Bukefalos 28 år!

Slakthästar/transporter.

Sv: Slakthästar/transporter.

Jag resonerar så här: Jag kan äta hästkött men vill inte att mina hästar går till slakt utan för dom blir det avlivning hemma.

Jag skulle nog inte heller kunna äta min gris eller kyckling om jag hade någon. Är alldeles för blödig och blir för personlig med alla djur jag har;)

Hästar föds ju inte upp i sverige som slaktdjur utan de har ju precis som du säger förhoppningsvis haft ett bra liv.
Finns ju folk som lever på sin hästverksamhet där det passerar många hästar varje år och det är nog dessa hästar som till största delen går till slakt när ett djur ska tas bort (i sverige då i bästa fall:devil:). Dom människorna skulle nog ha svårt att ta till en trotjänaravlivning hemma för varje individ då det ju kostar. Klart det finnas undantag i detta också :)

Klart att inte alla vill äta häst men alla vill ju heller inte äta gris, kyckling eller kött överhuvudtaget. Så det är ju inget konstigt med det utan det är bara att respektera:)

Men det finns ju många människor som inte har det förhållandet till häst som vi på Buke har och dessa människor borde ju inte ha något emot köttet som sådant tycker jag.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Enkel lösning på att slippa slakttransporter söderut, vi får börja äta hästkött i sverige!
Jag har hört på omvägar att det tydligen ska vara svårt att få tag på hästkött i sverge!
Nu är det väl bara knorrevången som taremot? Vad får man betalt om man kör dit en häst?
Förr var det ju lättare då fanns det slakthus i fler städer.

Gällersta i Örebro tar också emot, de är seriösa och mycket bra att ha att göra med, garanterat

Det är svårt att få tag i SVENSKT hästkött konstigt kan man tycka.

Jag har valt att i rimligaste mån utesluta karensmedel i mina hästar Varför???

För det första vill jag inte hantera medel som anses så giftiga att de kan finnas kvar i en kropp i hur många år som helst... den andra anledning är att jag inte vill betala 5-6 tusen för att ta bort ett djur om det kan undvikas.

Mina funderingar är då att

Det är så himla hårda regler på köttet när det slaktas i Sverige att få lever upp till kraven för att få leverera djuret till livsmedel och få betalt istället för att få betala destruktion.

Men alla dessa djur som behandlats med både det ena och det andra slaktas i ett annat land (olagligt) sedan säljs tillbaka hit lagligt i form av köttprodukter då är det ju omöjligt att veta om man får i sig tex butta genom det kött man äter...

Sen kan man ju fråga sig... det är få slakterier i Sverige som tar emot hästar och det är uselt betalt fick i höstas 567 kr för en femårig Nordsvensk (spatt)

Förstår att mindre seriösa försöker sälja eller skänka bort trasiga hästar istället för att betala tusenlappar för att bli av med dem. det gör att marknaden svämmar över av trasiga skithästar.

Förslag till förändring... Subventionera avlivning av häst med kadaverbilen precis som med nöt, bättre betalt för djuren från slakterierna (högre kilopris)
Tätare gränskontoller

Detta skulle leda till att det
§ inte lönar sig att sälja utomlands
§ lönar sig att slakta en häst som lider istället för att göra den till vandringspokal eller hamna på slakttransport
§ Fler uppmuntras att ta sitt ansvar som djurägare (tyvärr styrs ju alla av pengar även om man inte vill det)
§ blir en mindre förlust i de fall hästen inte går till livsmedel (nöt ca 1000kr mot häst 5500kr avl o destr)
§ ägare blir mer medvetna om vad man behandlar hästen med och varför
§ Kvar på marknaden skulle de hästar bli som har en framtid (eller de med ägare som inte kan ta det jobbiga beslutet och försöker skyffla över det på ngn annan men de blir nog färre än idag)
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Detta resonomeng är en av anledningarna till att hästar skickas på transporter ut ur landet.

Varför skulle mitt resonemang leda till slakttransporter utomlands?

Vad har det att göra med att jag inte vill äta vare sig häst hund eller katt för att det ligger mig för nära om hjärtat?

Inget av mina djur har någonsin blivit skickad till slakt och kommer heller aldrig att bli.

Om mina djur behöver avlivas så avlivar jag mina djur hemma och sen grävs de ned i hagen.

OM jag mot all förmodan skulle sälja tex min häst så kommer han aldrig kunna bli mat iaf - för jag och veterinären har skrivit i att han aldrig får gå till livsmedel i passet trots att han aldrig fått mediciner med livstrids karens men de får ändå inte gå till slakt om någon skrivit i de rutorna.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Eftersom det inte finns någon marknad för hästköttet i Sverige så skickas hästarna utomlands.
Har du tillgång till senaste ridsport så finns det en artikel om hur man ser på saken på Island.

Du får jättegärna avliva din häst hemma och gräva ner den samma.
Det kommer jag också att göra när den dagen kommer.

Jag menar inte att alla hästar måste bli mat.
Men om vi hade haft en större hästköttsmarknad i Sverige hade man kunnat minska ner på dessa otäcka transporter.
 
Senast ändrad:
Sv: Slakthästar/transporter.

Eftersom det inte finns någon marknad för hästköttet i Sverige så skickas hästarna utomlands.
Har du tillgång till senaste ridsport så finns det en artikel om hur man ser på saken på Island.

Du får jättegärna avliva din häst hemma och gräva ner den samma.
Det kommer jag också att göra när den dagen kommer.

Jag menar inte att alla hästar måste bli mat.
Men om vi hade haft en större hästköttsmarknad i Sverige hade man kunnat minska ner på dessa otäcka transporter.

Det är ju märkligt att det finns marknad för importkött när det inte finns marknad för Svenskt kött...:angel:
 
Sv: Slakthästar/transporter.

KL

Tranhems slakteri i Värmland tar också emot hästar. Gårdsslakteri för övrigt där de sedan säljer produkterna i gårdsbutik.

Senast jag var på Ica sålde de faktiskt svensk hästfilé där, hade dock inte råd att köpa då mitt köttkonto är ganska lågt. Annars hade jag antagligen gjort det om jag kunnat lista ut hur jag skulle tillaga den. Jag ser ingen skillnad mellan häst och nöt ur matperspektiv, i alla fall inte när djuret redan är dött, då har jag ingen "sentimental" aspekt på det hela. Men jag äter kategoriskt bara svenskt kött av princip.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Det är ju märkligt att det finns marknad för importkött när det inte finns marknad för Svenskt kött...:angel:

Precis. För nåt år sen såg jag siffror på just hästkött, och då var importen av styckat hästkött exakt lika stor som exporten av slakthästar... Så visst äter vi dem till slut ändå. Ofta som nötentrecote på restaurang t ex.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Vad är skillnaden? Köparen är antagligen hur seriös som helst och frågar inte säljaren så behöver han ju inte berätta heller, eller hur? Menar du på fullt allvar att de som säljer hästar utomlands är oseriös och har kontoret på fickan? Jag är övertygad om att det är en vanligt hästhandlare som köper och säljer hästar för att göra en profit på dem. De som går att sälja vidare som ridhästar säljs som ridhästar och de som är slaktfärdiga säljs som slakthästar utomlands.

De oseriösa är de som lovar guld och gröna ängar och hur väl de ska ta hand om älsklingen, de sätter inte ut annons där de lovar betalt på stubben och köper osedda halta hästar. Köparen brydde sig nämligen inte om att han hade ett skadat bakben utan ville köpa iaf, så förhoppningsvis är kraken redan död nu istället för att åka runt mer.

Majoriteten av oss som ngn gång ätit på en lunchrestaurang eller krog har nog även ätit hästkött. Jag minns inte siffran men DN hade för många år sedan gjort stickprover på restaurangerna i Sthlm och skickat in kött på analys, mer än 50 % av köttet var av häst eller mula! Det är lätt att ta för givet att det som ligger på tallriken är nöt, men står det inte utskrivet utan står det bara biff, entrecôte mm så kan det faktiskt vara vad som helst i princip. En hästbiff är en biff.
 
Senast ändrad:
Sv: Slakthästar/transporter.

Majoriteten av oss som ngn gång ätit på en lunchrestaurang eller krog har nog även ätit hästkött. Jag minns inte siffran men DN hade för många år sedan gjort stickprover på restaurangerna i Sthlm och skickat in kött på analys, mer än 50 % av köttet var av häst eller mula! Det är lätt att ta för givet att det som ligger på tallriken är nöt, men står det inte utskrivet utan står det bara biff, entrecôte mm så kan det faktiskt vara vad som helst i princip. En hästbiff är en biff.

Oh vad illamående jag blev nu..

För precis som du säger så tar man förgivet att det är nöt..
Men borde inte nöt och häst smaka olika?

Ja nu behöver jag inte fundera längre, numera blir det till 100% vegetarisk kost när jag äter ute.
Äter bara ekologiskt nötkött från förra stallet jag stod i där djuren går på lösdrift året om och jag vet att de har det bra..
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Som fd kock kan jag säga att det är en stor skillnad i både smak, utseende och till viss del även köttets struktur/konsistens mellan nöt och häst. En person med någorlunda normal råvarukunskap lurar du inte på häst och nötkött. Att sen det finns syltor som försöker blåsa folka på nötkött är en annan sak. Men då snackar vi riktigt lågbudgetställen och pizzerior eller kina/thaikrogar där du kan dölja det mesta med kryddor eller kebabsås.

Dessa krogar står för en väldigt stor del av våra "restauranger" i sverige. själv undviker jag budgetsyltor eftersom du får vad du betalar för. En riktig krog skulle inte riskera sitt namn och kunder med att servera något så uppenbart som hästkött. Det finns ju en anledning till att hästkött oftast används i korv med kryddningar, tex salam. För att det utmärker sig som jusst hästkött.

Ang entecote så är nötdjurets korta och grova hals så annorlunda och med mer fett insprängt att det inte skulle gå att jämföra alls med samma bit från häst.

Mvh Voff
 
Sv: Slakthästar/transporter.

En person med någorlunda normal råvarukunskap lurar du inte på häst och nötkött. Att sen det finns syltor som försöker blåsa folka på nötkött är en annan sak. Men då snackar vi riktigt lågbudgetställen och pizzerior eller kina/thaikrogar där du kan dölja det mesta med kryddor eller kebabsås.

För ett tiotal år sedan avslöjade man att en "finare" restaurang i Helsingborg under flera år serverat hästfilé när det stod oxfilé på menyn. Så det är inte bara lågbudgetställen som gör så.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Enkel lösning på att slippa slakttransporter söderut, vi får börja äta hästkött i sverige!
Jag har hört på omvägar att det tydligen ska vara svårt att få tag på hästkött i sverge!
Nu är det väl bara knorrevången som taremot? Vad får man betalt om man kör dit en häst?
Förr var det ju lättare då fanns det slakthus i fler städer.

Det finns fler än Knorrevången, men för oss här i Skåne är det väl det enda alternativet. En häst som ska gå till slakt är väl (oftast) sjuk eller svag på något sätt och då ska den inte transporteras längre än nödvändigt.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

OM jag mot all förmodan skulle sälja tex min häst så kommer han aldrig kunna bli mat iaf - för jag och veterinären har skrivit i att han aldrig får gå till livsmedel i passet trots att han aldrig fått mediciner med livstrids karens men de får ändå inte gå till slakt om någon skrivit i de rutorna.

Sälj aldrig din häst. För om han åker till exempelvis Italien så kan du vara säker på att det dribblas med passet i alla fall. Sådant lär f ö förekomma även i Sverige.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Givetvis inte bara. MEN precis som i det fallet så märks det om man är så korkad att man gör det. Det ÄR tydliga skilnader och väldigt lätt att bli påkommen om du serverar en hästbiff på det sätt som en bit oxfilé dvs med bara lite salt och peppar på och en sås vid sidan. Det är mycket sällsynt att normala till bättre restauranger gör på det viset.

Rötägg finns i alla bracher och nivåer. De tillhör dock oftast undantagen. Det är då verkligen ingen risk att knalla in och beställa en nötköttbit på en vettig restaurang och risken är 50% häst eller mula man får på tallriken. ;)
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Jag lider med hästen. Hemskt när våra älskade vänner blir förbrukningsvaror...
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Sälj aldrig din häst. För om han åker till exempelvis Italien så kan du vara säker på att det dribblas med passet i alla fall. Sådant lär f ö förekomma även i Sverige.

Nej jag har inte tänkt det, jag har tänkt att behålla min prins tills dess att JAG måste ta bestlutet att han behöver somna in, förhoppningsvis typ 20 år kvar tills den dagen...

MEN man vet ju aldrig vad som händer i ens liv, förhoppningsvis så hamnar jag inte i en situation att han måste säljas.
 
Sv: Slakthästar/transporter.

Nix, det var flertalet kända restauranger och inga syltor som var med i undersökningen och jag har vid iaf ett tillfälle undrat om det inte var häst på tallriken, fast det var iofs Gävle och i Gästrikland åt de iaf förr mkt häst. Jag brukade då gå runt och smårysa lite vid köttdisken åt det paketerade hästköttet.

Hästkött är lite mörkare och sötare i smaken, men väldigt, väldigt vanligt förekommande och precis som med nöt så skiljer sig struktur och smak åt beroende på ålder och kön, om man är kapabel att skilja ungnöt från gammal ko. :grin:

Seriöst så kvittar det mig om man äter häst eller inte, men det som stör mig är hur djuren hanteras innan slakt och det gäller djur öht. Av den enkla anledningen så vill jag veta var köttet kommer ifrån, det bästa köttet som finns enligt mig är närproducerat och från djur som fått beta. Jag köper inte importkött.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 437
Senast: Tinuri
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 763
Senast: ghost
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 804
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp