Skulle ni våga åka utomlands nu?

Har en bekant som rest iväg i tre veckor nu utomlands. Alla gör som de vill men för mig känns de som en risky business helt klart. Jag personligen håller mig hemma vid och umgås med så lite människor som jag kan ut över de jag måste. Redan åkt på en höst förkylning i år. ..
 
Vi får gå i land. Och ja, eftersom allt är under väldigt kontrollerade former så är det mer avslappnande än att vara hemma i det offentliga. När både omgivningen och vi själva tar ansvar.
Hemma ligger ju allt ansvar på individen. Den svenska strategin. Här ombord rengörs allt hela tiden samtidigt som vi resenärer spritar händerna och håller avstånd.
För mig är det rätt avslappnat här hemma, skulle inte alls kunna slappna av så mycket under alla de kontrollerade formerna. Det är jag det.
 
Oj,vad många svar jag fick på mitt inlägg.
Har redan bestämt för länge sedan, att det INTE blir någon utlandsresa för mig, pga det låter inte vidare avkopplande helt enkelt.
Jag behöver just avkoppling och att få njuta av livet.
Måsten och krav av olika slag, har jag redan upplevt i fyra månaders tid nu.
Hitta något här i Sverige som är avkopplade för dig och unna dig det, det är du värd. :heart
 
Kom just på: om man har Coop-kort så finns det ju medlemserbjudanden på hotellvistelser, jag brukar få mail om det då och då.
Kanske finns såna erbjudanden om man har andra kort också, värt att kolla upp.
 
Vad gillar du att göra för att bryta vardagen? Vandra i naturen? Skog eller hav? Shopping? Stadsturer? Museum?
Att vandra i naturen har betytt och betyder fortfarande mycket för mig. Men jag gillar lite av allt. Under denna tid med jobbet med mammas dödsbo har jag varit mycket isolerad från omvärlden. Jag skulle vilja komma ut mycket mer bland folk egentligen,knyta nya kontakter, men detta Covid19 sätter ju effektivt stopp för det, tyvärr.....:crazy:
 
Att vandra i naturen har betytt och betyder fortfarande mycket för mig. Men jag gillar lite av allt. Under denna tid med jobbet med mammas dödsbo har jag varit mycket isolerad från omvärlden. Jag skulle vilja komma ut mycket mer bland folk egentligen,knyta nya kontakter, men detta Covid19 sätter ju effektivt stopp för det, tyvärr.....:crazy:

Det finns en hel del pensionat och slott som satsat på vandringspaket nu när de har så få konferensbokningar. Om du vill se lite annan natur.
 
Att vandra i naturen har betytt och betyder fortfarande mycket för mig. Men jag gillar lite av allt. Under denna tid med jobbet med mammas dödsbo har jag varit mycket isolerad från omvärlden. Jag skulle vilja komma ut mycket mer bland folk egentligen,knyta nya kontakter, men detta Covid19 sätter ju effektivt stopp för det, tyvärr.....:crazy:
Gå med i Friluftsfrämjandet. De arrangerar massor med vandringar och även andra aktiviteter där man kan se nya platser och träffa nya människor.
 
Kan rekommendera booking.com. Spana in ett ställe du vill hänga på (del av landet, särskild stad etc) och smyg runt lite. Det finns riktigt bra erbjudande och det går att filtrera på pool, spa etc.

Annars går det också att ta bara b&b´s med höga betyg, där går det säkert att komma loss billigt och sedan ta en spa-dag på något närliggande spa. Budgetalternativ. I Ystad t ex går det säkert att hitta någon sådan lösning med spadag på Ystad Saltsjöbad men boendet på något mindre kostsamt ställe (om du inte går lös på en långvistelse på YSB). Både hav och skog att promenera i, staden är också söt.

Annars finns det ställen som beskrivs så här av besökare ”Fantastiskt ställe för en utflykt i vildmarken. Även möjligt att ta sig dit utan bil under veckan.”

”Tystnaden hörs vid denna lilla pärla ute på landet. Här ges atmosfär och natur företräde framför modernitet och fläckfrihet, utan att därmed göra avkall på känslan för ordning, stil och omtänksamhet.”
 
Kan rekommendera booking.com. Spana in ett ställe du vill hänga på (del av landet, särskild stad etc) och smyg runt lite. Det finns riktigt bra erbjudande och det går att filtrera på pool, spa etc.

Annars går det också att ta bara b&b´s med höga betyg, där går det säkert att komma loss billigt och sedan ta en spa-dag på något närliggande spa. Budgetalternativ. I Ystad t ex går det säkert att hitta någon sådan lösning med spadag på Ystad Saltsjöbad men boendet på något mindre kostsamt ställe (om du inte går lös på en långvistelse på YSB). Både hav och skog att promenera i, staden är också söt.

Annars finns det ställen som beskrivs så här av besökare ”Fantastiskt ställe för en utflykt i vildmarken. Även möjligt att ta sig dit utan bil under veckan.”

”Tystnaden hörs vid denna lilla pärla ute på landet. Här ges atmosfär och natur företräde framför modernitet och fläckfrihet, utan att därmed göra avkall på känslan för ordning, stil och omtänksamhet.”
Som ett tillägg, och inte menat som ett direkt svar på citatet: Om man använder Booking, tänk på att försöka boka direkt från hotellen om möjligt, och bara använda tjänsten för att hitta något.
 
Som ett tillägg, och inte menat som ett direkt svar på citatet: Om man använder Booking, tänk på att försöka boka direkt från hotellen om möjligt, och bara använda tjänsten för att hitta något.

Jag gör både och, men har vid flera tillfällen fått från hotellen själva att de inte kan matcha priset på booking.com.
 
Jag hänger på hotell just nu och det är som för en månad sen, bokade tider, avståndsmarkeringar och man kan välja frukostlåda. Buffén är mer utspridd över lokalen än annars.

Men det är mer folk än för en månad sedan. Troligen pga höstlov och ”halvvägs till fjällen”.
 
Som ett tillägg, och inte menat som ett direkt svar på citatet: Om man använder Booking, tänk på att försöka boka direkt från hotellen om möjligt, och bara använda tjänsten för att hitta något.

Är inte det en konstig rekommendation? Att rekommendera att undvika att betala för en tjänst man använder?

Då rekommenderar jag istället att man inte använder en tjänst man inte vill betala för.
 
Oj,vad många svar jag fick på mitt inlägg.
Har redan bestämt för länge sedan, att det INTE blir någon utlandsresa för mig, pga det låter inte vidare avkopplande helt enkelt.
Jag behöver just avkoppling och att få njuta av livet.
Måsten och krav av olika slag, har jag redan upplevt i fyra månaders tid nu.
Tycker du tänker helt rätt.
Jag skulle också välja typ spa eller nåt som avslappning, istället för resa utomlands just nu.
 
Att vandra i naturen har betytt och betyder fortfarande mycket för mig. Men jag gillar lite av allt. Under denna tid med jobbet med mammas dödsbo har jag varit mycket isolerad från omvärlden. Jag skulle vilja komma ut mycket mer bland folk egentligen,knyta nya kontakter, men detta Covid19 sätter ju effektivt stopp för det, tyvärr.....:crazy:

För att komma undan lite billigare så kan det vara smart att boka vanligt hotell i närheten av ett bra spa och sen ta en heldag eller halvdag på spa. Då kan man ju också kanske vara borta några extra dagar. Som någon redan skrivit så har kedjorna bra erbjudanden på hotell nu. Själv gillar jag elitekedjan och är medlem och det finns jättemånga bra erbjudanden nu. Har följt dina andra trådar lite och bra att du tänker på dig själv nu och ger dig själv lite andrum i hela situationen.
 
Äsch, hotellen blir tillräckligt utsugna av de där tjänsterna utan att man ska ge Booking med flera mer pengar än nödvändigt.

Jag skulle gissa att de också får in tillräckligt många bokningar från dessa sidor för att anse att deras närvaro där ska löna sig, annars hade de ju inte valt att vara med. Så jag skulle inte kalla det att de blir utsugna, de använder helt enkelt en tjänst där de marknadsförs och betalar givetvis för den.
 
Jag kan varmt rekommendera en weekend på något slott (vet inte om man får göra reklam för specifika ställen här men ligger ett mellan Kungälv och Lilla Edet som jag och sambon besökte för några år sen). Mycket avkopplande, och finns även sociala aktiviteter som man kan vara med på. Inte farligt dyrt heller om man jämför med en utlandsresa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Aspbergers fanns inte hos kvinnor när jag var liten, inte ens ADHD diagnostiserades hos tjejer. Jag är född 1987. Min mamma är utbildad...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
9 594
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 051
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel
Dagbok Jag började ett nytt jobb i en ny stad, min älskade hund dog, jag skilde mig, sålde mitt hem, hade lite problem med boendet, köpte mig...
2
Svar
26
· Visningar
4 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp