Snackistråd eget stall/gård del 2

IMG_20180916_182339_893.jpg


För den som undrar ska porten som är öppen nu vara stängd sedan med ett fönster i till vintern. Men just nu öppnar jag porten så han har fönster.
 
Bra att jag fick påminna mig om hur fint det är :)
Snart har jag lite ledigt, så då måste jag ta tag i att mocka den där hagen jag itne hunnit med.

Utöver det ska jag ha tid med hästarna i lugn och ro. Och rida ett par träningar.
Och kanske till och med hinna träffa nån av alla vänner jag försummat.
OCH plocka svamp. Kanske tar med hästen på min avatar också på svampplockning :D.
 
Precis köpt mer tråd.... Vi går och rättar till efter de j*vla vildsvinen varje dag i hagen trots tråd och el.

Hela skogen och vägarna är uppbökade men vi har lyckats klara hagen något sådär i alla fall. Värre för grannen som fått hela sommarbetet uppbökat.

Just nu är jag fruktansvärt trött och irriterad på vårt jaktlag som matar dem till förbannelse utan att skjuta. Rena vildsvinsuppfödningen här. :rage:
visst är det roligt ...NOT :banghead:
Jag drog en jordtråd och så en ståltråd på ca 30 cm under ursprungsstängslet till hagen som ligger bredvid trädgården. Och så vidare runt trädgården för där har de också varit upprepade gånger. Peppar peppar har de inte varit där efter det staket blev uppsatt :up:
Grannens fårhagar brukar också klara sig där är det också jordtråd och så fyra ståltrådar med kort mellanrum
Men mitt sommarbete är bara :arghh: :arghh: :arghh: och jag äger inte den marken så jag har verkligen ingen lust att lägga tid och pengar på att göra ett vildsvinssäkert (så gott det nu går) staket där
 
visst är det roligt ...NOT :banghead:
Jag drog en jordtråd och så en ståltråd på ca 30 cm under ursprungsstängslet till hagen som ligger bredvid trädgården. Och så vidare runt trädgården för där har de också varit upprepade gånger. Peppar peppar har de inte varit där efter det staket blev uppsatt :up:
Grannens fårhagar brukar också klara sig där är det också jordtråd och så fyra ståltrådar med kort mellanrum
Men mitt sommarbete är bara :arghh::arghh::arghh: och jag äger inte den marken så jag har verkligen ingen lust att lägga tid och pengar på att göra ett vildsvinssäkert (så gott det nu går) staket där
Peppar peppar har mina hagar klarat sig en så länge.
Någon enstaka gång har en av hjortarna dragit med sig en tråd.
Men jag har aluminiumtråd (tre trådar varav en rätt låg) och ganska bra fräs i aggregatet.
Alutråden har ju bra ledförmåga med, bättre än elrep troligen.
 
Hos oss respekterar vildsvinen eltråd. Men vi har en hel del.
För ett år sen typ hade tre unga vildsvin kommit in i hagen under natten och sen inte kommit ut. Det slutade med att jag sköt en av dem. Jag har bara tre hektar mark och har skämtat om att enda gången jag skulle kunna jaga på egen mark är om något djur passerar i hagen. Och så händer det :rofl:
 

Bifogade filer

  • 53977902-6E65-46B1-ACF7-8A61C96AB476.jpeg
    53977902-6E65-46B1-ACF7-8A61C96AB476.jpeg
    246,2 KB · Visningar: 228
Hos oss respekterar vildsvinen eltråd. Men vi har en hel del.
För ett år sen typ hade tre unga vildsvin kommit in i hagen under natten och sen inte kommit ut. Det slutade med att jag sköt en av dem. Jag har bara tre hektar mark och har skämtat om att enda gången jag skulle kunna jaga på egen mark är om något djur passerar i hagen. Och så händer det :rofl:
Alltså fåren :rofl:
 
Hos oss respekterar vildsvinen eltråd. Men vi har en hel del.
För ett år sen typ hade tre unga vildsvin kommit in i hagen under natten och sen inte kommit ut. Det slutade med att jag sköt en av dem. Jag har bara tre hektar mark och har skämtat om att enda gången jag skulle kunna jaga på egen mark är om något djur passerar i hagen. Och så händer det :rofl:

Vi börjar få mer och mer vildsvin här också så det är en tidsfråga när dom letat sig till oss. Vi har bara 8ha mark och största del åker och bete så jag kommer också få sätta mig typ i hästhagen och passa på dom :D
 
Vi satte in galler i hingststallet idag så att vi faktiskt kan utnyttja alla tre boxar. Fram tills nu har vi haft mittenboxen ledig. Jag ser verkligen fram emot att hingstarna, som båda får gå själva, nu kan få lite kontakt på ert säkert sätt :)

Jag beställde gallren hos en lokal verkstad och fick höra att de inte går att göra på centimetern. Hellugnt tänkte jag och planerade att skarva med extra trä. Jag får hem dem i exakta mått och hade inte ens en centimeter tillgodo. Dessutom hade jag superflax att de rymdes på millimetern i den u-balk jag har till brädorna till boxväggarna. Snyggt och superstabilt blev resultatet. Nu kan vintern komma! I alla fall om jag hinner mocka ur fårens lösdrift först :o
 

Bifogade filer

  • 99830195-FC46-4FA5-89F4-334B38145D0F.jpeg
    99830195-FC46-4FA5-89F4-334B38145D0F.jpeg
    363,5 KB · Visningar: 186
@Jonaz Snyggt och vad skönt att få det fixat.


Jag sitter här med fem stygn i handen efter att ha varit otroligt klantig och är frustrerad över att det nog inte är en jättebra idé att rida pga att tyglarna ligger där när man håller dem. Den ena misstänker jag dock att jag kanske rider på enhandsfattning om några dagar 😇.

Har konstaterat att jag utan problem fixar att fylla vatten i termobaren ur dunkarna och all annan nödvändig skötsel av hästarna. Och att det går åt vinylhandskar då jag tar på en sån engångs under vanlig handske när jag ska ut.
Men man hittar en del nya sätt att utföra saker som normalt är självklara när man inte kan lägga så mycket vikt i "tumgreppet" som man är van vid..
 
Senast ändrad:
Tycker era stall med trä är skitsnygga, rent ut sagt. Gillar den gedigna känslan.
@Jonaz @Cattis_E

Tråkigt med handen @Cattis_E hur lyckades du med det?

Hade velat ha input på hur man ska tänka kring höanalyser i år.
En häst kommer äta hö och det ska självklart analyseras.
De andra har precis börjat äta hösilage, en skörd vi har 6 balar ifrån, kommer räcka 2 månader innan vi går över till nästa (3) skörd. Hade ni tagit analys på denna omgången?

Sedan får vi 12 balar som ska räcka 4 månader, där känns det lite mer lönt.
Men vi kommer behöva få tag på hö innan ny skörd nästa år, för att ge över sommaren. Men samtidigt så känns fyra månader som en kort tid.
 
Det blir gjort mer å mer men retar mig att dörren fattas och foder runt. Stackars mannen min. Var å körde hem årets grovfoder så vi får leva på gröt. 25papp för å fö två hästar..jippi:p.
Dom får bo och äta fint iallafall.
Är så glad i mitt stall:).
Det blev mer jobb å meck än jag trodde.
 

Bifogade filer

  • IMG_20181031_163625.jpg
    IMG_20181031_163625.jpg
    212,1 KB · Visningar: 123
Tycker era stall med trä är skitsnygga, rent ut sagt. Gillar den gedigna känslan.
@Jonaz @Cattis_E

Tråkigt med handen @Cattis_E hur lyckades du med det?

Hade velat ha input på hur man ska tänka kring höanalyser i år.
En häst kommer äta hö och det ska självklart analyseras.
De andra har precis börjat äta hösilage, en skörd vi har 6 balar ifrån, kommer räcka 2 månader innan vi går över till nästa (3) skörd. Hade ni tagit analys på denna omgången?

Sedan får vi 12 balar som ska räcka 4 månader, där känns det lite mer lönt.
Men vi kommer behöva få tag på hö innan ny skörd nästa år, för att ge över sommaren. Men samtidigt så känns fyra månader som en kort tid.
Kul att du gillar hur vi byggt.
Boxarna vi har nu är ju temporära om än för lång tid. Om några (fem kanske?) år så ska jag ha ett stall med fler faciliteter och då kommer de boxarna monteras ned och andra istället byggas i riktiga stallet (fd ladugård). Ska höjas tak, reparera fler väggar och sånt först bara 😇.

Skämmigt nog skar jag mig på brödkniv, skar fralla mes dålig teknik.

Idag konstaterat att det mesta jag brukar går att göra men med lite annan teknik. Sopa var dock svårt, men det fixade medryttaren. I annat fall hade jag väl kunnat dra ihop det värsta..
Mocka har jag inte behövt prova än, de går ju mestadels ute.
Men vattendubkar, höpåsar, borsta lägga täcken osv funkade bra.
Och ja handen var väl i packad i bla diskhandske 😉.

Jag hade inte analyserat första partiet. För 4 mån tror jag jag hade analyserat så jag visste lite om viktigaste mineralerna samt kvoten energi-protein.
 
Tycker era stall med trä är skitsnygga, rent ut sagt. Gillar den gedigna känslan.
@Jonaz @Cattis_E

Tråkigt med handen @Cattis_E hur lyckades du med det?

Hade velat ha input på hur man ska tänka kring höanalyser i år.
En häst kommer äta hö och det ska självklart analyseras.
De andra har precis börjat äta hösilage, en skörd vi har 6 balar ifrån, kommer räcka 2 månader innan vi går över till nästa (3) skörd. Hade ni tagit analys på denna omgången?

Sedan får vi 12 balar som ska räcka 4 månader, där känns det lite mer lönt.
Men vi kommer behöva få tag på hö innan ny skörd nästa år, för att ge över sommaren. Men samtidigt så känns fyra månader som en kort tid.
Jag hade inte gjort det
 
Fortsättningstråden för alla med eget stall/gård!

Mitt stall är för tillfället tomt, men får väl se hur länge det håller i sig.
Ni som har häst hemma, hur många hästar har ni och hur stor gård har ni? Tänker på hur stor yta ni har till stall och hagmark?
 
Ni som har häst hemma, hur många hästar har ni och hur stor gård har ni? Tänker på hur stor yta ni har till stall och hagmark?
Två hästar. Inget stall, bara en liten "stallgång", tidigare parkering för en husbil.
Hela fastigheten är på 1,5ha, så jag skulle säga att ca 0,5 ha till hästarna. Vilket egentligen är för litet, men det fungerar. Måste låna bete.
 
Hur mycket bör man beräkna per häst?
@Elisha Har du delat upp det på vinter och sommarhagar då, eller har ni en stor av allt?

@Unafraid Har ni uteboxar då eller hur har ni löst det?
 
Hur mycket bör man beräkna per häst?
@Elisha Har du delat upp det på vinter och sommarhagar då, eller har ni en stor av allt?

@Unafraid Har ni uteboxar då eller hur har ni löst det?
Nix, det finns boxar hos grannen vid nödfall, men jag har inte behövt använda dom än, på över två år. Kan stänga av lösdriften om det skulle behövas, har byggt sjukhage runt den några gånger. :)
 
Jag har två hästar och ca 7 Hk skogsmark för hagar. Vill inte ha något bete. Har dock inte hunnit/haft råd att hägna in det jag vill än.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 046
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
582
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 164
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 002
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp