Snackistråd eget stall/gård del 2

Jag blir ju inte mindre sugen av svaren här, direkt. :D

Jag tror att jag hade haft användning av den, men sen är det en massa tillbehör som jag vill ha till= dyrare. Men har haft utkik på blocket ett tag och ibland dyker det upp en med "allt" till halva priset vad de kostar nya, men det är fortfarande en bra slant.
 
Någon här som har fyrhjuling till hjälp på gården?
Vad har ni för någon och vad använder ni den till?

Det finns ju dyrare modeller som man kan använda till allt möjligt, sedan finns det ju rätt billiga om man bara ska ha den till att köra vatten/ hö.
Vi är oxå sugna på en ATV. Eftersom vi har traktorer och grejer så vi eg klarar oss tänker vi oss att vi inte behöver någon "värstig"-modell som ska klara av allt. Utan vi tänker oss mkt som transport fram och tillbaka i skogen, ex vid plantering, vid stängsling, köra vatten/hö mm. Lite lätta uppgifter helt enkelt. Och vi har spanat in CF-moto. Det verkar vara en hyfsat bra och lite billigare variant. Vi tänker oss en ny eftersom det finns så få begagnade och de beg som finns är ganska gamla och till ändå ett relativt högt pris. Men det är svårt, man vill ju ha så mkt och tänker att man egentligen klarar sig utan, men det hade underlättat med en.
 
Vi är oxå sugna på en ATV. Eftersom vi har traktorer och grejer så vi eg klarar oss tänker vi oss att vi inte behöver någon "värstig"-modell som ska klara av allt. Utan vi tänker oss mkt som transport fram och tillbaka i skogen, ex vid plantering, vid stängsling, köra vatten/hö mm. Lite lätta uppgifter helt enkelt. Och vi har spanat in CF-moto. Det verkar vara en hyfsat bra och lite billigare variant. Vi tänker oss en ny eftersom det finns så få begagnade och de beg som finns är ganska gamla och till ändå ett relativt högt pris. Men det är svårt, man vill ju ha så mkt och tänker att man egentligen klarar sig utan, men det hade underlättat med en.
Jag har ingen traktor och grejor, men tänker precis som du, att det hade vart skönt till vatten/ hö, stängsling o.s.v. Tittar också på just CF Moto, men har aldrig hört talas om märket förut så vet inte om det är gediget?
Hur många kubik/ hk tittar ni på? Vilken registrering tänker ni ha (terräng reggad, traktor a/b)?
 
Jag har ingen traktor och grejor, men tänker precis som du, att det hade vart skönt till vatten/ hö, stängsling o.s.v. Tittar också på just CF Moto, men har aldrig hört talas om märket förut så vet inte om det är gediget?
Hur många kubik/ hk tittar ni på? Vilken registrering tänker ni ha (terräng reggad, traktor a/b)?
Enligt en insatt mc-kille på jobbet så ska det tydligen vara en suzuki-motor (om jag minns rätt) i CF-moto. Vilket tydligen ska vara bra. Vad jag förstått det som så ska det ändå vara en riktigt bra och rejäl ATV, utan att behöva betala >100' kr.
Vi har tänkt oss någon av de mindre. Men har tyvärr inte provat någon. Vi har en liten bit att köra till ÅF. Och när vi var hos en som ska vara ÅF var det GALET mkt folk som väntade på hjälp och en som jobbade och vi såg inte en enda ATV, bara massa EU-moppar. Så vi åkte därifrån :o.
Vi tänker oss den lägsta/billigaste registreringen, då vi bara ska köra i vår skog, alltså på egen mark. Och vad jag förstår det som så ska det eg inte behövas någon registrering alls då. Men sen ska det tydligen inte gå att ändra registreringen. Så väljer man terräng, så kan man inte ändra till något annat i efterhand. Jättekonstigt. Men är inte helt säkert på att det är så.
Vad har ni tittat på/funderat över?
 
Enligt en insatt mc-kille på jobbet så ska det tydligen vara en suzuki-motor (om jag minns rätt) i CF-moto. Vilket tydligen ska vara bra. Vad jag förstått det som så ska det ändå vara en riktigt bra och rejäl ATV, utan att behöva betala >100' kr.
Vi har tänkt oss någon av de mindre. Men har tyvärr inte provat någon. Vi har en liten bit att köra till ÅF. Och när vi var hos en som ska vara ÅF var det GALET mkt folk som väntade på hjälp och en som jobbade och vi såg inte en enda ATV, bara massa EU-moppar. Så vi åkte därifrån :o.
Vi tänker oss den lägsta/billigaste registreringen, då vi bara ska köra i vår skog, alltså på egen mark. Och vad jag förstår det som så ska det eg inte behövas någon registrering alls då. Men sen ska det tydligen inte gå att ändra registreringen. Så väljer man terräng, så kan man inte ändra till något annat i efterhand. Jättekonstigt. Men är inte helt säkert på att det är så.
Vad har ni tittat på/funderat över?
Jag var iväg för att titta hos en återförsäljare för CF Moto i helgen, vilket jag också är intresserad av. Tyvärr hade de bara två inne.
Jag har också kikat på CF Moto, framförallt för att de verkar populära och går att få tag i både mindre och större. Kommer behöva ha den reggad som b-traktor.
Har du koll på hur mycket man kan dra med dem? Har försökt leta runt efter svar (blev inte så imponerad av ÅF i helgen) men ska ev. iväg till ett annat ställe nästa vecka. Vill gärna kunna dra ut en storbal till hagen och ställa en vattentank vid sommarbetet.

Men sen var jag och tittade på en Nissan Navara i helgen. Det är ju kampanj på den t.o.m. juli. Blir det en Navara blir det ingen fyrhjuling. :nailbiting:
 
Jag har en inackordering, aldrig haft mer än en. När min syster bodde här också och var mer basta med i stallet så behövdes ju inte något sällskap egentligen, men nu är det skönt. Gör mycket att det är en snäll och lätthanterlig häst och bra folk man kan ha roligt med :) jag är tydlig med hur jag vill ha det från början så det har aldrig varit några problem med de olika jag haft här genom åren :)

Intressant information tack
 
Ni som letar fyrhjuling - kolla upp servicemöjligheterna där ni bor också! Vi köpte en Polaris eftersom vi hade en polarisverkstad nära oss. Sen flyttade vi 40 mil, och plöstligt blev allt mycket jobbigare. Det finns de som servar Polaris här, men det är betydligt längre bort. Dessutom är vår fyrhjuling sådär 5-10 cm för lång för vårt hästsläp, så vi måste hyra släp för att ta den till service.
 
Hmm.
Jag tror jag måste börja titta in på det här forumet också. Hade ju missat den här tråden helt.
Fast nu kanske alla har uttömt ämnet egen gård?

Som en del av er snappat upp bor jag ju också på en numera. Sedan 1,5 år 😁
 
Jag har också gård sedan November i år. Vi håller på och sliter med ladugården som galningar. Höjt tak till 2.90. Gjutit på nytt golv. Nya fönster, dörrar, puts mm. mm (pust)..
Men det är väääldigt roligt!

Ang ATV har vi en honda. Smidigt till mycket. Speciellt vid stängsling.
 
Jag har också gård sedan November i år. Vi håller på och sliter med ladugården som galningar. Höjt tak till 2.90. Gjutit på nytt golv. Nya fönster, dörrar, puts mm. mm (pust)..
Men det är väääldigt roligt!

Ang ATV har vi en honda. Smidigt till mycket. Speciellt vid stängsling.
Jisses vad ni jobbar snabbt.
Vi sliter i och för sig också med ladugården. För hästarna har vi dock ordnat en lösdrift i kanten av maskinhallsdelen i samma byggnad.
I "maskinhallen" har vi gjort i ordning en skötselplats och en "sjukbox" en andra box är på g. Har just gjutit plattan.

Vi har bytt båda kortväggarna på "ladan" som den helt enkelt kallas.
Den är ganska stor. 9*60m
Vi har också börjat bila golvet då det ska gjutas om.
Stuckit emellan med skorstensbyte på pannhuset (pannan är minst 40år gammal och enorm, så stor metallskosten) och lite brunnsrenovering.
Just det vi fixade en snabbyggd rundcorall på gårdsplanen med. Fuskade lite med underarbetet då den inte ska står där sedan när drömstallet är klart. 😁
Vi har dock bestämt oss att renovera även långsidorna på ladugårdsdelen, så stallet blir nog inte helt klart på ett par år. Men hästarna har ju allt de behöver. Både lösdrift och boxar som nästan är som uteboxar men inomhus.
 
Jisses vad ni jobbar snabbt.
Vi sliter i och för sig också med ladugården. För hästarna har vi dock ordnat en lösdrift i kanten av maskinhallsdelen i samma byggnad.
I "maskinhallen" har vi gjort i ordning en skötselplats och en "sjukbox" en andra box är på g. Har just gjutit plattan.

Vi har bytt båda kortväggarna på "ladan" som den helt enkelt kallas.
Den är ganska stor. 9*60m
Vi har också börjat bila golvet då det ska gjutas om.
Stuckit emellan med skorstensbyte på pannhuset (pannan är minst 40år gammal och enorm, så stor metallskosten) och lite brunnsrenovering.
Just det vi fixade en snabbyggd rundcorall på gårdsplanen med. Fuskade lite med underarbetet då den inte ska står där sedan när drömstallet är klart. 😁
Vi har dock bestämt oss att renovera även långsidorna på ladugårdsdelen, så stallet blir nog inte helt klart på ett par år. Men hästarna har ju allt de behöver. Både lösdrift och boxar som nästan är som uteboxar men inomhus.

Vi gör ju inte allt själva..taklyftet hade vi byggfirma till och husets panelbyte från plåt till trä och köket..
Men vi gör så mycket vi kan och klarar som spikar innertak isolerar loggolv målning mm..
 
Bjuder på en bild..
Vi gör ju inte allt själva..taklyftet hade vi byggfirma till och husets panelbyte från plåt till trä och köket..
Men vi gör så mycket vi kan och klarar som spikar innertak isolerar loggolv målning mm..
Vi gör så mycket vi kan själva.
Men vi kommer ju ta in folk längre fram. Nya stallgolvet ger vi oss tex inte på själva 😁
Men väggar och sådana saker gör vi ju.

Färgsprutan är värd guld nu. Vi målar plankorna innan vi sätter upp dem. Skulle aldrig palla att penselmåla...
Den funkar ju på väggar också för den delen, men det är lättare att måla plankorna innan de sätts upp och man nu ändå byter alla..
 
@Cattis_E Gör det! Vill gärna se bild. :)

kl

Är det någon som har en smart lösning på att köra ut vatten?
Har kört dunkar ett par år och börjar tröttna.

Blev ingen fyrhjuling utan en pick up. Funderat på att köpa vattentank som man ställer på en påhängsvagn, men med rådande höpriser vill jag inte lägga ut pengar som kan komma att behöva gå till hö. Det är ju vagnen som kostar pengar, tankarna är ju nästan gratis. Funderar om man kan köra på flaket, men då behöver man antingen kunna ställa av den på ett par lastpallar. Men även om man bara fyller den till hälften kommer man inte kunna få av den med mankraft.
Eller om man skaffar ett större kar som gör att det bara behövs fyllas på en gång i veckan.

Idéer?

Tanken är att i höst ska jag (vi) bygga ett skjul med plats för en storbal hö. Eftersom mina inte kan gå på fritillgång behöver jag portionera ut det och eftersom lösdriften ligger ett par hundra meter från stallet så vill jag slippa köra fram och tillbaka. En bal räcker nästan två veckor.
 
okt-17 (8).JPG


Nuvarande boxen...
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 120
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
635
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
888
· Visningar
76 190
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 308
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp