Bukefalos 28 år!

Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

susanne

Trådstartare
Nu är det dags att definitivt sluta amma. Problemet är att lillan tycker att det är det absolut bästa som finns. Lillan fyller två i februari och har mycket bestämda åsikter om ammningen. Våra fasta pass är på morgonen direkt efter uppstigning, direkt när jag kommer hem från jobbet, samt en stund före läggning. Om jag är hemma hela dagen så blir det ganska många gånger till om lillan får bestämma. Om jag inte är hemma så går det bra, men så fort hon ser mig så är det tutte som gäller.

Problemet nu när vi ska sluta är att hon blir så väldigt arg när hon inte får och det är så svårt att avleda uppmärksamheten till något annat. En vällingflaska gör henne snarast mer arg. Om pappa tar henne så blir hon jättearg och ropar bara efter mamma.

Min plan är att vänja av henne med ammningen nu under julledigheten (är ledig 2,5 veckor). Att vänta in att hon ska sluta självmant tror jag inte blir på flera år, så det vill jag inte.

Hur har ni gjort?
Hur lång tid har det tagit för barnen att glömma?
Hur lång tid tar det att få barnet at acceptera att det inte blir mer tutte?
Hur gamla var de?
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Jag ammar aldrig, men slutademed Vällingen och nappen för snäckan pang bom. Det var slut på välling, och sedan har vi kört på det. Lite ledsen första dagen, men sedan dess har hon bara frågat någon gång.

Jag skulle inte dra ut på det utan på med en Sportbh och ladda med gröt istället. Funkar bättre på min än att trappa ner, det blir bara jobbigare.
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Alternativet är att resa bort några dagar och låta fadern ta smällen.
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Min son var femton månader när jag slutade amma och det tog ungefär två veckor innan vi hade avslutat helt.
Jag ammade morgon och kväll och på natten då.
Natten tog vi bort först. Jag sov med tröja på mej så det fanns helt enkelt inget att suga på. Morgonen gick också ganska bra för då skulle vi ju gå upp och det gick att avleda. Men på kvällen när han var trött var jobbig. Jag hade tjocka tröjor på mej och han var jättearg och ledsen för att han inget fick. Vi gav välling under den här perioden och pappan stod beredd med flaska nummer två när den första var slut.
När de två veckorna var till ända så ville han inte ha välling heller utan då räckte det med nappen på kvällen och han åt vanlig mat istället strax innan han skulle sova.
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Jag ammar aldrig, men slutademed Vällingen och nappen för snäckan pang bom. Det var slut på välling, och sedan har vi kört på det. Lite ledsen första dagen, men sedan dess har hon bara frågat någon gång.

Jag skulle inte dra ut på det utan på med en Sportbh och ladda med gröt istället. Funkar bättre på min än att trappa ner, det blir bara jobbigare.

Fast sluta tvärt går inte när man ammar:/ Mjölkstockning och ajaj:crazy:

TS: Vänj av succesivt under en 2 veckors period! Så hinner både du och barnet med!
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Hur har ni gjort?
Med första började slutade jag succesivt. Drog ner till inga amningar på dagen. Den inga på natten och sist tog jag bort sista kvälls amningen. Sonen var då 6 mån. Med andra så blev ha sjuk och hade inte orken att amma, så han "valde själv" att sluta. Han var ca 5½ månad och jag började då med ersättning (iom han var sjuk).

Hur lång tid har det tagit för barnen att glömma?
Mina har glömt "direkt". Men första drog jag ut på det i 2 v för min skull. För hans skull kunde jag slutat direkt. Men andra tog det 3 dagar.

Hur lång tid tar det att få barnet at acceptera att det inte blir mer tutte?
Samma som innan. DE har inte brytt sig direkt.

Hur gamla var de?
6 mån resp 5½ mån
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Fast det är inte säker om man inte ammar mer än ett par ggr om dagen.
Min yngsta slutade själv från ena dagen till den andra och jag fick inga som helst problem med mjölkstockning.
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Om dottern är två år så skulle jag tro att huvudfödan inte är bröstmjölk utan mer snutt, då behöver det inte alls sluta i mjölkstockning. Kan TS mjölka ur själv om det spänner så brukar det lösa sig. De flesta som jag hört har gjorts precis så när barnet är så stort, dvs slutat pang tjong.
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Tänkte inte på att barnet var 2 år:) Hade det varit så gammalt hade jag slutat tvärt! En 2 åring förstår när man säger till!
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Jag ammade sonen på nätterna tills han var mer än två... Vi slutade dagtid när han var ganska precis två o fortsatte på nätterna (läs: Han sov med mig som levande napp ;))några månader till. Sista tiden var jag rätt trött på det, men hade bestämt att det fick vara nog i samband med att jag skulle åka bort i fyra dagar. Vi pratade om det innan, och första natten var han ledsen till och från, sedan sov han snällt intill pappa. När jag kom hem blev han ledsen över att inte få amma, men det löste sig genom att han fick klappa tuttarna godnatt (!), och då blev nöjd. Inga mer bekymmer, men så var han ju så påass stor att han definitivt var färdigtuttad oxå, precis som din tjej. Dock samsover vi fortfarande o lär nog fortsätta ett bra tag till, han gillar närhet mycket.

Angående mjölkstockning som vissa varnar för, så är det ju enorm skillnad på att sluta amma en tvååring och en bäbis. Jag sinade helt efter två dygn, och inte fick jag några som helst problem. Sista månaderna var det bara små droppar mjölk kvar att suga i sig.
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Jag har ju slutat amma mina långt tidigare (7 och 9 månader), men jag har en 2,5- åring hemma som också är väldigt bestämd

Jag tror först och främst att du måste vara hel-less på dagens situation för att ha tillräckligt med motivation för att sluta (jag vet av egen erfarenhet och andras att det är lätt att misslyckas om man mest vill sluta t.ex för att andra har åsikter t.ex).

När du väl är motiverad skulle jag förbereda barnet och prata mycket om det. En vecka innan skulle jag rita upp alla dagarna på ett schema med bröstet på alla bilder utom dagen D där jag skulle sätta upp något som barnet uppskattar (antingen något gott, en leksak, ett äventyr som får bli en slags rit). Sen skulle jag för varje dag peka på att dagen D närmar sig och berätta att från och med då blir man en stor flicka.

Mjölkstockning lär inte vara något stort problem och skulle det ändå vara det pumpar man ur så lite man kan men att man står ut.

Lycka till!
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Om dottern är två år så skulle jag tro att huvudfödan inte är bröstmjölk utan mer snutt, då behöver det inte alls sluta i mjölkstockning. Kan TS mjölka ur själv om det spänner så brukar det lösa sig. De flesta som jag hört har gjorts precis så när barnet är så stort, dvs slutat pang tjong.

Det var så jag resonerade också.
jag tog för givet att det är snutt och mys, inte det största näringsintaget.

Jag tror faktiskt stenhårt på att det är lättare att sluta tvärt än att dra ut på det i den åldern.

Visst kan du åka bort, men jag tror inte att det innebär att du slipper ta en konflikt med 2-åringen. De har minne som elefanter...
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

men det löste sig genom att han fick klappa tuttarna godnatt (!), och då blev nöjd. Inga mer bekymmer, men så var han ju så påass stor att han definitivt var färdigtuttad oxå, precis som din tjej. Dock samsover vi fortfarande o lär nog fortsätta ett bra tag till, han gillar närhet mycket.

Det var en bra idé. Att säga hejdå vet hon vad det betyder, men sen brukar hon ju alltid lägga till "en annan dag" (men det tror jag inte att hon vet vad det betyder).
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Visst kan du åka bort, men jag tror inte att det innebär att du slipper ta en konflikt med 2-åringen. De har minne som elefanter...

Ja, minnet är det inget fel på. En busstur till stan för att klippa håret för två månader sedan pratar hon fortfarande om.
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Jag tror först och främst att du måste vara hel-less på dagens situation för att ha tillräckligt med motivation för att sluta (jag vet av egen erfarenhet och andras att det är lätt att misslyckas om man mest vill sluta t.ex för att andra har åsikter t.ex).

Lycka till!

Motivationen är olika från dag till dag, vissa dagar är det så otroligt mysigt. Det kommer att bli sorgligt att sluta, jag har redan börjat sörja lite...
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

När du väl är motiverad skulle jag förbereda barnet och prata mycket om det. En vecka innan skulle jag rita upp alla dagarna på ett schema med bröstet på alla bilder utom dagen D där jag skulle sätta upp något som barnet uppskattar (antingen något gott, en leksak, ett äventyr som får bli en slags rit). Sen skulle jag för varje dag peka på att dagen D närmar sig och berätta att från och med då blir man en stor flicka.

Det var en bra idé, ska påbörjas redan imorgon.
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

ammade min son i tre år, morgon och kväll. inga problem att sluta. det gick liksom över... :) lite svårt med omgivningen ett tag men men...
känn efter vad du verkligen tycker och följ ditt hjärta.
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Motivationen är olika från dag till dag, vissa dagar är det så otroligt mysigt. Det kommer att bli sorgligt att sluta, jag har redan börjat sörja lite...

Det är alltså DU som gillar det:)
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Jag slutade precis, för 3 veckor sedan amma min dotter som är 2 månader yngre än din, jag ammade nästan lika mycket som du men inte på dagtid.

Min dotter är också MYCKET bestämd och får hon inte som hon vill - då blir hon ARG.

Jag var urbota trött på att bli snuttad på, men drog mig för att sluta för jag visste inte om jag skulle orka kampen..

Min lösning som blev alldeles fantastisk var att jag skulle åka iväg på konferens i tre dagar och två nätter.
När jag sen kom hem hade hon glömt, men inte helt... Jag var bara hård. NEJ ingen tutte. Lite lite gråt och arg unge 3 dagar sen VIPS! nu kan hon titta lite drömmande och dra i tröjan, men inte mer än så.

Jag sover med tröja på så inte den ska finnas tillgänglig.. SÅ mitt tips som redan andra sagt - ÅK IVÄG och låt pappa ta några nätter, eftersom hon inte är så med andra än dig.
Erbjud vatten nattetid, det funkar för oss. och se till att hon somnar mätt!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 453
Senast: alazzi
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 852
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 396
Senast: Sofie_B
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 264
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp