Smal åring

När jag ser bilderna får jag en vision av en unghäst som är i en växtfas. Vilket brukar innebära väldigt stora behov av protein och att man i ibland får vara beredd på att hullet inte alltid hänger med i "växten" så att säga.
Här för många år sedan en minishettis som i de här växtperioderna hade enorma behov av protein och även av energi. Tänk er själv en liten kille som krävde nästa ett kilo havre och två kilo lusern + fri tillgång på bra grovfoder. I förhållande till det får ju den här hästen nästan inget alls. Fast min shettis var ju ett extremt exempel. Hans bror klarade samma perioder helt utan tillskott.
 
Såhär ser han ut.

76913590_10156910538916819_4966270959242706944_n.jpg


Bild från 16 nov.

Här är han tillsammans med de andra i hagen.Bilden är lite missvisande han ser mycket störe ut än vad han är. Hästen till höger 176cm hästen till vänster (med rutigt täcke) 165 han står på en liten höjd.Också från den 16 november.

73202626_10156910538986819_4180884374683648000_n.jpg


Tycker han är smalare men det är svårt att visa det på bild.
I det skicket skulle jag inte vara särskilt orolig. Du tycker den är tunn, men det är inte så farligt. Även om du tycker det är fel vinklar på bilderna, så ser man att det inte är en mager ettåring - då brukar halsen se ut som ett skaft, manken som en puckel, ryggraden som en takås och höftbenen sticker ut. Då bör man oroa sig och ta tag i saken.
Unghästar växer ofta i perioder. Då gör de av med extra mycket näring och kan falla ur en del, sen tar de sig efter ett tag.

Hade den varit min så hade jag inväntat grovfoderanalysen och kompletterat med vad som behövs. Proteinbehovet är viktigast, det måste vara täckt! Är mamman svårfödd, så lägg på lite extra (kanske 10-20%) på tabellvärdena och ge det några veckor innan du utvärderar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 856
Senast: axel
·
Foder & Strö Nu måste jag fråga om någon vet vad jag gör för fel? Jag har en åring, hingstunge som sedan den dag vi köpte honom varit bukig. Först...
Svar
7
· Visningar
1 407
Senast: DarkInNight
·
Hästhantering Hej, en liten fråga, leker ni med era åringar i hagen? Min 9 månaders dam vill ibland leka med mig, kommer rusande i full fart, hoppar o...
2
Svar
31
· Visningar
3 073
Senast: avslutat medlemskap
·
Avel Var och tittade på några 1 och 2-åringar nu i helgen. En av de 1-åringar som såg intressantast ut på pappret (bra stam, troligtvis...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 328
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp