Bukefalos 28 år!

Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Det är så okänsligt att mena att det inte är ett problem. "I Sverige får man klä sig som man vill"... men bara om du är ok med att få glåpord och stenar kastade på dig varje dag när du går med din unge till och från dagis (skedde i Tomellilla). Som om hatbrott som sker i Sverige inte är ett problem bara för att det finns diktaturer i världen.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Det är så okänsligt att mena att det inte är ett problem. "I Sverige får man klä sig som man vill"... men bara om du är ok med att få glåpord och stenar kastade på dig varje dag när du går med din unge till och från dagis (skedde i Tomellilla). Som om hatbrott som sker i Sverige inte är ett problem bara för att det finns diktaturer i världen.

Och det är också ett stort problem att många kvinnor tvingas bära slöja, mot sin vilja. Det ena gör inte det andra mindre.

Om slöjupproret hade uppmärksammat båda typerna av problem hade de vunnit respekt hos mig, och skulle också ta bort stämpeln som man kan få, att det handlar om religionstvingande påbud som man försöker att promota.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag skulle nog hävda att det är tvärt om. Det som är normal tonårs-revolt uppfattas som hedersförtryck. I fall där Soc-Sverige bara skulle rycka på axlarna åt en obstinat fjortis så blir det plötsligt jourhem och hela baletten.

Ja att hoppa från balkongen är tex ett uttryck för en vanlig tonårsrevolt. Jag tycker du verkligen förnedrar de som verkligen drabbas av hedersvåld och förtryck när du förminskar problemet på detta sätt.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Det är så okänsligt att mena att det inte är ett problem. "I Sverige får man klä sig som man vill"... men bara om du är ok med att få glåpord och stenar kastade på dig varje dag när du går med din unge till och från dagis (skedde i Tomellilla). Som om hatbrott som sker i Sverige inte är ett problem bara för att det finns diktaturer i världen.

Jag tror fortfarande inte att slöjan är huvudproblemet. Det är inte pga slöjan som rasismen och förföljandet finns. rasisten som skriker glåpord gör det för att han ser ner på en viss sorts människor, inte för att han ogillar slöjor. Många invandrare råkar ut för våld utan att ha slöja på sig.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

I Sverige får människor får klä sig som de vill, så även
muslimska kvinnor.
Det är inget problem att muslimska kvinnor inte kan bära
slöja, motsatsen är.
Uppropet är alltså onödigt. Måste man manifestera något
så är det givetvis där problemet ligger dvs stödja kvinnor
som inte vill bära slöja - eller inte ta ställning alls eftersom
slöjan är en del av förtryck mot kvinnor.

Uppenbarligen utsätts personer för kränkningar pga sin klädsel, menar du att alla de upplevelserna inte händer i dagens Sverige? Händer det, så är det ett problem. Om man alltid måste mäta hur stora problem är innan och välja det värsta när man ska manifestera något skulle man inte få diskutera många problem. Krig och svält är väl värre än de flesta problem vi har i Sverige idag.

Jag tycker det går utmärkt att lyfta BÅDE problemet att slöjbärare utsätts för rasism och fysiska påhopp OCH problemet att vissa personer tvingas att bära slöja. Problemet är väl snarare att folk har svårt att skilja på frågorna, och att diskussionerna ofta - som bland vissa här i tråden - blandar ihop allt som rör islam och landar i att man måste vara emot allt som har med det att göra för annars accepterar och stöttar man allt alla muslimer gör.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Återigen, rätten att bära slöja är inte aktuell, det är TVÅNGET att bära slöja som naiva svenskar stödjer när dom tror att dom är solidariska med muslimska kvinnor.

Jag tror du har missuppfattat manifestationen. Den handlar om just rätten att bära slöja, INGEN jag har hört eller pratat med har stött ett allmänt påbud att bära slöja utan har stött rätten att få bära sina kläder utan att bli påhoppad. Var har du hört/träffat dem som stödjer ett tvång? Att jag förespråkar att rasister ska få uttrycka sin åsikt betyder inte heller att jag stöttar deras åsikt.

Det existerar inga muslimska kvinnor som "väljer" att inte bära slöja för det är en dödssynd. Därför så går man fundamentalisternas ärenden när man tror att man gör något för kvinnorna.

Och det vet du? Kan du alltså med säkerhet säga att ingen kvinna väljer att bära en sjal över håret? Ingen gör ett val?
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag tror du har missuppfattat manifestationen. Den handlar om just rätten att bära slöja, INGEN jag har hört eller pratat med har stött ett allmänt påbud att bära slöja utan har stött rätten att få bära sina kläder utan att bli påhoppad. Var har du hört/träffat dem som stödjer ett tvång?
Fast om det bara innebar rätten att få bära kläderna dom ville helt utan påverkan av varken religion eller tradition så varför hade inte även männen på sig slöja under denna manifestationen? Eller är slöja enbart ett "kvinnoplagg"?
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Fast om det bara innebar rätten att få bära kläderna dom ville helt utan påverkan av varken religion eller tradition så varför hade inte även männen på sig slöja under denna manifestationen? Eller är slöja enbart ett "kvinnoplagg"?

Det där tycker jag är en poäng som helt saknas och får hela "upproret" att bli lite konstigt, med tanke på de problem som är förknippade med slöjan.

Hade de ställt upp ett garde av människor med blandade livsåskådningar, män och kvinnor, där hälften hade burit slöja (män som kvinnor, islam som ateister som kristna osv), hade det varit en demonstration i den mänskliga frihetens namn, rätten att få klä sig som man vill oavsett religion, samhälle eller etnicitet.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

*kl*

Dagens ledare i SvD:
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/08/23/om-rorelsefrihet-i-indien-egypten-och-stockholm/

Utdrag:
"
Men slöjan som symbol för detta ställningstagande är inte oproblematisk. Det är kluvet. För mig är slöjan intimt kopplad till frågan om kvinnors rörelsefrihet. Jo, jag inser att det för många är ett helt privat val och dessa har jag full respekt för.

Men. På många håll i världen är slöjan förutsättningen för att man alls ska få röra sig i det offentliga rummet. Utan den är du och din kropp ett otillåtet element. Den har dessutom en dimension som tillskriver män en sexualitet som framstår just så okontrollerad som våldtäkterna i Indien. Täck dig, annars går det illa, liksom.

Än jobbigare blir det när man ser små barn i slöja (vilket förekommer i Hijabuppropets olika fora på nätet). Särskilt fotsida varianter på barn har jag mycket svårt att sortera klädseln som ”privat val”. Skulle verkligen ett barn i springa/hoppa/cykla-ålder välja plagg som begränsar så? Och även om den inte är fotsid – hur ska jag tolka en täckt 5-6-7-8-årig flicka? Är det även här fråga om kvinnornas eggande egenskaper som täcks ”för säkerhets skull”?
"
 
Senast ändrad:
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

så några av hennes man släkt ville att hon skulle ta tillbaka sin anmälan så oväntat då
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Fast om det bara innebar rätten att få bära kläderna dom ville helt utan påverkan av varken religion eller tradition så varför hade inte även männen på sig slöja under denna manifestationen? Eller är slöja enbart ett "kvinnoplagg"?

Ja, som det ser ut idag är det ju kvinnor som bär plagget så det är väl därför det ofta hörs "kvinnor ska kunna bära slöja utan att bli misshandlade", även om det naturligtvis också gäller män. Det korrekta vore förstås att säga "kvinnor och män ska kunna bära slöja utan att bli misshandlade" om man nödvändigtvis måste nämna kön, men det är väl en verklighetsanpassad språklig förenkling.

Jag har inte följt kampanjen på nära håll, utan endast via vad mina vänner postat och sagt. Där har INGEN förespråkat att vare sig kvinnor eller män BÖR bära slöja, utan endast att de som väljer att göra det (och det är möjligt att de ibland språkligt sagt "kvinnor") inte ska bli utsatta för rasism, misstänksamhet eller misshandel. Jag har frågat flera gånger här och i andra tråden om var i kampanjen man sett och hört uppmaningar om att man bör ha på sig slöja även om man egentligen inte vill det (annat än i själva kampanjen då), men inte fått något svar så jag vet inte vad man syftar på.

Men visst hade även de deltagande männen kunnat bära slöja, hade kunnat få ännu större effekt då (men nu fick ju kampanjen rätt stort genomslag i vilket fall). I mina kanaler har jag dock inte sett någon man alls som engagerat sig i kampanjen, så det blir en motfråga igen: vilka män har deltagit i kampanjen? Och ställ frågan i så fall till dem; varför deltog de bara verbalt när deras kvinnliga medaktivister även bar slöja?
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Utdrag:
"<
Men slöjan som symbol för detta ställningstagande är inte oproblematisk. Det är kluvet. För mig är slöjan intimt kopplad till frågan om kvinnors rörelsefrihet. Jo, jag inser att det för många är ett helt privat val och dessa har jag full respekt för.

Jag håller med om att det inte är en helt enkel fråga. Jag tycker dock att många av uppropets kritiker blandar ihop frågorna om rätten att gå klädd/ha åsikter som man vill och frågan att hålla med om dess innehåll. Men visst, ser man slöjan likvärdigt med ett hakkors kan jag förstå att man reagerar. Jag hade aldrig burit ett hakkors för att manifestera rätten att inneha och inom lagens gränser uttrycka nazistiska åsikter. Men jag tycker att det är väldigt tråkigt att se att många verkar ha en lika onyanserad bild av hur slöjbärande muslimer ser på sin slöja.

Men. På många håll i världen är slöjan förutsättningen för att man alls ska få röra sig i det offentliga rummet. Utan den är du och din kropp ett otillåtet element. Den har dessutom en dimension som tillskriver män en sexualitet som framstår just så okontrollerad som våldtäkterna i Indien. Täck dig, annars går det illa, liksom.

Här är vi ju inne på vilket eventuellt tvång som ligger bakom valet att använda slöjan, vilket är en högst relaterad men ändå skild fråga än det som jag uppfattar att manifestationen handlar om. Ja, det ÄR ett problem att kvinnans kropp objektifieras och inte är egenägd. I muslimska kulturer såväl som i den svenska. Det är ett patriarkalt problem i första hand. Sedan måste jag säga att för egen del är de kommentarer om att jag inte duger som jag ser ut är lika jobbiga från kvinnligt håll (media, reklam, tidningar, bloggar, diskussioner m.m.) som från manligt. Vi är alla en del av de strukturer vi har i samhället. Och vi har väldigt starka normer för hur man ska klä sig som kvinna även i Sverige. Skulle jag välja att stänga ute det utseendemässigt objektifierande så skulle det vara samhälleligt riktat snarare än endast riktat mot män. Men det var en parentes.


Än jobbigare blir det när man ser små barn i slöja (vilket förekommer i Hijabuppropets olika fora på nätet). Särskilt fotsida varianter på barn har jag mycket svårt att sortera klädseln som ”privat val”. Skulle verkligen ett barn i springa/hoppa/cykla-ålder välja plagg som begränsar så? Och även om den inte är fotsid – hur ska jag tolka en täckt 5-6-7-8-årig flicka? Är det även här fråga om kvinnornas eggande egenskaper som täcks ”för säkerhets skull”?
"

Jag är högt tveksam till att använda barn i åsiktsuttryckande som de är alltför små för att ta ställning till själva överhuvudtaget. Oavsett om det är Vänsterns förstamaj-tåg eller kampanjer likt det här.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Återigen, rätten att bära slöja är inte aktuell, det är TVÅNGET att bära slöja som naiva svenskar stödjer när dom tror att dom är solidariska med muslimska kvinnor. Det existerar inga muslimska kvinnor som "väljer" att inte bära slöja för det är en dödssynd. Därför så går man fundamentalisternas ärenden när man tror att man gör något för kvinnorna. Vill man verka för mänskliga fri och rättigheter så måste man förstå vad som är självvalt och vad som är påtvingat. Dessa kvinnor är tvingade att skyla sig, dom är rättslösa och vi är medskyldiga om vi tror att vi gör kvinnor en tjänst genom att understryka rätten (läs tvånget) att bära slöja eller burka.

Öh varför skulle det inte existera det? det finns massor av muslimska kvinnor, globalt sett de flesta, som väljer att inte bära slöja. Varför skulle valet att bära vara ett tvång?
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Ja att hoppa från balkongen är tex ett uttryck för en vanlig tonårsrevolt. Jag tycker du verkligen förnedrar de som verkligen drabbas av hedersvåld och förtryck när du förminskar problemet på detta sätt.

Hur många hoppar från balkongen per år och hur många fjortisar dyker upp på soc per år?

Alla ärenden som kommer in på en någorlunda kompetent soc kollas för heder. I si så där 90% handlar det om vanliga problem.

... en är det förstås ett bekymmer att balkongärendena normalt sett inte dyker upp förr än på bårhuset.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag har inte följt kampanjen på nära håll, utan endast via vad mina vänner postat och sagt. Där har INGEN förespråkat att vare sig kvinnor eller män BÖR bära slöja, utan endast att de som väljer att göra det (och det är möjligt att de ibland språkligt sagt "kvinnor") inte ska bli utsatta för rasism, misstänksamhet eller misshandel.
Jo, så är det ju. Oavsett om om dom bär slöjan frivilligt eller inte så ska dom ju ändå inte bli utsatta för någonting för att dom bär den. Sen får folk väl tycka vad man vill om slöjan och kampanjen är kanske till för att oavsett anledning till slöjan så ska inte dom bli utsatta. Även om det är ett konstigt sätt att stödja dessa kvinnor på kan jag tycka.

Jag kommer nog aldrig att se slöjan som något positivt, här omkring har det nyss flyttat hit en bunt somalier som har slöja även på småbarnen, dom kan inte vara äldre än runt 3 år dom yngsta jag sett. I denna extrema varma värmen som vart i sommar har dom gått runt med detta och det ser inte bra ut. Männen går "lättklätt" medan kvinnorna och barnen går i detta och det ser bara så dumt ut.

Men nu "väljer" dom ju att ha det på det sättet(?) och då bör man respektera det.
 
Senast ändrad:
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Hur många hoppar från balkongen per år och hur många fjortisar dyker upp på soc per år?

Alla ärenden som kommer in på en någorlunda kompetent soc kollas för heder. I si så där 90% handlar det om vanliga problem.

... en är det förstås ett bekymmer att balkongärendena normalt sett inte dyker upp förr än på bårhuset.

Så du vet att soc har så bra koll att det inte är ett problem för flickor med hedersrelaterat våld?

Som jag tolkar dig så är det superviktigt att inte erkänna problem som krockar med din ideologi.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Hur många hoppar från balkongen per år och hur många fjortisar dyker upp på soc per år?

Alla ärenden som kommer in på en någorlunda kompetent soc kollas för heder. I si så där 90% handlar det om vanliga problem.

... en är det förstås ett bekymmer att balkongärendena normalt sett inte dyker upp förr än på bårhuset.
Jag maste halla med om att du fornedrar de som faktiskt rakat ut for vald och fortryck genom att forringa deras situation. Du far det att lata som att man inte har nagra riktiga problem om man inte hoppar fran balkongen eller blir mordad.

90% - har du nagon kalla pa det eller ar det din egen amatormassiga uppskattning och asikt att 90% av allt under "hedersrelaterat vald och fortryck" ar "vanliga problem" som fjortisarna som gor tonarsrevolt inte borde ha gatt till soc med overhuvudtaget?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 897
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har arrangerat en Halloweenmaskerad för barnens kompisar dvs hela kvarterets barn och några till. I kvarteret brevid vårt bor en...
Svar
6
· Visningar
1 281
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 017
Senast: monster1
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp