Bukefalos 28 år!

Smörgåstårtor

FöreDROG, darling. Det smakar ju inte potatis överhuvudtaget! Inser jag idag.

Som jag minns det var det klumparna jag inte tyckte om. Mamma gjorde mos med gammaldags potatisstöt. När jag gör potatismos själv, som för övrigt blir jättegott, :D så använder jag potatispress. Vill nog fortfarande undvika klumpar. :p

Klumparna som är så mumsiga :d Eller kanske OMNOMNOM :angel:
 
I statistiska undersökningar säger sig något i stil med 85% av den svenska befolkningen vara just medelklass. Om dessa inte äter pizza, blir det svårt att förklara att det finns så många pizzerior.
Skiljelinjen nu går väl mellan kebabpizzan från kvartershaket och hemgjord, kalljäst surdegspizza bianca med chèvre och fikon. ;)
 
I statistiska undersökningar säger sig något i stil med 85% av den svenska befolkningen vara just medelklass. Om dessa inte äter pizza, blir det svårt att förklara att det finns så många pizzerior.

Med risk för att verka dryg - med tanke på hur lite de flesta vet om hur klasser fungerar och vilka som finns så vet jag inte om självdefinition är det bästa måttet på vilken klass folk tillhör. Och sen finns det ju pizza och pizza - jag skulle säga att det är stor statusskillnad på vedugnsbakad finpizza med mozzarella, prosciutto och ruccola, och sunkpizza med curry och bananer.
 
Med risk för att verka dryg - med tanke på hur lite de flesta vet om hur klasser fungerar och vilka som finns så vet jag inte om självdefinition är det bästa måttet på vilken klass folk tillhör. Och sen finns det ju pizza och pizza - jag skulle säga att det är stor statusskillnad på vedugnsbakad finpizza med mozzarella, prosciutto och ruccola, och sunkpizza med curry och bananer.

Det håller jag med om. (Bästa sättet att avgöra vilken klass folk tillhör, kommer nog att bero på vad vi ska använda kunskapen till vid tillfället.)

Jag håller också med om det där med pizza. Jag brukar roa mig med att göra skillnad språkligt mellan fulpizza och restaurangpizza. Och med min mycket brokiga klassbakgrund, äter jag gärna båda sorterna. (Någonstans vid banan, curry och kebabkött med dito sås, drar jag dock en gräns.)
 
Nu blir det lite OT men: apropå kombinationer som räkor och leverpastej.

En grekisk stifado är ungefär vår kalops - grytbitar i brunsås med tomat, hela lökar och ordentligt kryddad med kanel.

Men så finns det också bläckfiskstifado och när jag nu för första gången beställde det så tänkte jag att själva grytan var anpassad efter havet, alltså med fina smaker som går till fisk och skaldjur. Fänkål kanske, citron, i en klar sky.

Men. Så var det inte. Jag misstänker starkt att köket hade köttstifado som dagens special kvällen innan, och nu bara hade slängt bläckfisk i grytan istället för kött. Jag fick alltså fisk i brunsås. Med kanel.



(Ursäkta dålig bild, jag såg det nog inte mödan värt att ta en bättre).

Hela anrättningen smakade hemskt, just denna taverna har ett svajigt kök men jag älskar läget och framför allt ägaren. Han är så glad och positiv. Så jag åt upp hela portionen och när han ivrigt frågade: Smakar det bra? så svarade jag som vanligt: Ja-a, JÄTTEBRA!

Jag kommer aldrig att äta bläckfisk i brunsås igen. Apropå räkor och leverpastej, då.

Helt fantastisk! Jag gillar särskilt att här har man inte åbäkat sig med att hålla på att hacka och skära och sådär, utan resolut dängt upp en redig tentakel på tallriken. I sin helhet med sugkoppar och allt. Vad kan vara mer aptitretande? Kanelen är liksom bara grädden på moset.

Jag får lite deja vu från när jag var i Santiago de Compostela, och ville prova det galiciska köket. Det mest autentiska de hade på menyn var Polpa de Galego eller något liknande, så jag tog det. Och fick ett träfat med bitar av kokt potatis och kokt tentakel (delad i bitar för all del, men ändå), sparsamt smaksatt med lite paprikapulver som pudrats över. Jag drog slutsatsen att här hade jag förmodligen klivit rakt in i en turistfälla med stans minst ambitiöse kock, tills jag insåg att det stora, glada, och uppenbarligen lokala sällskapet vid bordet bredvid med stor entusiasm beställde in och åt samma rätt.:cautious: Det är möjligt att det går att laga till den rätten så att det blir gott - jag provade inte att beställa den fler gånger. :grin:
 
Senast ändrad:
Helt fantastisk! Jag gillar särskilt att här har man inte åbäkat sig med att hålla på att hacka och skära och sådär, utan resolut dängt upp en redig tentakel på tallriken. I sin helhet med sugkoppar och allt. Vad kan vara mer aptitretande? Kanelen är liksom bara grädden på moset.
Det var det som var så hemskt! :laugh: Inte ens bläckfisken var god. Sugkopparna får man alltid och det är okej, men den var för stor och överkokt och smakade ingenting. Utom KANEL :arghh:
 
Det var det som var så hemskt! :laugh: Inte ens bläckfisken var god. Sugkopparna får man alltid och det är okej, men den var för stor och överkokt och smakade ingenting. Utom KANEL :arghh:

Äter man sugkopparna också? Jag gillar bläckfisk, men ogillar när det syns vad det är:D calamares och squids (såna däringa platta) går bra, tentakler är jobbigt värre.
 
Äter man sugkopparna också? Jag gillar bläckfisk, men ogillar när det syns vad det är:D calamares och squids (såna däringa platta) går bra, tentakler är jobbigt värre.

När jag var utbytesstudent vid universitetet i Thessaloniki, Grekland så fick vi utbytesstudenter (och de fattigare grekiska studenterna) mat vid universitetet, och ibland kunde man få calameres med hela armpaketet i tomatsås, serverat med ris tror jag det var. Om man hade svårt med armar och sugkoppar innan så fick man vänja sig, eller inte äta gratismaten.

Fast det värsta var nog om man var sen och den ordinarie maten hade tagit slut. Då kunde man få enbart varma gröna ärtor och bröd... Allt droppande i olivolja.
 
När jag var utbytesstudent vid universitetet i Thessaloniki, Grekland så fick vi utbytesstudenter (och de fattigare grekiska studenterna) mat vid universitetet, och ibland kunde man få calameres med hela armpaketet i tomatsås, serverat med ris tror jag det var. Om man hade svårt med armar och sugkoppar innan så fick man vänja sig, eller inte äta gratismaten.

Fast det värsta var nog om man var sen och den ordinarie maten hade tagit slut. Då kunde man få enbart varma gröna ärtor och bröd... Allt droppande i olivolja.

Det påminner mig om studentmatsalen när jag pluggade i St Petersburg - det var knappt ätbart. Beställde någon dag kascha, och det var en skål med sönderkokt bovete. Inget till, ingen smaksättning. Ingen risk att man blev fet där...
 
Det påminner mig om studentmatsalen när jag pluggade i St Petersburg - det var knappt ätbart. Beställde någon dag kascha, och det var en skål med sönderkokt bovete. Inget till, ingen smaksättning. Ingen risk att man blev fet där...
Haha. Jag hade en kollega från Ryssland som om någon sa att de skulle dit (ffa på vintern) reagerade med "Jävla idiot, vad ska du dit för" typ.(Själv åkte hon bara dit på sommarhalvåret för att hälsa på familjen)
Kanske berodde på maten?:cautious::D
 
Äter man sugkopparna också? Jag gillar bläckfisk, men ogillar när det syns vad det är:D calamares och squids (såna däringa platta) går bra, tentakler är jobbigt värre.

Jajamen. Det här är det godaste sättet att äta bläckfisk tycker jag, oktapodi ksidato. Alltså inlagd (i vinäger, olja och kryddor).
post-3-126617649389.jpg


Även med kalamari kan du få tentaklerna men de är små och inte så provocerande :D

IMG_6312.jpg
 
Utan att nämna nåt om dina specifika skäl så tror jag absolut att det här är en klassfråga. Mat är väl mycket det? Smörgåstårta känns lite som en klassmarkör tycker jag; det är helt enkelt inte "fint" att tycka om det. Precis som att det inte är "fint" att gilla "kött, bea och pommes" liksom.

OBS hatar det själv så är ej partisk smörgåstårteförsvarare

Jag vete fan alltså. Jag kommer från en medelklassfamilj, ganska fattiga men båda föräldrarna är högskoleutbildade. Matintresset kommer från pappa och alla mina syskon är utbildade kockar. Jag har över 5 års universitetsstudier bakom mig, dock typisk lundastudent som aldrig blir färdig. Ena brorsan har jobbat på Noma och syrran på någon fin restaurang i London som jag inte minns namnet på. Vi gillar smörgåstårta allihop! Vi gillar "finare" mat också, men det ena behöver inte utesluta det andra.
 
@Milosari Känns lite tröttsamt att du svarar på ett inlägg med samma invändningar som andra redan gjort och som jag dessutom redan svarat på.
 
Föredrog du pulvermos framför riktigt mos? :eek: Jag är i svår chock.
Du det gör min sambo fortfarande. Det har verkligen blivit en kulturkrock där kan jag lova. I hans familj består tacos av köttfärs, ost och tacosås i såna där hårda bröd. Det tog mig flera månader att komma över den chocken!
 
Jag vete fan alltså. Jag kommer från en medelklassfamilj, ganska fattiga men båda föräldrarna är högskoleutbildade. Matintresset kommer från pappa och alla mina syskon är utbildade kockar. Jag har över 5 års universitetsstudier bakom mig, dock typisk lundastudent som aldrig blir färdig. Ena brorsan har jobbat på Noma och syrran på någon fin restaurang i London som jag inte minns namnet på. Vi gillar smörgåstårta allihop! Vi gillar "finare" mat också, men det ena behöver inte utesluta det andra.
Men det innebär väl inte att smörgåstårta inte kan vara en klassmarkör? Världen är lite större än din familj.
 
Jajamen. Det här är det godaste sättet att äta bläckfisk tycker jag, oktapodi ksidato. Alltså inlagd (i vinäger, olja och kryddor).
post-3-126617649389.jpg


Även med kalamari kan du få tentaklerna men de är små och inte så provocerande :D

IMG_6312.jpg

Inlagd är super, men jag fegar och lägger in själv med sån där vit platt tubformad bläckis man kan köpa och skära i ringar.
 
Men det innebär väl inte att smörgåstårta inte kan vara en klassmarkör? Världen är lite större än din familj.
Kanske är det olika i olika delar av landet? Jag har inte upplevt att smörgåstårtan skulle vara en klassmarkör utanför min familj heller. Lite gammaldags kanske, och inte så poppis under början av 2000-talet. Men den verkar ha fått ett uppsving på senare år. Kanske för att det numera är folk i min ålder (30-40 år) som står som arrangörer?

Min personliga erfarenhet av små orter där de flesta är lågutbildade är dock begränsad ska tilläggas. Är uppväxt och boendes i Lund. Det där med citat på väggarna, tribaltatueringar och där 20-åringar är föräldrar med eget hus är något jag bara ser på TV.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 685
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
587
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
610
Senast: Ramona
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp