Bukefalos 28 år!

Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Vi har varit på åb idag och trots att hästen inte alls har hållit sig så lugn i sin stora hage som jag hade önskat så såg allt bra ut. Så nu ska vi köra igång med tömkörning i tre veckor och sedan nytt åb för att utvärdera.😊 Vi har även en equiterapeut inbokad om en vecka för att se så han inte gått och dragit sig sned iom skadan. Hon samarbetar med min veterinär så det känns sunt. För jag har känt att han har en liten spänning i ländryggen på vänster sida så är nog bra att få en koll och eventuell behandling för det.😊
Så skönt! Hoppas det fortsätter lika bra även framåt för er!
 
Så skönt! Hoppas det fortsätter lika bra även framåt för er!
Ja jätte skönt! Det kan liksom alltid vara värre..
Var några där med en jätte fin treåring som dom hade lite bekymmer med. Det visade sig sedermera att den hade förändringar i halskotpelaren så det är ju inte så kul! Då kände man sig ändå tacksam, min har ju iaf inga bestående förändringar sas.
 
Snart en månad sen jag var iväg på senaste återbesöket och han ser fortsatt fin ut 🥰 Skrittar uppsuttet 20-30 min en dag i veckan och utöver det promenader 30-60 min långa blandat grusväg och skog. Med som handhäst 1-2 dagar i veckan och har fått galoppera bredvid ett par ggr 🙏 Tömkör på ridbanan med lite bommar en dag varannan vecka också. Tänkte jag skulle börja ta lite längre skogspromenader så kanske jag vågar skritta uppsuttet i skogen snart. Som ni ser så tar jag det väldigt lugnt fortsatt och det känns bra. Jag har en tillhäst som jag tränar och tävlar med så jag har inte bråttom med min konvalescens och det tror jag är nyckeln till att han ska fortsätta hålla.

En till rolig sak är att vi ska på kurs för Susanne Widner i Uppbyggande ridträning på söndag! Ska tömköra honom ett pass och så rider jag min andra det andra passet. Ska bli kul!
 
Vi har börjat trava lite försiktigt! Veterinären ville att vi skulle stärka hästen till nästa återbesök och att vi då skulle kommit till att skritta en 45-60 min runda där en bit av rundan var några minuter trav. Det är ungefär två veckor kvar till återbesök så igår började vi med några enstaka travsteg bara. Både barnet och ponnyn sken ikapp. Ponnyn travade på med fin schvung och fint steg så det känns bra just nu. Ska bli spännande att se hur det går sen på återbesöket.
 
Återbesök idag och allt såg bra ut! Förmodligen bara en överansträngning pga lite för tuff igångsättning. Han flyttar hem igen i morgon (har stått hos beridare nu i 2,5 månad). Jag skulle få ett igångsättningsprogram via mail, men jag kommer ta det lugnt och gå promenader i skog och mark, tömköra och också köra ett miljöträningsprogram (allt ifrån marken) och låta det ta den tid det tar. Sen får vi se om jag sitter upp eller om det blir försäljning.
 
Återbesök idag och allt såg bra ut! Förmodligen bara en överansträngning pga lite för tuff igångsättning. Han flyttar hem igen i morgon (har stått hos beridare nu i 2,5 månad). Jag skulle få ett igångsättningsprogram via mail, men jag kommer ta det lugnt och gå promenader i skog och mark, tömköra och också köra ett miljöträningsprogram (allt ifrån marken) och låta det ta den tid det tar. Sen får vi se om jag sitter upp eller om det blir försäljning.
Skönt! Jag sa ju att det kunde bli bra direkt :D
 
Vi var också på återbesök igår. Jag har ju varit jätteorolig och nojat över svullnad osv men allt såg bra ut! Hon rör sig finfint och inga konstigheter på ul. Skadan är läkt och vi kan gå vidare med igångsättningen. Nästa återbesök blir i slutet av augusti, ser allt fortsatt bra ut då så kommer vi sen öka upp till normal belastning.

Kommande veckor kommer vi öka tiden lite för trav/galopp (från 15 till 20 minuter per pass) och börja lägga in stora volter. Fick också instruktioner om bommar och småskutt "innan ni börjar hoppa högt" men Nelly är ju inte ens inhoppad så det känns inte så aktuellt :laugh:

Nu har det gått ungefär 5,5 månader sedan hon tänjde ut gaffelbandet (jag är rätt säker på att det hände 12 december). Vid nästa (och sista) återbesök kommer det ha gått ungefär 8,5 månader sedan skadetillfället. Det tar verkligen tid med den här typen av skador, och då hade vi ändå en väldigt lindrig skada med enbart uttänjning utan ruptur eller blödning.. Är glad att jag dock kunnat rida under ganska stor del av tiden, om än under begränsade förutsättningar.
 
Skönt! Jag sa ju att det kunde bli bra direkt :D
Ja, men man befarar ju alltid det värsta!
Nu innebär ju det här att han blir kvar hos mig ett tag till för igångsättning, miljöträning, klickerträning och allmänt gos. Vem vet, det kan ju resultera i att han inte ska säljas till slut ändå. Han är ju så supersnäll och trevlig!
 
Vi har kommit igång med lite tömkörning och hade även ut eqt i måndags. Han var väldigt spänd i framförallt höger sida som förmodligen blivit lite ansträngd av att kompensera för den skadade vänster sidan. Så när hon skulle sätta nålar på höger sida så fullständigt exploderade han och nålen flög all världens väg. Vi hittade den som tur var ganska fort och hästen lugnade sig så fort den lossnade. Men den reaktionen har vi aldrig fått förut så hon måste ha träffat ngt riktigt ömt. Så hon körde laser istället och så fick jag order om att massera lite var och varannan dag för att kicka igång lite blodcirkulation. Han fick vila i tisdags och onsdags och så var jag ut och tömkörde igår. Herre jisses vilken energi!! Får samla lite och köra lite lätt kort jogg sas men det gick inte utan det blev passage deluxe istället och i nedförsbackarna som jag tänkte gå långsamt i så blev det piaff istället. Provade allt, pratade lugnande, proade, gjorde halt flera gånger men icke det skulle vara piaff ansåg min häst. Så det var faktiskt med lättnad när vi kom hem.. Funderar om det får bli droger till jag ska sitta upp på måndag.. Hade tänkt att sitta upp imorgon men då får jag inget sällskap så skjuter på det till måndag istället och försöker köra en till tömkörning.:nailbiting:
 
Vi har kommit igång med lite tömkörning och hade även ut eqt i måndags. Han var väldigt spänd i framförallt höger sida som förmodligen blivit lite ansträngd av att kompensera för den skadade vänster sidan. Så när hon skulle sätta nålar på höger sida så fullständigt exploderade han och nålen flög all världens väg. Vi hittade den som tur var ganska fort och hästen lugnade sig så fort den lossnade. Men den reaktionen har vi aldrig fått förut så hon måste ha träffat ngt riktigt ömt. Så hon körde laser istället och så fick jag order om att massera lite var och varannan dag för att kicka igång lite blodcirkulation. Han fick vila i tisdags och onsdags och så var jag ut och tömkörde igår. Herre jisses vilken energi!! Får samla lite och köra lite lätt kort jogg sas men det gick inte utan det blev passage deluxe istället och i nedförsbackarna som jag tänkte gå långsamt i så blev det piaff istället. Provade allt, pratade lugnande, proade, gjorde halt flera gånger men icke det skulle vara piaff ansåg min häst. Så det var faktiskt med lättnad när vi kom hem.. Funderar om det får bli droger till jag ska sitta upp på måndag.. Hade tänkt att sitta upp imorgon men då får jag inget sällskap så skjuter på det till måndag istället och försöker köra en till tömkörning.:nailbiting:
Låter lite väl spännande😱😆
 
Låter lite väl spännande😱😆
Ja jag vet inte vad det är för raketbränsle han käkar..
Skulle du droga? Jag är lite kluven för samtidigt verkar han mest glad att få jobba och då känns det på sätt och vis taskigt att droga.🤔 Samtidigt vill jag ju överleva..🙈 Vi ska ju oxå bara skritta, han blir oftast mer triggad när han får jobba mer sas. Så det som satte igång det explosiva igår var nog just den tänkta joggen..
 
Ja jag vet inte vad det är för raketbränsle han käkar..
Skulle du droga? Jag är lite kluven för samtidigt verkar han mest glad att få jobba och då känns det på sätt och vis taskigt att droga.🤔 Samtidigt vill jag ju överleva..🙈 Vi ska ju oxå bara skritta, han blir oftast mer triggad när han får jobba mer sas. Så det som satte igång det explosiva igår var nog just den tänkta joggen..
Ja, jag har gett plegicil både i denna och tidigare igångsättningar. Så definitivt!
I denna omgång började jag ge plegicil vid uteritterna när jag började sitta på henne. Har gett en liten dos vid uteritter fram till relativt nyligen.
Har inte behövt ge i ridhuset denna omgång, men det har jag gjort tidigare skadeomgångar.

För mig är det lite av en icke-fråga. Jag vill inte sitta och vara rädd för att åka av och jag vill inte heller att hästen ska leva rövare och belasta mer än planerat. Bättre att ge en minidos och kunna känna sig lugn och trygg 😊
Hästen är ju glad ändå, glad men hanterbar liksom😆
 
Ja jag vet inte vad det är för raketbränsle han käkar..
Skulle du droga? Jag är lite kluven för samtidigt verkar han mest glad att få jobba och då känns det på sätt och vis taskigt att droga.🤔 Samtidigt vill jag ju överleva..🙈 Vi ska ju oxå bara skritta, han blir oftast mer triggad när han får jobba mer sas. Så det som satte igång det explosiva igår var nog just den tänkta joggen..
Nu var det ju inte mig du frågade, men jag har drogat C när jag suttit upp och även vid promenader när jag tycker hon verkat spänd. OTROLIGT skönt, även för henne tror jag. Tänker att det inte är bara för att komma hem levande, men även för att de inte ska anstränga sig mer än planerat. Jag är väldigt nöjd med mitt plegicil! ☺️
 
Ja, jag har gett plegicil både i denna och tidigare igångsättningar. Så definitivt!
I denna omgång började jag ge plegicil vid uteritterna när jag började sitta på henne. Har gett en liten dos vid uteritter fram till relativt nyligen.
Har inte behövt ge i ridhuset denna omgång, men det har jag gjort tidigare skadeomgångar.

För mig är det lite av en icke-fråga. Jag vill inte sitta och vara rädd för att åka av och jag vill inte heller att hästen ska leva rövare och belasta mer än planerat. Bättre att ge en minidos och kunna känna sig lugn och trygg 😊
Hästen är ju glad ändå, glad men hanterbar liksom😆
Tömkörde idag igen, tänkte jag provar utan droger då det var så pass varmt och det var faktiskt mycket mer reglerbart idag. Lite mer lagom sas, pigg och villig men inte halvgalen..😁
 
Jag spammar väl tråden igen...🙃

Har nu ridit två gånger (utan droger..) och idag provade jag även att trava ngt steg, bara för att se reaktionen då jag första ridturen upplevde att han inte riktigt ville skjuta på bak. Idag var det dock inga problem utan den fina bjudning som han hade fått innan skadan var tillbaka. Så det var en stor lättnad, att vi inte behövde börja om med det iaf. För info så har hästen haft stora problem med bjudning så tillvida att han inte riktigt har velat ta i bakifrån utan mer har dragit sig fram med frambenen och det lossnade bara några månader innan skadan så var rädd att arbetet för att komma dit skulle vara förlorat men så var inte fallet. Puh!! På måndag blir det åb till vet så förhoppningsvis får vi börja lägga in mer trav och kanske även lite galopp.🤞🤞
För han är fet som en julgris och behöver rasta av sig fläsket..🙈
 
Jag spammar väl tråden igen...🙃

Har nu ridit två gånger (utan droger..) och idag provade jag även att trava ngt steg, bara för att se reaktionen då jag första ridturen upplevde att han inte riktigt ville skjuta på bak. Idag var det dock inga problem utan den fina bjudning som han hade fått innan skadan var tillbaka. Så det var en stor lättnad, att vi inte behövde börja om med det iaf. För info så har hästen haft stora problem med bjudning så tillvida att han inte riktigt har velat ta i bakifrån utan mer har dragit sig fram med frambenen och det lossnade bara några månader innan skadan så var rädd att arbetet för att komma dit skulle vara förlorat men så var inte fallet. Puh!! På måndag blir det åb till vet så förhoppningsvis får vi börja lägga in mer trav och kanske även lite galopp.🤞🤞
För han är fet som en julgris och behöver rasta av sig fläsket..🙈
Håller tummarna för er! Skönt att han känns fin!
 
Väntar fortfarande på igångsättningsschema. Det är ju en vecka sedan han blev friskförklarad. Har promenerat för hand i skogen och på stora utebanan. Igår provade jag att tömköra lite på raka spår på utebanan. Något vingligt och lite svårt att kommunicera att jag ville att han skulle hålla sig ute vid staketet bara. Tog några långsidor i trav med och det känns bra! Jobbigt för mig bara:D. Funderar på hur jag ska gå vidare nu. Ska köra lite miljöträning med objekt (typ plastpåse på ett körspö) idag och ta en längre promenad i skogen i morgon. Börjar dra ihop sig till att testa att sitta upp.
 
@Fabian In Memoria
Konstigt att du inte fått ett?
Ska erkänna att jag inte hängt med i svängarna på den här tråden på länge, så har inte koll på er historik.
Nytt jobb osv är min ursäkt 😅

Till alla:
Jag har suttit på F för första gången sen i mars. Har beslutat mig för en lite annorlunda långsamt igångsättningsschema inför återbesök i mitten av augusti. Han börjat tycka det är tråkigt att de andra får gå in för motion jämt 😇. Då han rör sig i skogshagen mycket så skippade jag mycket av de tråkiga promenaderna och satt upp rätt tidigt.
Inga onormala frustningar i skritten i alla fall. Svårt att säga om han rörde sig rent då har var så pass spänd och lite stel, men inga tydliga störningar.
 
Väntar fortfarande på igångsättningsschema. Det är ju en vecka sedan han blev friskförklarad. Har promenerat för hand i skogen och på stora utebanan. Igår provade jag att tömköra lite på raka spår på utebanan. Något vingligt och lite svårt att kommunicera att jag ville att han skulle hålla sig ute vid staketet bara. Tog några långsidor i trav med och det känns bra! Jobbigt för mig bara:D. Funderar på hur jag ska gå vidare nu. Ska köra lite miljöträning med objekt (typ plastpåse på ett körspö) idag och ta en längre promenad i skogen i morgon. Börjar dra ihop sig till att testa att sitta upp.
Jag hade ringt och påmint!
Lätt hänt att de säger att det ska mailas, och så kommer något emellan och så glöms det bort…
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
19 976
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 302
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 371
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 750
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp