Släpvagnsvikt

Sprid inte desinformation.
Man får inte köra på "bruttovikter" utom om man har ett halvgammalt BE körkort eller annan lämplig behörighet.

Fast det är inte en absolut sanning.

Man har tagit bort skrivningen om att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt vilket gör att du tex får haka på ett släp med ganska hög totalvikt (så länge totalvikt plus totalvikt inte blir mer än 3500kg för B) efter TS bil men inte lasta till mer än 700kg brutto (typ en tablettask).
 
Fast det är inte en absolut sanning.

Man har tagit bort skrivningen om att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt vilket gör att du tex får haka på ett släp med ganska hög totalvikt (så länge totalvikt plus totalvikt inte blir mer än 3500kg för B) efter TS bil men inte lasta till mer än 700kg brutto (typ en tablettask).

Det där med vikter beror på körkortsbehörighet.

Om TS bil har 700kg som max bromsad släpvagnsvikt och TS har B-körkort (vilket är det vanliga körkortet att ha) så får inte TS koppla på ett släp ens tomt, om det har registrerad totalvikt på mer än 700kg.
Vid B-behörighet räknas inte bruttovikt utan släpets registrerade totalvikt. Den siffran ska alltså matchas med max bromsad släpvagnsvikt för bilen på 700kg i det här exemplet.
 
Det där med vikter beror på körkortsbehörighet.

Om TS bil har 700kg som max bromsad släpvagnsvikt och TS har B-körkort (vilket är det vanliga körkortet att ha) så får inte TS koppla på ett släp ens tomt, om det har registrerad totalvikt på mer än 700kg.
Vid B-behörighet räknas inte bruttovikt utan släpets registrerade totalvikt. Den siffran ska alltså matchas med max bromsad släpvagnsvikt för bilen på 700kg i det här exemplet.

Jo. Det får man. Eftersom man har tagit bort skrivningen om att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt.

Skillnaden för mig är att jag kan haka på ett släp med en totalvikt på 4000kg på TS bil (om jag jag skulle hitta ett med tillräckligt låg tjänstevikt vill säga).
 
Ja, så länge det blir en sådan slamkrypare som du visar i bilden. D v s det är bilens begränsning, inte körkortets.

Ja.
De har blivit fler sedan man tog bort skrivningen.

Det jag påstår är som sagt att det visst finns tillfällen då bruttovikt gäller även för B.

Så det är bra att ha koll på Max släpvagnsvikt oavsett behörighet.
 
Om TS bil har 700kg som max bromsad släpvagnsvikt och TS har B-körkort (vilket är det vanliga körkortet att ha) så får inte TS koppla på ett släp ens tomt, om det har registrerad totalvikt på mer än 700kg.
Vid B-behörighet räknas inte bruttovikt utan släpets registrerade totalvikt. Den siffran ska alltså matchas med max bromsad släpvagnsvikt för bilen på 700kg i det här exemplet.
Nu har du fel. TS bil får dra et släp som väger 700 kg på vågen. Det är inte samma sak som att släpet har 700 kg totalvikt i registreringen. Skilj på den verkliga vikten (dvs bruttovikten) och på pappersvikten, dvs totalvikten. Totalvikten är byråkrati och hittepå för att försöka få en säkrare trafik.

I detta läget är det bilen som sätter stopp på 700 kg verklig vikt.

Min bil får dra ett släp på 990 kg totalvikt på B-kort. Men bilens begränsning är 2000 kg på vågen. Så länge släpet inte har en totalvikt på mer än 990 kg så får du dra det med B-kort. TS bil får enligt reglerna om totalvikt dra 2150 kg, men bilens begränsning är 700 riktiga kilon på vågen.

Viktigt att skilja på totalvikt och bruttovikt.
 
Viktigt att skilja på totalvikt och bruttovikt.

Har man BE blir detta lätt även med slamkrypare. MEN har man b-behörighet kan det lätt tolkas som att det är OK att dra bruttovikten, oavsett totalvikt, så länge bruttovikten håller B-kortsgränsen. Normalt sett är ju bilens kapacitet högre än B-behörighet.

Huvudreglen är att totalvikten alltid gäller för b-behörighet. Problemet uppstår när b-behörighetens viktgräns (totalvikt) är högre än vad bilen får dra. Då blir det slamkryparen som ovan. D v s man får koppla vad b-behörigheten säger, men aldrig ha högre bruttovikt än bilen får dra. Något man inte får lära sig när man tar b-behöriget, vad jag fått höra.
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 518
Senast: MiniLi
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 361
Senast: Wille
·
Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 827
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 600
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp