Bukefalos 28 år!

Slang

Kan man använda slangordet "balle" när man menar "balkong"?


  • Antal omröstningsdeltagare
    132
  • Omröstning stängd .
Det är ett slangord.
Jag tycker att ett av kännetecknen för slang är att det inte förstås av alla. Det är själva meningen tror jag.

I min värld är det skillnad mellan slang och talspråk. Det där ordet är inte talspråkligt. Det är slang. Antaligen kopplat till huvudstaden med kringliggande orter.

/lantistanten
 
Jag hatar förkortningar av det slaget. Fokar, istället för fokuserar, är ett annat exempel. Eller dirr, istället för direkt. Vidrigt! På sin höjd kan jag sträcka mig till att använda mellis, men det gör lite ont i själen.
Mvh Flixon, 84 i sinnet.
 
Jag hatar förkortningar av det slaget. Fokar, istället för fokuserar, är ett annat exempel. Eller dirr, istället för direkt. Vidrigt! På sin höjd kan jag sträcka mig till att använda mellis, men det gör lite ont i själen.
Mvh Flixon, 84 i sinnet.
Men ja, exakt så! För mig är inte det där slang, utan en förkortning. Fine, skriv det i ett textmeddelande om originalordet är långt, men det är ju jättetråkigt om målet när man PRATAR med folk är att det ska vara så kort som möjligt. :(
Mvh också hobbygammal och bitter
 
Påriktigt är det ingen som sagt ”ballen” vad jag hört om balkonger. Bara här på bukefalos.
Det mest udda har väl varit ”pensionärskuvösen”. Iofs också från bukefalos nu när jag tänker efter 🤔
 
'Folk' säger 'balle' i östergötland också. Det är så fruktansvärt fult, jag vägrar vara delaktig i balleriet. :meh:

Språk ska utvecklas, inte avvecklas och gå bakåt. Ett ytterområde utanför stan här heter Klockaretorpet, men i somligas folkmun heter det numera 'klocket'. Pryssgården kallas av samma typer av folk för 'pryssis'.

Frullo sägs här också, själv äter jag frukost.
 
Jag säger Frulle och jag kommer från övre Norrland. Har aldrig slagit mig att det skulle vara ett 08-påfund... :o

Balle säger jag inte. Kan iofs bero på att jag bodde i villa under min uppväxt och den ålder då det känns som att en lär in slang, vi satt på gårn ;)
 
Fine, skriv det i ett textmeddelande om originalordet är långt, men det är ju jättetråkigt om målet när man PRATAR med folk är att det ska vara så kort som möjligt. :(
Fast tanken är ju inte att det ska vara kort, utan att man pratar avslappnat och som man vill, på ett sätt som är i linje med ens personlighet. Säger jag att något är fett värdo gör jag inte det för att spara tid liksom.
 
Har tack och lov aldrig hört någon använda "balle" på det viset och skulle nog behöva ha det i tydligt sammanhang för att begripa vad som menades. Framför allt tycker jag att det är ett ord som känns lite borttappat i singular. :D
 
Folk runt omkring mig använder det men själv gör jag det inte, även om jag gärna använder annan slang.
 
Inte för att kapa tråden nu, men detta brukar väcka starka känslor.

Pomme. Eller Pommes? Eller pommefritts?

(jag säger pomme)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
494
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 085
Senast: co-SMAD4
·
  • Omröstning
Kultur Efter en diskussion i en annan tråd lägger jag upp en intressekoll för buketräff på Göteborgsoperan Trodde man kunde lägga flera frågor...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: warg
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
4 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp