Slowcooker

Har nagon nagra nya haftiga recept till slow cookern? Jag forsoker rakna kallorier just nu och behover smakrika men lagkallori ideer. :)
 
Idag premiäranvänder jag våran Slow cooker vi fått i julklapp (bättre sent än aldrig ;)).
Gör detta recept https://www.crockpot.se/recept/hel-flaskkarre-med-honung-och-orter/
Dock står det i bruksanvisningen att maten ska täckas i vätska? Eller missuppfattade jag och det bara gäller rotsaker? Fick lite panik och delade den i två iaf. Är ändå inte i närheten av täckt ( vi har en 6,5l Slow cooker och karré under ett kilo och inte så mycket sås) men det får bli som det blir. Ser ut att bli ordentligt tillagat iaf. Fanns fler intressanta recept på den sidan :)
 
Det blev gott. Funkade trots att det inte blev täckt med vätska :up:. Nu vill jag prova fler :D
När jag gör revben brukar de absolut inte vara täckta i vätska. Jag gör en marinad som väl blir ca 1,5 dl vätska i mängd, och den häller jag med och tillagar revbenen i. Sedan blir det ju en hel del mer vätska under tiden som maten tillagas eftersom den inte kokar bort. Kul att det blev bra :) !
 
Jag tänkte göra detta recept då jag inte har så mycket hemma: https://ceciliafolkesson.se/2016/04/23/algstek-i-crockpot/

Men... ska man inte ha vätska i? Har enbart gjort grytbitar och köttfärssås tidigare med krossade tomater så är inte helt haj på detta :P
Eftersom vätska inte steker bort i en crock-pot så tror jag faktiskt att det kan klara sig utan tillsatt vätska. Om jag häller i någon vätska när jag tillagar kött så har jag alltid MER vätska på slutet än vad jag har tillsatt......
 
Eftersom vätska inte steker bort i en crock-pot så tror jag faktiskt att det kan klara sig utan tillsatt vätska. Om jag häller i någon vätska när jag tillagar kött så har jag alltid MER vätska på slutet än vad jag har tillsatt......
Ah. Jag kan säga att jag misslyckades totalt med att göra älgstek.

För det var älgfärs... Haha så fick bli ytterligare en köttfärssås.
 
Tycker det är så svårt att hitta recept så har börjat leta kokböcker för slowcooker istället, men det verkar lika svårt det.
Därför tänkte jag fråga här om ni vet om recept på långkok och grytor skulle passa bra? Eller måste man ändra för mycket i recepten för att det ska funka?
 
Om du kan lasa och folja recept pa Engelska finns det hur mycket som helst ... sok bara pa "slowcooker recipe" -och vad du har tankt for grund- (ie. healthy slowcooker meals, pasta sauce in slowcooker, bread in slowcooker, etc)
 
Tycker det är så svårt att hitta recept så har börjat leta kokböcker för slowcooker istället, men det verkar lika svårt det.
Därför tänkte jag fråga här om ni vet om recept på långkok och grytor skulle passa bra? Eller måste man ändra för mycket i recepten för att det ska funka?
Har du Facebook, så finns där en suverän grupp med massor av recept:d
Crock-pot Sverige - vi som slökokar
 
Tycker det är så svårt att hitta recept så har börjat leta kokböcker för slowcooker istället, men det verkar lika svårt det.
Därför tänkte jag fråga här om ni vet om recept på långkok och grytor skulle passa bra? Eller måste man ändra för mycket i recepten för att det ska funka?
Som ovan har sagt, gå med i fb-gruppen rör inspiration :) ! Annars - helt generellt - så behöver du mindre vätska än i "vanliga" recept.
 
Om du kan lasa och folja recept pa Engelska finns det hur mycket som helst ... sok bara pa "slowcooker recipe" -och vad du har tankt for grund- (ie. healthy slowcooker meals, pasta sauce in slowcooker, bread in slowcooker, etc)

Är det jag gjort hittills men det är så himla bökigt att göra om måtten till dl, ml osv. :p

Har du Facebook, så finns där en suverän grupp med massor av recept:d
Crock-pot Sverige - vi som slökokar
Som ovan har sagt, gå med i fb-gruppen rör inspiration :) ! Annars - helt generellt - så behöver du mindre vätska än i "vanliga" recept.

Nä har inte Facebook, men då är det typ bara vätskan man ska tänka på då :)
 
Är det jag gjort hittills men det är så himla bökigt att göra om måtten till dl, ml osv. :p

Nä har inte Facebook, men då är det typ bara vätskan man ska tänka på då :)

For en slowcooker ar det inte sarskilt noga med matten. Straxt under kanten pa en 1/2 cup ar en dl. En quart ar nastan en liter, precis under kanten ... 2 (liquid) oz ar precis over 50 gr. :p Enkelt nar man inte for sitt liv kan komma ihag de exacta matten. :angel:
 
Är det jag gjort hittills men det är så himla bökigt att göra om måtten till dl, ml osv. :p




Nä har inte Facebook, men då är det typ bara vätskan man ska tänka på då :)
Synd, för där finns verkligen massor :d
På lindas mathörna finns också massor av recept :)
 
Mindre mängd vätska och större mängd kryddor, kan man väl säga. Det är bara att experimentera :) !
Det finns ju en hel mängd recept på den svenska crock-pot-sidan annars:
https://www.crockpot.se/recept/

Ok, visst går det experimentera men samtidigt känns det surt att vänta 6 timmar på mat och så blir det oätligt :p provade vanlig kalops en gång och hade vätskan så det precis täckte men det blev aldrig färdigt och smakade inte så bra.
Har kollat den sidan men det fanns inte mycket recept för min familj då jag måste anpassa så mycket, inga bönor, vin, öl, för mycket grönsaker, helst pasta, ej ris, osv i all oändlighet :meh:
 
For en slowcooker ar det inte sarskilt noga med matten. Straxt under kanten pa en 1/2 cup ar en dl. En quart ar nastan en liter, precis under kanten ... 2 (liquid) oz ar precis over 50 gr. :p Enkelt nar man inte for sitt liv kan komma ihag de exacta matten. :angel:

Får nog skriva upp det där :laugh: för Pinterest tycker jag verkar ha många goda recept på engelska, men som sagt så tar det emot med översättningen.. får ge det en chans igen kanske.
 

Liknande trådar

Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 101
Senast: Korven
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 311
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp