Bukefalos 28 år!

Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jasså? Kan du ge några konkreta exempel?

Behövs det verkligen? Då måste du vara så extremt ointresserad av de fenomen vi har i vårt samhälle att du får i läxa att uppdatera dig.


Polisen har av förklarlig anledning och under lång tid fört olika sorters kampanjer likt denna:
https://www.youtube.com/watch?v=NUt3m3K3yv0&feature=player_embedded

Arbetet går dock trögt, dels finns det ett stort mörkertal och kontrollen runt dessa flickor och deras etniskt isolerade familjer gör att de som faktiskt vågar peta i detta har svårt att nå framgångar.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=2873915


Jag har flertal kontakter inom skolväsendet, bla på skolor där de svenska barnen lyser med sin frånvaro.
Lärarna förstår på visuella signaler och genom rykten när barn skall ha bortlovats/gift sig men står handlingsförlamade pga svårigheter att bevisa.
Diskussionerna stannar i lärarrummet. Försök har gjorts men rik på erfarenhet gör dem inget. Myndighetsstöd och kompetens att hantera den här typen av problem saknas i stora delar av landet.

Lärare får även direktiv/blir ombedda att hålla ett vakande öga på döttrar som skall ha heltäckande kläder och slöja samt får inte tala eller umgås med pojkar. Att det är vanligt att flickor inte får vara med på skolgymnastiken/lektioner med känsliga ämnen är väl ingen hemlighet idag, som om inte det är tillräckligt illa.
Om döttrarna skolkar, går hem tidigare eller kommer för sent vill föräldrarna ha den informationen av lärarna. Detta brukar även svenska föräldrar vilja veta men skälen skiljer sig.

Det händer även att barn och ungdomar som är tillräckligt gamla att gå själva till skolan, när skolvägen dessutom bara innebär en kortare sträcka cykel/gångväg, alltid har sällskap till och från skolan av äldre syskon eller vuxen.

Flickor/kvinnor får inte delta i aktiviteter som inte är schemalagda under normal skoltid. Skolresor, utflykter, kakförsäljning etc

Vi har skolplikt men ändå händer det att barn tvingas stanna hemma för att hjälpa till med att passa syskon eller annan anledning.


Även barnmisshandeln är ett problem som ökat:
http://fof.se/tidning/2011/6/barnmisshandel-foljer-med-over-svenska-gransen


Hur samhället och dess representanter sviker kvinnor som utsätts för religiöst och kulturellt intryck, genom passiv och konflikträdd anpassning, exemplifieras med några få exempel här:
http://www.pellebilling.se/2011/10/feminismen-sviker-invandrade-kvinnor/
 
Senast ändrad:
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag, av anledning:
Utländska kvinnor och barn kan utsättas för all möjligt snuskigt våld och förtryck i Sverige och mot svenska lagar, utan att någon vågar peta i det - för att religiösa och kulturella seder anses tillhöra fömildrande omständigheter. Av ren och skär konflikträdsla givetvis.

.

Fast det där stämmer inte. Istället finns det ett vaknande aktivt arbete för att upptäcka brotten.

Jag skulle vilja påstå att det huvudsakliga problemet är att brotten sker bakom stängda dörrar i samlingar där det inte betraktas som brott.

Det är samma problem som förekommer i många etniskt svenska familjer där vi inte ens behövs tyckas ta till Guds ord för att slå ihjäl våra fruar. Det går bra ändå. Brotten måste upptäckas av någon. Det är steg ett.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Fast det där stämmer inte. Istället finns det ett vaknande aktivt arbete för att upptäcka brotten.

Jag skulle vilja påstå att det huvudsakliga problemet är att brotten sker bakom stängda dörrar i samlingar där det inte betraktas som brott.

Det är samma problem som förekommer i många etniskt svenska familjer där vi inte ens behövs tyckas ta till Guds ord för att slå ihjäl våra fruar. Det går bra ändå. Brotten måste upptäckas av någon. Det är steg ett.

I många skolor finns en rädsla att ingripa för att inte bli anklagad för att vara rasist. Jag tycker tvärtom att man är rasist om man behandlar barn olika beroende på deras ursprung även om det är så att man behandlar dem mildare än svenska barn. Men det finns en feghet som gör att alla inte vågar ta tag i problem.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Fast det där stämmer inte. Istället finns det ett vaknande aktivt arbete för att upptäcka brotten.

Jag skulle vilja påstå att det huvudsakliga problemet är att brotten sker bakom stängda dörrar i samlingar där det inte betraktas som brott.

Det är samma problem som förekommer i många etniskt svenska familjer där vi inte ens behövs tyckas ta till Guds ord för att slå ihjäl våra fruar. Det går bra ändå. Brotten måste upptäckas av någon. Det är steg ett.



Läs Thomas svar.
Det sker, man vet det men gör inget eftersom det finns en flathet från aktivitetslösa myndigheter vilket gör att anmälan inte leder till något mer än att man själv drabbas/räds att drabbas.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag har flertal kontakter inom skolväsendet, bla på skolor där de svenska barnen lyser med sin frånvaro.
Lärarna förstår på visuella signaler och genom rykten när barn skall ha bortlovats/gift sig men står handlingsförlamade pga svårigheter att bevisa.
Diskussionerna stannar i lärarrummet. Försök har gjorts men rik på erfarenhet gör dem inget. Myndighetsstöd och kompetens att hantera den här typen av problem saknas i stora delar av landet.

Lärare får även direktiv/blir ombedda att hålla ett vakande öga på döttrar som skall ha heltäckande kläder och slöja samt får inte tala eller umgås med pojkar. Att det är vanligt att flickor inte får vara med på skolgymnastiken/lektioner med känsliga ämnen är väl ingen hemlighet idag, som om inte det är tillräckligt illa.
Om döttrarna skolkar, går hem tidigare eller kommer för sent vill föräldrarna ha den informationen av lärarna. Detta brukar även svenska föräldrar vilja veta men skälen skiljer sig.

Det händer även att barn och ungdomar som är tillräckligt gamla att gå själva till skolan, när skolvägen dessutom bara innebär en kortare sträcka cykel/gångväg, alltid har sällskap till och från skolan av äldre syskon eller vuxen.

Flickor/kvinnor får inte delta i aktiviteter som inte är schemalagda under normal skoltid. Skolresor, utflykter, kakförsäljning etc

Vi har skolplikt men ändå händer det att barn tvingas stanna hemma för att hjälpa till med att passa syskon eller annan anledning.


Även barnmisshandeln är ett problem som ökat:
http://fof.se/tidning/2011/6/barnmisshandel-foljer-med-over-svenska-gransen


Hur samhället och dess representanter sviker kvinnor som utsätts för religiöst och kulturellt intryck, genom passiv och konflikträdd anpassning, exemplifieras med några få exempel här:
http://www.pellebilling.se/2011/10/feminismen-sviker-invandrade-kvinnor/

Ja, jag håller definitivt om att det finns en massa problem inom den här sfären då jag själv upplevt det på nära håll. Hur skulle dessa problem lösas med att vi förbjuder slöjbärande?
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Lärarna förstår på visuella signaler och genom rykten när barn skall ha bortlovats/gift sig men står handlingsförlamade pga svårigheter att bevisa.
Diskussionerna stannar i lärarrummet. Försök har gjorts men rik på erfarenhet gör dem inget.

Det är djupt olyckligt om skolpersonal inte agerar när de ser varningstecken.

Myndighetsstöd och kompetens att hantera den här typen av problem saknas i stora delar av landet.

Vilket inte betyder att de inte vågar peta i det utan att de behöver utökad kompetens och det gäller ju för många områden, tyvärr.

Lärare får även direktiv/blir ombedda att hålla ett vakande öga på döttrar som skall ha heltäckande kläder och slöja samt får inte tala eller umgås med pojkar.

Och då hoppas jag att lärarna säger att det inte är deras uppgift att hindra eleverna från att ha en sund social relation till varandra.

Att det är vanligt att flickor inte får vara med på skolgymnastiken/lektioner med känsliga ämnen är väl ingen hemlighet idag, som om inte det är tillräckligt illa.

Att inte följa skolplikten ska ge konsekvenser. Tyvärr så händer det alldeles för ofta att skolan inte agerar korrekt när barn inte dyker upp och detta alldeles oavsett ursprung.

Om döttrarna skolkar, går hem tidigare eller kommer för sent vill föräldrarna ha den informationen av lärarna. Detta brukar även svenska föräldrar vilja veta men skälen skiljer sig.

Ja, föräldrar vill veta om deras barn är i skolan. Det är knappast konstigt.

Det händer även att barn och ungdomar som är tillräckligt gamla att gå själva till skolan, när skolvägen dessutom bara innebär en kortare sträcka cykel/gångväg, alltid har sällskap till och från skolan av äldre syskon eller vuxen.

Vilket inte är unikt för muslimer.

Flickor/kvinnor får inte delta i aktiviteter som inte är schemalagda under normal skoltid. Skolresor, utflykter, kakförsäljning etc

Återigen, något som inte är unikt för muslimer. Jag tycker överlag att sådana aktiviteter ofta är tveksamma. Föräldrar ska engageras i att baka kakor, det ska betalas pengar för klassresor eller utflykter och sådant har inte alla föräldrar möjlighet till så barnen hålls hemma.

Vi har skolplikt men ändå händer det att barn tvingas stanna hemma för att hjälpa till med att passa syskon eller annan anledning.

Återigen, inte unikt för muslimer. När föräldrar inte uppfyller skolplikten ska det utredas. Tyvärr så agerar skolor ofta för sent eller inte alls och inte sällan pga. resursbrist. Ett stort problem.



Där tycker jag mig se en mer avslappnad attityd även bland svenskar, tyvärr.

Hur samhället och dess representanter sviker kvinnor som utsätts för religiöst och kulturellt intryck, genom passiv och konflikträdd anpassning, exemplifieras med några få exempel här:

Jag håller med om att det är fel att underblåsa myten om mödomshinnan, men det är knappast en generellt trend i samhället. Att sprida kunskap är viktigt och det finns både gynekologer och barnmorskor som har just den ståndpunkten.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Hur skulle dessa problem lösas med att vi förbjuder slöjbärande?


Nu hoppas jag verkligen inte att du riktade denna fråga till mig då jag vare sig i skrift eller tanke stödjer slöjförbud.

Det jag motsatt mig är den naiva, hånande och kontraproduktiva handlingen att manifestera för slöja.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Du menar alltså att det pågår en kampanj som manifesterar att kvinnor bör bära slöja? I de kanaler jag följt har jag bara sett och hört folk som manifesterar för rätten att bära slöja för de som vill det (utan att bli utsatt för rasism etc), inte för slöjans förträfflighet i sig. Ungefär som klassiken "jag delar inte din åsikt men skulle dö för din rätt att framföra den".

Motsatsen mot att ha rätt att göra en viss sak, är väl förbud mot detsamma?
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

I många skolor finns en rädsla att ingripa för att inte bli anklagad för att vara rasist. Jag tycker tvärtom att man är rasist om man behandlar barn olika beroende på deras ursprung även om det är så att man behandlar dem mildare än svenska barn. Men det finns en feghet som gör att alla inte vågar ta tag i problem.

Jag skulle nog hävda att det är tvärt om. Det som är normal tonårs-revolt uppfattas som hedersförtryck. I fall där Soc-Sverige bara skulle rycka på axlarna åt en obstinat fjortis så blir det plötsligt jourhem och hela baletten.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Du menar alltså att det pågår en kampanj som manifesterar att kvinnor bör bära slöja? I de kanaler jag följt har jag bara sett och hört folk som manifesterar för rätten att bära slöja för de som vill det (utan att bli utsatt för rasism etc), inte för slöjans förträfflighet i sig. Ungefär som klassiken "jag delar inte din åsikt men skulle dö för din rätt att framföra den".

Motsatsen mot att ha rätt att göra en viss sak, är väl förbud mot detsamma?

Jag har varit väldigt tydlig i tråden med vad jag menar dvs att jag inte anser att det behövs sympatistöd för att kvinnor som vill ska kunna bära slöja - av anledning att det är främst det motsatta som är ett problem och behöver stöd/upprop/manifest.
Handlingen i sig blir ungefär lika fel som många andra välmenande handlingar, tidigare exemplifierade, svenskar utan konsekvenstänk gör i sina försök att "stödja/stötta" utländska kvinnor.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Nu handlar ju inte detta om kvinnor utomlands, utan om kvinnor i Sverige. Men visst får du tycka att det är en onödig aktion om du vill det, men jag tycker snarare att du framställer de som deltagit i den som dumma i huvudet och konflikträdda.

Och i flera inlägg påstår du att aktionen i sig är för slöjan i sig som plagg, vilket jag inte alls känner igen bland de som jag hört uttala sig i frågan. Var har du hört och sett de aktivister som förespråkar att kvinnor bör bära slöja?
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Nu handlar ju inte detta om kvinnor utomlands, utan om kvinnor i Sverige. Men visst får du tycka att det är en onödig aktion om du vill det, men jag tycker snarare att du framställer de som deltagit i den som dumma i huvudet och konflikträdda.

Och i flera inlägg påstår du att aktionen i sig är för slöjan i sig som plagg, vilket jag inte alls känner igen bland de som jag hört uttala sig i frågan. Var har du hört och sett de aktivister som förespråkar att kvinnor bör bära slöja?


För slöja skall i detta fall inte tolkas som att alla kvinnor skall bära slöja.
För slöja skall tolkas som att man stödjer slöjbärare.

Ja, jag tycker att beslutet att stödja är otroligt naivt. Häpnadsväckade dumt och ogenomtänkt, ja.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

För slöja skall i detta fall inte tolkas som att alla kvinnor skall bära slöja.
För slöja skall tolkas som att man stödjer slöjbärare.

Ok, vi använder tydligen språket helt olika då för det där har jag inte alls läst ut av dina inlägg. Att vara för slöja är för mig ett ställningstagande för plagget i sig, vilket är något helt annat än ett ställningstagande för människan bakom slöjan, dvs slöjbäraren.

Ja, jag tycker att beslutet att stödja är otroligt naivt. Häpnadsväckade dumt och ogenomtänkt, ja.

Det är alltså dåligt att stötta människors rätt att klä sig som de vill, men du vill inte heller reglera den rätten? Vad är det tredje alternativet?
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Återigen, rätten att bära slöja är inte aktuell, det är TVÅNGET att bära slöja som naiva svenskar stödjer när dom tror att dom är solidariska med muslimska kvinnor. Det existerar inga muslimska kvinnor som "väljer" att inte bära slöja för det är en dödssynd. Därför så går man fundamentalisternas ärenden när man tror att man gör något för kvinnorna. Vill man verka för mänskliga fri och rättigheter så måste man förstå vad som är självvalt och vad som är påtvingat. Dessa kvinnor är tvingade att skyla sig, dom är rättslösa och vi är medskyldiga om vi tror att vi gör kvinnor en tjänst genom att understryka rätten (läs tvånget) att bära slöja eller burka.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Återigen, rätten att bära slöja är inte aktuell, det är TVÅNGET att bära slöja som naiva svenskar stödjer när dom tror att dom är solidariska med muslimska kvinnor. Det existerar inga muslimska kvinnor som "väljer" att inte bära slöja för det är en dödssynd. Därför så går man fundamentalisternas ärenden när man tror att man gör något för kvinnorna. Vill man verka för mänskliga fri och rättigheter så måste man förstå vad som är självvalt och vad som är påtvingat. Dessa kvinnor är tvingade att skyla sig, dom är rättslösa och vi är medskyldiga om vi tror att vi gör kvinnor en tjänst genom att understryka rätten (läs tvånget) att bära slöja eller burka.

Jo, det finns många muslimska kvinnor som väljer att inte bära slöja. Kvinnor som inte heller riskerar repressalier för det. Alla muslimer är inte fundamentalister.

Det finns även kvinnor som själva väljer att bära slöja likväl som det finns de som tvingas, antingen direkt eller indirekt via socialt tryck.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Det är alltså dåligt att stötta människors rätt att klä sig som de vill, men du vill inte heller reglera den rätten? Vad är det tredje alternativet?


I Sverige får människor får klä sig som de vill, så även
muslimska kvinnor.
Det är inget problem att muslimska kvinnor inte kan bära
slöja, motsatsen är.
Uppropet är alltså onödigt. Måste man manifestera något
så är det givetvis där problemet ligger dvs stödja kvinnor
som inte vill bära slöja - eller inte ta ställning alls eftersom
slöjan är en del av förtryck mot kvinnor.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Det är inget problem att muslimska kvinnor inte kan bära
slöja, [...]
Klart att det är ett problem! Att kvinnor i slöja blir trakasserade i det offentliga rummet är självklart ett allvarligt problem. Det inskränker religionsfriheten och individens utrymme att röra sig i det offentliga/uttrycka sig via kläder. Judiska män i kippa och tinninglockar blir också trakasserade. I båda fallen handlar det om medborgare som blir utsatta för brott utan att de själva gjort mer än att utöva sin religion - som de har lagstadgad rätt att göra.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Klart att det är ett problem! Att kvinnor i slöja blir trakasserade i det offentliga rummet är självklart ett allvarligt problem..


I jämförelse - en droppe i havet.

Jag lämnar nu, diskussionen trampar vatten och det kommer den fortsätta göra, vi är många som är motpoler i tyckande och erfarenhet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 897
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har arrangerat en Halloweenmaskerad för barnens kompisar dvs hela kvarterets barn och några till. I kvarteret brevid vårt bor en...
Svar
6
· Visningar
1 281
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 014
Senast: monster1
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp