Skydda träd från häst?

ghostofashark

Trådstartare
Fixade i våras till hemma så jag skulle kunna ha min häst hemma, och fick i samband med det en annan häst att ha som sällskap till min ridhäst. Problemet är att denna häst ringbarkar alla träd i hagarna. Han har gott om mat, tror det mer är något han gillar att göra, han är överlag lite fipplig och petar och tuggar på saker. Träden är främst ask, så de är ju inte farliga för honom, bara irriterande att de skadas då jag gärna vill ha några träd i varje hage.
Är det någon som har tips på hur man kan skydda träden, känns ju inte fullt lika mysigt att ha hagar fulla med döda träd? Det enda jag kommit på hittills är att sätta stängselstolp och plank runtom varje träd, men då det är en stor häst med lång hals så behövs det ju rätt stora skyddsringar isf. Vore dyrt att smeta in anti-bitmedel då det ändå handlar om kanske 10 relativt stora träd.
 
Vi har gjort som du skriver, satt stolp och brädor runt.
Försökte först med stolp och elband men eftersom vi inte kunde ha ström runt varje träd lärde sig vissa hästar att de kunde gå emot tråden.
 
Rätt grovt metallnät med små hål, linda runt stammarna.
Men man måste kolla dem några ggr/år så de inte växer in i träden.
Alternativt plåt som böjs runt stammarna.
 
Plankkrage runt stammarna tror jag kommer hjälpa bäst och längst. Kycklingnät eller putsnät skulle väl kunna vara alternativ två.
 
Även metallnät skulle jag undvika. Det satt typ hönsnät runt träden i ena hagen när vi flyttade in på gården. Tänkte inte mer på det förrän jag hittade en av hästarna alldeles blodig på bakdelen, såg ut som hon hade blivit riven av något djur. Men när vi började undersöka hagen så såg vi att hon hade kliat rumpan mot ett av träden med nät och änden på nätet hade lossnat och rivit upp hela bakdelen på hästen. Tack och lov ytliga sår men verkligen ingen rolig syn. Är glad att det var rumpan och inte huvudet hon hade kliat.
 
Kan inte stamskydd/gnagarskydd bra något även om det inte handlar om nyplanterade träd? Skulle jag tycka var absolut enklast att slänga upp. Finns för inte många pengar på typ Biltema/granngården/jula och liknande.
 
Kan inte stamskydd/gnagarskydd bra något även om det inte handlar om nyplanterade träd? Skulle jag tycka var absolut enklast att slänga upp. Finns för inte många pengar på typ Biltema/granngården/jula och liknande.

Trodde inte stamskydd finns i så stora dimensioner, men det kanske det gör, ska kolla
 
Även metallnät skulle jag undvika. Det satt typ hönsnät runt träden i ena hagen när vi flyttade in på gården. Tänkte inte mer på det förrän jag hittade en av hästarna alldeles blodig på bakdelen, såg ut som hon hade blivit riven av något djur. Men när vi började undersöka hagen så såg vi att hon hade kliat rumpan mot ett av träden med nät och änden på nätet hade lossnat och rivit upp hela bakdelen på hästen. Tack och lov ytliga sår men verkligen ingen rolig syn. Är glad att det var rumpan och inte huvudet hon hade kliat.

Ja, denna häst gillar också att klia både huvud och rumpa på träden, så då låter metallnät som en dålig idé
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 580
Senast: Solis
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 062
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Sitter och funderar över min situation här hemma. Har 2 hästar, stall på egen gård, jag är ensam som håller på med hästarna. Nu är jag i...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 499
Senast: tara
·
Hästhantering Har köpt mig en 2 åring som är van att gå på lösdrift, hon hade stor flock på 10 andra så hon behövde aldrig vara själv. Nu är det så...
2
Svar
20
· Visningar
2 922
Senast: Uljala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp