Bukefalos 28 år!

Skyldighet som säljare?

orkidee

Trådstartare
Mi hund blev tjyvparad.
Den ena var röntgad ok.
Den andra var aldrig röntgad men dennes föräldrar var OK.

Jag är INTE uppfödare och sålde en valp som rasren men ej reggad i SKK.
Till lägre pris än SKK valpar.

Försäkring för valp medföljde sen upp till ny ägare att försäkra fullt ut.

Allt ovan förmedlat till köpare som har varit uppfödare.
Köparen prutar ytterligare.

Min oröntgade hund har röntgatst och resultatet var inte perfekt.
Köparen har frågat mej om resultatet och jag har konfirmerat.


Valpen som nu är vuxen röntgas och den har dåliga höfter och bör opereras.

Ägaren kontaktar mej nu och vill ha papper på röntgen på valpens föräldrar.
Låter precis som om denna inte alls vet att hunden röntgats och inte var perfekt. Frågar om resultet fast det pratats om det!
Kollar valpförsäkringen som inte täcker.
Ägaren har inte försäkring så det täcker.

Är jag skyldig att betala?
Jag vill hjälpa till men jag är fattig pensionär.
 
Senast ändrad:
Sv: Skyldighet som säljare?

Kan inte tänka mej att du ska behöva betala en enda krona. Jag har själv en hund med HD-D och skulle aldrig komma på tanken att kräva min uppfödare på ersättning för detta! (välkänd uppfödare med lång erfarenhet och friröntgade hundar på både hane och tikens sida)
Hunden kan ju ha HD fel som både är genetisk och uppväxtrelaterad (just i mitt fall var 3 av 4 valpar med antingen höftled eller armågsfel, dålig kull helt enkelt)

Men jag förstår inte riktigt din formulering.. blev det bara 1 valp i kullen eller sålde du hela kullen till en uppfödare? Hänger inte med..

/LL
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Kan inte tänka mej att du ska behöva betala en enda krona. Jag har själv en hund med HD-D och skulle aldrig komma på tanken att kräva min uppfödare på ersättning för detta! (välkänd uppfödare med lång erfarenhet och friröntgade hundar på både hane och tikens sida)
Hunden kan ju ha HD fel som både är genetisk och uppväxtrelaterad (just i mitt fall var 3 av 4 valpar med antingen höftled eller armågsfel, dålig kull helt enkelt)

Men jag förstår inte riktigt din formulering.. blev det bara 1 valp i kullen eller sålde du hela kullen till en uppfödare? Hänger inte med..

/LL


5 stycken valpar.

Tre sålda billigt där jag äger rätten att avla om det ska avlas alls.
Sålda billigt då jag anser hemmet viktigare än pengen och jag har viss insyn.
En såld lika billigt men ville ha rätten att ta valp. (här är problemet)
alla 30-40 % av vad en skks reggad hund i samma ras skulle ha kostat
Alla olika ägare.

En stannade hos mej.
 
Senast ändrad:
Sv: Skyldighet som säljare?

Det finns en gammal dom där säljaren fick betala stora pengar för en HD valp pga föräldrarna inte var HD kollade.
PL
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Om köparen är erfaren uppfödare och får all info.
Hunden ej reggad i SKK och säljs för under halva priset av en SKK reggad hund?
Finns ju en massa hundar som säljs som icke reggade på tex blocket, ska alla dessa kunna åtalas för att hunden inte är perfekt ett år senare?
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Just den domen gällde att man avlat på föräldradefekter. När det händer ngt sånt här blir plötsligt inköpspriset väldigt oviktigt.
PL
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Just den domen gällde att man avlat på föräldradefekter. När det händer ngt sånt här blir plötsligt inköpspriset väldigt oviktigt.
PL

Fast då måste väl hunden ha varit röntgad innan parning? Annars blir det ju väldigt märkligt.

till TS
Jag har oxå en hund med D-höft och nej jag har inte krävt några pengar av uppfödaren, inte när han visade sig ha en lös benbit heller i en bogled. Men däremot har jag hållt uppfödaren informerad och uppdaterad för dennes skull och fortsatta avelsplaner.
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Så tänker jag med, självklart har jag talat med min uppfödare om problemet. Tiken som är mamma till min hund har gått över till sin fodervärd eftersom min uppfödare inte ville ha fler kullar på henne i sitt namn, nu har dock fodervärden valt att avla vidare på tiken. Tack och lov blev efterkommande kull helt utan anmärkning, så om det va kombinationen mellan hane och tik eller vad det må vara vet ingen. Alla valpar ut "min" kull har haft bra uppväxt så de hade nog otur i genlotteriet.
Det kan jag ju inte lasta uppfödaren för?
Jag är ju glad för min hund ändå!

/LL
 
Senast ändrad:
Sv: Skyldighet som säljare?

Det är inte så att köparen vill ha papper på föräldradjurens höftledsstatus för att försäkringsbolaget vill ha det? Vissa försäkringsbolag ersätter inte sådana operationer på vissa raser om inte föräldrarna är friröntgade.
 
Sv: Skyldighet som säljare?

5 stycken valpar.

Tre sålda billigt där jag äger rätten att avla om det ska avlas alls.
Sålda billigt då jag anser hemmet viktigare än pengen och jag har viss insyn.
En såld lika billigt men ville ha rätten att ta valp. (här är problemet)
alla 30-40 % av vad en skks reggad hund i samma ras skulle ha kostat
Alla olika ägare.

En stannade hos mej.

Valparna var resultatet av en tjuvparning, och de är inte registrerade, men du ska ändå ha rätten att ta nya valpar på dem? Hur får du ihop det?
Känns som att du skriver "tjuvparning" för att det ska låta förmildrande och frånta dig ansvaret över valpkullen, sedan i nästa kull vill du förbehålla dig rätten att ta avkomma på valparna i sin tur. Högst konstigt.
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Det är inte så att köparen vill ha papper på föräldradjurens höftledsstatus för att försäkringsbolaget vill ha det? Vissa försäkringsbolag ersätter inte sådana operationer på vissa raser om inte föräldrarna är friröntgade.

Exakt min tanke också. Köparen kanske inte alls är ute efter att kräva in några pengar, men försäkringsbolaget behöver papper inför operationen.. Är själv uppfödare och har faktiskt aldrig hört talas om att någon behövt ersätta hd. Uppfödaren är bara skyldig att ersätta fel som uppstod INNAN valpen lämnade uppfödaren, och hd är något som utvecklas under valpens uppväxt och även kan påverkas av fel utfodring, fel motion etc..
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Valparna var resultatet av en tjuvparning, och de är inte registrerade, men du ska ändå ha rätten att ta nya valpar på dem? Hur får du ihop det?
Känns som att du skriver "tjuvparning" för att det ska låta förmildrande och frånta dig ansvaret över valpkullen, sedan i nästa kull vill du förbehålla dig rätten att ta avkomma på valparna i sin tur. Högst konstigt.

Då är det inte bara jag som inte fattar hur det hänger ihop.
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Valparna var resultatet av en tjuvparning, och de är inte registrerade, men du ska ändå ha rätten att ta nya valpar på dem? Hur får du ihop det?
Känns som att du skriver "tjuvparning" för att det ska låta förmildrande och frånta dig ansvaret över valpkullen, sedan i nästa kull vill du förbehålla dig rätten att ta avkomma på valparna i sin tur. Högst konstigt.

Låter som ett fall av: "jag kan inget om avel, men valpar är så sööööta, så desto fler valpar desto bättre"
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Fast då måste väl hunden ha varit röntgad innan parning? Annars blir det ju väldigt märkligt.

till TS
Jag har oxå en hund med D-höft och nej jag har inte krävt några pengar av uppfödaren, inte när han visade sig ha en lös benbit heller i en bogled. Men däremot har jag hållt uppfödaren informerad och uppdaterad för dennes skull och fortsatta avelsplaner.
Jag tror att den var oröntgad men av en ras med HD problem.
PL
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Anledningen att ena hunden inte var röntgad
var att valpar skulle INTE tas då en familjemedlem låg sjuk i svår sjukdom under några års tid och sedermera dog.
Röntgen och parning var inte inplanerat.
Det fanns inte tid för sådant.
Det var lagt på hyllan då familjemedlems liv var viktigare.
detta är dokumenterat och det finns inget ååh såå söta valpar alls i bilden.
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Men hundarna säljs med fodervärdsavtal så att du ska ha kvar avelsrätten?
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Men hundarna säljs med fodervärdsavtal så att du ska ha kvar avelsrätten?



Ja, av anledningen att jag inte ville det skulle avlas hejvilt utan att det skulle bli familjehundar och ha en viss koll så dom inte hamnade hos elaka människor som sålde vidare.

Det finns ytterligare en bra förklaring, men det är ej skk reggade hundar.
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Du säljer hundarna billigt men vad hjälper det köparen som står där med en HD hund som måste avlivas eller opereras för tiotusentals kronor.
PL
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Du säljer hundarna billigt men vad hjälper det köparen som står där med en HD hund som måste avlivas eller opereras för tiotusentals kronor.
PL

Tror du att alla som säljer ej reggade hundar på blocket
röntgat sina hundar och tar ansvar i mera än ett år?
Hundarna var jordbruksverksreggade, chippade,
vaccinerade, dolda fel försäkring i tre år.
Är jag då ansvarig för att betala hundens fortsatta försäkring då de ej sålts som skk reggad hund?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 280
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 731
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 863
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 454
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp