Släppa ihop hästar utan att informera!

Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Alltså jag hade samma syn som du innan men efter att olyckan var framme får jag alltid lite ångest innan, även om det släpper. Min lilla fia är mitt allt och jag skulle ju bli väldigt ledsen om något hände.
Speciellt om hon skulle bli tvungen och nödslaktas och jag inte är på plats och kan säga farväl..
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

I stallet jag förut var inackorderad (ca 30 hästar) så hade jag som du säger, full tilltro till stallägaren och hennes personal. Stort hästkunnande, och jag litade fullt ut på dem.

Dock skulle de ändå aldrig släppa ihop ngn privathäst med andra hästar utan att fråga "är det ok". Och det är ju smart, för att OM ngt skulle hända, även om chansen är liten, så är det ju ägaren som fått ta beslutet. Stallägaren slipper tänka att det är dennes fel om ngt händer, och hästägaren slipper grubbla på "om jag ändå fått veta".
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Jag tror inte att det är behovet av hästägaren att alltid få vara med, som den här önskan finns. Men däremot att veta att det sker, och kanske se kunna ringa och få fråga hur det gick.

Vi har själv islänningar, och har haft otaliga insläpp. Som sagt, 99% har gått jättebra och helt okomplicerat, medan den där 1 % har varit skitjobbiga hästar.
Alltså flocken har inte varit ett problem, utan den nya hästen blev ett problem.

Jag ser det nog som en självklarhet att man informeras innan ett hopsläpp sker, sen är det upp till var och en att vara på plats när det sker. Men man ska i varje fall få en chans om man önskar det.

I övrigt har jag bara varit med om enstaka hopsläpp som varit sämre, dock har ingen häst blivit fysiskt skadad då men däremot långt senare som då inte hade med ihopsläppet att göra utan mer en kemifråga som inte stämmer mellan individer.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

KL

Ibland begriper jag mig inte på hästar.

Hästar som fungerat utmärkt tillsammans en hel sommar kan vid hagbyte plötsligt bli helkaosiga.
Varför är det så ?
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Det beror ju helt enkelt på att miljön förändras! Och hästar lever ju som bekant i ett endaste stort NU! Jag gjorde också den iakttagelsen när Vi tog hem flocken på 15 isisar till vinterhagen! Jisses vad ystra dom blev! :bump:
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Och att jag som hästägare vill kunna säga "stopp - den där hästen vill jag inte ha med min".
antingen går hästarna ihop eller inte, går dom ihop bestämmer jag , inte någon annan,att dom ska gå ihop, går dom inte ihop så är jag inte så dum att jag utsätter dom för ONÖDIGA risker, utan tar isär dom.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Herre Gud vilken tur att man inte har häst hos Dig! :eek:
tur är det knappast, jag brukar kolla av vad det är för människa som söker stallplatsen, är det en hästägare som är hysterisk och har för mkt egna krav så ber jag dom leta någon annastans.
Jag tar in folk med hästar som tål att vara ute flera timmar, med många hagkamrater och som inte är rädda att deras hästar ska bli tjocka få fri tillgång av hö. och sådana människor som klarar det brukar ha en avslappnad syn på hästhållning, precis som jag.
som hingsten jag släppte in i större flock är ännu lyckligare nu med fler kamrater och olika åldrar, det hade han inte fått om inte jag hade vågat chansa att det skulle funka.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

I mitt stall bestämmer jag, passar det inte galoscherna kan man söka sig annan stallplats. dom som står hos mig har stått hos mig i flera år, så vi känner varann väl. Dom är lika avslappnade som jag så ingen hysteri, dom litar på mig och mina kunskaper.

Snälla du!!! Så här kan man väl ändå inte resonera....:eek: Vem dog och gjorde dig tilll allsmäktig enväldig härskare???:crazy: Du kan ju inte bara styra och ställa över djur du inte ens äger:eek: KOMMUNIKATION med de andra ägarna och tillåtelse att ändra om bland djuren är väl både sunt bondfurnuft och god ETIK och MORAL... Snacka om att KRÄNKA både hästar och ägare:devil: Fy för den lede:(
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Jag har också en ganska avslappnad inställning till hästhållning, tycker att det ibland "förmänskligas" en hel del, MEN bara för att jag är avspännd och låter häst vara häst, äta ur sin boll så mkt den vill och inte springa ut med täcke så fort det blåser till en vindil så vill jag ändå veta om det ska in nya hästar i flocken, jag vill kunna känna mig delaktig och vara medveten om när sådant ska ske så att jag kan närvara och det ska finnas komunikation mellan mig och de andra ägarna samt då även stallägaren...

Det handlar ju i slutänden om bla MITT DJUR, det djur jag har att ansvara för, betala alla kostnader för och ha omsorg över... Ju bättre vi människor är på att samtala ju mindre risk är det ju att någon känner sig överkörd, kränkt , utstött eller förbisedda...

Delar man stall, delar man på ett vis även en del av sitt liv, eftersom man tillbringar så pass mkt tid i just stallet... Då måste man kuna tala och ge varann så pass mkt respekt så man informerar, debatterar och låter alla få säga sitt och vara delaktiga om de så önskar...

Du är säkert jätteduktig på det du gör, men man kan inte trampa över människor bara för att man känner för det... Lite ödmjukhet och invit till delaktighet i stallet skapar bara en känsla av gemenskap och det i sin tur bygger broar till tillit, förtroeende, respekt och sammarbete...:laugh:
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Jag hade blivit redigt förbannad ifall det skulle hända mig.
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Lite ödmjukhet och invit till delaktighet i stallet skapar bara en känsla av gemenskap och det i sin tur bygger broar till tillit, förtroeende, respekt och sammarbete...:laugh:

jag håller inte med dig här riktigt. Jag vet stall där inackorderingarna får vara delaktiga i mkt och det skapar bara konflikter och att dom gärna vill bestämma desto mer.;) Detta fungerar i mitt stall så jag kör vidare på det
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

jag släpper ihop hästrana precis som jag vill. Även mina inackorderingar.
Jag tycker att det är sådan löjlig hysteri kring ihopsläpp. Även om det är bråk vid ihopsläppet så ger jag dom tid för det brukar gå över. Häromdan ändrade jag om totalt, satte ihop en egen flock med ston och föl med en valack och sen släppte jag in en hingst i valackflocken. Om det inte fungerar, vad ska du som hästägare göra som jag inte klarar av?
Jag släpper bara in nya hästar i flocken, och sen får det bära eller brista, och peppar peppar så har det 90% av gångerna gått bra.
Man kan inte linda in hästarna i bomull och låtsas som att dom är gjorda av porslin. Hysteriska hästägare :devil:

Det var det värsta jag hört!!! Släpper ihop inackorderingar precis som du vill..utan att säga till ägarna???.:confused: Horribelt!
I egenskap av hästägare är det väl självklart att man vill veta vad ens häst pysslar med på dagarna när man själv inte kan vara med. Kommer jag ut till stallet och min häst är helt slut pga av att den blivit jagad av okända hästar, vill jag kunna lägga upp min träning därefter och får en chans att vara med om jag så önskar. Jag antar att du redogör efteråt för ägarna vad som hänt deras hästar!! Oansvarigt att exprimentera med annans egendom!!
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

antingen går hästarna ihop eller inte, går dom ihop bestämmer jag , inte någon annan,att dom ska gå ihop, går dom inte ihop så är jag inte så dum att jag utsätter dom för ONÖDIGA risker, utan tar isär dom.


Har själv varit med om stallägare som tyckt att deras egna hästar "bara leker" när de jagar andra hästar ur hagen :crazy:

Jag som hästägare vill gärna vara med och säga mitt också. Men, det är klart - är stallägaren en person vars omdöme jag litar på till 100% kan jag hålla med om ditt resonemang.
 
Senast ändrad:
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

Jaja, om det funkar för dig så... Personligen så tror jag man får större respekt och tillit om man kan ha en ordentligt god miljö för sammarbete, delaktighet och ÖDMJUKHET... Jag tror att man kommer längre och bättre om man kan sammarbeta med andra och komunicera, bolla tankar, känslor, erfarenhet och ideer med andra samt att det skapar en betydligt bättre stämmning om även de inakorderade får en chans till deltagande... Men självklart, vill man känna makten som enväldig härskare så är ju diktatur att föredra... Jag tror inte att ett stall som sköts av ägaren som även har det sk SISTA ordet och BESLUTSRätten men som inbjuder till delaktighet från sina hyresgäster hamnar i sämre skötsel än ett där det är precis tvärtom...

Att som i detta fall bara släppa ihop andras hästar hur som helst skapar i det förlängda loppet en OTRYGGHETSkänsla för de övriga hästägarna.... Att inte veta vad som sker i min hästs hage och flock är nog ganska jobbigt för de drabbade... Allt handlar om att man i slutänden vill sina hästars väl och ve och att då bli överkörd på liknande vis skapar olust...:crazy:
 
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!

KL

Ibland begriper jag mig inte på hästar.Hästar som fungerat utmärkt tillsammans en hel sommar kan vid hagbyte plötsligt bli helkaosiga.
Varför är det så ?

Ja det undrar jag också! När min förra häst var unghäst (2 eller 3 år, minns inte vilket) så gick han, en arabvalack och en korsningsponnyvalack på bete en hel sommar. De var jättegosiga mot varandra, aldrig några som helst problem, de stod/vilade/betade i en hel hög.

Till hösten åkte araben därifrån, bara min häst och korsningsponnyn kvar. Vi släppte då in en fjording hos min häst och korsningsponnyn, och första typ två veckorna var helt lugna i hagen.

Sedan fick plötsligt min häst och fjordingen en tydligen enligt dem briljant idé. Jag vet, vi jagar livet ur korsningsponnyn! Sedan jagade de honom NON STOP i flera timmar! :eek: De var så urjävliga så de tom turades om när någon av dem behövde vila! Antingen jagade en korsningen medan den andra vilade, eller också jagade de båda honom! Och verkligen högg allt de orkade!

Jag undrar än idag varför?! :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har köpt ett avelssto med en utläkt gaffelbandsskada som kommer till mig i februari. Nu till min fråga, hur ska jag på bästa...
Svar
4
· Visningar
746
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har tre hästar som ska flytta för andra gången i deras liv och jag är så orolig för att släppa in dom i deras nya hage med nya...
Svar
14
· Visningar
1 179
Senast: Matilda T
·
Hästhantering Har läst om många som släpper ihop nykomlingen med en häst i taget ur flocken som hästen är tänkt att gå med. Undrar lite rent praktiskt...
2
Svar
27
· Visningar
3 710
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp