Bukefalos 28 år!

När kan jag gå till jobbet igen?

Jag tolkar den texten annorlunda. Har man symptom så räknas man som sjuk även om man inte känner sig sjuk. Så får man ont i halsen ska man stanna hemma.
Ja, får man ont i halsen ska man stanna hemma och sen får man se hur det utvecklas. Om inga nya symptom kommer och man känner sig helt frisk och pigg förutom lite känningar i halsen så kan man jobba igen. Har man däremot så ont i halsen att det gör ont när man sväljer så brukar ju inte allmäntillståndet vara gott.
Under stor del av pandemin har det ju handlat om att man kan återgå när ens allmäntillstånd är gott. Det gäller fortfarande.
Tidigare i pandemin sa de uttryckligen att man skulle vara hemma vid minsta symptom även om man inte känner sig sjuk, så står det inte längre.
 
Ja, får man ont i halsen ska man stanna hemma och sen får man se hur det utvecklas. Om inga nya symptom kommer och man känner sig helt frisk och pigg förutom lite känningar i halsen så kan man jobba igen. Har man däremot så ont i halsen att det gör ont när man sväljer så brukar ju inte allmäntillståndet vara gott.
Under stor del av pandemin har det ju handlat om att man kan återgå när ens allmäntillstånd är gott. Det gäller fortfarande.
Tidigare i pandemin sa de uttryckligen att man skulle vara hemma vid minsta symptom även om man inte känner sig sjuk, så står det inte längre.
Svårt för mig att gå efter det då mitt allmäntillstånd aldrig blivit dåligt. Jag hade ont i halsen och sen började jag producera snor. Snyter ur rejäla mängder.
 
Svårt för mig att gå efter det då mitt allmäntillstånd aldrig blivit dåligt. Jag hade ont i halsen och sen började jag producera snor. Snyter ur rejäla mängder.
Jag skulle inte gå till jobbet om det fortfarande är mycket snor så att man behöver snyta sig frekvent. Om man däremot bara behöver snyta sig då och då så är det nog ingen fara.
 
Jag är snorig hela året mer eller mindre och hostig på det pga slemmet. Hade jag behövt vara hemma pga att jag behöver snyta mig ofta och pga hosta hade jag aldrig kunnat gå till jobbet

Det beror ju på varför man är snuvig och hostig. Om man året runt och snuvig och hostig så behöver man inte stanna hemma. Men om det är ett nytt symptom som dyker upp likt en förkylning så ska man stanna hemma. Att jämföra eventuella covid-symptom med kroniska besvär är rätt onödigt.
 
Svårt för mig att gå efter det då mitt allmäntillstånd aldrig blivit dåligt. Jag hade ont i halsen och sen började jag producera snor. Snyter ur rejäla mängder.

Är du osäker fråga din chef så får hen svara på den frågan. Det beror ju på vad du jobbar med. Om du ska stå hela dagen och beskära träd utomhus med närmsta människa några meter bort blir ju bedömningen en annan än om du ska stå inomhus nära människor hela tiden.

Men jag hade stannat hemma så länge jag behövde snyta mig frekvent.
 
Jag skulle inte gå till jobbet om det fortfarande är mycket snor så att man behöver snyta sig frekvent. Om man däremot bara behöver snyta sig då och då så är det nog ingen fara.
Jag behöver inte snyta mig ofta. Kan hålla mig rätt länge. Men när jag väl snyter mig och tömmer ur så kommer det mängder, typ så det rinner ner på hakan.
Hanterar du livsmedel eller jobbar så nära andra att ni måste ta på/andas på varandra i tighta utrymmen? Om inte så hade jag ej stannat hemma med en förkylning om jag inte var allmänpåverkad/febrig.
Jag träffar folk i fikarummet. Där är det ganska trångt och man kommer tätt i på varandra. I övrigt jobbar jag ute.
 
Jag behöver inte snyta mig ofta. Kan hålla mig rätt länge. Men när jag väl snyter mig och tömmer ur så kommer det mängder, typ så det rinner ner på hakan.

Jag träffar folk i fikarummet. Där är det ganska trångt och man kommer tätt i på varandra. I övrigt jobbar jag ute.

Är du så snuvig så ska du stanna hemma tycker jag.
 
Är det genomskinligt eller gult snor?
Jag är allergisk och snyter mig en jäkla massa gånger varje dag på jobbet 😅
Medicinernar men när det är såhär höga halter hjälper det inte till 100%
Vet inte. Tittar inte i pappret. Men det är tjockt.
 
Jag hade gått till jobbet.
Var sjuk förra helgen, hade feber sista gången söndag vid lunchtid. Gick och jobbade på onsdagen. Var fortfarande rejält täppt i näsan då och hostade då och då, samt trött i huvudet. Men feberfri och piggare och halsontet var borta. Kort sagt, jobba när du känner dig tillräckligt frisk för det.
Jag kände att jag sannolikt inte borde vara smittsam längre efter att ha varit hemma i 5 dagar och blivit så mycket bättre jämfört med de första 1-3 dagarna.
Min fetning: Tycker att det är intressant, jag vet ju inte exakt vad du menade med trött i huvudet men det hade jag tolkat som att kroppen fortfarande jobbar mot sjukdomen och skulle stannat hemma. Det jag tänker på ingår liksom i sjukdomskänslan.
Men du skriver sedan att du kände dig piggare så vi kanske inte tänker på samma sak :D
 
Det beror ju på varför man är snuvig och hostig. Om man året runt och snuvig och hostig så behöver man inte stanna hemma. Men om det är ett nytt symptom som dyker upp likt en förkylning så ska man stanna hemma. Att jämföra eventuella covid-symptom med kroniska besvär är rätt onödigt.
Fast även om jag är förkyld håller snorigheten i sig länge, fast jag i övrigt känner mig frisk. Tycker sånt är individuellt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Min fetning: Tycker att det är intressant, jag vet ju inte exakt vad du menade med trött i huvudet men det hade jag tolkat som att kroppen fortfarande jobbar mot sjukdomen och skulle stannat hemma. Det jag tänker på ingår liksom i sjukdomskänslan.
Men du skriver sedan att du kände dig piggare så vi kanske inte tänker på samma sak :D
Nej jag tänker mer att jag märkte att min hjärna hade svårare att ta in och processa information än när jag är 100% frisk, men att jag i övrigt mådde betydligt bättre än innan och inte bedömde att jag var särskilt smittsam längre. Jag tycker också ofta att de gånger jag tidigare i livet gått tillbaka till jobbet lite ”för tidigt” att jag fått bakslag i form av sämre mående igen. Det fick jag inte alls efter denna vändas sjukdom utan trots att jag inte kände mig lika klipsk och rapp i tankarna som vanligt så blev inget sämre av att jag jobbade, utan varje dag som gick efter det mådde jag bättre. Nu är nästan all snuva borta och hostar bara några enstaka gånger varje dag.
 
Nej jag tänker mer att jag märkte att min hjärna hade svårare att ta in och processa information än när jag är 100% frisk, men att jag i övrigt mådde betydligt bättre än innan och inte bedömde att jag var särskilt smittsam längre. Jag tycker också ofta att de gånger jag tidigare i livet gått tillbaka till jobbet lite ”för tidigt” att jag fått bakslag i form av sämre mående igen. Det fick jag inte alls efter denna vändas sjukdom utan trots att jag inte kände mig lika klipsk och rapp i tankarna som vanligt så blev inget sämre av att jag jobbade, utan varje dag som gick efter det mådde jag bättre. Nu är nästan all snuva borta och hostar bara några enstaka gånger varje dag.
Beror nog också på vad för slags jobb man har förstås 😊
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 067
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 947
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 999
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 546
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp