Bukefalos 28 år!

Släppt ut era hästar än?

Sv: Släppt ut era hästar än?

min gräsmatta är oxå ett br bevis på det, det finns gröna tovor både här och i hagen.
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Klart det är grönt, det är det i min gräsmatta också. Men det är gammalt gräs, det har sett likadant ut sedan i november.
Menar du att du börjat klippa din gräsmatta redan?

Immer
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Min står inne än, kommer stå inne tills 1 juni ca. Vill inte släppa ut honom än, litar inte på värdet. Det hade varit annat om han hade haft vindskydd.
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Klart det är grönt, det är det i min gräsmatta också. Men det är gammalt gräs, det har sett likadant ut sedan i november.
Menar du att du börjat klippa din gräsmatta redan?

Immer


vissa tuvor har hästen fått äta upp, så det är inte hela gräsmattan, men vissa tuvor här o där, ja... hästarna har en hel del i hagen med, extremt glest och så men vissa strån är 15 cm långa och så där gröna som de är på våren... så det finns, men som sagt väldig väldigt glest i hagen...
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

När tillväxt inte sker! Det är lite olika i olika delar av landet, men generellt brukr det vara mellan oktober och april. Egentligen förstår jag inte idén med att försöka slippa bygga ligghall. Det finns somrar som är riktigt jävliga när det gäller värme, fukt flugor mm. Då är en ligghall utmärkt skydd. En ligghall som är väl genomtänkt används gärna av hästarna. Det är inte för myndigheternas skull det är krav på ligghall, det är för djurens skull.

Du menar väl att man kan ha ute utan ligghall när tillväxt sker? Nä det är säkert inte så svårt att bygga en ligghall om man har eget stall och egen mark, men är man inackoderad och nån annan bestämmer då är det inte så lätt ;)
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Är det inte från 1okt till 1april som hästarna måste ha tillgång till ligghall alt att de hålls på stall och max är ute 16h/dygn?(förut var det 12) Alltså borde det således just nu vara olagligt att ha häst ute dygnet runt utan tillgång till torr liggplats och skydd från väder/vind. Oavsett väder och temperatur.

Mina hästar går alltid ute med tillgång till sin ligghall. Och jag kan hålla med om att det inte direkt varit nån kall vinter. Men regn/blåst är värre än kyla och jag tycker iaf att det är riktigt med lagen om ligghall.

Vill du hålla dina hästar ute dygnet runt om vinterhalvåret så bygg en ligghall.
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

När tillväxt inte sker! Det är lite olika i olika delar av landet, men generellt brukr det vara mellan oktober och april. Egentligen förstår jag inte idén med att försöka slippa bygga ligghall. Det finns somrar som är riktigt jävliga när det gäller värme, fukt flugor mm. Då är en ligghall utmärkt skydd. En ligghall som är väl genomtänkt används gärna av hästarna. Det är inte för myndigheternas skull det är krav på ligghall, det är för djurens skull.

Så sant...jag svängde ihop ett vindskydd som jag skulle ha till mina smågrabbar. Hade varit utmärkt då gräset faktiskt har växt hela, eh, vintern (???). MEN...så kom stormarna och vindskyddet är ett minne blott:mad:. Mina killar (1 och 4 år) vet precis vad man ska ha vindskyddet till och uppskattar det enormt. Så vi kommer att bygga ett rejält sådant i varje hage i sommar. Finns ingen anledning att stalla in när vädret är som nu...men jag gör det då jag inte har skydd åt dom ute. Vågar inte släppa dom i skogen heller då träden faller som "plockepinn" under stormarna...detta trots att vi har haft betestillväxt i stort sett hela vintern, eller vad man nu ska kalla den...
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Är det inte från 1okt till 1april som hästarna måste ha tillgång till ligghall alt att de hålls på stall och max är ute 16h/dygn?(förut var det 12) Alltså borde det således just nu vara olagligt att ha häst ute dygnet runt utan tillgång till torr liggplats och skydd från väder/vind. Oavsett väder och temperatur.

Mina hästar går alltid ute med tillgång till sin ligghall. Och jag kan hålla med om att det inte direkt varit nån kall vinter. Men regn/blåst är värre än kyla och jag tycker iaf att det är riktigt med lagen om ligghall.

Vill du hålla dina hästar ute dygnet runt om vinterhalvåret så bygg en ligghall.

Nej, väder och temperatur spelar roll. När gräset växer innebär det att dygnstemperaturen är över 5 grader + . Gräset växer inte annars. Det innebär dock att det ska vara över en vecka för att "räknas". En plötslig varm dag ger inte gräs per automatik.
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Har haft ute mina de nätter det har varit uppehåll och runt nollan och uppåt, gräset har vuxit i stort sett hela denna "vintern"..
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Hej! Vi har aldrig haft våra hästar ute p.g.a att vi har så mkt varg björn och andra läskiga djur satt vi inte har vågat. Men i sommar måste dom stå ute vi ska måla och så i stallet så det måste vi göra när det inte regnar, snöar(kan hända!!) eller är mkt bjrön och varg med mera. Vi har tagit in dom varje dag och dom verkar trivas med det. Jag tror inte att våra hästar ens vill vara ute. När dom har fått varit ute en längre tid så kommer dom travandes! Så då vill dom in till fodret. Det verkar vara höjdpunkten på dagen. Så jag tror tror att dom ska få stå ute en eller två nätter! .......
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Jag tror inte att våra hästar ens vill vara ute. När dom har fått varit ute en längre tid så kommer dom travandes! Så då vill dom in till fodret. Det verkar vara höjdpunkten på dagen. Så jag tror tror att dom ska få stå ute en eller två nätter! .......

fast de är ju inte så konstigt att hästen vill in när den är van vid de, många hästar som vill in på eftermiddan trots fint väder och gräs och stor hage, tar tid för vissa hästar att förstå att dom inte ska in.
dom vet liksom inget annat och blir oroliga när nåt inte är som de brukar oavsett hur bra förändring de är.
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Har stor ligghall och fri tillgång till hö.:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 691
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 620
Senast: Badger
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 830
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad nynnar ni på?
  • Stänger du toalettlocket?
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp