Skvaller inom ridklubbar!

Bukefalos 30 år!

Linasvedegrens667

Trådstartare
Hej på er!
Nu har jag efter några år som hästägare nästan fått nog!
Ibland undrar man om vissa hästforum/stall egentligen handlar mer om skvaller än om hästar.

Det är fascinerande hur snabbt ett skvaller kan gå från en enkel fråga till att någon vet exakt vad som hänt, någon annan vet vad som egentligen hände och en tredje minsann känner någon som känner någon som var där.

Och även hur snabbt vi dömer andra via att se något via de sociala medierna. Ska vi döma någon/några enbart på några få sekunder av ett helt liv, Dom gör minsann fel och så kan man inte göra mm.

Och så kommer det där med att alla tydligen är experter. Tränaren gör fel, veterinären gör fel, hovslagaren gör fel, utrustningen är fel och hästen borde naturligtvis ha ridits på ett helt annat sätt.

Visst får man tycka olika och självklart ska man kunna diskutera och ge råd. Men det är en viss skillnad på att dela med sig av sin erfarenhet och att sitta bakom en skärm och döma människor man egentligen inte känner.

Kanske skulle vi ibland må bra av att tänka: "Jag vet faktiskt inte hela historien."

För det gör vi oftast inte.

Och framför allt, om man har problem med någon, varför inte prata med personen istället för att prata om personen?

Lite mindre skvaller, lite mindre "jag vet bäst" och lite mer respekt för varandra hade nog gjort många hästforum framförallt stall betydligt trevligare.

För i slutändan är vi väl här för hästarnas skull?
// Lina

Den främsta anledningen till att jag slutat med hästar helt är svårigheten att hitta en vettig stallplats.

Min personliga erfarenhet är att människans sämsta sida kommer fram i stallmiljö.

Jag har rätt. Alla andra har fel. Du kan inte ge det där till din häst. Du tränar hästen fel. Du har fel utrustning. Alla hästar kommer in 14.00 vid regn. Höet är inte alls mögligt.....

Listan kan göras oändlig.

Jag har bestämt mig för att aldrig köpa häst igen förrän jag har egen gård. Eftersom det aldrig kommer att hända så är det som i över 30 år var hela mitt liv, hela min identitet borta för alltid.

På ett sätt sörjer jag det.
Men, ärligt talat är det bara skönt.

Köpte hund när sista hästen såldes och jag trivs mycket bättre som hundägare än jag någonsin gjorde som hästägare.

Jag brukar säga att hästägare, hundägare och småbarnsföräldrar har en sak gemensamt, de är f*n inte kloka på en fläck... (jag är själv numera 2 av dessa 3 roller, har varit småbarnsförälder också...😂🙈)

Förvisso med "glimten i ögat" och en hel del sarkasm i tonfallet, men en hel del sanning är det också. Någonting i oss människor verkar "slå slint" när vi ska samarbeta/ samsas i ridklubbar, hundklubbar eller typ föräldragruppen gör klassen.

Precis som du skriver borde vi kunna bete oss som det vi är, vuxna människor, men något med hästar, hundar och småbarn tycks trigga folk.

(Kanske är det så att de elakaste inte vet vad de håller på med när de tränar hund/ häst eller uppfostrar sina barn och därför måste hävda sig för att inte gå under av "jag är värdelös"- tankar?)

Efter att ha stått i två bra stall de senaste 8 åren inser jag att det egentligen inte är fel på folk. Det är fel på kulturenpå de ställen där det är otrevligt.

När folk kommer till ett nytt ställe (en skola, ett stall, en fotbollsklubb, en arbetsplats, så möts de av en kultur som bestämmer hur man är och för sig på det stället för att passa in. Människor har ett stort behov av att passa in, därför följer de allra flesta den normer och den kultur som de presenteras för.

I just stall tycker jag oftast det är bäst där stallägaren har enkla, tydliga regler och inte håller på att 'skvallra' eller tala bakom ryggen på andra. Detta beteende styr hur andra är, och uppför de sig inte så får de inte vara kvar.

Kommunikation är A & O i alla miljöer. Funkar inte den från stallägare/förening/ridklubb så faller hela stallet in i kommunikationsproblem. Oftast är det dålig kommunikation som orsakar rykten har jag fått erfara. Vi kan ta ett hittepåexempel:

Person A som har ansvar över stallet meddelar en person att det kommer bli ändring men meddelar ingen annan. Person B som fick informationen tror att alla andra är informerade och vill bara informera snällt de nya reglerna. Person C tar illa vid sig och B får en utskällning för det har inte person A meddelat resten av stallet och person C tog det som att person B var uppsnofsig eller försökte hävda sig bättre.

Men när ägaren till stallet är den som sprider mest och alla är rädda att hamna utanför ägarens cirkel så tror jag dock inte att det kommer ske en förändring. Det skapar utanförskap tyvärr. Jag råder faktiskt dom som kommer och frågar mig att undvika det specifika stallet tyvärr.

Men när ägaren till stallet är den som sprider mest och alla är rädda att hamna utanför ägarens cirkel så tror jag dock inte att det kommer ske en förändring. Det skapar utanförskap tyvärr. Jag råder faktiskt dom som kommer och frågar mig att undvika det specifika stallet tyvärr.
Då är det svårt att påverka. Jag skulle inte stå i sånt stall där det är så mycket kommunikationsproblem.

Nej, i ett sånt stall är det ingen idé att stå. En sådan stallägare kommer aldrig få ett harmoniskt stall.

Folk få ta sitt ansvar och flytta och inte medverka till sån skit. Så nedbrytande att ha häst i det klimatet.

Häst- och hundmänniskor är ju generellt inte kloka nånstans. Det är mycket avundsjuka och missunsamhet. Jag står uppstallad på en ridskola och brukar då och då när jag blir less på all skitsnack och intriger flytta till en kompis privatstall för att få lite respit från allt.

Häst- och hundmänniskor är ju generellt inte kloka nånstans.
Jag tycker dock att denna inställningen är skittråkig att höra. Jag är en helt rimlig hästmänniska bland många och jag tycker inte att det är något undantag. Det finns många jättekloka och reko människor inom hästeriet och man ska inte behöver oroa sig för att vara "galen hästmänniska" bara för att någon har ett annat perspektiv eller om man hamnar i en meningsskillnad.

Det finns otrevligheter i alla områden, men det blir naturligtvis mer framhävt inom områden som är såpass nära ens identitet och tar upp en stor del av ens liv.

Jag tycker dock att denna inställningen är skittråkig att höra. Jag är en helt rimlig hästmänniska bland många och jag tycker inte att det är något undantag. Det finns många jättekloka och reko människor inom hästeriet och man ska inte behöver oroa sig för att vara "galen hästmänniska" bara för att någon har ett annat perspektiv eller om man hamnar i en meningsskillnad.

Det finns otrevligheter i alla områden, men det blir naturligtvis mer framhävt inom områden som är såpass nära ens identitet och tar upp en stor del av ens liv.
Min upplevelse är annan än din 🤷🏼‍♀️ Jag har andra hobbies utöver hästeriet och den generella attityden i hästvärlden är mer än lite problematisk.

Häst- och hundmänniskor är ju generellt inte kloka nånstans. Det är mycket avundsjuka och missunsamhet. Jag står uppstallad på en ridskola och brukar då och då när jag blir less på all skitsnack och intriger flytta till en kompis privatstall för att få lite respit från allt.

Jag är benägen att hålla med utifrån egna erfarenheter. Jag slutade med häst delvis pga hur illa folk betedde sig både mot varandra och hästarna. Nu har jag hund och upplever att det tyvärr är många som är precis likadana i hundvärlden. Jag vet inte vad det är med djur som gör att en del blir så fruktansvärt jobbiga, men nånting är det.

Nu bor jag på en liten ort så det kan vara en anledning till att det är ingrott, men jag tror inte att det bara är det. I mina andra intressen har jag inte alls upplevt samma sak, det kanske varit nån otrevlig människa men då är det just en människa, inte ett strukturellt problem på den nivå man ofta ser i häst- och hundkretsar.

Fast nej, det är går inte att kategorisera folk så. Det finns dårar och det finns jättebra människor överallt.

Jag tror egentligen inte att hästmänniskor är extra puckade, men jag tror att eftersom de allra flesta vill sin häst det allra, allra bästa så blir det så fruktansvärt känsligt. Och det är jättelätt för elaka människor (för såna finns överallt) att utnyttja det. På samma sätt som att småbarnsföräldrar typ inte heller kan göra rätt.

Jag har stått i både bra och dåliga stall tillsammans med andra människor. Tyvärr har det alltid slutat med att även de bra stallen har blivit dåliga för att det har kommit in dåliga människor, alternativt också med bieffekten att de vettiga människorna då tagit sitt pick och pack och stuckit. Jag har träffat både riktigt trevliga och bra hästmänniskor utanför stallmiljön (genom jobb och skola), och jag har på samma platser stött på personer som också är hästmänniskor som inte är något annat än elaka mobbare.

Jag orkar inte ha något drama i mitt liv, så jag undersökte möjligheterna att ha eget stall. Det är det bästa val jag någonsin gjort, nu är det trevligt och avkopplande att vara i stallet. Mitt sista stall jag stod i innan var ett av de värsta, för där kunde stallägaren komma sättande och börja prata skit om någon av de andra som inte var där så fort man visade sig. Hen lär ju ha snackat lika mycket skit om mig med de andra. Försökte man säga att man inte ville prata om personen när den inte var närvarande, eller säga emot, eller bara säga att man ville mocka och bli klar för att man hade bråttom stod hen kvar och malde ändå. Det dödade allt som var roligt.

Och man behöver inte ens köpa egen gård för att ha stall där man står själv, vi hyrde ett stall från början som stod tomt. Vet flera som gjort det. Nu kan jag sålla och bara umgås med trevliga hästmänniskor.

Efter att ha stått inackorderad i majoriteten av mitt hästliv så är det orättvisor som ställer till det mest , att vissa får massa fördelar men inte andra osv. Sedan gillar jag inte att stallägaren kör med massa egna regler som bara gäller deras hästar och inte andras för det skapar onödig irritation. Visst att man som stallägare bestämmer i sitt stall men jag har sedan jag började ha inackorderingar för snart 5 år sedan varit noga med att inte göra skillnad på mina hästar och andras hästar och har inte massa regler för inackorderingarna som inte gäller mig själv eller mina hästar osv. Jag har massa konstiga exempel på det genom åren.

Hej på er!
Nu har jag efter några år som hästägare nästan fått nog!
Ibland undrar man om vissa hästforum/stall egentligen handlar mer om skvaller än om hästar.

Det är fascinerande hur snabbt ett skvaller kan gå från en enkel fråga till att någon vet exakt vad som hänt, någon annan vet vad som egentligen hände och en tredje minsann känner någon som känner någon som var där.

Och även hur snabbt vi dömer andra via att se något via de sociala medierna. Ska vi döma någon/några enbart på några få sekunder av ett helt liv, Dom gör minsann fel och så kan man inte göra mm.

Och så kommer det där med att alla tydligen är experter. Tränaren gör fel, veterinären gör fel, hovslagaren gör fel, utrustningen är fel och hästen borde naturligtvis ha ridits på ett helt annat sätt.

Visst får man tycka olika och självklart ska man kunna diskutera och ge råd. Men det är en viss skillnad på att dela med sig av sin erfarenhet och att sitta bakom en skärm och döma människor man egentligen inte känner.

Kanske skulle vi ibland må bra av att tänka: "Jag vet faktiskt inte hela historien."

För det gör vi oftast inte.

Och framför allt, om man har problem med någon, varför inte prata med personen istället för att prata om personen?

Lite mindre skvaller, lite mindre "jag vet bäst" och lite mer respekt för varandra hade nog gjort många hästforum framförallt stall betydligt trevligare.

För i slutändan är vi väl här för hästarnas skull?
// Lina
De bästa stall jag stått i har ägaren styrt upp hur folk uppför sig mot varann. Då blir det ett annat lugn.
När ägare blir för konflikträdda eller rent av deltar i och ökar på skitsnacksklimat är det antingen att bara stå ut eller flytta.
Har man en hyfsat hästkunnig stallägare som är rak, tydlig, behandlar folk väl och är involverad tycker jag det kan funka rätt fint.
Jag har både stått på träningsanläggningar där de flesta har hyfsat fina hästar med min islandskorsning som hade allt annat än bra ridexteriör och ett lynne som var som Mulle och varit en som stuckit ut lite iom valt att träna annat än "standard". Jag tycker ändå att jag blivit överlag bra bemött. Jag vet absolut att det finns gott om toxiska stall. Har både stått i och kommit till när jag jobbar som tränare. Men jag tänker att man får nog också försöka låta saker rinna av en ibland. I vissa lägen blir det mer konflikter än nödvändigt.

De bästa stall jag stått i har ägaren styrt upp hur folk uppför sig mot varann. Då blir det ett annat lugn.
När ägare blir för konflikträdda eller rent av deltar i och ökar på skitsnacksklimat är det antingen att bara stå ut eller flytta.
Har man en hyfsat hästkunnig stallägare som är rak, tydlig, behandlar folk väl och är involverad tycker jag det kan funka rätt fint.
Jag har både stått på träningsanläggningar där de flesta har hyfsat fina hästar med min islandskorsning som hade allt annat än bra ridexteriör och ett lynne som var som Mulle och varit en som stuckit ut lite iom valt att träna annat än "standard". Jag tycker ändå att jag blivit överlag bra bemött. Jag vet absolut att det finns gott om toxiska stall. Har både stått i och kommit till när jag jobbar som tränare. Men jag tänker att man får nog också försöka låta saker rinna av en ibland. I vissa lägen blir det mer konflikter än nödvändigt.
Ja precis. Man får inte som stallägare vara rädd för att ta ett samtal mellan fyra ögon och eventuellt säga upp någon som "förstör". Det tycker jag överlag har funkat sisådär under mina år som inackorderad.

Ja precis. Man får inte som stallägare vara rädd för att ta ett samtal mellan fyra ögon och eventuellt säga upp någon som "förstör". Det tycker jag överlag har funkat sisådär under mina år som inackorderad.
Av de stall jag stått i har det här fungerat bäst när ägaren har en bakgrund som chef inom "vanliga" företag. De driver stallet mer som ett vanligt företag, tar ansvar och är vana vid att se till att saker fungerar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka