Bukefalos 28 år!

Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Texaz

Trådstartare
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17317276.ab

Är det rätt eller fel att protestera genom att bära slöja?

Tycker själv att det är rätt intressant att se hur människor reagerar på slöjbärandet!
Varför retar man sig på det egentligen? Visst kan det vara ett uttryck av kvinnoförnedrande, men HUR vet man det?

VEM ska bestämma hur jag ska klä mig? Har någon rätt att misshandla mig för att jag klär mig som jag vill/enligt min tro?
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Visst kan det vara ett uttryck av kvinnoförnedrande, men HUR vet man det?
Det beror väl främst på grunden, dom har ju inte slöja i dom länderna där dom måste ha slöja för att det är snyggt.

Kanske finns ett fåtal som faktiskt vill ha det för att det är snyggt..och då är det inget fel.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag har inte brytt mig om kampanjen, jag har "slöja" nästan varje dag höst/vinter/tidig vår sen förra säsongen :) Att sno om en halsduken runt huvudet är perfekt för att inte platta till håret som med mössa och ännu mer perfekt under cykelhjälmen. Mössa under hjälmen är knöligt och sjalen blir samtidigt värmande där ett glapp annars blir mellan öron och hals med ett varv runt halsen, och fäster då delen runt huvudet som man kan anpassa efter hur mycket man behöver. Det blir som en luftig rånarluva. Skyddar också då blött hår om det är kallt ute.

Jag tackar ödmjukast för alla slöjbärande muslimska kvinnor som inspirerat mig till denna (i mitt liv) nya huvudbonad :bow:

Att man inte tänkt på det förr liksom, det är verkligen helt perfekt.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Det beror väl främst på grunden, dom har ju inte slöja i dom länderna där dom måste ha slöja för att det är snyggt.

Kanske finns ett fåtal som faktiskt vill ha det för att det är snyggt..och då är det inget fel.

Dom länderna?

Du menar i länder där man bär slöja gör man det av tvång? De kan vara olika i olika tyska delstater men jag har aldrig läst någon tysk lag om att man måste ha slöja?

Eller menar du länder när de flesta bekänner sig till islam? Inte Indonesien, inte i Egypten, inte absolut inte Turkiet..... så vad "dom länderna?" Länder som börjar på Dom? som i Dominikanska Republiken?
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag är lite kluven. Slöjan står ju för vissa värderingar. Därför vill jag inte ikläda mig sådan slöja eftersom jag inte har de värderingarna. Men visst kunde jag göra det för en dag för att visa solidaritet kanske. Men egentligen skall det inte behövas, här i Sverige ska man kunna utgå ifrån att folk inte är rasister, man ska inte behöva gå runt i symboler för att bevisa något.
Jag sympatiserar med religionsfrihet, men jag sympatiserar inte med att kvinnor skall täckas.
Vi sätter ju inte på oss kalotter för att visa sympati med våldsdåd mot judar.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Dom länderna?

Du menar i länder där man bär slöja gör man det av tvång? De kan vara olika i olika tyska delstater men jag har aldrig läst någon tysk lag om att man måste ha slöja?

Eller menar du länder när de flesta bekänner sig till islam? Inte i Indonesien, inte i Indien, inte Turkiet..... så vad "dom länderna?" Länder som börjar på Dom? som i Dominikanska Republiken?

Missade du det som stod efter dom länderna eller spelar du bara dum? Dom länderna där dom måste ha slöja stod det för din information.
Det finns liksom vissa länder där det är ett tvång för kvinnor att bära slöja - det finns t o m "slöjpoliser" som kontrollerar att kvinnorna verkligen har slöjan på sig och har man inte det så blir man fängslad och riskerar spöstraff. Iran är ett sådant land t ex.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag är lite kluven. Slöjan står ju för vissa värderingar. Därför vill jag inte ikläda mig sådan slöja eftersom jag inte har de värderingarna. Men visst kunde jag göra det för en dag för att visa solidaritet kanske. Men egentligen skall det inte behövas, här i Sverige ska man kunna utgå ifrån att folk inte är rasister, man ska inte behöva gå runt i symboler för att bevisa något.
Jag sympatiserar med religionsfrihet, men jag sympatiserar inte med att kvinnor skall täckas.
Vi sätter ju inte på oss kalotter för att visa sympati med våldsdåd mot judar.

Att skyla sitt hår var en tradition i Sverige till för inte alls länge sen. Schalen försvann först, sen BH-n. BH-n är tillbaka så snart kommer nog schalen också.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag är lite kluven. Slöjan står ju för vissa värderingar. Därför vill jag inte ikläda mig sådan slöja eftersom jag inte har de värderingarna.

Fast de värderingarna som du lägger i att ha ett huvudstycke över håret cementerar du ju genom att aktivt välja bort plagget också. Nu menar jag inte att du måste ha slöja om du inte har något tillfälle då det skulle vara bra, men att välja bort ett i mitt tycke mycket praktiskt plagg enbart för att man säger att "dom" som bär det har vissa värderingar är lite märkligt tycker jag....

Nu pratar jag om att använda slöja i allmänhet alltså, inte i att delta i en kampanj en dag.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Gör dig inte till, det är ett faktum att kvinnor tvingas bära slöja i många länder. Min syrra skall följa med sin pojkvän på besök i Iran och har informerats om att hon måste ha slöja ute. Hon är svenska men det hjälper inte.
Sedlighetspolisen existerar, det är inte bara i filmer.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Missade du det som stod efter dom länderna eller spelar du bara dum? Dom länderna där dom måste ha slöja stod det för din information.
Det finns liksom vissa länder där det är ett tvång för kvinnor att bära slöja - det finns t o m "slöjpoliser" som kontrollerar att kvinnorna verkligen har slöjan på sig och har man inte det så blir man fängslad och riskerar spöstraff. Iran är ett sådant land t ex.

Ja det gjorde golit. Dom länderna är obegriplig svenska. Du tolkar det som iran, jag som dominikanska republiken,
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Precis som du har jag sjal runt huvudet på vintern, men det är inte en manifestation.
I mitt linneskåp har jag en hemvävd huvudduk som min mormors mor vävt och hade på sitt huvud varje dag. Hon var bondmora och på den tiden var inte gifta kvinnor barhuvade.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Nu menar jag inte att du måste ha slöja om du inte har något tillfälle då det skulle vara bra, men att välja bort ett i mitt tycke mycket praktiskt plagg enbart för att man säger att "dom" som bär det har vissa värderingar är lite märkligt tycker jag....
Jag har inte något emot plagget i sig utan jag tycker det är mest konstigt när folk menar på att dom stödjer dessa personer som "tvingas" ha slöja, känns nästan som ett hån mot dom i dom länderna.

Annars så täcker väl dom flesta hår och allt under kalla vintertider tex utomhus. Inget konstigt med det. Eller under blåsiga dagar för att inte förstöra håret tex.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag tycker det är rejält krångligt. Slöjan är väl lika frivillig som BHn för unga flickor. BH är för en väldigt stor andel av alla kvinnor ett TOTALT onödigt plagg. Men man får ju inte - herreguuuud! - ana bröstvårtorna. (Säger hon som bestämt sig för att så länge det inte finns BH för bara ett bröst så slipper jag bära plagget)


Fast - min huvudsakliga ståndpunkt är att var och en ska klä sig som man själv vill.

Den dag både män och kvinnor bär slöja i samma omfattning kan jag förlika mig med det.

Att som etnisk svensk bära slöja är bara väldigt larvigt. Två fel gör inte ett rätt. Det är kvinnoförtryck i den meningen att det inte är samma regler för män som för kvinnor.

Sedan är det en fråga om tidsålder. När dagens somaliska medelålders kvinnor var unga bar ingen slöja. Det är ett modernt påfund i Somalia. Nu är de insvepta från topp till tå.

jag omges av invandrare varje dag och jag kan tyvärr inte förlika mig med slöjan.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag har inte något emot plagget i sig utan jag tycker det är mest konstigt när folk menar på att dom stödjer dessa personer som "tvingas" ha slöja, känns nästan som ett hån mot dom i dom länderna.

Annars så täcker väl dom flesta hår och allt under kalla vintertider tex utomhus. Inget konstigt med det. Eller under blåsiga dagar för att inte förstöra håret tex.

Nyss var det dom länderna, exempelvis dominikanska repubilken, nu är det dom personerna.... Dom Vem??
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Nej, såg ni inte frisörskan i nyheterna, hon hade tvingats ha slöja i hemlandet, hon satte inte på sig det för att sympatisera. För henne är det en symbol för något hon inte vill vara med om. Då känns det inte bra att som svenska inte sympatisera med henne som vill vara fri att välja. Börjar alla bära slöja är det snart ett socialt tvång här med. Det kommer inte att hända, men symboler är symboler och då ska man tänka innan man använder dem.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Samma med kjol?

Fast det där var väl larvigt?

Det finns män som bär kjolliknande plagg, det finns gott om kvinnor som bär byxor. Jag själv tex bär byxor varje dag.

Inget av plaggen är till för att männen inte ska bli upphetsade av kvinnans vackra utseende så som slöjan. En gift kvinna ska visa sig så ful som möjligt utanför hemmet.

Kvinnorna skyler sig för männens blickar och för att (de stackars) männen inte ska bli otillbörligt upphetsade.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag har inte något emot plagget i sig utan jag tycker det är mest konstigt när folk menar på att dom stödjer dessa personer som "tvingas" ha slöja, känns nästan som ett hån mot dom i dom länderna.

Fast i dagens kampanj har jag inte hört någon som haft det som stöd för att det ska vara ok att tvinga kvinnor att bära ett plagg de inte vill ha, enbart stöd för att de som vill bära det ska kunna göra det utan att utsättas för rasism eller misshandel.

Annars så täcker väl dom flesta hår och allt under kalla vintertider tex utomhus. Inget konstigt med det. Eller under blåsiga dagar för att inte förstöra håret tex.

Och ändå ska vi göra så stor grej av vilka skäl man har till att göra det? Det gör vi ju inte över valet att bära BH eller inte, trots att många faktiskt skulle klara sig utmärkt utan BH.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 897
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har arrangerat en Halloweenmaskerad för barnens kompisar dvs hela kvarterets barn och några till. I kvarteret brevid vårt bor en...
Svar
6
· Visningar
1 281
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 016
Senast: monster1
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp