Skulle ni våga åka utomlands nu?

Finns många fina spa att välja på i Sverige. Vacker natur, massage, bastu och bad känns otroligt härligt och avslappnande speciellt nu på denna delen av året. 🍂🍃🔥 Ett tips är att kolla utbudet på spa behandlingar och restauranger innan du bokar för det verkar kunna variera en del, så blir du bättre säkrad att hitta nått som passar dina önskemål ☺️
 
Jag tycker inte att det handlar om att våga enbart utan om att man inte gör det, just nu. Det finns många fina ställen i Sverige att lägga pengarna på, som dessutom verkligen behöver dem. Bättre att fundera på vad för sorts avkoppling du vill ha och sedan fundera på var det finns i Sverige där man kan erbjuda det du skulle finna intressant.
 
Behöver man avkoppling men tycker spa är för dyrt kan man kanske bo på något kloster, det finns en del som har gästhem och retreat.
Har själv funderat på det i åratal men har svårt för själva resan.
 
Nej och jag tycker inte att en resa till typ Spanien verkar direkt avkopplande just nu heller.

Munskydd vid all utomhusvistelse, diverse reseformulär, stängda verksamheter, stängda span, covidtester, karantän, misstänksamma och rädda människor, en belastad sjukvård på platsen, ändrade regler varje vecka. Nej, att resa nu för nöjes skull verkar inte särskilt avkopplande. Av nödvändiga skäl inte heller i närheten av det som varit det vanliga.
 
För er som inte vet, så har jag haft en extremt jobbig sommar och höst, med min mammas bortgång och jag som ensambarn har tagit hand om hennes dödsbo på 50 mils avstånd, med allt vad det innebär.

Är helt slutkörd både psykiskt och fysiskt efter dessa månader, och börjar så smått längta efter ordentlig avkoppling och bara njuta av livet.

Längtar till sol och bad. Tänkte mig Spanien kanske?
Frågan är om man vågar åka utomlands i dessa Covid19-tider? Det sägs ju att smittspridningen börjar ta fart i Europa åter igen.

Risken finns ju att jag blir fast någonstans och inte kommer hem till Sverige igen pga karantän eller att landet jag befinner mig i, helt enkelt stänger ner helt.

Hur skulle ni gjort i min sits?
Eller har ni några tips om ordentlig skön avkoppling här i Sverige, istället?

Vi hade innan Corona planerat att åka till Spanien i höst. Både för att sambon fyller jämt, för att vi inte haft ledigt/åkt på semester under en evighet typ och för att vi är helst slut och jobbar jämt. Vi får låna hus med pool gratis. Och har vänner där vi gärna vill träffa! Som vi längtat!

Men.. Som läget är nu blev det ingen resa för oss. Vi får ta det sen när allt lugnat sig. Vi vill inte resa nu helt enkelt.

Och just Spanien har det väl ökat mer än många andra Europeiska länder dessutom.

En kompis som haft det tufft åkte och red i fjällen. De red i fantastisk natur, grillade, sov i stugor etc.
Annars SPA kanske?

Själv är jag inte vidare SPA-sugen. Jag vill ha sol och värme. Så jag får liksom härda ut bara och försöka mysa till det lite mer hemma.
 
Vi hade innan Corona planerat att åka till Spanien i höst. Både för att sambon fyller jämt, för att vi inte haft ledigt/åkt på semester under en evighet typ och för att vi är helst slut och jobbar jämt. Vi får låna hus med pool gratis. Och har vänner där vi gärna vill träffa! Som vi längtat!

Men.. Som läget är nu blev det ingen resa för oss. Vi får ta det sen när allt lugnat sig. Vi vill inte resa nu helt enkelt.

Och just Spanien har det väl ökat mer än många andra Europeiska länder dessutom.

En kompis som haft det tufft åkte och red i fjällen. De red i fantastisk natur, grillade, sov i stugor etc.
Annars SPA kanske?

Själv är jag inte vidare SPA-sugen. Jag vill ha sol och värme. Så jag får liksom härda ut bara och försöka mysa till det lite mer hemma.

Har kombinerat spa med sol och värme ett antal gånger. Superbt. Men inte just nu.
 
Har kombinerat spa med sol och värme ett antal gånger. Superbt. Men inte just nu.
Ja, jag tänkte mer som alternativ nu. Det viktiga är sol, värme, bad. Blir det inte det så kan det liksom kvitta känner jag. :)
Men då har jag kiro med bänk som även kan massera och är superkock här hemma. Finns också maskin för ansiktsbehandlingar, underbar natur etc. Hade jag bott kvar i Sthlm utan sambon hade jag förmodligen längtat mer efter SPA/ut i naturen etc.
 
Är utomlands nu. Känner mig tryggare i Sverige. Folk håller avstånd på ett annat sätt. Munskydd har alla på och handsprit finns överallt. Åk utomlands säger jag!
 
Nej. Absolut inte. Som någon sa, jag kanske hade vågat, men just nu så är (onödig) resa nåt man bara inte gör! Punkt slut. Lite ansvar får man ta, även om det känns skit.

Man kan njuta och slappna av på andra sätt
 
Jag hade vågat resa men då med får man ju ha i bakhuvudet att det kan ändras med regler så i värsta fall kanske man inte kommer hem. Och just det vet jag inte om jag kan chansa med.
Jag hade såfall valt ngn resort som man kan vara på och som har allt.
 
Spa är förhållandevis dyrt. Jag hade nog kollat upp bra erbjudanden på ett vanligt hotell med pool och spa-liknande historier. Bli medlem på kedjorna, tex Scandic och Elite. De har ofta erbjudanden som är Mkt generösa. Man får stå ut med veckovis reklam men det kan spara tusenlappar. Tänk gärna mindre större ort. En del kan vara väldigt charmiga.

kolla också hotell som ligger på typiska säsongsturistorter som är lite off season. De har ju ofta erbjudanden för att locka kunder utanför säsong.
 
För er som inte vet, så har jag haft en extremt jobbig sommar och höst, med min mammas bortgång och jag som ensambarn har tagit hand om hennes dödsbo på 50 mils avstånd, med allt vad det innebär.

Är helt slutkörd både psykiskt och fysiskt efter dessa månader, och börjar så smått längta efter ordentlig avkoppling och bara njuta av livet.

Längtar till sol och bad. Tänkte mig Spanien kanske?
Frågan är om man vågar åka utomlands i dessa Covid19-tider? Det sägs ju att smittspridningen börjar ta fart i Europa åter igen.

Risken finns ju att jag blir fast någonstans och inte kommer hem till Sverige igen pga karantän eller att landet jag befinner mig i, helt enkelt stänger ner helt.

Hur skulle ni gjort i min sits?
Eller har ni några tips om ordentlig skön avkoppling här i Sverige, istället?
Jag hade åkt utan problem, är inte det minsta rädd för Corona, om det inte vore för en sak .... munskydd.

Flög häromdagen och höll på att få panik av munskyddet. Fuskade friskt och kunde åka (innom Sverige) utan nästan hela tiden. På flygplatsen var ca 50% utan munskydd.

Så, ja jag hade åkt, om det inte var krav på munskydd i de flesta länder.

(Hör väl inte hit, men munskydd hjälper inte alls, så helt onödigt och värdelöst att använda)
 
Jag hade åkt utan problem, är inte det minsta rädd för Corona, om det inte vore för en sak .... munskydd.

Flög häromdagen och höll på att få panik av munskyddet. Fuskade friskt och kunde åka (innom Sverige) utan nästan hela tiden. På flygplatsen var ca 50% utan munskydd.

Så, ja jag hade åkt, om det inte var krav på munskydd i de flesta länder.

(Hör väl inte hit, men munskydd hjälper inte alls, så helt onödigt och värdelöst att använda)
Det kanske inte främst handlar om hur rädd man själv är utan snarare om vilken risk man utsätter andra för. Man kan ju bära på smitta själv eller bli smittad och föra med sig smitta hem.

Jag tycker man ska undvika resor av solidariska skäl såvida resandet inte är en absolut nödvändighet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Aspbergers fanns inte hos kvinnor när jag var liten, inte ens ADHD diagnostiserades hos tjejer. Jag är född 1987. Min mamma är utbildad...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
9 601
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 056
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel
Dagbok Jag började ett nytt jobb i en ny stad, min älskade hund dog, jag skilde mig, sålde mitt hem, hade lite problem med boendet, köpte mig...
2
Svar
26
· Visningar
4 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp