Snabbvisit i Dalarna i juli - tips på kul aktivitet för familj?

Bukefalos 30 år!

Det värsta, tycker jag, är att det går inte att passera med mindre än att köra in i centrala Rättvik, vilken slug väg man än har räknat ut att ta. Single point of failure.

Ni missar hjortronen med 1-2 veckor.
Tips: Leksand är också no-go zone under dessa dagar. Om man inte gillar gamla raggarbilar med jättehögtalare på taket. Klockan 03.00. 🙄

Det GÅR men det är verkligen inte lätt. :D

Och frågan är om man tjänar någon tid.
Köra över Furudal? Och utan att toucha Rättvik, då får man svänga av redan i Bjursås. Samt räkna med flera extratimmar i bil.
Nån grusväg tvärs över meteoritnedslaget? Skulle jag undvika; kan vara bommat.

Nyfiken - vilken väg skulle det vara?

Köra över Furudal? Och utan att toucha Rättvik, då får man svänga av redan i Bjursås. Samt räkna med flera extratimmar i bil.
Nån grusväg tvärs över meteoritnedslaget? Skulle jag undvika; kan vara bommat.

Nyfiken - vilken väg skulle det vara?

Man blir tvungen att svänga av redan i Bjursås, ja, sedan över Östbjörka. Flera extratimmar blir det absolut inte, men som sagt tveksamt om man tjänar på det. Jag har dock själv valt det framför att sitta i långa bilköer vid några tillfällen.

Det är den vi kikat på. Pricey som tusan om man vill göra ziplineprylen mm, men kanske värt pengarna ändå även om man inte ska dyka?
Det är ju inte en jättelång zipline, men ihop med via ferratan är det definitivt en kul upplevelse. Miljön är mäktig! Jag vet faktiskt inte vad det kostar att bara göra den turen så vågar inte säga om det är prisvärt eller ej...

Man blir tvungen att svänga av redan i Bjursås, ja, sedan över Östbjörka. Flera extratimmar blir det absolut inte, men som sagt tveksamt om man tjänar på det. Jag har dock själv valt det framför att sitta i långa bilköer vid några tillfällen.
Funderar på om man kan åka över fallsbjörken och Böle (är ju om inte annat fin natur) , finns ju ett koppel av grusvägar där (men tveksamt om det tjänas någon tid). Pratar vi om samma vägar då? Men hellre grusväg än kö med illaluktande raggarbilar :D

Funderar på om man kan åka över fallsbjörken och Böle (är ju om inte annat fin natur) , finns ju ett koppel av grusvägar där (men tveksamt om det tjänas någon tid). Pratar vi om samma vägar då? Men hellre grusväg än kö med illaluktande raggarbilar :D

Nej, de vägar jag menar en från Faluvägen så att man kommer upp och runt norr om centrala Rättvik.
Men grusvägarna du syftar på är trevliga(och bra om man vill ta sig över från Leksand/Borlängevägen till Faluvägen :D).

@SaraMara det är inte aktuellt att köra snabbaste vägen upp och ta ett stopp på vägen hem istället om ni slipper ccw beroende på hur länge ni är borta? Kan rekommendera att passa på att se dalahästtillverkningen, Dalhalla, Leksands knäckebröd har en supertrevlig fabriksaffär, stora skedvi bröd densamma, åker du mot säter brukar många uppskatta silverringen och östra silvbergs gruva, säterdalen, Borlänge har ett väldigt trevligt geologiskt museum som mina barn uppskattat enormt när de var yngre, de har ofta haft extragrejer som att man får leta stenar och få dem ”artbestämda” slipa stenar etc men vet inte hur det är nu.

@SaraMara det är inte aktuellt att köra snabbaste vägen upp och ta ett stopp på vägen hem istället om ni slipper ccw beroende på hur länge ni är borta? Kan rekommendera att passa på att se dalahästtillverkningen, Dalhalla, Leksands knäckebröd har en supertrevlig fabriksaffär, stora skedvi bröd densamma, åker du mot säter brukar många uppskatta silverringen och östra silvbergs gruva, säterdalen, Borlänge har ett väldigt trevligt geologiskt museum som mina barn uppskattat enormt när de var yngre, de har ofta haft extragrejer som att man får leta stenar och få dem ”artbestämda” slipa stenar etc men vet inte hur det är nu.
Det hade det absolut varit, om jag inte varit dum nog att redan boka och betala boendet i Lindvallen utifrån premissen "ta längre tid på oss upp". Nåväl, får väl bli en extra natt på Selma Spa i Sunne - inte den här trötta och slitna mamman emot så att säga. ;)

Liknande trådar

• Utflyktsmål efter E45an?
  • Gotland i sommar vad har ni för tips?
  • Snälla ge solskenshistorier på främmande föremål i magen!!
  • Göra i Borlänge?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka