Bukefalos 28 år!

Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Jag ska också sluta amma i vår och fasar för det. Han är 1,5 nu. Jag ammar bara på nätterna och ibland nån gång på dagen. Vissa nätter när han sover bra amma vi inget alls men nu när vi börjat inskolning på dagis som inte funkat alls (stora problem med separationsångest) och han har varit sjuk så ammar jag hela nätterna. Suck och pust, det är en liten kille som behöver mkt närhet och vi samsover. (Eller sover så mycket gör jag inte....)

Jag är väldigt rädd förmjölkstockning och de gånger jag varit ifrån honom mer än 24 timmar har jag fått mjölkstockning varje gång trots att jag pumpat ur flera gånger.

Min plan är att vänta tills jag ska åka bort en helg och sen ta dusten när jag är ledig en vecka, för det lär bli upprörda nätter. Numera kan han köpa att jag säger att "tutten är slut, nu ska vi sova" på nätterna men han blir olika arg/ledsen beroende på situationen och hur trött han är.

Men det kommer bli sorgligt, det är en speciell typ av närhet som jag kommer sakna.
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Jag var bara hård. NEJ ingen tutte. Lite lite gråt och arg unge 3 dagar sen VIPS!

Erbjud vatten nattetid, det funkar för oss. och se till att hon somnar mätt!

Tre dagar låter ju inte så farligt, det ska jasg nog klara.

Natten har vi redan vant av (det var sommarsemestern). Natten tycker jag inte var så svårt, då sover hon ju ändå mesta delen av tiden. Vi gjorde så att jag kramade och klappade på huvudet, och sjöng lite ibland.

Men även dagtid ska jag försöka hålla henne så mätt och otörstig som möjligt, det kanske underlättar.
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Jag fick sluta tidigare än jag tänkt (18 mån) med min plutta, just för att det inte längre var något VI ville, utan HON krävde och då var det inte ok längre för mig.

Tröja på JÄMT så hon inte blev "frestad" ens på natten, gärna med BH på så blir det extra besvärligt. Jag förklarade att nu var mjölken slut och sen var det stenhårt. Det gick hyfsat fort (eller så har jag selektivt minne :-) ). Dock är hon fortfarande, nästan 7 år senare, väldigt tuttfixerad!
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

När jag kom hem blev han ledsen över att inte få amma, men det löste sig genom att han fick klappa tuttarna godnatt (!), och då blev nöjd. Inga mer bekymmer, men så var han ju så påass stor att han definitivt var färdigtuttad oxå, precis som din tjej. Dock samsover vi fortfarande o lär nog fortsätta ett bra tag till, han gillar närhet mycket.

Gulligt att klappa tuttarna gonatt :rofl: - men berätta inte för soc om du råkar bo i Sundsvall :devil:...
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Gulligt att klappa tuttarna gonatt :rofl: - men berätta inte för soc om du råkar bo i Sundsvall :devil:...

Sandviken kanske du menar.... ? ;)
(om du tänker på paret som blev av med båda döttrarna pga mammans systers anmälan)
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Första barnet ville sluta själv när han var 11 månader. Han var plötsligt inte intresserad längre.

Andra barnet hade nog velat fortsätta amma många år. Men strax innan han blev 2 ville jag sluta.
Jag sa att tuttemjölken tog slut. Erbjöd komjölk istället när han blev sugen.
Han tog det väldigt bra, frågade några gånger då och då efter tutten, men jag påminde bara om att mjölken tog ju slut. Sa att han drack upp allt.
Det funkar ju i många andra situationer, och brukar vara något de flesta barn accepterar till slut. Är det slut så är det.
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Jag har ammat mina i 19 månader var, och i slutet berättade jag att det snart kommer ta slut och då måste vi sluta amma. Snart finns det ingen mjölk kvar och mamma vill inte amma mer. Jag sa att vi alltid kan gosa, såklart.

Ettan var otroligt svårflörtad, inte just med avvänjningen med läggningen blev ett helvete länge efteråt. Tvåan (som är mer färskt i mitt minne) ville inte ens ha välling på natten så vi slutade helt tvärt från att ha ammat kanske 2 ggr på natten och 1 gång på dagen. Det tog en vecka innan mina bröst var helfyllda, då vaknade jag mitt i natten av att lillskrutt hade lagt sig på ett av brösten och det var genomblött överallt. Sen försvann mjölken helt. Det gick alltså jättebra med tvåan vid sista försöket, jag hade försökt ett par gånger innan och det gick inte alls.

Mitt bästa tips är att prata med barnet, det förstår mycket mer än man tror. Berätta att du inte vill amma mer, att du är färdig med det nu. Erbjud henne något annat att äta eller dricka.
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

När jag var 2 år fick min mamma nog då hon var i din situation. Hon berättade för mig att mjölken inte längre var god och strök "stopp och väx" på bröstvårtorna när jag inte såg, jag ville ju snutta ändå men eftersom det smakade så illa så ville jag inte ha efter det. Rätt brutalt kanske men det fungerade för oss.
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

kl

Jag har precis slutat amma min yngsta dotter Maja, 15 månader. Jag hade nog kunnat fortsätta ett tag till, iaf på mina villkor, för att jag tycker att det är så mysigt, men det fungerade helt enkelt inte längre.

Hon har alltid varit en riktig tuttgris, och ätit MINST en gång i timmen under nätterna, och helst suttit fast i bröstet hela nätterna. Hon vägrade napp lääänge, tog den sen ett par månader men slutade igen sen. Likaså vägrade hon välling fram tills hon var ett år, då jag kände att nätterna bara blev kaos, jag fick aldrig sova. Då tog min man henne och la sig i ett annat sovrum, och vips så kunde ungen dricka välling istället. På så sätt vande vi av med nattamningen. Det blev fortfarande en del tuttande när min man jobbade natt, men det blev gradvis bättre och bättre, och nu sover hon iaf med tre timmar i stöten =) (men häller i sig tre flaskor välling under en natt istället...hmmm)

Dagtid blev det mer och mer tuttande, framförallt efter att vi slutat sova tillsammans varje natt. Det blev något hon KRÄVDE, när som helst och hur som helst. Vi kunde gå inne i ett köpcentrum helt påklädda och plötsligt kom hon på att hon ville ha bröstet. "Tuuuuttteeee" vrålade hon och drog i min tröja och gav sig inte förän hon fick bröstet. Det var enormt stressande när man var bland folk, särsklit om jag skulle försöka göra något med min äldsta dotter (snart 3 år) samtidigt (t ex på öppna förskolan eller så). Så fort Maja såg mig så ville hon ha "tuuuuuttteee" och det blev liksom en låsning för henne. Det förstörde många fina stunder, så jag bestämde mig för att sluta under en vecka när min man var hemma alla dagar utom en natt. De första dagarna fick han vara med och avleda mycket, men sedan gick det jättesmidigt. Jag sa bara "Nej" när Maja frågade och så försökte vi göra något annat. Det var som att honv erkligen förstod och kände att jag hade bestämt mig. Det gick sååå mycket lättare än vad jag hade trott, och nu är det så väldigt skönt! Fast visst saknar jag de där mysiga, underbara stunderna... men man kan gosa och vara nära ändå på andra sätt som tur är!

//Julia
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

TS,

Jag glömde säga att när man väl har slutat är det faktiskt riktigt skönt, även om jag älskade att amma och lätt skulle göra det med alla mina framtida barn om det skulle bli fler. Men helt plötsligt kan man använda kläder som inte är amningsvänliga och tuttarna krymper ett par meter och blir dessutom alldeles mjuka och goa! Jag grät en liten skvätt och sen var det bra med det!
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Gulligt att klappa tuttarna gonatt :rofl: - men berätta inte för soc om du råkar bo i Sundsvall :devil:...

Tur att jag bor långt därifrån ;), särskilt som han gjorde det i flera veckor efter avslutad amning... Och om han vill klappa dem när han får syskon som ska ammas om några veckor (om allt går bra, förstås) så kommer han att få det med... Konstig historia det där...
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Tur att jag bor långt därifrån ;), särskilt som han gjorde det i flera veckor efter avslutad amning... Och om han vill klappa dem när han får syskon som ska ammas om några veckor (om allt går bra, förstås) så kommer han att få det med... Konstig historia det där...
KL
Ni med viljestarka barn. Är det svårt att lägga av med amning för att ungarna blir rysligt förbannade...då tycker jag synd om Er. Små barn små bekymmer...
gulan
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Sjysst kommentar när de flesta försöker tillgodose både sina egna och barnens behov. Alla är förstagångsföräldrar en gång.

Menar du genom ditt inlägg att alla som inte tar fajten med sina viljestarka barn när de är bebisar kommer att få odrägliga ungdomar sen eller vad ville du få sagt? Du brukar ha kloka saker att säga så jag hoppas att jag missförstått dig.
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Fast det är ju inte DET det handlar om, och jag förstår inte att du citerade mig ö h t!? Jag VILLE amma länge eftersom sonen så uppenbart trivdes med det, det handlar ju knappast om att man "viker sig för att ungen blir förbannad". Jag kommer att amma nästa barn länge oxå, om hen vill det. Vad ville du med ditt inlägg egentligen?
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Fast det är ju inte DET det handlar om, och jag förstår inte att du citerade mig ö h t!? Jag VILLE amma länge eftersom sonen så uppenbart trivdes med det, det handlar ju knappast om att man "viker sig för att ungen blir förbannad". Jag kommer att amma nästa barn länge oxå, om hen vill det. Vad ville du med ditt inlägg egentligen?
Sjysst kommentar när de flesta försöker tillgodose både sina egna och barnens behov. Alla är förstagångsföräldrar en gång.

Menar du genom ditt inlägg att alla som inte tar fajten med sina viljestarka barn när de är bebisar kommer att få odrägliga ungdomar sen eller vad ville du få sagt? Du brukar ha kloka saker att säga så jag hoppas att jag missförstått dig.
Svarar båda.
Mammor som ammar länge är tuffa kvinnor. (det tär på en), och jag är inte en sådan som tycker att det finns någon gräns för när man ska sluta amma sina barn. Vill någon ge sitt 5 åriga barn bröstet ser jag inget som är fel..bara fördelar.
MEN... jag läser här i tråden får jag uppfattningen att man som förälder vill sluta..då ska man givetvis göra det också, och inte vela hit och dit för att barnet tycker det är jobbigt eller barnet vill amma mer, eller än värre att man som förälder upplever avslutet som oerhört jobbigt därför att barnet blir förbannat.
Även med små barn måste en förälder vara konsekvent och bestämd. Livet är hårt och det är genom prövningar man växer och utvecklas.
gulan
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Jo men även om man klarar av att sätta gränser för sina barn så är ju vissa saker alltid svårare än andra eller hur? Jag kan ta mig själv som exempel.,eftersom jag skrev i början av tråden att jag var less på att amma när jagf slutade när sonen var drygt två år. Jag VAR less de sista månaderna, men eftersom jag visste att det skulle bli lättare att sluta om jag inte var hemma så planerade jag det till när jag skulle vara borta i fyra dagar. Varför inte göra det som är smidigast för alla, liksom?

Dessutom, en annan aspekt på det hela är ju att det för många säkerligen är lättare att säga stopp och nej när barnet t ex trotsar än när det vill ammas längre än mamman egentligen tänkt. Att neka amning är ju faktiskt att neka en viss typ av närhet och trygghet som barnet vant sig vid från första början - knappast samma sak som att neka en leksak eller godis i affären, och därför för många säkert värre att stå emot.

Sedan är ju inte allt svart eller vitt heller - jag var trött på att amma de sista månaderna men jag kommer definitivt att amma nästa barn länge oxå (om hen vill- det finns ju de som ratar bröstet när de fått smak på välling och då får man ju köpa det läget oxå) eftersom jag ser så mycket fördelar med det.
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

Jag håller helt med ako och vill även tycka att för min del så var det inte så att jag kände "Nää nu får det vara nog, inte en enda gång till vill jag amma" utan mer att "om han skulle vilja sluta nu så skulle det inte störa". Det var liksom inte värt ett otröstligt barn och nätter av skrik, och se, det gick ju faktiskt bättre när jag väntade in honom.

Jag kan dock förstå att du gulan tänkte på ts första inlägg (tror jag det var) där hon skrev att barnet krävde tutte och om hon inte fick det så fick hon spel. Jag kan definitivt hålla med om att man måste sätta gränser för sin egen och barnets skull och här är det tydligt att det är nog för mamman. Det är så svårt ibland att sätta sig in i någon annans situation, speciellt så här över en kort text på internet. Det är lätt att man bara minns hur man själv gjorde och kände.
 
Sv: Sluta amma barn som tycker att tutte är det bästa som finns

eller än värre att man som förälder upplever avslutet som oerhört jobbigt därför att barnet blir förbannat.

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang.... är man en dålig förälder om man tycker det är jobbigt när ens barn blir förbannat?

Jag tycker det är både mänskligt och visar på god föräldraförmåga att man blir påverkad av att ens barn blir förbannad eller ledsen.

Konsekvens i all ära (jag är verkligen en sådan som förespråkar och försöker leva efter konsekvens på många sätt), men jag tycker nog att man kan må bra av att släppa lite på det ibland också. Om det är skitjobbigt att vänja av barnet vid tutte just NU (för både barn och/eller mamma) så finns väl inget skäl att fortsätta plåga(s) för att "man ska minsann vara konsekvent". Om det är FÖR jobbigt så ser jag inget skäl till att man inte kan/ska/får ändra sig och kan ta ny sats och göra avvänjningen på ett annat sätt eller vid ett senare tillfälle?

Som andragångsförälder så ser vi ju nu att vi gjorde en del saker onödigt omständligt för oss med ettan. Istället för att krångla med att få honom att sova (som vi höll på och buffade och grejade ett tag. I konsekvensens namn så skulle vi INTE ta upp honom igen; för då kanske han skulle lära sig det - vänja sig vid att bli upplyft när han krånglade och inte kunde komma till ro) så hade det säkert varit lättare för oss (och jo, nog faktiskt mest för oss föräldrar!) att istället ha plockat upp honom och tänkt om och hittat någon annan "strategi". Med nuvarande bebis är vi betydligt mer flexibla, vi ändrar, provar och är inkonsekventa.:D Ibland märker vi att "ajdå, det där var inte så lyckat", men ibland funkar det nya sättet bättre.
När man dessutom är ensam hemma med 4åring och bebis så har man helt enkelt inte tiden att vara lika "konsekvent" alltid, vare sig med 4åring eller bebis. Och då tänker jag att så är ju också livet; allt följer inte förutbestämda rutiner; ibland ändras saker och ibland ändrar sig människor; även föräldrar! ;) Vi människor är inte så fullständigt konsekventa alltid.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 452
Senast: alazzi
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 828
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 392
Senast: Sofie_B
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 260
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp