Smittspridning och stanna hemma från jobbet

Jag ser det nog på lite flera sätt. Feber i sig smittar inte, där kan jag ta en Alvedon eller Ipren och jobba på såvida jag inte har skyhög feber. Då skulle jag snarast vara farlig på jobbet om jag inte har koll.
Rinnsnuva är jag inte hemma för, nässpray funkar. Tjock geggig snuva med huvud som känns som bomull, inget jobb. Jag har immunosupprimerade patienter. Magsjuka, definitivt inte jobba! Influensa... den gången jag hade influensa hade jag knappast kunnat kravla mig till jobbet ens :down:

Men, host och nyshygien vid luftburna virus och handhygien kommer man långt med. Tvätta händer, sprita och undvika att ta folk i hand just då. Jag hostar / nyser inte rakt ut som vissa gör. Sådant kan jag bli vansinnig på.
 
Det är orimligt att vara hemma för varenda liten förkylning.
Jag jobbar så länge jag inte är sängliggande.
Träffar massa folk och blir hostad och myst på mest hela tiden såhär års, går inte att hålla sig frisk.
Hade jag varit hemma varje gång jag är lite snorig hade jag blivit ruinerad.
Min fråga var mer akademisk- hur påverkas kollegorna - hur många blir smittade och hur blir det för arbetsgivaren, vinner eller förlorar man på att folk har sjuknärvaro. Jag klandrar ingen (om de inte jobbar i yrken där det är olämpligt). Däremot ser jag personligen det som fel att komma till jobbet ordentligt sjuk, är man sjuk på allvar ska man vara hemma och kurera sig (och inte ens jobba hemifrån). Det är riktigt illa om folk känner att de måste jobba pga påtryckningar eller för ekonomins skull.

Min syn på saken har jag skrivit på annat ställe i tråden.

.
 
Varje gång jag funderar på att sjukskriva mig för jag inte mår bra anser jag mig kapabel att jobba. Och därför blir det ingen sjukskrivning.
Är jag tillräckligt sjuk för att vara hemma behöver jag inte fundera.
 
Det är svårt att avgöra när man har blivit riktigt förkyld, feber är definitivt ett symptom för mig till att stanna hemma. Annars är sömn ett bra tecken tycker jag, om jag inte kan sova ordentligt en natt pga sjukdom så börjar jag sjukanmäla mig. Jag tycker att man ska kunna sova/vila normalt (för en personligen) inför en arbetsdag för att kunna orka jobba på ett bra sätt.

Sedan skäms jag inte för att ta ut alla fem dagar även om jag mår bättre de sista par dagarna, jag s.a.s laddar upp batteriet då. Men då har jag ett jobb där mina kollegor kan ta över mina arbetsuppgifter. Jag ser dock efter mitt eget hus i första hand, jag lever inte för jobbet.
 
Jag stannar hemma vid förkylning och andra sjukdomar, och skulle önska att andra med gjorde det. Jag är helt övertygad om att samhället skulle tjäna på det i längden. Smittor skulle inte behöva gå runt så jävla dant om inte folk nästan med flit smittade andra.

Jag anser att det är oerhört respektlöst att gå till arbetet när man är sjuk. Undantaget om man arbetar ensam.
Ge mig hellre en rak höger.
 
Jag stannar hemma vid förkylning och andra sjukdomar, och skulle önska att andra med gjorde det. Jag är helt övertygad om att samhället skulle tjäna på det i längden. Smittor skulle inte behöva gå runt så jävla dant om inte folk nästan med flit smittade andra.

Jag anser att det är oerhört respektlöst att gå till arbetet när man är sjuk. Undantaget om man arbetar ensam.
Ge mig hellre en rak höger.

Fast det är ju som flera beskrivit inte svart eller vitt. Alla har inte ekonomi eller möjlighet att stanna hemma, och särskilt inte vid förkylning. Förkyld kan man ju bli typ fem gånger om året och då en vecka eller tre per gång.
 
Fast det är ju som flera beskrivit inte svart eller vitt. Alla har inte ekonomi eller möjlighet att stanna hemma, och särskilt inte vid förkylning. Förkyld kan man ju bli typ fem gånger om året och då en vecka eller tre per gång.
Jag är den "typen" som åker på långdragna förkylningar jämt. Är snuvig i lätt 3 veckor varje gång (tröttsamt). Men är ju inte möjligt att vara hemma så länge även om man själv önskat. Samma med hosta, får alltid en hemsk hosta som kan hålla i 1-2 mån.
 
Jag är den "typen" som åker på långdragna förkylningar jämt. Är snuvig i lätt 3 veckor varje gång (tröttsamt). Men är ju inte möjligt att vara hemma så länge även om man själv önskat. Samma med hosta, får alltid en hemsk hosta som kan hålla i 1-2 mån.

Jag gillar naturligtvis inte att du blir förkyld ofta och länge. 😅 Men ja, det där är juverkligheten helt enkelt. Blir en förkyld är det rätt ofta det snoras och hostas flera veckor och om varenda snörvlig människa stannade hemma från arbetsplatsen eller inte var tillåten i kollektivtrafiken vette sjutton hur allt skulle gå runt.
 
Jag gillar naturligtvis inte att du blir förkyld ofta och länge. 😅 Men ja, det där är juverkligheten helt enkelt. Blir en förkyld är det rätt ofta det snoras och hostas flera veckor och om varenda snörvlig människa stannade hemma från arbetsplatsen eller inte var tillåten i kollektivtrafiken vette sjutton hur allt skulle gå runt.
Haha förstår det :D men det är väl så att man smittar inte lika mycket mot slutet? När det värsta dragit över. En vill ju vara hemma för att vila och bli frisk men tror det är få förunnat som kan vara hemma en hel förkylning..
 
Min fråga var mer akademisk- hur påverkas kollegorna - hur många blir smittade och hur blir det för arbetsgivaren, vinner eller förlorar man på att folk har sjuknärvaro. Jag klandrar ingen (om de inte jobbar i yrken där det är olämpligt). Däremot ser jag personligen det som fel att komma till jobbet ordentligt sjuk, är man sjuk på allvar ska man vara hemma och kurera sig (och inte ens jobba hemifrån). Det är riktigt illa om folk känner att de måste jobba pga påtryckningar eller för ekonomins skull.

Min syn på saken har jag skrivit på annat ställe i tråden.

.

Ser inte att någon i tråden skrivit något annat heller, är de ordentligt sjuka stannar de hemma.
Sen är det ju individuellt hur mycket man "tål" och när man anser sig vara rejält sjuk.
 
På nuvarande jobb så jobbar jag så länge jag typ inte är sängliggande. Dvs vanlig förkylning mm innebär jobb.

När jag jobbade inom vården stannade jag hemma när jag var sjuk för att undvika smitta vårdtagare.
 
Ser inte att någon i tråden skrivit något annat heller, är de ordentligt sjuka stannar de hemma.
Sen är det ju individuellt hur mycket man "tål" och när man anser sig vara rejält sjuk.
Har jag påstått det, ska jag skicka inläggen till dig för granskning om de är valida innan jag postar dem?

Jag undrade hur många som blir smittade av sjuknärvaro både generellt och utifrån någon som inte stannar hemma om denne kan släpa sig till jobb , jag ser fenomenet som ett potentiellt arbetsmiljöproblem. Och inget man egentligen kan klandra en enskild för.
 
Har jag påstått det, ska jag skicka inläggen till dig för granskning om de är valida innan jag postar dem?

Jag undrade hur många som blir smittade av sjuknärvaro både generellt och utifrån någon som inte stannar hemma om denne kan släpa sig till jobb , jag ser fenomenet som ett potentiellt arbetsmiljöproblem. Och inget man egentligen kan klandra en enskild för.

Din första mening var så otrevlig att jag inte ens kommer svara på resten 😂
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 084
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 379
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 600
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag är förkyld men har successivt blivit bättre. Igår kände jag mig i princip symptomfri och var tvärsäker på att jag kunde jobba på...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 894
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!

Omröstningar

Tillbaka
Upp