Bukefalos 28 år!

Smådjur och värme

maria85

Trådstartare
Hur tåliga är smådjur när det gäller värme? Funderar på att skaffa mig dvärghamster, gerbil eller nåt liknande nämligen, men det blir så varmt i lägenheten på sommaren så jag vet inte om det är en så bra idé... Varma sommardagar kommer temperaturen lätt upp i 25-30 grader, klarar ett sånt djur det utan att må dåligt? Finns det någon art som är tåligare mot värme än andra? Är så sugen på att ha något litet lurvigt att pyssla med, men vill ju inte att den ska må dåligt!
 
Sv: Smådjur och värme

De djur som normalt lever i öknen/ på stäppen borde ju kunna vara lämpliga...
 
Sv: Smådjur och värme

Så då borde gerbiler klara av dessa temperaturer utan att må dåligt då?
 
Sv: Smådjur och värme

Så kan det bli här också riktigt varma dagar.
Funkar bra här att lämna fönster öppet, ha fläkten på (dock inte riktad mot något djur, annat än att råttorna älskar att stå framför den korta stunder :D), tillgång till bad och slänga in något kyligt funkar bra. Eller ja, i de fall det kyliga inte tuggas sönder :D Här används iaf kallvattenfyllda petflaskor med is eller kylklampar, och en drös fågelbad. Funkar utan problem :)
 
Sv: Smådjur och värme

Tack för tipsen! :) Då blir det nog att jag köper någon liten lurvtuss senare i höst!
 
Sv: Smådjur och värme

Ja just det ja, det visste jag faktiskt! :p Men ibland skriver man så snabbt att hjärnan inte hinner med, så det blir iaf två lurvtussar när det blir ;)
 
Sv: Smådjur och värme

Kan villigt erkänna att jag är likadan, men läser jag så måste jag bara påpeka för säkerhets skull :D
 
Sv: Smådjur och värme

Mina chinchillor tål värmen ganska så bra (ökendjur som de är), de blir aningen mer stillsamma och passiva bara.
 
Sv: Smådjur och värme

eeehhh...om den kommentaren gäller gerbiler, så är det ju nu så att gerbilerna som säljs här är mongoliska och alltså inte från egentliga ökenlandskap utan mer stäpp. De gillar inte alls värme särskilt bra utan håller sej under jord den varma tiden på dagen. Gerbiler trivs bäst i den normala luftfuktighet och lufttemperatur vi har, dvs runt 20 grader. Över 25 grader tycker de definitivt är obehagligt, för ett par veckor sen när det närmade sej 30-strecket här, låg de mest och flämtade, den ena på gränsen till vad hon klarade. Så min rekommendation om du får så varmt är att införskaffa en hygglig fläkt som omsätter luften och dra ner persiennerna ordentligt. För gerbiler är INTE mer värmetåliga än oss....annars rekommenderar jag varmt att köpa ett par gerbiler, de är goooodis! :love:
 

Liknande trådar

Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 299
Kropp & Själ För en del människor verkar det vara ytterst provocerande att må dåligt av kyla och älska värme och må bra och njuta av även riktigt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
9 151
Senast: Badger
·
Hundträning Hur tänker ni med motion sommartid? Jag är ganska nojjig och det går väldigt mkt ut över min egen träning då min hund inte tycker det...
2
Svar
24
· Visningar
2 385
Senast: Enya
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 279
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • The Eras tour Stockholm
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp