Bukefalos 28 år!

släpp ut de instängda hästarna

J

joo

om ni läser här vad en skribent på expressen skrivit efter att ha lyssnat på radions program om ämnet( nämndes i senaste ridsport) och berättar vad ni tycker om det?
Jag tycker han har vissa poänger. En del hästar hålls inne alldeles för mycket, men värst är om de tvingas stå ensamma enligt mig.
Tror ni att våra djur lider som burhönses tros göra?
 
aaaa jag misstänkte att nån redan hade reagerat, men jag hittade inget när jag letade...var ligger din...?jag drar mig dit istället :D
 
UNDERBAR ARTIKEL! HOPPAS ATT DET HELA UPPMÄRKSAMMAS ÄNNU MER!

En annan ska ju faktiskt skriva projektarbete om samma ämne :angel:

kan faktiskt inte förstå hur tom sveriges kungligheter kan bidra till detta enl. mig djurplågeri genom att t ex inte låta bygga hagar på djurgårn´pga att det är "kunglig mark", och även staten med K1 och Hovstallet osv. :mad:

Tycker faktiskt att det borde vara olagligt att stänga in hästar dygnet runt om de inte är av medicinska skäl. :bump:
 
Bra artikel :)

Tycker så synd om alla hästar som bara går ute från 8-3 (eller liknande) och sen får stå i sina boxar nästan 15-20 timmar. :(
O när dom väl kommer ut får dom gå i en liten fyrkant på knappt 200 meter runt om, med massa lera. :(

Mina hästar går ute om dagarna mellan halv 8 - 9 , och mellan där rider jag.
Hagen är stor, med blandad åkermark och "ängsmark/skog".
Hästarna älskar att gå där det är lite mer terräng och träd. :)
 
Mina hästar (varmblodstravare) går ute dygnet runt året runt. De har tillgång till ligghall om de vill det. De mår alldeles utmärkt!

Men många gånger så har jag fått "snea" blickar på mig när jag säger att mina varmblod går ute jämt. MÅNGA gånger har jag fått frågan om de inte fryser och varför de inte har täcke på sig. De har päls och kan gå in och få skydd från väder och vind om de vill. Hästar är utedjur och ska inte stängas in i boxar större delen av dygnet!
 
:bow: :bow: :bow:

Man tycker ju att polishästarna som faktiskt är i samhällets tjänst borde bli behandlade bättre än vad de blir! (och det gäller ju såklart ALLA hästar, men K1 får ju till och med dispans vad det gäller djurskyddslagarna...)
 
Visst behöver många hästar få vara ute mer men att säga något så befängt som att släppa allihopa lösa.. jag bara skrattade.. vilken tokig gubbe..
 
Jo, fast visst överdriver artikelförfattaren oxå (om möjligt av okunnighet). Trots allt så går ju de allra flesta svenska hästar ute varje dag. Jag känner faktiskt inte någon som låter sin häst stå på stall 23 h per dygn för att sedan ridas den 24:e.

Att gå på stuterierna ("Varför agerar inte djurens Befrielsefront mot stuterierna", eller något liknande skrev han ju) är väl inte riktigt relevant? Om det är några hästar som ju faktiskt går ute riktigt mycket överlag, så är det väl avelsmärrar och unghästar på stuterier? Dem man i så fall ska attackera är väl de (förhållandevis få, tack och lov) tävlingsryttare på hög nivå som inte vågar släppa ut sina dyrgripar.

Missförstå mig inte, snälla. Jag är oxå för att alla hästar ska vara ute varje dag (o mina egna går ute MINST 8 h om dagen med kompisar), men jag tycker arikeln var väl tufft vinklad. Som det lät i den så skulle ju i princip nästan inga hästar få gå ut dagligen, och det stämmer ju lyckligtvis inte med verklighetens Hästsverige.
 
Det är inte bra på något sätt, MEN att, som artikelförfattaren tycks tro, de flesta hästar är instängda dygnet runt är trots allt inte med verkligheten överensstämmande. Och, hellre 2h per dag samt ridning än inget alls... Självklart är dock 2h för lite.
 
vad säger ni om jämförelsen minkbur - hästbox?
han tar inte hänsyn till att många hästar får hagvistelse...kanske skall han jämföra med höns i bur med "tillgång till daglig utevistelse" ...om de finns...


Det är ju inte klokt att det inte är reglerat i lag om att häst måste få daglig utevistelse. om det är lagligt att llåta den stå inne i en 15 kvm stor bur dygnet runt så är det enl mig inte etiskt försvarbart. Endast i konvalescensfall...

Kanske har det att göra med att det skulle bli svårt rent juridiskt med att ange hur många täcken den behöver o om undantag gäller vid väderlek etc men det borde ju redan vara löst i o m lösdriftsföreskrifterna...

läs gärna ridsports senaste, det står där en artikel om detta radioprogram. eller http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=940&artikel=370394
 
Jag tror inte hästarna lider lika mkt som burhönsen och pälsdjuren.
De får ju i allafall alltid även om de inte får gå i hage, stimulans med daglig skötsel och ridning.
Dessutom kan de ju röra sig i sina boxar, vilket ju tex burhöns inte kan.

Tycker "staten" kunde föregå med godare exempel när det gäller hästhållning.
Polishästar i Stockholm, kungens hästar, K1 (heter det väl?) som har hästar utan hage mitt i Stockholm, Strömsholm som inte har riktiga hagar osv. Det STICKER i ögonen på i allafall mig!

Jag anser att alla hästar som inte är konvalescenter och pga sjukdom ordinerats hagförbud, SKA få gå i hage!
Och då menar jag HAGE! Inte ngn liten fånig sandplätt som är några m2!
Dessutom ska hagvistelsen vara TIMMAR! Inte TIMME.

Likaså ser jag rött när hästägare anser sig snälla när de låter sina hästar gå ute läääänge varje dag.
Även om de INTE har mat i hagen. Det är ju lika illa som att de står inne mkt!

Var i helgen på ett ställe där hagvistelse används mkt sparsamt pga skaderisken.
Måste säga att det förvånade mig när jag såg hysteriska hästar i hagen! :crazy:
De rusade fullkomligt besinningslöst, gnäggade upphetsat, och kollade inte alls var de satte fötterna!
Förstår precis att de ofta gör sig illa i hagen med det beteendet!
Sådär beter sig aldrig mina hästar i hagen! Visst, de kan raca ngt ibland, och ena pållen har dessutom en gång fläkt sig mkt illa.
Men så där blockerat och hysteriskt springande?! Varför gör de så??!! :confused:
 
ja varför... :confused: frstår ingentiing :D

nej men ,skämt åsido, veterinären som uttalade sig i programmet har ju helt rätt, hästar som går ute mycket blir hållbarare och mer säkra på foten=undviker skador.Sen kan ju all världens jävelsskap drabba vilken häst som helst, till och med i boxen :o
 
Visst finns det säkert hästar som aldrig får vara ute.
Mina har det bra, de går på lösdrift året om.
(en riktig lösdrift med ligghall etc)

/ sandra ;)
 
Då kanske mina pållar har det ovanligt bra trots allt. De får själva välja om de vill komma in på natten eller vara kvar i hagen. Oftast vill de stanna ute, men är det dåligt väder så tar en bekvämare sida över och då gottar de sig hellre inne i stallet över natten.
 
Nu tror jag inte att han menade att hästarna skulle släppas helt lösa i skogen, utan lösa i en bra hage. Annars skulle jag hålla med om att det vore knasigt.
 
På tal om att skada sig i boxen, så fick en bekant avliva sin häst pga den skadat sig så illa i boxen!

Det fanns INGA springor ngnstans i dörren, men ÄNDÅ så fastnade hästen med ett ben när den rullade i boxen!
Så illa att den måste avlivas.

Visst, hästar rullar ibland i boxen, men i allafall mina rullar mer "noggrant" utomhus, och den gången det blir inne, blir det en "minirull". Gammelpållen rullar aldrig inne, men alltid ute.
Men om då hästarna står inne ALLTID, då KOMMER de ju rulla mer "våldsamt" i boxen...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, det utlovas storm var jag bor. Har 2 hästar hemma. Häst A är helt ok med att stå på box, häst B hatar det enligt ägaren( har B på...
Svar
11
· Visningar
1 365
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 102
Senast: cello
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 446
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp