Sminktråden

Hur mycket produkter brhöver man och vad är bara onödigt och överskattat?

Hur långt är ett snöre? :laugh:
Det beror ju helt på vart du vill sätta nivån. Är det vardagssminkning eller festsminkning som avses? Jag har produkter till båda. Ibland slår jag till med ett full face även en vardag, om jag känner för det.

Klassisk vardagssminkning för mig:
Primer, Smashbox halo, concealer, contour stick och rouge, ögonbrynsgel, valfri mascara, eventuellt highlighter och något på ögonlocken (i så fall primer även där). Avslutar med setting spray.

Festsminkning:
Primer och primer för ögonskugga
Colour correcting (grön + röd)
Foundation
Concealer
Contour stick
Rouge
Ögonskuggor från olika paletter
Highlighter
Bronzer om jag vill fördjupa min contour eller se mer solkysst ut
Eyeliner
Mascara
Ev. setting powder
Avslutar med setting spray

Jag som tycker att smink är roligt har massor av produkter. Testar ofta nytt. Har även en del utmaningar när det gäller röd hud, viss pigmentering och mörk under ögonen, så det kan ta tid innan jag hittar rätt produkter. Hittar du rätt från början (ta hjälp att testa ut!) och bara vill ha lite till vardags behöver du ju inte många produkter alls, men det beror ju som sagt också var du vill sätta nivån.
 
Jag som tycker att smink är roligt har massor av produkter. Testar ofta nytt. Har även en del utmaningar när det gäller röd hud, viss pigmentering och mörk under ögonen, så det kan ta tid innan jag hittar rätt produkter. Hittar du rätt från början (ta hjälp att testa ut!) och bara vill ha lite till vardags behöver du ju inte många produkter alls, men det beror ju som sagt också var du vill sätta nivån.
vad tycker du fungerar bäst mot röd hud och pigmenteringar? Har lite samma problem.
 
vad tycker du fungerar bäst mot röd hud och pigmenteringar? Har lite samma problem.

Colour correcting. Grönt som dämpar det röda, och rött för pigmentering. Har även en primer i grönt från Smashbox (men tycker den funkar sådär). Om du använder foundation/bb-cream eller liknande, välj en mer gul och varmare nyans, det hjälper till att dämpa det röda också. :)
 
Hur långt är ett snöre? :laugh:
Det beror ju helt på vart du vill sätta nivån. Är det vardagssminkning eller festsminkning som avses? Jag har produkter till båda. Ibland slår jag till med ett full face även en vardag, om jag känner för det.

Klassisk vardagssminkning för mig:
Primer, Smashbox halo, concealer, contour stick och rouge, ögonbrynsgel, valfri mascara, eventuellt highlighter och något på ögonlocken (i så fall primer även där). Avslutar med setting spray.

Festsminkning:
Primer och primer för ögonskugga
Colour correcting (grön + röd)
Foundation
Concealer
Contour stick
Rouge
Ögonskuggor från olika paletter
Highlighter
Bronzer om jag vill fördjupa min contour eller se mer solkysst ut
Eyeliner
Mascara
Ev. setting powder
Avslutar med setting spray

Jag som tycker att smink är roligt har massor av produkter. Testar ofta nytt. Har även en del utmaningar när det gäller röd hud, viss pigmentering och mörk under ögonen, så det kan ta tid innan jag hittar rätt produkter. Hittar du rätt från början (ta hjälp att testa ut!) och bara vill ha lite till vardags behöver du ju inte många produkter alls, men det beror ju som sagt också var du vill sätta nivån.
Tänker mest för att göra en enkel vardagssminkning samt kunna göra lite extra för festligare tillfällen.
 
Tänker mest för att göra en enkel vardagssminkning samt kunna göra lite extra för festligare tillfällen.

Min lata (rock/gothar-)go-to ser ut så här och tar ca 20 min:

Ansiktskräm med SPF
Eye shadow primer runt ögonen och på brynen
Foundation. Just nu flytande som jag applicerar med fingrarna, blir halvtäckande.
Puder, varierar mellan translucent och vitt pga likblek 😋
Målar bryn med svart ögonskugga (har testat brow gels, pennor mm men återkommer alltid till ögonskugga)
Flytande eyeliner längs övre ögonlocket för att markera, gör typ aldrig vingar.
Ögonskugga, brukar köra en eller två nyanser
Inliner kajal i vattenlinjen
Mascara
Läppbalsam
Setting spray

Har rätt tacksam hy och kör på relativt billiga märken som Nyx, Isadora, Maybelline mfl till det mesta men lägger gärna en del pengar på riktigt bra och effektfulla ögonskuggor eftersom det är vad jag tycker är roligast 😊
 
Colour correcting. Grönt som dämpar det röda, och rött för pigmentering. Har även en primer i grönt från Smashbox (men tycker den funkar sådär). Om du använder foundation/bb-cream eller liknande, välj en mer gul och varmare nyans, det hjälper till att dämpa det röda också. :)
Vilken är din favorit colour correcting? Har också den gröna från smashbox, och jag gillar dess finnish, men då min rödhet är lite fläckvis, och jag i övrigt har lite gul underton så börjar jag se grön ut där om jag inte är försiktig 😂
 
Vilken är din favorit colour correcting? Har också den gröna från smashbox, och jag gillar dess finnish, men då min rödhet är lite fläckvis, och jag i övrigt har lite gul underton så börjar jag se grön ut där om jag inte är försiktig 😂

Vet faktiskt inte om jag har hittat någon favorit än! Just nu kör jag på Isadoras Cover Up Long Wear Cushion Concealer (både grön och röd), tycker de är helt okej men inte omvälvande liksom. :)

Håller med om att man verkligen får vara uppmärksam så att det gröna inte lyser igenom! Tycker colour correction gör sig bäst med fullt täckande produkter över. Kör jag en vanlig vardagssminkning så skippar jag colour correction.
 
Tänker mest för att göra en enkel vardagssminkning samt kunna göra lite extra för festligare tillfällen.

Min "fin till vardags" ser ut såhär:

SPF Eucerin face fluid

Foundation från Essence blandat med lite squalane-olja, svampar på med duttande (blir mindre täckande, skyddar mot uttorkning, ger lite glow)

Ögonbrynsburk från Makeup-store, penslar dit (mina ögonbryn är svarta och lite ojämna, så det gör mycket att bara jämna till dom)

Puder från Essence, reglerar glowet lite och sätter det hela. Använder det på ögonen också.

Eventuellt en neutral ögonskugga, om jag ids.

En halv-vinge med liner från Maybelline.

Lite lite krämrouge, nåt ecomärke.

Eventuellt mascara om jag orkar med känslan. Maybelline Great Lash. Hade förut Snapscara. Vill bara ha lite extra färg.

Burts Bees läppbalsam.
 
Vet faktiskt inte om jag har hittat någon favorit än! Just nu kör jag på Isadoras Cover Up Long Wear Cushion Concealer (både grön och röd), tycker de är helt okej men inte omvälvande liksom. :)

Håller med om att man verkligen får vara uppmärksam så att det gröna inte lyser igenom! Tycker colour correction gör sig bäst med fullt täckande produkter över. Kör jag en vanlig vardagssminkning så skippar jag colour correction.
Äh, jag hade hoppast kunna göra tvärtom, d.v.s. när jag vill ha en enkelt vardagssminkning så på med lite colour correcting, bronzer och så mascara...bada bing bada boom...
Så jag hade hoppats du hade hittat någon mirakelkräm :p
 
Äh, jag hade hoppast kunna göra tvärtom, d.v.s. när jag vill ha en enkelt vardagssminkning så på med lite colour correcting, bronzer och så mascara...bada bing bada boom...
Så jag hade hoppats du hade hittat någon mirakelkräm :p

Nej, tyvärr. :D Men jag hojtar om jag hittar en!
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Hur mycket produkter brhöver man och vad är bara onödigt och överskattat?

Precis som tidigare nämnts så är ju det svaret olika för alla beroende på både hur man ser ut, hur lång tid man vill att det ska ta och vad man vill korrigera. :)

Min mycket minimalistiska make up-rutin som kontrast:
Primer som är utjämnande, "blurrar" och ger glow. Använder den även på ögonlocken (hade separat primer för det förut.)
Flytande concealer under ögonen + på ev blemmor/märken
Ögonskugga alt läppstift om jag känner för det
Mascara om jag känner för det
Läppglans som jag även stylar brynen med
 
IMG_20230503_152408.jpg


Det blev denna palett! Väldigt fin exteriör, nu ska jag provrida 😁.
 
Det här verkar vara en tråd jag behöver! Jag trivs egentligen ganska bra utan smink och går helt osminkad typ 90% av tiden, men jag har två huvudsakliga saker som stör mig:

1) Jag har väldigt tunn hud under ögonen, och ser därför väldigt lätt trött och sliten ut.
2) Jag blir lätt röd om näsa och kinder.

Punkt nummer 2 har jag lyckats lösa rätt bra genom CC-kräm, och den hjälper även till viss del med punkt 1. Älskar min CC-kräm!

För problem nummer 1 funderar jag på om en bra concealer kanske kunde vara en idé? Kan man ha enbart mascara och concealer, eller ser det helt tokigt ut? Det känns konstigt att ha ett lager av något enbart under ögonen och inte i resten av ansiktet, men görs det väl så kanske det inte syns?

Jag antar att jag främst är ute efter ett mellanting mellan inget smink alls och mascara, CC-kräm och bronzer, vilket ibland känns som overkill när resten av huden är fin och det bara är området kring ögonen jag vill rätta till.

Ska unna mig en sådan där provsminkning på Kicks som nämndes tidigare i tråden, men tills dess tar jag gärna emot era tips och råd! :)
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Det här verkar vara en tråd jag behöver! Jag trivs egentligen ganska bra utan smink och går helt osminkad typ 90% av tiden, men jag har två huvudsakliga saker som stör mig:

1) Jag har väldigt tunn hud under ögonen, och ser därför väldigt lätt trött och sliten ut.
2) Jag blir lätt röd om näsa och kinder.

Punkt nummer 2 har jag lyckats lösa rätt bra genom CC-kräm, och den hjälper även till viss del med punkt 1. Älskar min CC-kräm!

För problem nummer 1 funderar jag på om en bra concealer kanske kunde vara en idé? Kan man ha enbart mascara och concealer, eller ser det helt tokigt ut? Det känns konstigt att ha ett lager av något enbart under ögonen och inte i resten av ansiktet, men görs det väl så kanske det inte syns?

Jag antar att jag främst är ute efter ett mellanting mellan inget smink alls och mascara, CC-kräm och bronzer, vilket ibland känns som overkill när resten av huden är fin och det bara är området kring ögonen jag vill rätta till.

Ska unna mig en sådan där provsminkning på Kicks som nämndes tidigare i tråden, men tills dess tar jag gärna emot era tips och råd! :)
Jag brukar köra så, jag har en lite rosatonad concealer under ögonen, bara lite, och en i min hudton runt näsa och lite på hakan. Använder Maybellines anti age. Sen kör jag lite bronzer (matt från Kicks) och ett peachfärgat rouge från Loreal. Lite ögonbrynsgel och ibland fyller jag i lite. Brun mascara. Går på tre minuter max!
 
vad tycker du fungerar bäst mot röd hud och pigmenteringar? Har lite samma problem.
Color correcting är det bästa, men för en snabb vardagssminkning tycker jag att cc cream funkar bra för att dämpa rödhet. Min favorit är den från Lumene.

Någon som testat Caias produkter?
Vad tycker ni? Är de bra?
Jag har inte testat någon av deras produkter, men svampen är otroligt bra. Bättre och billigare än t.ex. Beautyblender.
 
Hur mycket produkter brhöver man och vad är bara onödigt och överskattat?
Tycker det är väldigt individuellt. Både beroende på vilken look man gillar och vad man har för förutsättningar att jobba med.

Jag tycker smink är kul och testar och laborerar gärna. I dag skulle jag bara vara hemma. Men har iaf foundation, concealer/highlighter under ögonen, lite transparent puder på vissa ställen, bronzer som också fick agera ögonskugga, ögonbrynen ifyllda, eyeliner, mascara, highligter på kindben, under ögonbryn och i inre ögonvrå.

Jag brukar oftast ha foundation, bronzer och fylla i ögonbrynen som minst.

Till fest kan det bli mer:
Primer
Foundation
Puder
Contour
Bronzer
Rouge
Concealer/highlighter under ögonen
Highlighter på kindben, antingen lite skimrande eller bara en neutral ljusreflekterande
Fylla i ögonbryn med penna eller färgat vax
Ögonskuggor
Eyeliner
Kajal
Mascara
Ev några singel-lösfransar i yttre ögonvrå
Ev läppenna/läppstift/läppglans
 
Color correcting är det bästa, men för en snabb vardagssminkning tycker jag att cc cream funkar bra för att dämpa rödhet. Min favorit är den från Lumene.
Har lumenes cc cream, men jag tycker nästan att den är för täckande för min smak till vad jag vill ha som vardagssminkning, så använder den i princip som foundation :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 612
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 787
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 031
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp