Smal åring

Hyfsat, MJ på ca 15-16.
Jag hade hellre valt riskliolja till en häst som är svår att få upp i hull. Den är mer energi-tät och den innehåller ingen stärkelse gentemot riskliet som innehåller en del stärkelse och socker.
Riskli och riskliolja innehåller naturligt anabola Gamma-oryzanol, som också är aptitstimulerande och motverkar magsår. Det kan alltså bli så att hästen äter mer öht och då kan lägga på sig.
Var får man tag på riskliolja?
 
Jag hade kollat tänderna och kanske ställt hästen själv ett par timmar om dagen och gett den rejält med hö. Då har man koll på att den en gång om dagen har ro att äta och koll på hur mycket den får i sig. Är det en unghäst som hamnat i en växtfas kan den behöva mycket mer foder och särskilt nu när det blir kallare. Men det tror jag du har koll på.
 
Har någon tandis kollat hästen tänder?

Inte tandis. Ska vi kolla tänder måste vi åka in på klinik/ta ut distriktare. Han är väldigt bufflig så inte det lättaste. (snäll men dålig koll på vart han slänger sitt huvud när man står bredvid :) )Min hovslagare slängde en kik som har ganska bra koll och är uppfödare i liten skala men vi kunde inte direkt se nånting. Han får i sig hö lika snabbt som de stora hästarna. Vi provade att ta in alla och ge dem hö och de åt upp på ungefär samma tid. Vad det verkar som så tror jag inte det är något direkt med tänderna. (*håller tummarna*)
 
Jag hade kollat tänderna och kanske ställt hästen själv ett par timmar om dagen och gett den rejält med hö. Då har man koll på att den en gång om dagen har ro att äta och koll på hur mycket den får i sig. Är det en unghäst som hamnat i en växtfas kan den behöva mycket mer foder och särskilt nu när det blir kallare. Men det tror jag du har koll på.

Det är jättelugnt i flocken och han har tillgång och får äta hur mycket som helst. De har fri tillgång men vi gör det lite jobbigt för oss då vi lägger ut hö varje dag. På kvällarna tar vi in 2 de stora hästarna och unghästen och ponnyn är kvar. De får då kraftfoder och hö inne i lösdriften.

tack!
 
Inte tandis. Ska vi kolla tänder måste vi åka in på klinik/ta ut distriktare. Han är väldigt bufflig så inte det lättaste. (snäll men dålig koll på vart han slänger sitt huvud när man står bredvid :) )Min hovslagare slängde en kik som har ganska bra koll och är uppfödare i liten skala men vi kunde inte direkt se nånting. Han får i sig hö lika snabbt som de stora hästarna. Vi provade att ta in alla och ge dem hö och de åt upp på ungefär samma tid. Vad det verkar som så tror jag inte det är något direkt med tänderna. (*håller tummarna*)

Men varför kan du inte ta ut distriktsvet för att kolla tänderna?
 
Hyfsat, MJ på ca 15-16.
Jag hade hellre valt riskliolja till en häst som är svår att få upp i hull. Den är mer energi-tät och den innehåller ingen stärkelse gentemot riskliet som innehåller en del stärkelse och socker.
Riskli och riskliolja innehåller naturligt anabola Gamma-oryzanol, som också är aptitstimulerande och motverkar magsår. Det kan alltså bli så att hästen äter mer öht och då kan lägga på sig.
En sak att tänka på för tävlande hästar är att Gamma-oryzanol i vissa grenar står på dopinglistan.
 
Inte tandis. Ska vi kolla tänder måste vi åka in på klinik/ta ut distriktare. Han är väldigt bufflig så inte det lättaste. (snäll men dålig koll på vart han slänger sitt huvud när man står bredvid :) )Min hovslagare slängde en kik som har ganska bra koll och är uppfödare i liten skala men vi kunde inte direkt se nånting. Han får i sig hö lika snabbt som de stora hästarna. Vi provade att ta in alla och ge dem hö och de åt upp på ungefär samma tid. Vad det verkar som så tror jag inte det är något direkt med tänderna. (*håller tummarna*)
Just på så unga hästar behöver man verligen komma åt hela munnen för att kunna säga om det är okej eller inte.
Det finns mjölktänder som ska tappas och inte alltid lossnar av sig själv. Så om man bara tittar rakt in i den öppna munnen kan man missa en som sitter ut mot kinden o s v.

Sedan om man redan vet att det finns hästar i släkten som har större behov än normal hästen. Då kan man ju enkelt utgå ifrån det när man gör upp fodret till hästen. Är betydligt enklare att minska ner en foderstat om hästen tar sig för mycket än tvärtom.
Vad jag ser så har jag inte sett hur mycket hästen får egentligen. Bara att den får hö, havre och olja. Men har hästen verkligen fri tillgång på hö och hur mycket olja och hur havre? Också vad är det för olja och havre, är det hel, knäckt eller krossad, är "vanlig" havre eller typ Matilda havre?
 
Men varför kan du inte ta ut distriktsvet för att kolla tänderna?

Pratade med kliniken i måndags och då valde vi att avvakta gällande tänder just pga han verkar få i sig maten.

3v ska han få på sig att gå upp och gör han inte det blir det fortsatt utredning på klinik
 
Just på så unga hästar behöver man verligen komma åt hela munnen för att kunna säga om det är okej eller inte.
Det finns mjölktänder som ska tappas och inte alltid lossnar av sig själv. Så om man bara tittar rakt in i den öppna munnen kan man missa en som sitter ut mot kinden o s v.

Sedan om man redan vet att det finns hästar i släkten som har större behov än normal hästen. Då kan man ju enkelt utgå ifrån det när man gör upp fodret till hästen. Är betydligt enklare att minska ner en foderstat om hästen tar sig för mycket än tvärtom.
Vad jag ser så har jag inte sett hur mycket hästen får egentligen. Bara att den får hö, havre och olja. Men har hästen verkligen fri tillgång på hö och hur mycket olja och hur havre? Också vad är det för olja och havre, är det hel, knäckt eller krossad, är "vanlig" havre eller typ Matilda havre?

i dagsläget innan analys
1 dl majsolja
1 kg havre krossad,vanlig
1 kg krafft extra protein
och ja fri tillgång till hö

Pratade med bonden igår kväll och han skulle skicka det idag så vi kan komplettera.
 
i dagsläget innan analys
1 dl majsolja
1 kg havre krossad,vanlig
1 kg krafft extra protein
och ja fri tillgång till hö

Pratade med bonden igår kväll och han skulle skicka det idag så vi kan komplettera.
Vad förväntas det bli för storlek på tvååringen när den är färdig?
 
Vad förväntas det bli för storlek på tvååringen när den är färdig?

Ingen aning faktiskt. Mödernet har lämnat ganska stora hästar om jag kollar påstamtavlan ca 170+ men pappan är 168 och därrunt ligger hans stam också och de andra unga hästar jag har sett som han lämnat. En ganska ny hingst så inte så beprövad ännu.
 
Såhär ser han ut.

76913590_10156910538916819_4966270959242706944_n.jpg


Bild från 16 nov.

Här är han tillsammans med de andra i hagen.Bilden är lite missvisande han ser mycket störe ut än vad han är. Hästen till höger 176cm hästen till vänster (med rutigt täcke) 165 han står på en liten höjd.Också från den 16 november.

73202626_10156910538986819_4180884374683648000_n.jpg


Tycker han är smalare men det är svårt att visa det på bild.
 
Såhär ser han ut.

76913590_10156910538916819_4966270959242706944_n.jpg


Bild från 16 nov.

Här är han tillsammans med de andra i hagen.Bilden är lite missvisande han ser mycket störe ut än vad han är. Hästen till höger 176cm hästen till vänster (med rutigt täcke) 165 han står på en liten höjd.Också från den 16 november.

73202626_10156910538986819_4180884374683648000_n.jpg


Tycker han är smalare men det är svårt att visa det på bild.

Den bilden visar fint unghästhull. Däremot ser han lite muskelfattig ut. Men hullmässigt ska han utifrån bilderna inte gå upp om han är född 2018.

Nu kan bilder såklart ljuga men jag såg ett spjälstaket framför mig.

Jag skulle utgå från analysen och se om proteinbehovet täcks och korrigera om det inte gör det. Men inte göda.

Tillägg. Är han uppriven i kotorna bak eller står han avigt?
 
Jag tycker också han ser muskelfattig ut.

Enbart utifrån bilderna skulle jag skitit i oljan och bra ge extra protein. Energi kan de göra av proteinöverskott. Men de kan inte skapa protein av energi.

Personligen hade jag skippat havren också. Ersatt den med några kilo av ett bra proteinfoder för unghäst.
 
Den bilden visar fint unghästhull. Däremot ser han lite muskelfattig ut. Men hullmässigt ska han utifrån bilderna inte gå upp om han är född 2018.

Nu kan bilder såklart ljuga men jag såg ett spjälstaket framför mig.

Jag skulle utgå från analysen och se om proteinbehovet täcks och korrigera om det inte gör det. Men inte göda.

Tillägg. Är han uppriven i kotorna bak eller står han avigt?

Han står avigt och på bilderna ser han rundare ut än i verkligheten De här bilderna var från 16 nov. han är tunnare nu. de som varit ute och träffat honom IRL tycker också att han är lite för smal.
 
Han står avigt och på bilderna ser han rundare ut än i verkligheten De här bilderna var från 16 nov. han är tunnare nu. de som varit ute och träffat honom IRL tycker också att han är lite för smal.

Jag förstår. Vet du när du får tag i hö analysen? Proteinbrist brukar börja synas i december så prio för mig skulle vara få tag i analysen och se vad han eg får i sig innan jag ökade/la på mer kraftfoder. När de faller ur av proteinbrist kan de rasa mycket fort.

Tillägg. Om det tar tid få tag på analysen skulle jag dock inte dra mig för att öka på lucern t ex. Men inte öka proteinkomcentrat innan.
 
Jag hade lagt på 2 kg lusern rakt av, och 50g potatisprotein. Han ser på bilderna inte mager ut, utan protein-tunn. Jättevanligt för 1-2-åringarna. Jag hade tagit bort havren också. Av spannmålen är havren bättre än b.la. korn, men det är inte bra med stärkelse till unghästar och havren ligger någonstans runt över 30 g/kg
 
Bara en detalj. Om det är färdigkrossad havre TS ger så kan det ara idé att byta till hel havre som blötlagts nån timme. Havreskalet är som hos bananen. Så fort skalet öppnats så börjar innehållet försämras.

...om den nu alls ska fortsätta få havre.

Nu har jag inte haft unghästar på ett tag, men jag gav Krafft groov till dem som behövde. Kanske finns det likvärdiga eller bättre foder idag.
 
Vilka genar då?
Det var dopingklassat tills för några år sedan i många grenar. Men det hävdes inom FEI, trav/galopp etc.
Sist jag såg något var det i körning. Kan vara hävt där också och det kan finnas i fler grenar. Lite därför jag inte specificerade någon.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 920
Senast: axel
·
Foder & Strö Nu måste jag fråga om någon vet vad jag gör för fel? Jag har en åring, hingstunge som sedan den dag vi köpte honom varit bukig. Först...
Svar
7
· Visningar
1 412
Senast: DarkInNight
·
Hästhantering Hej, en liten fråga, leker ni med era åringar i hagen? Min 9 månaders dam vill ibland leka med mig, kommer rusande i full fart, hoppar o...
2
Svar
31
· Visningar
3 084
Senast: avslutat medlemskap
·
Avel Var och tittade på några 1 och 2-åringar nu i helgen. En av de 1-åringar som såg intressantast ut på pappret (bra stam, troligtvis...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 364
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp