Kör en liten gnälltråd här så jag har nånstans att vräka ur mig min frustation av att kroppen inte vill det jag vill.
Värst är ju smärtan runt bäcken och höfter.
Det påverkar min sömn och min motivation att göra nåt
Har ju brufen och Alvedon men det tar bara bort udden av smärtan.
Kan ju vara att jag är i ett skov och att det kommer bli mindre smärta igen sen.
Men livet är ju som det är.. Bara att leva vidare då jag faktiskt inte är död än
 

Förhöjda leukocyter, hb var över värdet och crp fortsatt högt.
Inget som föranleder utsättning av medicin iaf
Och inga märkbara biverkningar än
De brukar komma vid nästa doshöjning.
Så vi får se.
Tycker att morgonsmärtan är något bättre men vi får se.
 
Idag har jag ont som fan.
Var med kompis till Ikea i fredags och hjälpte sedan till att montera säng.
Det gillade inte min kropp.
Nåja, ska ta en promenad och få igång kroppen
 
Har förutom spodylartrit, nervsmärtor efter TBE.

Men, jag är numera mer eller mindre helt besvärsfri (jag kallar det för att kroppen är "tyst") med hjälp av biologisk medicin, som toppas med Etericoxib när jag t.ex. tagit i så mycket så att jag känner av skiten. Nervsmärtorna har jag valt att acceptera istället för att fokusera, och de har blivit mindre märkbara med tiden. Rätt avpassad träning är jätteviktig för att få det att fungera.

Vändningen efter många års "ont" kom för mig när jag träffade "rätt" reumatolog, som såg till att fick vara med på ett av de "träningsläger" som regionen anordnar varje år.

Gruppträning, information om reumatiska sjukdomar, bassängträning och gruppterapi av olika slag, varvades två ggr per vecka under sex veckor, och när träningslägret var slut, så var jag stärkt mentalt, hade hittat "knapparna" på/i min kropp, och hade ett individuellt anpassat träningsprogram för egenträning, och "eget" telefonnummer till en kontaktperson på Rehabenheten, och den första tiden ett flertal återbesök för att stämma av både fysiskt och psykiskt mående.

Reumatalogen träffar jag nu minst en gång per halvår, och det tas regelbundna prover för att se hur kroppen mår. När jag haft problem, så har jag haft lätt att komma i kontakt med reuma-enheten och får snabb återkoppling. Jag har också kunnat boka in träffar med rehabpersonalen, för att justera träningsprogrammet.

TS, har din region någon rehab verksamhet för neurologiskt sjuka? Kanske du kan få gå något rehab-program för reumatiker?

Enbart medicin löser inte problemen fullt ut, det behövs mer....
 
Har förutom spodylartrit, nervsmärtor efter TBE.

Men, jag är numera mer eller mindre helt besvärsfri (jag kallar det för att kroppen är "tyst") med hjälp av biologisk medicin, som toppas med Etericoxib när jag t.ex. tagit i så mycket så att jag känner av skiten. Nervsmärtorna har jag valt att acceptera istället för att fokusera, och de har blivit mindre märkbara med tiden. Rätt avpassad träning är jätteviktig för att få det att fungera.

Vändningen efter många års "ont" kom för mig när jag träffade "rätt" reumatolog, som såg till att fick vara med på ett av de "träningsläger" som regionen anordnar varje år.

Gruppträning, information om reumatiska sjukdomar, bassängträning och gruppterapi av olika slag, varvades två ggr per vecka under sex veckor, och när träningslägret var slut, så var jag stärkt mentalt, hade hittat "knapparna" på/i min kropp, och hade ett individuellt anpassat träningsprogram för egenträning, och "eget" telefonnummer till en kontaktperson på Rehabenheten, och den första tiden ett flertal återbesök för att stämma av både fysiskt och psykiskt mående.

Reumatalogen träffar jag nu minst en gång per halvår, och det tas regelbundna prover för att se hur kroppen mår. När jag haft problem, så har jag haft lätt att komma i kontakt med reuma-enheten och får snabb återkoppling. Jag har också kunnat boka in träffar med rehabpersonalen, för att justera träningsprogrammet.

TS, har din region någon rehab verksamhet för neurologiskt sjuka? Kanske du kan få gå något rehab-program för reumatiker?

Enbart medicin löser inte problemen fullt ut, det behövs mer....
Ingen aning vad de har.
 
Ingen aning vad de har.
Jag vet inte om jag trampar i klaveret nu då jag inte känner till dig. Men har du provat att få byta ut ibuprofen mot Etoricoxib? För mig med problem med rygg, svanskota och bäcken gjorde den absolut underverk! När jag käkade ibuprofen + citodon för ryggen/bäcken så fick jag en kraftig allergisk reaktion så fick klåda över hela kroppen. Fick då ganska hög dos Kortison att äta i fyra dagar och förutom klådan försvann även värken i bäckenet och ryggen så det var ju dubbel effekt! Men vill ju helst inte äta kortison om det inte absolut behövs.
Ett tag efter jag slutat med kortisonet så kom dock värken tillbaka och strålade även ner i benen, vågade inte ta ibuprofen så fick åka till läkaren igen och då skrev hen ut just Etoricoxib. I stort sett helt symptomfri idag, kan känna av när jag varit igång och ridit/cyklat länge, då tar jag bara en tablett på kvällen i samband med sänggående och vaknar som ny människa på morgonen. Som sagt ignorera mitt inlägg om det inte är till hjälp, ville bara tipsa.🤗
 
Jag vet inte om jag trampar i klaveret nu då jag inte känner till dig. Men har du provat att få byta ut ibuprofen mot Etoricoxib? För mig med problem med rygg, svanskota och bäcken gjorde den absolut underverk! När jag käkade ibuprofen + citodon för ryggen/bäcken så fick jag en kraftig allergisk reaktion så fick klåda över hela kroppen. Fick då ganska hög dos Kortison att äta i fyra dagar och förutom klådan försvann även värken i bäckenet och ryggen så det var ju dubbel effekt! Men vill ju helst inte äta kortison om det inte absolut behövs.
Ett tag efter jag slutat med kortisonet så kom dock värken tillbaka och strålade även ner i benen, vågade inte ta ibuprofen så fick åka till läkaren igen och då skrev hen ut just Etoricoxib. I stort sett helt symptomfri idag, kan känna av när jag varit igång och ridit/cyklat länge, då tar jag bara en tablett på kvällen i samband med sänggående och vaknar som ny människa på morgonen. Som sagt ignorera mitt inlägg om det inte är till hjälp, ville bara tipsa.🤗
Jag äter ju salazopyrin nu och den ska ju lindra framöver.
Så jag ska bara äta en brufen per dag så länge.
Vi får se om salazopyrin hjälper annars kan jag fråga om din medicin
 
Ingen aning vad de har.
Efterfråga, och läs på nätet (regionens reumatologiska enhet/enheter) om de erbjuder "rehab-kurser" för reumatiker.

Smärta, stelhet och och allt det andra, finns både i kroppen och i knoppen, så man behöver hjälp med att vårda bägge två.
Träning och insikter om sjukdomen, samt hur man kan tänka på ett sätt som förenklar livet för en själv, är lika viktigt som mediciner.

Annars så säger jag som @super: jag har fått liten eller ingen smärtlindring av de flesta mediciner som finns, och fått hela katalogen av biverkningar.

Det som fungerat bra på mig, utan nämnvärda biverkningar är Eterecoxib och biologisk medicin.
 
Jag äter ju salazopyrin nu och den ska ju lindra framöver.
Så jag ska bara äta en brufen per dag så länge.
Vi får se om salazopyrin hjälper annars kan jag fråga om din medicin
Eterecoxib är ju en nsaid så är i så fall istället för brufen. Vet dock inte om den kan kombineras med din andra medicin men det får du ju ta upp med läkaren i så fall. Jag kan fortfarande kombinera med Citodon om jag behöver men det har faktiskt inte behövts så är djupt imponerad av Eterecoxib. Inga biverkningar heller på mage eller sura uppstötningar som jag annars lätt får av brufen. Den är dessutom mer långtidsverkande än brufen.
 
Funderar på om det är spondylartrit som gör att det gör ont att andas i bland.
Ska få en mr på rygg och nacke så får vi se vad de visar
 
Jag ville bara säga att jag beundrar dig för den envishet, positiva inställning och beslutsamhet du verkar ha.
Jag har bara läst vänliga inlägg från dig och jag får en uppfattning om att du är genuint snäll.
Hoppas verkligen att du hittar en smärtlindring som fungerar!
❤️🤗
 
Jag ville bara säga att jag beundrar dig för den envishet, positiva inställning och beslutsamhet du verkar ha.
Jag har bara läst vänliga inlägg från dig och jag får en uppfattning om att du är genuint snäll.
Hoppas verkligen att du hittar en smärtlindring som fungerar!
❤️🤗
Tack så mycket.
Jag försöker.
Har mina dåliga dagar med, men inget blir bättre av att deppa.
Har det ändå rätt bra.
 
Höjde till maxdos på salazopyrin igår.
Inte känt av några biverkningar än
Nya prover imorgon.
Enda som hänt är att jag fått mens.
Skitträligt då jag blöder massor och har ont i ryggen och magen vid mens.
Brösten fick inte plats i bhn.
Hoppas det är tillfälligt. Äter ju piller för att inte ha mens alls.
 
Nu har jag ätit maxdos salazopyrin ett tag
Har mindre värk på morgonen och känner mig mindre stel.
Är inte helt smärtfri, ryggen och nacken är värst just nu, men det känns bättre.
Dock åkte jag ju på typ 2 diabetes då så nu har jag så jäkla mycket mediciner att jag får vara noga med att få med allt.
Räcker inte med en dosett utan skulle behöva 4 stycken
 
Nu har jag ätit maxdos salazopyrin ett tag
Har mindre värk på morgonen och känner mig mindre stel.
Är inte helt smärtfri, ryggen och nacken är värst just nu, men det känns bättre.
Dock åkte jag ju på typ 2 diabetes då så nu har jag så jäkla mycket mediciner att jag får vara noga med att få med allt.
Räcker inte med en dosett utan skulle behöva 4 stycken
Jag har köpt fina glasburkar som jag lägger medicin i.
Morgon middag, kväll. Har fyra av varje. Mycket trevligare än en dosett.

I natt fick jag någon värktopp från helvetet. Det släppte ganska snabbt ändå. Idag har det dock gått upp och ner lite, men hanterbar smärta.
 
Så ont just nu igen
Och less på livet
Att få en diabetesdiagnos hjälpte inte heller.
Nu har jag ätit bra i 3 veckor och snarare gått upp i vikt.
Jag äter dock för sällan
Det är så svårt att orka laga nåt vettigt
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 442
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär kanske låter konstigt efter som att iprincip alla vet att jag har försökt att ta själv mord flera gånger. Men jag är SKIT RÄDD...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 367
Senast: cirkus
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Sasse
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 206
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp