Bukefalos 28 år!

Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Somalia har knappt regering, än mindre lagar som gäller hela landet. Sudan har ingen sådan lag. Etiopien är övervägande kristet... Var får du din missinformation ifrån???

Så det enda förbud du godkänner är det som kommer från en statsmakt? Andra tvång är liksom inte tvång...
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Så det enda förbud du godkänner är det som kommer från en statsmakt? Andra tvång är liksom inte tvång...

Nej, men om någon hävdar att det är lag på det, så får man utgå från att det är lag i statsmaktens mening.

Det i stort sett kristna Sverige följer ju inte de ca 600 guds bud... (tio är mer dekalvarianten som du kan sätta på din hustrus åsna). Det finns ingen lag som säger att kvinnor ska ha lägre lön (tvärt om faktiskt) likväl har de det. Det finns ingen lag som säger att kvinnor generellt ska utföra mer hushållsarbete än män, likväl är det så.

Det finns ingen lag som säger att pappaledigheten ska tas ut under OS och fotbolls VM... ändå blir det så.

Man kan välja att se slöja, hushållsarbete och lön som ett utslag av islam, kristendom, individuella val, eller ett strukturellt fenomen.

Men att golit och en del andra ser ett strukturellt förtyck är inte det samma som att personer på individnivå väljer fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Där håller jag med dig. Att bära slöja handlar inte om religiös övertygelse, det handlar om en massa andra saker. Annars hade ju alla muslimska kvinnor världen över haft slöja av något slag, och så är det ju inte.


Ja.
Hur stort är problemet att muslimska kvinnor blir misshandlade för att de bär slöja, i Sverige? I världen?

Hur stort är problemet med muslimska kvinnor som blir misshandlade om de inte bär slöja, I Sverige? I världen?

Jag måste upprepa mig på denna men att manifestera för slöja är som nationellt jippo helt galet. Motsatsen hade varit mer ändamålsenlig, om det är människans rätt till frihet man vill åt.

De enda som gnuggar händerna är små osäkra män och kvinnor som vill bevara och stärka den strukturella ordningen. Som tur är har de hittat verktyg i religionen.


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=5621851

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1300&artikel=5571184
 
Senast ändrad:
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Att påstå att kvinnor kan välja att bära slöja är lögn. Ingen kvinna i ett muslimsk land kan välja att visa sitt hår. Därför så "vill" alla kvinnor i dessa länder ha burka, slöja eller vad som är lämpligt att "välja". Det är ett religiöst påbud och straffet för "otrogna" är döden!

Men vi diskuterar inte att bära slöja eller inte i ett muslimskt land. Slöjuppropet handlar om Sverige, friheten att få bära slöja utan att bli misshandlad för det.

I Sverige får du vara muslimsk kvinna och bära slöja, eller inte. Du får vara muslim och homosexuell också även fast det råkar vara dödsstraff på det i vissa islamstater.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Det finns dom som säger att kvinnan ifråga blev misshandlad av sin egen man och sedan skyller på rasister. Jag har svårt att förstå varför någon skulle misshandla en kvinna i slöja? Det är som att sparka på någon som redan ligger.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag har ännu svårare att förstå varför någon skulle misshandla en höggravid kvinna i slöja. Där fattas det ju spärrar så det bara ryker om det.

Jag vet väldigt lite om den där misshandeln, men har man sett personen? Finns det vittnen?
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Det finns dom som säger att kvinnan ifråga blev misshandlad av sin egen man och sedan skyller på rasister. Jag har svårt att förstå varför någon skulle misshandla en kvinna i slöja? Det är som att sparka på någon som redan ligger.

Och jag har svårt att förstå varför någon skulle misshandla en bög, en person med funktionsnedsättning osv. Icke desto mindre händer det.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Det finns dom som säger att kvinnan ifråga blev misshandlad av sin egen man och sedan skyller på rasister. Jag har svårt att förstå varför någon skulle misshandla en kvinna i slöja? Det är som att sparka på någon som redan ligger.

Det var det här som satte igång ryktet:

http://www.youtube.com/watch?v=tHwW3nksmKg


Att kvinnor med slöja blir utsatta för våldshandlingar pga att de bär slöja hör inte till vanligheterna och gällande denna specifika handling så är det isf en extrem, troligen inte frisk, människa som gett sig på kvinnan.

Jag anser fortfarande att det saknas underlag för att manifestera för slöja.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Men vi diskuterar inte att bära slöja eller inte i ett muslimskt land. Slöjuppropet handlar om Sverige, friheten att få bära slöja utan att bli misshandlad för det.
.


Hur ofta händer det att muslimska kvinnor blir misshandlade, i Sverige/i Världen, för att de bär slöja?

Är kvinnor som misshandlas för att de bär slöja ett problem jämfört med de kvinnor som blir misshandlade, inlåsta och hoppar från balkonger för att de inte vill klä sig i slöja/inte vill bli bortgifta och som opponerar sig mot sin omgivning genom att dra åt ett mer västerländskt sätt att leva och tänka?
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Hur ofta händer det att muslimska kvinnor blir misshandlade, i Sverige/i Världen, för att de bär slöja?

Är kvinnor som misshandlas för att de bär slöja ett problem jämfört med de kvinnor som blir misshandlade, inlåsta och hoppar från balkonger för att de inte vill klä sig i slöja/inte vill bli bortgifta och som opponerar sig mot sin omgivning genom att dra åt ett mer västerländskt sätt att leva och tänka?

Inte särskilt vanligt alls skulle jag tro, men nu verkar det ha hänt. Det är dock vanligare att de får okvädesord kastade efter sig och det är väl grad 1, att någon rycker slöjan är väl grad 2 och misshandel grad 3.

Varför kan vi inte erkänna att båda de sakerna du tar upp är problem? Varför måste det vara antingen eller? Det är förjävligt och fullständigt oacceptabelt att kvinnor misshandlas för att de har slöja och det är förjävligt och oacceptabelt att kvinnor misshandlas/mördas och gifts bort.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Dock så blir kvinnor ofta misshandlade av sina egna män och det är troligtvis det som hänt i det här fallet. Enligt koranen så är det mannens plikt att tukta sin kvinna när han anser att det behövs.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Dock så blir kvinnor ofta misshandlade av sina egna män och det är troligtvis det som hänt i det här fallet. Enligt koranen så är det mannens plikt att tukta sin kvinna när han anser att det behövs.

Hur vet du att det troligen är så i det här fallet? För att en man ringde in till radion och påstod det? En man som f ö vägrar prata med polisen om det.

Kvinnor överlag blir väl mer ofta slagna av sina egna män än av främlingar alldeles oavsett varifrån vi kommer... icke-muslimska män helt utan att ha en helig skrift som uppmanar dem till det.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Inte särskilt vanligt alls skulle jag tro, men nu verkar det ha hänt. Det är dock vanligare att de får okvädesord kastade efter sig och det är väl grad 1, att någon rycker slöjan är väl grad 2 och misshandel grad 3.

Varför kan vi inte erkänna att båda de sakerna du tar upp är problem? Varför måste det vara antingen eller? Det är förjävligt och fullständigt oacceptabelt att kvinnor misshandlas för att de har slöja och det är förjävligt och oacceptabelt att kvinnor misshandlas/mördas och gifts bort.

Nej, det är inte särskilt vanligt, det är i jämförelse faktiskt ett minimalt problem jämfört med det andra perspektivet.
Därav måste det bli antingen eller och då gäller det att välja rätt.

Jag citerar Karl Lentyai som gjort sig hörd i debatten:

Om vi för en stund vågar låtsas att Sverige INTE är världens centrum (jag vet att det är mindblowing för svenskar i Sverige) så finns det bla två stora länder där det är obligatorisk att bära hijab; Iran och Saudiarabien. Tillsammans har dessa två länder mer än 100 miljoner invånare.

I Iran är straffet för att inte bära hijab, eller bära hijab fel, 70 piskrapp eller 60 dagar i fängelse.
I stora delar av Mellanöstern finns ett strukturellt förtryck mot kvinnor som inte bär hijab, som ofta manifesterar sig våldsamt.

Bättre vore att ta en grupp män med hijab på huvudet och åka till Fittja eller Rosengård och demonstrera. Då demonstrerar de dels mot Islams sexism och mot rasismen i samhället. Men de kommer mötas av upprörda känslor eftersom män som bär hijab ifrågasätter hela syftet med hijab, kontroll av kvinnans sexualitet. Det är därför _de muslimska_ debattörerna bakom hijab-uppropet kallar sina "medsystrar" till en demonstration.
Syftet med uppropet är endast ett:
Att normalisera Islam i svensk kontext och normalisera sin könsapartheid.

Ni som bar hijab igår för att på något sätt markera någonting, stödjer indirekt detta förtryck. De utländska kvinnor som lever under religiöst och kulturellt förtryck i Sverige har inget att hoppas över. Grattis.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Kvinnor överlag blir väl mer ofta slagna av sina egna män än av främlingar alldeles oavsett varifrån vi kommer... icke-muslimska män helt utan att ha en helig skrift som uppmanar dem till det.

Motivationsfaktorn till att terrorisera sina medmänniskor är ointressant, huvudsaken är att alla behandlas lika i viljan att sätta fast och sätta dit.
Oavsett om du hänvisar din dårskap till kultur, religion eller maktfullkomligt ego så har vi en lag att förhålla oss till och där ska inga förmildrande omständigheter existera - vilket är det bedrövliga läget idag.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Motivationsfaktorn till att terrorisera sina medmänniskor är ointressant, huvudsaken är att alla behandlas lika i viljan att sätta fast och sätta dit.
Oavsett om du hänvisar din dårskap till kultur, religion eller maktfullkomligt ego så har vi en lag att förhålla oss till och där ska inga förmildrande omständigheter existera - vilket är det bedrövliga läget idag.

Vem har sagt något om förmildrande omständigheter?
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Det är förjävligt och fullständigt oacceptabelt att kvinnor hånas eller misshandlas för att de har eller inte har slöja och det är förjävligt och oacceptabelt att kvinnor misshandlas/mördas och gifts bort.

Kan jag skriva under på-
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Vem har sagt något om förmildrande omständigheter?

Jag, av anledning:
Utländska kvinnor och barn kan utsättas för all möjligt snuskigt våld och förtryck i Sverige och mot svenska lagar, utan att någon vågar peta i det - för att religiösa och kulturella seder anses tillhöra fömildrande omständigheter. Av ren och skär konflikträdsla givetvis.

Det i sig är en anledning till att stödjandet av slöjuppropet är fruktansvärt naivt och verklighetsfrånvänt.

Jag förstår inte hur gruppens skapare lyckades få till så många människor, där några tom skall föreställa minst normalbegåvade, med den enkla hänvisan till att slöjbeklädda kvinnor måste stödjas i sitt slöjbärande - när det knappeligen finns några existerande problem inom det området, samtidigt som motsatsen är så vanlig att det i allra högsta grad är ett stort och omfattande problem.
 
Sv: Slöjkampanjen, rätt eller fel???

Jag, av anledning:
Utländska kvinnor och barn kan utsättas för all möjligt snuskigt våld och förtryck i Sverige och mot svenska lagar, utan att någon vågar peta i det - för att religiösa och kulturella seder anses tillhöra fömildrande omständigheter. Av ren och skär konflikträdsla givetvis.

Jasså? Kan du ge några konkreta exempel?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 897
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har arrangerat en Halloweenmaskerad för barnens kompisar dvs hela kvarterets barn och några till. I kvarteret brevid vårt bor en...
Svar
6
· Visningar
1 281
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 017
Senast: monster1
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp