Bukefalos 28 år!

Släppt ut era hästar än?

H

HonSomSyns

Har ni era hästar inne över natten än? Jag bor i norra småland och det är nästan aldrig minus, hästarna har vinterpäls och dom har fått gå in på natten innan men nu så börjar jag och ha dom ute hela tiden. Tycker ni detta är rätt eller fel? Säg gärna hur ni har gjort också. Varma hälsningar Ida:)
 
Sv: Släpt ut era hästar än?

Jag är inackoderad så vi har dom inne.
Men jag skulle inte se något fel i att du har dina hästar ute, är det ok väder tycker jag dte är ok.! skulle det vara sämre ska det ju finnas vindskydd.

Det lär dröjja innan hästarna får gå ute helt där jag har pållen..
 
Sv: Släpt ut era hästar än?

Det beror ju på om du har ligghall eller inte. Mina får gå in nattetid ett tag till, för min ligghall är inte stor nog för 6 hästar, räcker dock åt shettisarna, men jag vill ha de dräktiga stona inne iaf tills dom fölat.
 
Sv: Släpt ut era hästar än?

Vi har haft våra ute nästan hela vintern, men tagit in dom värsta nätterna(när det blåst o regnat och så)
Vi har ingen ligghall, men hagen har en stor tät skog som är snustorr även i dom sämsta vädren, så hästarna klarar sig mycket bra :)
Har en bronkithäst som mått mycket bra av detta, och jag har även märkt skillnad på humöret.
Mkt piggare,gladare och finare i hullet.
Men det beror ju förstås på individen om dom ska vara ute eller inne nu, men våra har det mycket bättre ute.:)
 
Sv: Släpt ut era hästar än?

Är det inte lag att man ska ha ligghall vintertid? eller typ när det inte är betestillväxt? eller?
 
Sv: Släpt ut era hästar än?

Är det inte att det ska finnas nån form av skydd?
Den täta skogen som finns i våran hage skulle jag själv säga är ett relativt bra skydd :)
 
Sv: Släpt ut era hästar än?

mina har alltid varit inne innan men denna "vintern" har dom varit ute hela tiden. dom har dock stor lösdrift mm att gå in i å trivs kalas
 
Sv: Släpt ut era hästar än?

Våra har stått ute denna vinter för det mesta. Men har det varit nederbörd eller väldigt kallt har vi tagit in dom.

Min pålle och hans kamrat verkligen ÄLSKAR sitt vindskydd!
Hade dom inte haft vindskyddet hade vi tagit in dom.
 
Sv: Släpt ut era hästar än?

kl

Jag är egentligen för lösdrift och min lilleplutt har gått på lösdrift under sina tre första levnadsår, men nu får han gå in på natten (är 3,5 år). Jag började med att ha honom ute, men detta ständiga regnande gjorde att han fick diverse hudinflamationer och infektioner, så nu får han komma in på natten och verkar trivas bra med det också (han går ute mellan 07-20/21).

Angående lag på ligghall, så räknas inte längre naturligt skydd i hagen vad jag har förstått. Man måste ha ett ordentligt vind/regnskydd, typ ligghall, mellan oktober-april har jag för mig.

//julia
 
Sv: Släpt ut era hästar än?

Min tanta går in när det skymmer och går jag inte in och stänger dörren om henne så kommer hon och tjatar tills jag behagar följa med och stänga den. :D

Det betyder att hon inte är ute många timmar på vintern men stalldörren står alltid öppen så hon får komma och gå som hon vill. Även sommartid vill hon sova inomhus och det är jag bara glad för, på dom här vägarna vet jag alltför väl vilka som far fram nattetid och då kan det hända vad som helst.
 
Sv: Släpt ut era hästar än?

är nästan hundra på att man måste ha ligghall till hästar om dom går ute om nätterna på vintern
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Du måste ha någon form av ligghall under den tid som det inte är betestillväxt! Skog räknas inte.

Kicki :)
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Jag bor i södra norrland! Har inte tagit in min häst än om nätterna.. Kallaste natten låg på 15 minus. Sen i snitt ligger det på 0:an. Regnat o snöat till o från har det gjort. Men inga täcken har behövts. (särfall dock så har Bääs haft täcke). Och hon har mått kanon hela vintern!

Vi har spånad ligghall!
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Nej det har vi inte, så fint är inte vädret än. Vi har inget skydd i hagen heller.
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Jag har inte släppt ut mina hästar på natten.
Vädret är så skiftande fortfarande och jag tycker det är synd att de ska behöva pendla mellan ute och inne nattetid.
Bor oxå i Småland och vi har fortfarande minusgrader nattetid.
Jag håller siktet inställt på april.
Får se hur det har blivit då med minusgrederna nattetid.:bow:
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

När det är torrt och bra väder går mina pållar ute dygnet runt, året runt. Så den sista tiden har de varit ute på natten oxå, då det varit milt + torrt o fint.

Det finns egentligen endast tre anledningar till att de är inne på natten:
1) Dåligt väder eller blött i marken. De måste kunna sova på en torr plats.
2) För att torka ut strålrötan som båda har drabbats av denna blöta vinter. Så igen, när det är bött i marken.
3) För att ha koll på ev hälsostatus, som när den ena hsäten varit dålig i magen nu så vill jag ha koll på hans bajs :smirk: och det har jag lättast om de står inne över natten.
 
Sv: Släpt ut era hästar än?

Är det inte lag att man ska ha ligghall vintertid? eller typ när det inte är betestillväxt? eller?

Du har så rätt så, är hästen ute mer än 16 timmar/dag under vinterhalvåret så måste du ha en ligghall. Skog räknas inte som tillräckligt skydd.
 
Sv: Släpt ut era hästar än?

är nästan hundra på att man måste ha ligghall till hästar om dom går ute om nätterna på vintern

Läste i tidningen idag att vi som bor i Skåne, Halland och Småland faktiskt inte haft nån vinter i år, utan vädret har klassats som höst hela tiden tom d 14/2. From d 15/2 har vi vår.
För att göra det ännu mer förrvirrat var det vissa platser som klassades som "årstidslösa". :smirk:
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

kl

Här har vi fortfarande en meter snö och vissa dagar riktigt kallt, så här får nog hästarna vara inne ett par månader till.

Fast min häst vägrar å andra sidan att vara ute på natten även om det är mitt i sommaren. Hon ska in och sova i boxen, så enkelt är det. :smirk:
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Har du ligghall är det ok. Annars är det faktiskt förbjudet. Betes tillväxt är det INTE än så länge.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 691
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 620
Senast: Badger
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 830
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp