkring finns det inte nåt jätteutbud i just LA klasser o då får man ta det som bjuds...

Kan inte säga att jag varken blir mer eller mindre taggad när jag rider för en domare jag tycker dömer ojust utan jag rider nog likadant oavsett.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Utan att läsa hela tråden, så ja!
Jag väljer bort tävlingar där jag vet att en viss domare dömer. Detta gäller bara denna domare och av den enkla anledning att det är meningslöst för mig att komma med min ganska lilla gråa dam oavsett hur bra eller dåligt det för dagen skulle gå.
har du en brun häst med långa ben kan du vara säker på placering. Varje gång, inget snack om det.
Distriktet här har mycket problem med denna domare, det är mycket klagomål, men får ingen hjälp från förbundet.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Problemet har varit att vi har bytt utbildare precis, eller först bytte vi till en som körde ca 6 månader och sen till en annan, men nuvarande är kontaktad och dressyrkommitten tittar också på vad man kan göra.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Ja, jag skulle definitivt välja bort klasser eller t.o.m. hela tävlingar beroende på vilken domare som dömde. Som andra säger, inte kul att lägga tid, pengar och ork på nåt som man vet kommer gå åt skogen. Visst, man kan få en bra ridkänsla och jag är ingen som jagar placeringar, men rättvisa poäng och konstruktiva kommentarer ska man väl kunna förvänta sig?

I "mina" ryttarmeddelanden står det heller inte vilken domare som dömer vilken klass, vilket gör att man inte vet förrän man kommer till tävlingsplatsen, om ens då.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Japp det finns en domare jag inte skulle rida för om jag visste om det i förväg.

När hon dömer skulle ingen behöva göra sin ritt, hon går ändå efter ras och stamtavla så har du ett halvblod med i hennes tycke rätt stamtavla så vinner du även om hästen lägger sig ned och rullar, hoppar utanför banan osv och de andra gör en felfri ritt.

Känns inte jättemotiverande att rida då.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Jag tycker faktiskt att man -borde- publicera domare i proppen redan. Själv väljer jag inte bort en tävling på grund av att "den och den domaren är snål" men jag vet ett antal domare runt i mitt län på lokal/regional nivå som faktiskt knappt tittar på ekipagen under ritterna utan som sitter och halvsover, inte kan programmen och så vidare. Dessa domare vill jag ha möjligheten att undvika på tävling då jag faktiskt betalar för att få starta.

Som tur är brukar dåliga domare få ett "reputation" efter ett tag och inte synas så mycket.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Jag tycker oxå att det vore bra om det stod i proppen redan vilka som ska döma vilka klasser. Här så gör det det ibland, men oftast så får man inte veta förrän i ryttarmeddelandet när allt redan är betalt.

Jag kan förvisso inte påstå att jag valt bort domare, men däremot har jag valt att åka på tävlingar där en viss domare har dömt. Hon var den enda som verkade gilla min fd galoppör, och de placeringar vi har kommer endast ifrån tävlingar som hon har dömt.

Men ja, det vore bra att få veta innan. Som flera andra har sagt, det är ganska tidskrävande att gå upp kl4 -5 en lör-sön för att åka iväg på tävling och vara borta hela dagen. För att inte tala om hur "billigt" det blir att åka bil med släp+häst samt anmälningsavgifter. Då känns det tråkigt att komma till en tävling om det är en domare som inte dömer en rättvist.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Från och med i år är det reglerat i TR så nu ska det stå i proppen vilken domare det är på tävlingen. Sen behöver det inte stå vilken domare som dömer vilken klass om det är fler, men oftast är klubbarna snälla och skriver ut det och annars brukar man kunna lista ut det själv ändå.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

finns det då dom som väljer tävlingar där dom vet att dom kommer få (oförtjänt) höga poäng och klara kval, få poäng för att man välde 'rätt' domare? (bara som en vända på kakan fråga) = )
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Det vore väll oerhört korkat?

Visst är det roligast när man får "rätt" poäng, när poängen stämmer överens med ens egen och andras upplevelse.

Men vill någon ge mig mer än jag betalar för så är det helt ok med mig ;). Jag hade inte gnällt om plåtslagare satte i självrensande stuprör gratis. Det är inte mitt personliga och moraliska ansvar att domaren dömer korrekt, gentemot mina medtävlande. Det är domaren, domarutbildarna och ridsportförbundets ansvar.

Det är ju inte helt ovanligt att folk åker norrut för att klara kval, för det sägs att kraven är lägre :angel:.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Korkat, men det händer ju ändå, som du säger, norrut är kraven lägre - lättare att kvala. (Det inte bara sägs, det är så). Vissa som är unga och har rika föräldrar som bara vill att deras barn ska vinna vinna vinna bryr sig nog inte alltid om det moraliska (eller lämpliga).

Mitt skräckexempel av det är en tjej som hamnade i tidningen för hennes (rätt nyköpta) 6-åring vann ungponnycahmpionaten (b-ponny) Jättekul! (Hon var 12 då) Det läskiga är att hon har ridit på ridskola 1 år och haft 1 sköthäst och sen köpte hennes föräldrar den mest lovande ungponnyn dom kunde hitta. Detta ekipage var sedan ute och tävlade och vann massor med tävlingar. Jag såg en (eller två) av deras ritter och det var inte fint... Hästen var (konstant) avknäckt, sprätte med frambenen och var skitspänd! (bakbenen kom en bit efter). Ryttaren således hade (och fick ännu mera) problem med att sitta kvar, man kunde se hela himmeln emellan sadel och rumpa i varje steg, tygeln luggade i munnen i varje steg med, då ryttaren var (eller blev?) lika spänd. Det syntes att hon var liten och oerfaren (en liten speta såg hon ut som). Hon klamrade sig fast med spikraka armar och bara styrde runt så gott hon klarade av. Men dom vann ju ändå. Med runt 70%. Dem var ju kända nu... många oförtjänta vinster blev det. NU har hon växt i sig och hunnit lära sig rida (plus att familjen har haft råd att stalla in både häst och ryttare på superintensivträning hos lyxtränare), nu är ju vinsterna och placeringarna förtjänta. Men det var inte bara i mina ögon det sved när denna lilla tös seglar om x antal ekipage som red betydligt bättre (men på ponnyer som inte hade lika 'flashiga' framben). Tyckte synd om denna tjej som fick en häst som hon uppenbarligen inte klarade av, men som hon tvunget skulle ha för att vinna. Fort.
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Fasst det där är ju en helt annan diskussion. Hur man kan köpa framgångar genom bra ponnyer och att domarna ibland dömer felaktigt (?) och missar grundridningen (som är väldigt intressant!).

Jag tycker det är väldigt tråkigt när barn och ungdomar med god grundridning, effektiv sits och lösgjorda ponnyer inte når de framgångar de förtjänar eftersom det finns betydligt snyggare och flashigare ponnyer, där ryttaren sitter lite sämre och ponnyn inte är tillräckligt lösgjord - men de får ändå mer poäng.

Just sådan är den (enda) domaren jag avstår att rida för. Minns en gång när jag var ute med ponnybarnen och den domaren dömde. En av dem red en fin och stadig ritt på en ordinär ponny. Inga missar, men inget "wow" heller, tror de hamnade på 67-68%. De blev likaplacerade (tror jag) med ett ekipage som knappt galoperade överhuvudtaget och när ponnyn väl galoperade så busade den. Men den travade för miljoner och var förbannat snygg. I min värld borde den inte fått godkänt på ett enda moment i galoppen, och inte under allmänt intryck heller. Men de hamnade på samma poäng.

So, där spann jag iväg :D.

Just den domaren blir "förblindad" av snyggaoch flashiga hästar ch ger hur mycket gratis poäng som helst. Bland de "vanliga" hästar är det den som rider bäst vägar, oberoende av form, som får mest poäng. Sen att människan inte kan rida själv och inte heller tränat ordentligt de senaste tio åren gör ju inte att jag tycker bättre om personen (som domare).
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Jo, det har du rätt i, att det är egen tråd, men samtidigt så är vissa domare sådana att dom dömer upp alla såna ekipage, men vissa domare dömer fortfarande rättvist. Det ekipaget som vann på 70 % skulle för en bra domare inte fått mer än 58% men vet man vilka det är så är det lätt att undvika dom och vice versa. Vet man vilka domare som blir hypnotiserade av spända ryggar och frambenssprätt så kan man ju se till att pricka in dom tävlingarna?
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Korkat, men det händer ju ändå, som du säger, norrut är kraven lägre - lättare att kvala. (Det inte bara sägs, det är så). .
Och jag som bor norrut tycker inte att detta stämmer... Ta luleås ponnydressyr för nån vecka sen, endast ett ekipage över 60% i de nationella klasserna. Om det nu "är så" att kraven är lägre så borde väl minst hälften av startfälten kommit hem med ett eller annat sm kval och skyhöga procent?

Jag tror snarare att det är så att man oftast får den poäng man förtjänar, men är man missnöjd på en tävling i söderut verkar det vara lätt att kläcka ur sig "hade jag ridit i norrland hade jag fått 7% mer och vunnit klassen"...:grin:

Men om det nu "är så" att alla krav är lägre här så skulle det vara intressant att veta hur du kan veta det och om det finns "bevisat" någon stans...:)
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

Alla kraven är inte lägre, men konkurrensen är generellt mycket lägre. Många som åkt uppåt landet har tagit placeringar och poäng som dom inte skulle fått i sydsverige, för att motståndet inte varit lika hårt. Så poängen som delades ut den dagen på luleå dressyren kan varit lika mycket hårda bud från domaren som rättvisa poäng för dagen.

Bevisen finns bl.a. i statistiken för ekipage på nationell nivå som hävdar sig (och internationellt). Våra bästa ekipage bor i södra halvan av landet. Hur jag kan veta det? Jag har varit i branschen ett tag...

Söderut är det tätare på alla sätt och vis, med både ponnyer, ridhus och tränare och tävlingar. Det betyder alltså inte att talangerna är sämre i norr, dom har bara inte samma förutsättningar som skåningarna t.ex. som har mycket större möjlighet att få träningar och kurser för flera tränare, oftare (även nationella och internationella kontakter). T.ex. är det inte 20 mil enkel resa till träningen utan 15 min, vilket kan göra stoor skillnad för hur mycket man hinner och har råd att träna. Vill man vara bäst i södra sverige är det inte lika svårt att välja precis den tränare man trivs bäst med, när man inte behöver bekymra sig lika mycket om restid och resväg. (alltså ökar ju även konkurrensen bland tränarna, vilket ju borde ge bättre och bättre ekipage).
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

det du tar upp hur det skiljer sig i procent lägen beroende på län, tycker jag är lite av en annan diskussion, den har vi varit inne på tidigare, att helt klart skiljer det sig nivå mässigt mellan länen! Värmland kan jag ta som ett exempel jag bevittnat tidigare både IRL och här på forumet, där folk vinner, blir placerade osv vilket de aldrig blivit i östergötland där jag bor. Nivån förefaller lägre och även om man säger att domare är inlånade från andra län osv, så förefaller det ändå som om skalan liksom blir förskjuten i och med startfältets utbud, vilket i min värld trots allt har en viss logik.

KL
Även jag har lätt valt bort att starta för en viss domare. Denne har jag tränat för tidigare och det gillades inte när jag bytte tränare, varför denne tar varje tillfälle i akt att "påtala" detta. Gäller inte bara mig utan andra tidigare elever. Mycket trist, men nånstans är det väl den mänskliga faktorn så som i alla bedömningssporter - man tar med sig skit i bagaget och har därmed färgade glasögon :cool:

sen ska jag väl inte sticka under stol med att jag även ridit för domare som råkat älska min tidigare häst. De bara älskade honom - självklart var det superroligt att rida för dem på tävling och få höra hur fin han var : )
 
Sv: Skulle ni välja bort tävlingar om...

KL

Ja, jag har ett par domare jag verkligen inte vill rida för. Senast jag red för den domaren kommenterade hon att jag hade en ponny som var alldeles för grov och dessutom inte var "enhetligt tecknad". Han är en connemara, guldbrun skimmel med ett grå/vitare parti på rumpan. Kritiserade även en skäck, som inte heller passade in i hennes synsätt på hästar :( Vi slutade på katastrof procent, trots en hyffsat bra ritt.

Har domarendet utgångsläget känns det rent ut sagt meningslöst att betala och rida, då det ändå inte lönar sig med en bra ritt. :(
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 829
Senast: Mia_R
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 341
Senast: Madalitso
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 994
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 736
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp