Smittspridning och stanna hemma från jobbet

Jag tänker som @lil-sis. Kör tåg. Det kan bli så jävla dyrt för företaget, eller jättesorgligt för många, om man tabbar sig. Har provat det förstnämnda en gång och sjukar mig numera helt skamlöst om jag inte känner mig 100. Det gäller även den psykiska hälsan, om jag t ex drabbats av dålig schemaläggning och inte haft tid att återhämta mig på några dagar. Jättesurt att behöva ta den ekonomiska smällen men hellre det än att orsaka en olycka.
 
Tror ingen skulle uppskatta om jag står och snorar på medicin för tusentals människor så jag är hemma när jag är sjuk. Kul jul för De människor som redan har nedsatt immunförsvar om jag hostar på hela batcher med mediciner för diverse olika åkommor.
 
@SiZo alla har inte såna jobb som man kan vara borta från bara sådär. Ingen gör mitt jobb om jag är borta (vilket betyder att dubbelt så mycket jobb väntar då jag kommer tillbaka, och vissa saker rasar) , så jag undviker in i det sista att vara hemma om jag är förkyld. Har jag inte feber så jobbar jag.
Det är inte ditt ansvar att tänka på bemanningen utan arbetsgivarens ansvar. Genom att agera som du gör möjliggör du för låg bemanning. Det är inte riktat mot di personligen, men det du skriver är just ett exempel på är folk pressas till sjulnärvaro av lojalitet.
 
Det är inte ditt ansvar att tänka på bemanningen utan arbetsgivarens ansvar. Genom att agera som du gör möjliggör du för låg bemanning. Det är inte riktat mot di personligen, men det du skriver är just ett exempel på är folk pressas till sjulnärvaro av lojalitet.
Jag vill inte avslöja mer än vd jag redan gör, men nej, i mitt fall har du fel.
 
Fast det är ju som flera beskrivit inte svart eller vitt. Alla har inte ekonomi eller möjlighet att stanna hemma, och särskilt inte vid förkylning. Förkyld kan man ju bli typ fem gånger om året och då en vecka eller tre per gång.
Sjuk blir man för att man blir smittad. Om sjuka personer hade stannat hemma så hade folk blivit smittade betydligt mer sällan. Så det hade knappast blivit 5 ggr/år då.

Man biter sig själv i röven med det tankesättet. Karensdag är det dummaste påfundet som finns. Man ska inte få straff för att man är sjuk!
 
@SiZo alla har inte såna jobb som man kan vara borta från bara sådär. Ingen gör mitt jobb om jag är borta (vilket betyder att dubbelt så mycket jobb väntar då jag kommer tillbaka, och vissa saker rasar) , så jag undviker in i det sista att vara hemma om jag är förkyld. Har jag inte feber så jobbar jag.
Så därför är det vettigt att göra så att dina kollegor blir sjuka?
Härlig attityd!
Jag likställer det ärligt talat med misshandel.
 
Är hemma om jag inte mår bra. Är jag bara lite småsnorig, som jag kan vara länge så här års, jobbar jag, men inte om jag känner mig mosig.
Vi har haft problem på jobbet att folk går dit sjuka och smittar ner många andra med. Så chefen har tagit upp ett par gånger att är man sjuk, så stannar man hemma.
Han ville även ta bort karensdagen, men det gick tydligen inte
 
Jag har jobbat både utomhus och inomhus. Ensam och i grupp. Det har hänt flera gånger att en kollega kommit "halvkrasslig" (på väg att bli sängliggande) till jobbet och på det sättet smittat ner kollegor. Vid flera tillfällen har det lett till att mer än 50% av bemanningen blivit sjuka. Det har t o m hänt att ALLA blivit sjuka.
Orsak? "Har inte råd att vara sjuk" (vilket hen ju blivit ändå) eller "Hinner inte vara hemma" eller "Har ändå inga vikarier" (vilket det ändå lett till; senareläggning av arbete och halmstrån i vikarielådan).
Så istället för att vara hemma den där morgonen när kroppen känns krasslig, men ju faktiskt kan jobba i a f idag, för ännu har man inte däckat, så har kollegor smittats (och även de drabbats av karensavdrag), arbetet omplanerats och vikarier ordnats med nödlösningar - i mycket högre utsträckning än för bara en person.
 
Om jag har feber eller feberkänningar stannar jag alltid hemma. Jobbade i min ungdom med feber vilket slutade med en tripp till akuten och två veckors sjukskrivning istället för om jag stannat hemma från början några dagar - 1 v. Jag jobbar med livsmedel så jag vill och bör vara hemma vid minsta sjukdom, men vi har sämst kultur på mitt nuvarande jobb angående detta. Nästan alla går till jobbet rejält sjuka och är man hemma får man nästan skämmas. Tur dock att jag inte är sjuk så ofta. Tyckte det var bättre på ett tidigare jobb där man blev hemskickad om man var sjuk och policyn var att man skulle vara hemma 1 dag och vara helt symptomfri! Fungerade mycket bra och vi hade rätt låg frånvaro överlag i vår arbetsgrupp.
 
Jag stannar hemma om jag har feber och är helt täppt i näsan tex (jobbar väldigt nära kunder och patienter). Annars tänker jag att så länge jag orkar vara normalt arbetsför är det rimligt att gå till jobbet.
 
Är jag ordentligt förkyld så får jag ofta känslan av att ha feber (dvs jag mår som om jag har det, men temperaturen är inte tillräckligt hög för att vara feber), blir öm i huden (kläder skaver etc), ont i bihålor alt halsen, orkeslös osv. Då stannar jag hemma. Influensa skulle jag definitivt inte jobba med, heller. Samma med magsjuka, och jag anser att en bör hålla sig hemma 48h när symptomen gått över för att vara på den säkra sidan (vården säger 24h numera. Jag är lite skadad efter att ha jobbat med öppna livsmedel tidigare.).

Lite förkyld - snuvig, ont i halsen, lite trött osv - jobbar jag med om jag orkar. Det gör i princip alla på jobbet, och i perioder är många småförkylda (bättre den här vintern, upplever jag, men det kan ju vara att jag inte märker bara..)... Sådär lite förkyld kan jag vara rätt länge med lite oflyt, och majoriteten av gångerna blir det inte mer än så, och kan inte vara hemma halva vintern för det.. Men som sagt, blir jag förkyld så att jag faktiskt är sjuk så är jag hemma. Jag har också möjlighet att gå hem tidigare, tex, om jag skulle behöva vila mer för återhämtning, tack vare flextid.
Generellt tycker jag inte att jag blir sjuk (på sätt som smittar) särskilt ofta. Förra vintern var jag hemma några dagar då jag knappt hade nån röst och blev helt slut av en förkylning - då var det bara att vila. Jobbet är fysiskt och jag måste kunna hantera vassa verktyg, rätt så tunga grejer, starka maskiner - varken göra mig själv illa eller pajja nån dyr maskin för att jag inte "är med". Känner jag att jag fysiskt inte klarar av jobbet så går jag hem/stannar hemma.

När jag jobbade med demonstration av livsmedel och matlagning, fick jag inte jobba om jag hade symptom i halsen. Då skulle jag sjukanmäla mig, punkt. Samma med tex ordentlig rinnsnuva - inte okej att snyta sig femtioelva gånger i timmen. Det kändes lite konstigt att vara hemma från jobbet när jag lätt orkade rida ett par timmar tex, men jag förstår reglerna och följde dem.
 
Jag är hemma om jag är för sjuk för att göra mitt jobb på ett bra sätt. Tyvärr delade inte kollegorna min inställning där och sjukjobbade ofta, med resultatet att jag blev sängliggande en vecka i taget, ofta. 🙃
 
För mig beror det på arbetsuppgifterna också. Mitt jobb är fysiskt krävande, men hur krävande det är varierar. Är det en lättare vecka så kan jag gå även om jag känner mig ganska risig. I början av den här veckan tex så hade jag ont i hela kroppen, var smått täppt i näsan och allmänt seg, men det gick att jobba ändå med hjälp av en alvedon på förmiddagen. Hade jag mått likadant en tyngre vecka så hade jag stannat hemma. Det gjorde jag också precis i början av året, då kände jag mig risig, visste att det var tungt jobb och att jag troligen bara skulle bli ännu sämre av att jobba. Känns det som att jag har feber, då stannar jag alltid hemma.
 
Så därför är det vettigt att göra så att dina kollegor blir sjuka?
Härlig attityd!
Jag likställer det ärligt talat med misshandel.
Ja alltså jag försöker att inte torka snor på dem och hosta dem i ansiktet, och de är duktiga på att tvätta händerna och brukar inte sätta fingrarna i munnen.

Jag förstår att du önskar att alla med symtom hade varit hemma men det funkar helt enkelt inte. Folk med förkylning kan ju smitta i jättemånga dagar utan att för den delen känna sig sjuka. Det finns inte ekomoni till att de alla skulle vara hemma från jobbet i upp till två veckor.
 
Ja alltså jag försöker att inte torka snor på dem och hosta dem i ansiktet, och de är duktiga på att tvätta händerna och brukar inte sätta fingrarna i munnen.

Jag förstår att du önskar att alla med symtom hade varit hemma men det funkar helt enkelt inte. Folk med förkylning kan ju smitta i jättemånga dagar utan att för den delen känna sig sjuka. Det finns inte ekomoni till att de alla skulle vara hemma från jobbet i upp till två veckor.
Man smittar ju i regel väldigt lite på slutet av infektionen, så då känns det mer ok tycker jag. I början och de värsta dagarna tycker jag allt att man kan vara hemma. Det skulle företaget tjäna på i längden så ekonomiargumentet håller liksom inte.

Jag blir sängliggande i minst en vecka om jag blir förkyld. På den nivån att jag nästan tuppar av om jag står upp för länge. Och självklart blir jag dessutom smittad väldigt lätt.

Det konstiga är att influensa minns jag inte ens när jag hade sist, så där verkar jag ha betydligt större motståndskraft.
 
Det är inte ditt ansvar att tänka på bemanningen utan arbetsgivarens ansvar. Genom att agera som du gör möjliggör du för låg bemanning. Det är inte riktat mot di personligen, men det du skriver är just ett exempel på är folk pressas till sjulnärvaro av lojalitet.
När man pratar om sjuknärvaro så handlar det nog mer om att folk jobbar trots att de är så sjuka att de egentligen inte orkar med det/fixar jobbet. Man brukar inte kalla det sjuknärvaro om det handlar om lindriga symptom som inte stör ens arbetsförmåga.
Sjuk blir man för att man blir smittad. Om sjuka personer hade stannat hemma så hade folk blivit smittade betydligt mer sällan. Så det hade knappast blivit 5 ggr/år då.

Man biter sig själv i röven med det tankesättet. Karensdag är det dummaste påfundet som finns. Man ska inte få straff för att man är sjuk!
Alltså på mitt jobb kommer alla till jobbet om de har förkylningssymptom. Folk brukar stanna hemma vid feber eller liknande då man behöver vara sängliggandes men inte annars. Jag upplever inte att vi verkar smitta varandra så mycket utan folk verkar främst bli smittade av sina barn, partners osv.
 
Finns fler orsaker till feber än infektioner men därav meningen..feber i sig. Jag vet mycket väl hur det fungerar
Ja fast de flesta jag kan komma på är inte direkt lyckade att kombinera med arbete. Och alla jag kan komma på beror på någon form av sjukdom/skada/inflammation utom möjligen solsting och där bör man snarare kyla ner sig än ta alvedeon. Alla gör som de vill men att tro att det inte är smittsamt utifrån att det är bara feber (du nämnde ingen annan diagnos eller andra symptom) som jag uppfattade det att du menade är inte korrekt. Klart du kan ha något icke smittsamt med feber som enda symtom där det funkar bra att jobba.
 
När man pratar om sjuknärvaro så handlar det nog mer om att folk jobbar trots att de är så sjuka att de egentligen inte orkar med det/fixar jobbet. Man brukar inte kalla det sjuknärvaro om det handlar om lindriga symptom som inte stör ens arbetsförmåga.

Alltså på mitt jobb kommer alla till jobbet om de har förkylningssymptom. Folk brukar stanna hemma vid feber eller liknande då man behöver vara sängliggandes men inte annars. Jag upplever inte att vi verkar smitta varandra så mycket utan folk verkar främst bli smittade av sina barn, partners osv.
Det är ju jätteskönt om det är så! Men ni har väl individuella rum? Jag tänker att det minskar risken avsevärt jämfört med typ öppna kontorslandskap där man verkligen sitter med sina kollegor 9 h/dygn.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 083
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 379
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 600
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag är förkyld men har successivt blivit bättre. Igår kände jag mig i princip symptomfri och var tvärsäker på att jag kunde jobba på...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 894
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp