Släpvagnsvikt

MissFideli

Trådstartare
Följer en diskussion på nätet och kommer på att jag inte riktigt fattar :angel:

Min bil har en max släpvagnsvikt (bromsat) på 700 kg.
Betyder det att släp inkl last aldrig någonsin får väga över 700 kg för min bil? Oavsett behörighet?
 
@MissFideli: Jag gissar att det till största sannolikhet beror på draget som är monterat. Min Volvo tål att dra mer än andra bilar av samma modell och det är för att draget är eftermonterat och är kraftigare än standarddraget som brukar sitta på.
 
Min har inget drag, så det är nog baserat på bilen i detta fall. Hade kulan sagt 600 hade väl det varit max? Och hade kulan sagt 2000 så är det fortfarande 700 som gäller?
 
Nej, det stämmer inte. Alla bilar får dra en totalvikt på 750 kg. Vad har du för bil?

Jag har en stor Kia Sorento och den får dra 990 kg totalvikt på B-kort. På BE-kort får den dra 2000 kg. Jag kan inte tänka mig att du har en begränsning på 700 kg på din bil på B-kort.
 
Nej, det stämmer inte. Alla bilar får dra en totalvikt på 750 kg. Vad har du för bil?

Jag har en stor Kia Sorento och den får dra 990 kg totalvikt på B-kort. På BE-kort får den dra 2000 kg. Jag kan inte tänka mig att du har en begränsning på 700 kg på din bil på B-kort.

Bilens tillverkare kan anse att bilen inte klarar mer än 700kg rent tekniskt/maskinellt/hållbarhetsmässigt.

TS bil är nog ganska liten. Typ Hyndai Atos.
 
Nej, det stämmer inte. Alla bilar får dra en totalvikt på 750 kg. Vad har du för bil?

Jag har en stor Kia Sorento och den får dra 990 kg totalvikt på B-kort. På BE-kort får den dra 2000 kg. Jag kan inte tänka mig att du har en begränsning på 700 kg på din bil på B-kort.

En Kia Picanto. Så det var bara hypotetiskt, jag har inga planer på att sätta drag på den ;)
 
En Kia Picanto. Så det var bara hypotetiskt, jag har inga planer på att sätta drag på den ;)
Ahaaa, ja, då är det tillverkaren som menar att man inte ska dra en kärra med mer än 700 kg efter sig. Men det är ju bruttovikten så du får ju ändå dra en hel del med din bil.

Lagligt sett får du ju dra typ 2 ton totalvikt med en sådan där liten bil på b-kort. Totalvikten har ju inget med vad släpet egentligen väger att göra.
 
Nej, det stämmer inte. Alla bilar får dra en totalvikt på 750 kg. Vad har du för bil?

Jag har en stor Kia Sorento och den får dra 990 kg totalvikt på B-kort. På BE-kort får den dra 2000 kg. Jag kan inte tänka mig att du har en begränsning på 700 kg på din bil på B-kort.

Fast totalvikten är ju rätt ointressant när bilen i sig har en så kraftig begränsning på bruttovikten. Spelar ju ingen roll vad för körkort du har i de fallen.
 
Nej, det stämmer inte. Alla bilar får dra en totalvikt på 750 kg. Vad har du för bil?

Jag har en stor Kia Sorento och den får dra 990 kg totalvikt på B-kort. På BE-kort får den dra 2000 kg. Jag kan inte tänka mig att du har en begränsning på 700 kg på din bil på B-kort.
Toyota prius får inte ha krok, så inte alla bilar :).
Vilken bil får inte dra ett enda kilo? Nu menar jag en riktig bil alltså, ingen mopedbil.
 
Ahaaa, ja, då är det tillverkaren som menar att man inte ska dra en kärra med mer än 700 kg efter sig. Men det är ju bruttovikten så du får ju ändå dra en hel del med din bil.

Lagligt sett får du ju dra typ 2 ton totalvikt med en sådan där liten bil på b-kort. Totalvikten har ju inget med vad släpet egentligen väger att göra.

Sprid inte desinformation.
Man får inte köra på "bruttovikter" utom om man har ett halvgammalt BE körkort eller annan lämplig behörighet.
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 518
Senast: MiniLi
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 361
Senast: Wille
·
Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 827
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 600
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp