Smidigaste broddverktyget inför vintern?

Linduzz

Trådstartare
Vem mer har fått syn på det broddverktyget?

Det är som en fickkniv, med hovkrats, kniv,broddhåls rens, broddnyckel, och broddgängare (eller vad det nu heter).

Det måste ju vara jättesmidigt att ha i jackfickan när man är ute orider på vintern? eller?

Sv: Smidigaste broddverktyget inför vintern?

Frågan är hur bra kvaliteten är... Min kompis hade nåt liknande för nåt år sedan, men den gick inte ens att rensa ut lera och is ur broddhålet med. Vek sig helt när den stötte på lite motstånd. :crazy: Nej, jag kör vidare med mitt spik att rensa is med och en vanlig hederlig gängtapp för leran och isen i gängorna. Funkar finfint. :D

Smidigt javisst! Nackdelen är väl att om en brodd går av (vilket de kan göra om man har otur enligt hovlslagare) så måste man byta hela skon...

Det har då aldrig jag varit med om, de är ju svetsade fast. Har även ridit en hel del på barmark med dem, t ex asfalt.

Allt är säkert möjligt, men inte troligt i alla fall.

Jag har också ett Horsetool, som jag också vann :p
Det gick av när vi skulle dra i gräsbroddar (första gången jag använde det) så det var inte så bra.

Vem mer har fått syn på det broddverktyget?

Det är som en fickkniv, med hovkrats, kniv,broddhåls rens, broddnyckel, och broddgängare (eller vad det nu heter).

Det måste ju vara jättesmidigt att ha i jackfickan när man är ute orider på vintern? eller?
Men på vintern sitter ju brodden i hela tiden så varför skulle man då behöva gängtapp och sånt? Förstår inte riktigt smidigheten med den.
Hellre då en hammare så man kan slå ut snön när den klumpar sig och gör styltor under hovarna.

Det beror nog på var i landet man befinner sig. Här nere i skåne är det sällan befogat att ha brodd i konstant hela vintern. Jag har haft brodd dygnet runt ett fåtal gånger, men annars använder jag mest broddar när jag ska rida. Broddar i och broddar av varje gång.

Den smidigaste lösning jag har provat hittills är att använda
hylsnyckel med spärrhandtag(tror jag det heter):banana:

Skaftet "låser" så att man kan backa tillbaka och ta ett nytt tag
utan att behöva lossa hylsan från brodden(lite svårt att förklara)

Man blir mycket starkare och sen när man ska brodda av så finns
det en knapp som gör att myckels "låser" åt andra hållet så att det
går snabbt att gänga ur brodden:)

För att slippa gänga om broddhålen varje gång stoppar jag i en halv öronpropp.

jag har också hylsnyckel med spärrhandtag det bästa jag har andvänt

Det beror nog på var i landet man befinner sig. Här nere i skåne är det sällan befogat att ha brodd i konstant hela vintern. Jag har haft brodd dygnet runt ett fåtal gånger, men annars använder jag mest broddar när jag ska rida. Broddar i och broddar av varje gång.
Har ni inte lika halt i hagen som där ni rider alltså? Måste vara väldigt konstiga landskap söderut alltså!! :p

Tja, när hagen består av upptrampad lera så blir det inte så halt när det fryser. Snarare knutigt och knöligt... :p Ute i skogen kan det vara halt på många ställen ändå. Skulle korsa en grusväg igår och det blev nästan som "Bambi på is"... Och gräsängarna är inte heller så roliga. Fast nu pratar jag ju om frost och inte snö. :angel: Men en knölig hage blir inte så hal när det faller snö på den heller. Grusvägar och ängar kan ju bli rena isgatorna...

Instämmer. Hylsnyckel är suveränt.

Vi har också turen att inte ha isfläckar i hagen normalt sett, väldränerad mark gudskelov.
Men jag har en härjande häst, så broddarna är på permanent ändå. :)

Jag tycker den är skitdålig.. Saker som inte ska trilla ut gör det och så är den vinglig och ginglig...

Broddar aldrig min på vintern. Rider i ridhuset när det är föör halt.
Han skulle bara trampa sönder sig själv mer i hagen än om han går utan...

Tja, när hagen består av upptrampad lera så blir det inte så halt när det fryser. Snarare knutigt och knöligt... :p Ute i skogen kan det vara halt på många ställen ändå. Skulle korsa en grusväg igår och det blev nästan som "Bambi på is"... Och gräsängarna är inte heller så roliga. Fast nu pratar jag ju om frost och inte snö. :angel: Men en knölig hage blir inte så hal när det faller snö på den heller. Grusvägar och ängar kan ju bli rena isgatorna...
Haha, oki. Lät ändå som att det var bra mycket skönare att ha halt överallt så man liksom kan ha brodd hela tiden utan dåligt samvete :P

Det har då aldrig jag varit med om, de är ju svetsade fast. Har även ridit en hel del på barmark med dem, t ex asfalt.

Allt är säkert möjligt, men inte troligt i alla fall.

Fastsvetsade broddar är nog inte standard... Jag har det inte och vet ingen som har det heller.. Hur gör du om någon/några broddar blir nedslitna? Skor om?? På min häst nöts några av broddarna snabbt och behöver bytas ut mellan skoningarna. (Skor var 6:e vecka..) Det skulle ju inte funka om de vore fastsvetsade..

Öronproppar för att skydda gängorna var ju smart! :banana: Blir det billigare än de broddskydd som finns att köpa?? Det borde det ju bli med tanke på att allt blir så dyrt så fort det är till häst...

Nu bor ju jag där hästar broddas när det fryser och broddas ur när det tinar, men de bästa verktygen jag har är en vass spik, två olika gängtappar (en normal och en spetsig om broddhålet är skadat) plus det numer absolut oumbärliga spärrskaftet. Hylsan för brodd tror jag är inhandlad på biltema (eller möjligen jula).

Har också en sån där broddmanick. Tycker inte att den är så bra, mest bara klumpig. Finns så lite att hålla i och samtidigt tar det typ hur lång tid som helst att hitta broddskruvaren som passar (kanske överdrev lite:angel:). Njae, ett felköp tycker jag...

Jag har inte ens testat den. Den har inte ens kommit med till stallet ännu.. Tror nog jag får ta och testa den någon dag.:angel:

Fastsvetsade broddar är nog inte standard... Jag har det inte och vet ingen som har det heller.. Hur gör du om någon/några broddar blir nedslitna? Skor om?? På min häst nöts några av broddarna snabbt och behöver bytas ut mellan skoningarna. (Skor var 6:e vecka..) Det skulle ju inte funka om de vore fastsvetsade..

Diskussionen du svarade på rörde Guldskor - de har fastsvetsade broddar, som inte lossnar. Och nej, de slits inte ned i första taget pga hårdmetallkärnan, mycket mer hållbara än vanliga skruvbrodd. Jag lägger t o m om samma skor 2 till 3 skoperioder då de är så otroligt hållbara = billiga i längden till och med!
Själva skon slits inte då broddarna "tar smällen", men de klarar det bra pga materialet.
Ska väl nämna att jag använder de 6-broddade skorna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 507
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 706
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Vad använder ni för promenadkläder under hösten/vintern? Börjar bli dags för mig att handla in nya kläder inför kallare årstiden och...
Svar
16
· Visningar
1 698
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Vad har ni för fobier? Nån mer som har talassofobi? Jag var ute och paddlade med familjen i söndags, och då gjorde en fobi sig påmind... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 231
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka