Sminktråden

Snapscara utgick, så nu är jag tillbaks till klassikern "rosa och grön". Jag har tjocka ögonfransar och behöver bara lite extra färg på topparna, har jag volymmascara blir det för mycket för en vardagssmink (+obehaglig känsla av tyngd).

Bra att du startade den här tråden, för jag hade tänkt be om råd om en ögonskuggepalett. Vill ha en med fina neutraler, hög kvalitet på pigmentet, men det behöver inte vara 16 olika nyanser utan kan vara en mindre palett.
Jag har faktiskt precis beställt ögonskugga från Beauty Bay då Grääs säger att de är bäst bland de prisvärda. Det fanns alltifrån ganska små paletter till enorma.
 
Alltså, jag brukade använda den från YSL förr om åren men gillar tbh tex. den du köpt mer. Så dålig är den inte, men lite annorlunda bara. Finns nog mer uppenbara dupes från tex. Elf. :)
Ja du.. I dag kom paketet och jag testade under ögonen. Blev ju som du sa inte alls som med Touche Eclat utan mer som en mer täckande, basic concealer. Kanske inte riktigt min typ. Ska testa i morgon när jag inte redan har smink på.
Köpte dock en mörkare också som jag tänkte ha att contoura med typ. Det känns mer lovande.
 
Bad jag förstått har Morphe blivit stämda (USA?) pga att deras ögonskuggor där innehållt farliga kemikalier. Vet dock inte hur det är med skuggorna på svenska marknaden
Nej, de innehåller ämnen som FDA inte har godkänt att använda runt ögonen då de kan färga huden, här i Europa är samma ämnen godkända sedan flera år tillbaka men USA ligger långt efter. Ofta är det röda/rosa skuggor som avses, förr användes karmin (döda, krossade skalbaggar) för de färgerna men sedan många har slutat använda det pga vill vara cruelty free/vegan men FDA har som sagt inte godkänt det än. Morphe har hela tiden, som alla andra sminkföretag i USA, inte kallat de skuggorna för ögonskugga utan istället sagt att det är pressat pigment bara för att komma runt förbudet, men nu har Morphe blivit stämde trots det. Åker de dit på det kan alla andra sminkföretag i U.S. som har gjort det (dvs typ alla) också göra det.
 
Nej, de innehåller ämnen som FDA inte har godkänt att använda runt ögonen då de kan färga huden, här i Europa är samma ämnen godkända sedan flera år tillbaka men USA ligger långt efter. Ofta är det röda/rosa skuggor som avses, förr användes karmin (döda, krossade skalbaggar) för de färgerna men sedan många har slutat använda det pga vill vara cruelty free/vegan men FDA har som sagt inte godkänt det än. Morphe har hela tiden, som alla andra sminkföretag i USA, inte kallat de skuggorna för ögonskugga utan istället sagt att det är pressat pigment bara för att komma runt förbudet, men nu har Morphe blivit stämde trots det. Åker de dit på det kan alla andra sminkföretag i U.S. som har gjort det (dvs typ alla) också göra det.

Jag vet att min NYX Money Heist-palette har samma typ av märkning. Den är i alla avseenden marknadsförd som en ren ögonskuggspalett men sedan är en påfallande del "not safe for use around the eyes." :cautious: Men jag använder den glatt ändå.
 
Mina paletter kom idag 😍
20230421_152154.jpg
 
Trots att jag inte direkt anser mig vara nybörjare på det här med smink, så finns det en sak jag inte riktigt lyckas få grepp om; setting spray. Jag har trott att det är något som man använder allra sist, men om jag gör det och råkar spreja lite för mycket så riskerar mascaran att börja smeta före allt har torkat igen. Sedan vet jag inte om jag upplever alla dess påstått positiva effekter heller.
Så hjälp mig, hur använder man den på bästa sätt?
 
Trots att jag inte direkt anser mig vara nybörjare på det här med smink, så finns det en sak jag inte riktigt lyckas få grepp om; setting spray. Jag har trott att det är något som man använder allra sist, men om jag gör det och råkar spreja lite för mycket så riskerar mascaran att börja smeta före allt har torkat igen. Sedan vet jag inte om jag upplever alla dess påstått positiva effekter heller.
Så hjälp mig, hur använder man den på bästa sätt?

Vad har du för setting spray? Meningen med setting spray är att det ska hjälpa sminket att hålla sig kvar bättre, "sätta sig" liksom. Jag har en från Urban Decay som är helt otrolig! Jag sprayar en armlängds avstånd från ansiktet, ca 3-4 tryck, så att det lägger sig som en mycket mjuk "mist" över hela ansiktet. Använder det sist som en sista finish.
 
Vad har du för setting spray? Meningen med setting spray är att det ska hjälpa sminket att hålla sig kvar bättre, "sätta sig" liksom. Jag har en från Urban Decay som är helt otrolig! Jag sprayar en armlängds avstånd från ansiktet, ca 3-4 tryck, så att det lägger sig som en mycket mjuk "mist" över hela ansiktet. Använder det sist som en sista finish.
Jag har en från anastasia och en från illamasqua, har fått dem i någon beautybox/kalender. Tycker att jag har det svårt att få till en jämn sprej, en mist, det känns som om jag alltid får mera på något ställe (plus att jag tycker det är lite obehagligt själva sprejandet mot ansiktet).
Kanske jag bara borde använda dem mera då och försöka få till knixet.
 
Jag har en från anastasia och en från illamasqua, har fått dem i någon beautybox/kalender. Tycker att jag har det svårt att få till en jämn sprej, en mist, det känns som om jag alltid får mera på något ställe (plus att jag tycker det är lite obehagligt själva sprejandet mot ansiktet).
Kanske jag bara borde använda dem mera då och försöka få till knixet.

Spraya några gånger i luften och gå igenom misten som blir så kanske det går lättare. :)
 
Jag har en från anastasia och en från illamasqua, har fått dem i någon beautybox/kalender. Tycker att jag har det svårt att få till en jämn sprej, en mist, det känns som om jag alltid får mera på något ställe (plus att jag tycker det är lite obehagligt själva sprejandet mot ansiktet).
Kanske jag bara borde använda dem mera då och försöka få till knixet.

Usch, jag hatar att spreja min primer (MAC Fix Plus) mot ansiktet. Jag brukar spraya lite i handflatan och dutta i ansiktet eller spraya på en beauty blender och dutta med den. Men @Fruentimber hade ett bra tips! :up:
 
Trots att jag inte direkt anser mig vara nybörjare på det här med smink, så finns det en sak jag inte riktigt lyckas få grepp om; setting spray. Jag har trott att det är något som man använder allra sist, men om jag gör det och råkar spreja lite för mycket så riskerar mascaran att börja smeta före allt har torkat igen. Sedan vet jag inte om jag upplever alla dess påstått positiva effekter heller.
Så hjälp mig, hur använder man den på bästa sätt?
Spraya när du gjort basen för att få resterande produkter att sitta bättre. Sedan sprayar du igen när allt är klart. Blunda och ”gå in i spraydimman” så får du inte i ögonen och det blir inte lika blött.
Du kan också spraya lite på din borste eller beautyblender innan du börjar blanda ut exempelvis ditt rouge på ansiktet.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Jag har suktat efter Urban Decays 'Naked' ögonskuggspalett men eftersom den kostar strax över 600 kr så har det inte blivit av. Använder ögonskugga 3 gånger om året (typ).
Finns det någon som vet var man kan köpa den billigare?
 
Jag har suktat efter Urban Decays 'Naked' ögonskuggspalett men eftersom den kostar strax över 600 kr så har det inte blivit av. Använder ögonskugga 3 gånger om året (typ).
Finns det någon som vet var man kan köpa den billigare?

Nu kommer jag låta som en bitch (inte menat!) men vilken av alla Naked-paletter tänker du på? :) Den första är discontinued sedan 2018 men det finns ju Naked Reloaded och en massa andra i serien.

Är du medlem i KICKs kundklubb? De brukar vara frikostiga med 20% på valfri vara med några undantag, men jag hsr köpt de flesta av mina paletter på 20% där.
 
Jag har suktat efter Urban Decays 'Naked' ögonskuggspalett men eftersom den kostar strax över 600 kr så har det inte blivit av. Använder ögonskugga 3 gånger om året (typ).
Finns det någon som vet var man kan köpa den billigare?
Om det inte speciellt är någon färgkombination du suktar efter, så finns det nog bättre för den summan (och förmodligen billigare också).
 
Om det inte speciellt är någon färgkombination du suktar efter, så finns det nog bättre för den summan (och förmodligen billigare också).
Jag vill ha den som heter Naked 3 och färgkombon är perfekt. Jag har köpt något liknande från Maybeline (the nudes) tidigare, men tycker det krackelerar väldigt lätt.
Har du tips på någon annan?
 
Nu kommer jag låta som en bitch (inte menat!) men vilken av alla Naked-paletter tänker du på? :) Den första är discontinued sedan 2018 men det finns ju Naked Reloaded och en massa andra i serien.

Är du medlem i KICKs kundklubb? De brukar vara frikostiga med 20% på valfri vara med några undantag, men jag hsr köpt de flesta av mina paletter på 20% där.
Du låter inte alls dom en bitch :p det är Naked 3.
Jag är medlem på Kicks man handlar sällan där men får kika in där.
Du har inte något tips på någon liknande men mer budget palett?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 611
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 785
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 011
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 152
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp