Bukefalos 28 år!

Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Kvinnor som säger sig vilja bära slöja är tvingade att vilja detta! En muslimsk kvinna kan inte "välja"! Bär man inte slöja så är man i praktiken död! Att säga att det är ett val är som att säga att nordkoreanerna "väljer" sin ledare eller att småbarn "väljer" att bli könsstympade. Ett förtryck är samma förtryck även fast de förtryckta "garanterar" att dom är fria att välja. Att jämföra med att bära BH är löjligt, det är inte dödsstraff på att inte ha BH. Att Sverige nu har någon typ av kampanj där alla ska bära slöja är skrämmande. Jag förstår inte varför man inte koncentrerar sig på att få tag på idioterna som våldför sig på kvinnor. Om rödhåriga kvinnor skulle bli attackerade för att någon hatar rödhåriga, skulle det då höjas röster om att alla skulle färga håret rött i solidaritet med våldsutsatta rödhåriga kvinnor? Gå efter förövarna istället för att legitimera att kvinnor förtrycks. Ja, att bära slöja är inget val det är ett tvång!

Nej inte alls, det finns massor av muslimska kvinnor som inte bär slöja och i många muslimska länder som Turkiet är det suspekt att ha slöja.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Nej inte alls, det finns massor av muslimska kvinnor som inte bär slöja och i många muslimska länder som Turkiet är det suspekt att ha slöja.
Men det räcker väl att det finns länder som faktiskt har slöjtvång, där det inte finns något val. Där det är straffbart att gå utan slöja. Spela roll om det är många länder där det inte är slöjtvång.

Vad är det du vill komma fram till? Att slöja inte är så kränkande eller att det inte alls är en symbol för förtryck? Eller att dom länder där tvånget råder att dom har rätt eller vad? Att det inte är så illa?
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Precis vad jag menar, tack för bra beskrivning.
Man såg faktiskt på den kvinnliga politikern att hon verkade rätt nöjd att få visa upp sig med slöja. Tanken infann sig att hon nog tänkte att det var bra för röstfisket att vara lite muslim för en dag.
Inte bra alls, vi ska inte normalisera slöjan, vi ska normalisera valfriheten.

Jag är ju cyniker av naturen så jag håller med. Vore det här en fråga om "valfrihet för alla" så borde man ju samtidigt få se manliga politiker i kippa också. Tänk Er Ilmar Reepalu i kippa. Det om något hade varit ett statement...

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/hatet-mot-en-kippa-pa-krogen/
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Det finns en del länder där kvinnor som INTE bär slöja misshandlas.

Det är lika illa som att bli misshandlade för att man gör det.

Det är inte alltid vi i Sverige kan tävla med talibanerna men här verkar vi snart kunna uppnå samma status!
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Att människor blir misshandlade är lika illa oavsett anledning. Dock så är det förkastligt när man rättfärdigar tvånget att bära slöja som något som kvinnor frivilligt väljer.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Men det räcker väl att det finns länder som faktiskt har slöjtvång, där det inte finns något val. Där det är straffbart att gå utan slöja. Spela roll om det är många länder där det inte är slöjtvång.

Vad är det du vill komma fram till? Att slöja inte är så kränkande eller att det inte alls är en symbol för förtryck? Eller att dom länder där tvånget råder att dom har rätt eller vad? Att det inte är så illa?

Visst det är illa att det i ett fåtal länder där kvinnor måste ha slöja. Det är dock inte samma sak som du skrev att man måste ha det i muslimska länder. Det är faktiskt en väldigt stor skillnad.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Nej det är inte en symbol för islam i första hand. Det är en symbol för att inte kvinnan skall visa upp sig. Ingen man ska få dregla över en annan mans dotter, syster, fru.
Den symboliserar därmed främst kvinnan som omyndig tillhörighet som inte får fresta någon. Som Golit så riktigt påpekade finns det många muslimska länder där slöjan inte är obligatorisk.
Men det finns många länder där den är det (inte så få, Golit) och därför ska vi inte ta på oss den för att sympatisera. Tycker jag, då alltså.

Detta ar visserligen sant, men jag har i mitt yrke, dar jag traffar mycket muslimer, inte stott pa en enda slojbarande som inte tror pa gud.
Daremot tvartom saklart.

edit:
Och dessutom tycker jag, sa saom du redan beskrivit, att kulturen ar forkastlig och underlagsen. Jajjemen jag tycker att vissa kulturer ar battre an andra. There, I said it.
 
Senast ändrad:
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Vad jag vet så har det aldrig varit straffbart i sverige att inte använda BH, är det något jag missat?

Om du tvunget måste veta mina underkläder så nej, jag använder sällan BH, när jag väl använder den så är det oftast sportbh.

Det är bara i ytterst få länder som det är straffbart att inte ha slöja. De flesta länder där det bor muslimer reglerar det inte alls i lag. Det är med andra ord lika frivilligt som att ha BH.

BH som brändes på bål i Sverige för 40 år sen eftersom de var en symbol för kvinnoförtryck. Och du är inte alls förtryckt?
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jämförelsen plaggen emellan blir lite haltande när man kommer till argumenten varför man bär plagget och konsekvensens av att inte bära plagget.

Jag vet varför jag och många andra kvinnor bär BH och sport-top, det är av behaglighetsskäl.
Hade jag haft små bröst som inte rörde sig och satt så högt att det inte blev ett obehagligt svettveck så hade jag inte använt BH. Nu är omständigheterna sådana att jag ser BHn som en gåva till kvinnan - eller iaf till mig.


Jag råkar även veta att det är vanligt att även kvinnor med hel och halvtäckande "sjal" bär BH.
Vad är då det? Förtryck i dubbel bemärkelse?

Det är ju lite märkligt att "bekvämlighet" kan vara så olika på 70-80 talet, när endast tanter hade bh... ... och frireligiösa
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Att påstå att kvinnor kan välja att bära slöja är lögn. Ingen kvinna i ett muslimsk land kan välja att visa sitt hår. Därför så "vill" alla kvinnor i dessa länder ha burka, slöja eller vad som är lämpligt att "välja". Det är ett religiöst påbud och straffet för "otrogna" är döden!
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Att påstå att kvinnor kan välja att bära slöja är lögn. Ingen kvinna i ett muslimsk land kan välja att visa sitt hår. Därför så "vill" alla kvinnor i dessa länder ha burka, slöja eller vad som är lämpligt att "välja". Det är ett religiöst påbud och straffet för "otrogna" är döden!

Dessutom finns det ett socialt tryck här i Sverige. Muslimska tjejer som bara bär jeans istället för med långkjol över snicksnackas det om. Det kulturella trycket kan vara hårt.

Det är inte så bara att ta av sig slöjan, för att man bor i ett land där befolkningen inte bär slöja.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Att påstå att kvinnor kan välja att bära slöja är lögn. Ingen kvinna i ett muslimsk land kan välja att visa sitt hår. Därför så "vill" alla kvinnor i dessa länder ha burka, slöja eller vad som är lämpligt att "välja". Det är ett religiöst påbud och straffet för "otrogna" är döden!

Visst kan de det. I Indonesien (det land i världen där det bor flest muslimer) så väljer man. I Turkiet är det snarast ett stigma att att ha slöja.

I de flesta länder där det bor muslimer så finns det ingen lag som reglerar slöja. Och i inget land är det dödsstraff, inte ens i västvärldens bästa kompis diktaturen Saudi Arabien.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Fast det där är en skev bild som bara stämmer i de mest sekulära muslimska länderna.

Nej, det finns väldigt få länder där det är lag på att ha slöja. Många muslimska länder kämpar tvärt om mot religiösa påfund. Vi ser det bla i Egypten just nu. I Algeriet för 20 år sen.

Somalia... och somalier som ibland används som exempel har typ ingen regering sen 20 år tillbaka.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Icke-existensen av lag och frivillighet i praktiken är inte samma sak.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Visst det är illa att det i ett fåtal länder där kvinnor måste ha slöja. Det är dock inte samma sak som du skrev att man måste ha det i muslimska länder. Det är faktiskt en väldigt stor skillnad.
Näe nu hittar du på. Jag har inte skrivit att dom måste ha slöja i muslimska länder, skrev att det finns länder som har lag på det.

Och som sagt så tycker jag det räcker. Jag ser slöja som en symbol för förtryck, sen är jag fullt medveten om att det säkert finns dom som har det av helt egen vilja och helt av andra skäl och inte är påverkade av yttre faktorer som religion eller liknande.
 
Senast ändrad:
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Det är ju lite märkligt att "bekvämlighet" kan vara så olika på 70-80 talet, när endast tanter hade bh... ... och frireligiösa


Syftar du på något så kan jag inte tala för andra och eftersom du troligen saknar lite större bröst med häng kan du troligen heller inte förstå.

Kanske går det att jämföra med män som vill ha kalsonger i friare boxermodell medan andra vill ha tightare version som håller allt på plats?

Gällande bh-upproret så finns det kvinnor som även idag anser att bh är förtryckande och även om de har stora bröst med häng så envisas de med att hävda att det är skönt/skönast att gå utan bh.
Det kan mycket väl vara så, smaken är som baken.
Däremot har jag noterat, att det är när kvinnor med lite större bröst börjar idrotta som kärleken till bh blir en gemensam nämnare.


Stringtrosor anses också vara kvinnoförnedrande men även där finns en praktisk funktion där många anser det skönare med mindre tyg, precis som en del går utan trosor.
Att bära string eller gå troslöst med hänvisan till att det är skönare går heller sällan hem.


Bh och stringtrosor har praktiska funktioner utan att blanda in vare sig mode eller annat.
Slöjan har också en funktion, frågan är hur trevlig den är och vem den gynnar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 909
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har arrangerat en Halloweenmaskerad för barnens kompisar dvs hela kvarterets barn och några till. I kvarteret brevid vårt bor en...
Svar
6
· Visningar
1 290
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 308
Senast: monster1
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp