Sluta som medryttare?

Hej igen.
Ägaren är tydlig med att uppdelningen mellan henne och den andra ägaren är att hon mockar hagarna veckodagar, medan den andra gör det på helgdagar. Detta framgick dock först efter att jag börjat som medryttare, och jag tolkade det till en början som att jag skulle ta nån kärra. Inte finputsa alla hagar varje dag. Kanske borde jag varit mer uppmärksam till en början, så det ligger kanske snarare på mig än på ägaren. Dock tycker jag trots det att det är en onödigt stor arbetsbörda och dessutom är avtalet i sig orättvist, eftersom den andra ägaren har fler hästar men ”min” ägare (och då även jag) gör dubbelt så mycket jobb.

Det ”min” ägare tycker är orimligt är mängden hö jag måste packa och att den andra ägaren ibland kräver att jag mockar även hennes boxar. Trots upprepade tillsägelser från både mig och ”min” ägare blir det dock ingen förändring. Gör jag inte jobbet får ”min” ägare (som är för rädd för att säga ifrån) göra det. Det är här kruxet kommer eftersom hon är sängliggandes. Det känns helt enkelt dumt av mig att lägga det på henne som inte kan ta sig upp från sängen, även om jag vet att det inte är min uppgift.

/Alice
Inte ens som hästägare hade jag ställt upp på det upplägget.
 
Hej igen.
Ägaren är tydlig med att uppdelningen mellan henne och den andra ägaren är att hon mockar hagarna veckodagar, medan den andra gör det på helgdagar. Detta framgick dock först efter att jag börjat som medryttare, och jag tolkade det till en början som att jag skulle ta nån kärra. Inte finputsa alla hagar varje dag. Kanske borde jag varit mer uppmärksam till en början, så det ligger kanske snarare på mig än på ägaren. Dock tycker jag trots det att det är en onödigt stor arbetsbörda och dessutom är avtalet i sig orättvist, eftersom den andra ägaren har fler hästar men ”min” ägare (och då även jag) gör dubbelt så mycket jobb.

Det ”min” ägare tycker är orimligt är mängden hö jag måste packa och att den andra ägaren ibland kräver att jag mockar även hennes boxar. Trots upprepade tillsägelser från både mig och ”min” ägare blir det dock ingen förändring. Gör jag inte jobbet får ”min” ägare (som är för rädd för att säga ifrån) göra det. Det är här kruxet kommer eftersom hon är sängliggandes. Det känns helt enkelt dumt av mig att lägga det på henne som inte kan ta sig upp från sängen, även om jag vet att det inte är min uppgift.

/Alice
Ägaren till "din" häst hålls alltså som gisslan av den andra hästägaren för att tvinga dig att sköta den andra ägarens hästar?
Ge dig av därifrån omedelbart. Om inte din hästs ägare kan sköta sina konflikter så är det dags att hon växer upp och lär sig att göra det. Hennes konflikträdsla ska inte sätta dig i en skitsituation som du får betala helt för och må dåligt över. Äg dina egna konflikter ärv inte andras, och betala definitivt inte för att ta över dem.
 
Hej igen.
Ägaren är tydlig med att uppdelningen mellan henne och den andra ägaren är att hon mockar hagarna veckodagar, medan den andra gör det på helgdagar. Detta framgick dock först efter att jag börjat som medryttare, och jag tolkade det till en början som att jag skulle ta nån kärra. Inte finputsa alla hagar varje dag. Kanske borde jag varit mer uppmärksam till en början, så det ligger kanske snarare på mig än på ägaren. Dock tycker jag trots det att det är en onödigt stor arbetsbörda och dessutom är avtalet i sig orättvist, eftersom den andra ägaren har fler hästar men ”min” ägare (och då även jag) gör dubbelt så mycket jobb.

Det ”min” ägare tycker är orimligt är mängden hö jag måste packa och att den andra ägaren ibland kräver att jag mockar även hennes boxar. Trots upprepade tillsägelser från både mig och ”min” ägare blir det dock ingen förändring. Gör jag inte jobbet får ”min” ägare (som är för rädd för att säga ifrån) göra det. Det är här kruxet kommer eftersom hon är sängliggandes. Det känns helt enkelt dumt av mig att lägga det på henne som inte kan ta sig upp från sängen, även om jag vet att det inte är min uppgift.

/Alice
Ärligt talat tror jag inte det kommer att funka om både du och ägaren har problem med att stå på er och får arbeta som stallslavar.

Antingen får du acceptera att folk blir sura, du är gratis stalldräng eller sluta.

Hur fixar din hästägare stallet om hon är sängliggande? Det låter inte möjligt att klara fysiskt krävande arbete om man inte kan ta sig ur sängen.
 
Ärligt talat tror jag inte det kommer att funka om både du och ägaren har problem med att stå på er och får arbeta som stallslavar.

Antingen får du acceptera att folk blir sura, du är gratis stalldräng eller sluta.

Hur fixar din hästägare stallet om hon är sängliggande? Det låter inte möjligt att klara fysiskt krävande arbete om man inte kan ta sig ur sängen.
Hon fixar inte stallet alls just nu och jag har därför fått hoppa in i stort sett varje dag sedan hon insjuknade för några veckor sedan, bortsett från de dagar hennes man tar stallet. I dagsläget vet vi inte varför hennes sjukdom uppkommit och hur lång tillfriskningen kommer att ta.
 
Hej igen,
Pratade alldeles nyss med ägaren och förklarade att min tid inte räcker till för att fortsätta som nu och att jag därför känner mig tvungen att leta efter en ny häst. Förklarade också att jag upplever att såväl jag som hon utnyttjas otillbörligt av den andra hästägaren, vilket hon höll med om. Ägaren förstod alltså även om hon såklart blev besviken då vi i övrigt kommer väldigt bra överens och ingen av oss egentligen vill avsluta samarbetet.

/Alice
 
Hon fixar inte stallet alls just nu och jag har därför fått hoppa in i stort sett varje dag sedan hon insjuknade för några veckor sedan, bortsett från de dagar hennes man tar stallet. I dagsläget vet vi inte varför hennes sjukdom uppkommit och hur lång tillfriskningen kommer att ta.
Du skrev att om du inte gör det (och då inklusive att mocka åt den andra) så får ägaren göra det. Jag får inte ihop det. För mig blir det självklart om varken du eller medryttarhästen ägare mockar eller fixar höpåsar åt de andra hästarna så behöver den andra hästägare fixa eller så blir det inte gjort.

Jag spekulerar nu, men den andra som står i stallet är det möjligen den som ägerr ansvarig? Det skulle förklara en hel del, det kan ju vara att din hästägare delvis betalar stallhyra med arbete.

Skulle jag ridit hästarna så ade jag ställt ultimatumet att bara fixa för din hästägare hästar eller så hade jag slutat. Du kan ju föreslå att hon flyttar. Det kan inte bli så mycket sämre.
 
Det är faktiskt ”min” hästägare som äger stallet, vilket gör upplägget i stallet ännu mer häpnadsväckande i mina ögon. Förstår ärligt talat inte varför den andra ägaren inte blivit kickad från stallet för längesen.

Jo det är just det, gör ingen av oss det blir det inte gjort eftersom den andra hästägaren vägrar. Och det känns inte rätt mot hästarna…
 
Hej igen,
Pratade alldeles nyss med ägaren och förklarade att min tid inte räcker till för att fortsätta som nu och att jag därför känner mig tvungen att leta efter en ny häst. Förklarade också att jag upplever att såväl jag som hon utnyttjas otillbörligt av den andra hästägaren, vilket hon höll med om. Ägaren förstod alltså även om hon såklart blev besviken då vi i övrigt kommer väldigt bra överens och ingen av oss egentligen vill avsluta samarbetet.

/Alice
Det låter som ni ska leta ny stallplats?( Det hade jag gjort för länge sen.)
Jag vill inte spekulera men med så mycket stalljobb som är orättvist fördelat så skulle vem som häst sluta ” i väggen”
 
Det låter som ni ska leta ny stallplats?( Det hade jag gjort för länge sen.)
Jag vill inte spekulera men med så mycket stalljobb som är orättvist fördelat så skulle vem som häst sluta ” i väggen”

TS hästägare äger stallet. En väldigt märklig historia...
 
Det är faktiskt ”min” hästägare som äger stallet, vilket gör upplägget i stallet ännu mer häpnadsväckande i mina ögon. Förstår ärligt talat inte varför den andra ägaren inte blivit kickad från stallet för längesen.

Jo det är just det, gör ingen av oss det blir det inte gjort eftersom den andra hästägaren vägrar. Och det känns inte rätt mot hästarna…
Så sorgligt, hade ju varit bättre för ägaren att sparka ut den andra tjejen och behålla dig, speciellt nu när hon är sjuk och behöver hjälpt i stallet.
 
Hej,
Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på bete och jag hade därför inte möjlighet att med egna ögon se hur rutinerna i stallet fungerade, utan fick istället lita på ägarna. Jag skulle rida ”min” häst och fixa allt som hörde till henne. Toppen tänkte jag.

Hästarna kom tillbaka från betet för någon månad sen och sen dess har jag successivt märkt att stallsysslorna fungerar helt annorlunda än vad som utlovats. Jag har tidigare haft flera medryttarhästar och är helt med på att göra det som hör till den hästen. Problemet nu är att jag förväntas att göra alla andras uppgifter. Varje gång jag kommer till stallet är alla höpåsar tomma och jag förväntas fylla dem. I stallet står fem hästar och två av dessa ägs av ”min” hästägare. Ägaren till de övriga hästarna förväntar sig att jag gör hö till hennes hästar också. Det rör sig alltså om hö till fem hästar för flera dagar vilket blir ca 150 kilo per gång. Den enda gång jag valde att endast göra hö till ”min” hästägares hästar blev det ramaskri i stallet och jag haglades av skitsnack från den andra hästägaren. Dessutom förväntas jag mocka alla hagar varje gång jag är i stallet. Det rör sig aldrig om bajs från bara en dag utan de andra hästägarna har helt enkelt lämnat jobbet åt mig.

Jag tycker att detta känns allt annat än rätt och känner mig rent utav utnyttjad. Jag betalar en ansenlig summa för att få rida men det känns trots det som att jag arbetar åt ägarna. ”Min” hästägare är med på att det är orättvist att jag ska göra jobbet åt den andra hästägaren i stallet, men är för konflikträdd (och rädd för den andra ägaren) för att ta upp detta med henne. Jag har försökt prata med den andra hästägaren men detta har bara resulterat i uttalanden som ”ska man ha häst får man vara beredd på jobbet runt omkring”. Och ja, absolut, men jag har valt att inte skaffa egen häst eftersom jag inte har tiden som krävs. Jag har skaffat en medryttarhäst för att få möjlighet att rida och självklart göra jobbet som hör till denna, men inga andra hästar.

Jag känner nu att jag har fått nog men har fått lite samvetskval. ”Min” hästägare är verkligen genomsnäll och har dessutom blivit sjuk och är därför beroende av min hjälp. Detta får mig att tveka. Samtidigt som det är ägarens hästar och därför ägarens ansvar vill jag inte sätta henne i skiten. Jag känner dock att min energi börjar ta slut, jag jobbar heltid samt har barn och har helt enkelt inte tid att ta hand om mer än en häst. Ägaren letade efter ett långvarigt samarbete och jag har bara varit där i några månader, vilket känns sådär. Hur tycker ni att jag ska göra? Hur säger jag bäst upp medryttarskapet? Vill inte att ägaren ska känna att jag svikit. Vi saknar kontrakt men jag har tänkt att ge nån månad så att ägaren har möjlighet att hitta en ny medryttare.

/Alice
Du ska verkligen inte behöva göra allt åt den andra hästägaren! Hur kan hen ens förvänta sig att bara få allt sitt fixat när det inte ens är den personens häst du rider och det oavsett vad inte är du som hyr stallplatsen om nu den personen äger stallet!? Om detta inte är något som ni kommit överens om är det helt orimligt. Även om jag fattar att det är jobbigt, gör bara det du egentligen ska göra så får den andra snacka bäst hon vill! Om det blir så dålig stämning eller annat att du känner att det blir jobbigt att åka till stallet finns det helt enkelt inget annat alternativ än att säga upp medryttarskapet. Hur mycket du än tycker om hästen eller hur snäll ägaren än är kommer det inte funka att ha det sådär i slutändan och det finns andra hästar att bli medryttare på där förhållandena är långt mycket bättre!! Om inte alternativet finns att ägaren kan tänka sig flytta hästen till annat stall förstås.
Hoppas det löser sig!
/Astrid
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 414
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 722
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp