Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Min blev sprutad i sin onda led i fredags, och imorgon är det dags att börja gå promenad. Nu håller jag tummarna att hon blir bättre. Märkte redan ikväll att hon var på bättre humör när jag borstade :love: . Inte för att hon brukar uppskatt en rykt:devil:, men den senaste månaden har hon verkligen inte varit på topp. Idag började vi närma oss det normala missnöjes-läget när ryktborsten kom fram! :heart
Vi pratade också om att hon ska få ny injektion i leden så fort fölungen kommit ut, så att hon inte ska få så här ont igen.
 
Vi hade återbesök idag! Denna gången longerade vi också (förra gången enbart böjprov), väldigt kul att få sträcka lite på benen sa hon. Hon såg lite bättre ut idag och de tror fortfarande att det är goda chanser att hon blir helt bra. Nu är hon behandlad med IPRF (som jag hoppas att försäkringsbolaget tar…). Tydligen brukar det vara långsam förbättring första två månaderna och betydlig skillnad sen, så nu håller vi tummarna för att hon följer det och har förbättrats betydligt till nästa besök
 
Nu har vi varit på återbesök igen och Nelly är jättemycket bättre! Jag är så himla glad!😁

Hon har ingen uppenbar hälta längre men sträcker inte ut ordentligt på vä fram, enorm förbättring från sist!
Gaffelbandet är uttänjt i övre delen men ingen ruptur eller blödning som tur var!🙏
Fick stötvågsbehandling idag, ska köra ytterligare två gånger med 14 dagars mellanrum. Om det ser bra ut om 4 veckor kan vi förmodligen sätta igång långsamt🥰

Sålänge ska vi öka skritten, gärna i skogen. Jag fick be om recept på pleg för inte en chans att vi tar oss iväg utan incidenter😆
 
Vi har varit på återbesök idag. Han var bättre efter kortisonbehandlingen så veterinären har nu beställt hem Arthramid som hon bedömer kommer ha en god effekt på hans artros och så ska vi tillbaka på några veckor och få det injicerat 🥳🥳🥳


Lär vara slut med små volter och dylikt, men i det stora hela kommer han kunna fungera fullt ut 😁 Min fina gammgubbe!
 
Vi var på stötvågsbehandling igår men eftersom han ff är lite väl varm och svullen så fick han kortison i muskeln och så ska jag spruta honom tors och lör.

Ska också börja skritta uppsuttet, men han är lyckligtvis en ängel att sätta igång så det är bara att klättra upp och rida iväg. 🙂 ❤️
 
Idag har vi varit på återbesök efter 12 v boxvila/sjukhage och korta promenader där han sett ut som en atombomb som snart ska brisera.

Det avsprängda patellafästet ser ut att växa fast fint på röntgen och det såg även bra ut på ul. Vet ville även se honom longerad, tur jag har en förhållandevis klok häst då han bara har varit på lina en enda gång tidigare i sitt liv (travhäst).

Nu ska han skrittas igång, fritt val uppsuttet eller för vagn. Men jag tror jag siktar på att rida honom, vet frågade om jag behövde lite lugnande att ge innan och jag tackade ja. Planen är då skritt 3-4 ggr/v i 30-45 min för att sedan utökas. Beräknas vara helt igång om 4 mån.
Han får även gå ut i liten hage med start i morgon.

Då måste jag bara omorganisera lite i hagen, lite opraktiskt att stängsla om med tjäle och några dm snö. Men det löser sig nog.
 
Haha, ja det var bara att klättra upp och rida iväg men halvvägs så blev han som en bomb och eftersom han ALDRIG gjort nåt under ryttare förut så visste jag inte riktigt vad som skulle hända och antagligen inte han heller :D så när vi skuttat genom lite diken på tvären så hoppade jag faktiskt av och gick med honom för då är han alltid domesticerad. ;)
 
Nu har vi ökat upp skritten till 30 minuter per dag och jag har även skrittat uppsuttet två gånger. Första gången var vi i ridhuset för att känna av status och igår skrittade vi ute i blåsten. Hon fick lugnande innan, i början kändes hon ändå som en bomb som när som helst skulle explodera men hon höll ordning på sig själv och efter en stund slappnade hon av. Mysigt att skritta runt, men jäklar så kallt det blev! När man promenerar håller man sig ju iaf varm, det är helt klart nackdelen med att skritta uppsuttet :laugh:

https://www.instagram.com/tv/CZ7IGwwL8CJ/?utm_source=ig_web_copy_link
 
en tråd för mig och en av mina.
Skada på höger fram i april 2021, troligen yttre trauma med litet överben som följd. Vila och metacam i första vändan. Sättts igång mkt långsamt och är helt bra en period. Kör race i hagen med brorsan, drar av sig sko och svullnar under carpus, gör UL och hittar litet krångel på gaffelbandet. Stötvågsbehandling och vila. Sätts igång efter ok från vet. Lång rehab med mest skritt för hand och uppsuttet. Bara på rakt spår. I november får han skritta och trava. I december händer ngt mkt oklart och han blir blockhalt på samma ben. Jag är säker på att nu blir han korv, men det är en vrickning med ledinflammation som följd. BEdövar bort och ser att även vänster fram är påverkat, så behandlas i båda fram, både kot och hovled. KOllar även bak och ser att ena knäet är fyllt och trolig inflammation även där. Så halt på tre ben...då sparkar han in det fjärde i nånting och blir tjock och halt där också. Nu är han ohalt på båda bak och behandlat båda fram igen pga yttepytte hälta vid böjprov. Påbörjar rehab och igångsättning nästa vecka. Går i stor hage med den skojiga storebroren...är pigg som sju svåra år.

Den självmordsbenägne är nu igång och rids i alla gångarter.
Så jag hoppas på att lämna den här tråden.
 
Idag har även jag skrittat uppsuttet för första gången.
Hans lugnande tog ordentligt och jag har aldrig ridit så långsamt i hela mitt liv. Så det kändes inte som det fasansfulla scenario jag målat upp i huvudet innan, tack och lov!
 
Idag har även jag skrittat uppsuttet för första gången.
Hans lugnande tog ordentligt och jag har aldrig ridit så långsamt i hela mitt liv. Så det kändes inte som det fasansfulla scenario jag målat upp i huvudet innan, tack och lov!
Det är alltid lurigt att hitta rätt dos :D
Jag har också haft snigelturer förr när jag överskattat hur stor dos jag behöver ge, men lika ofta har jag i efterhand önskat att jag gett större dos. Så mycket som påverkar utifrån hästens dagsform, vilken sinnesstämning den är i när lugnandet ges, väder osv.
 
Jag gav mig ut igen igår och skrittade och nu var han lika snäll som vanligt igen om än med brådska hemåt men så kan han vara. :)

Kom också på varför han blev så uppjagad häromdagen, vi mötte och gick åt samma håll som grannstallets två hästar, han brukar inte bry sig om dem alls men nu har de bytt hage och går precis bredvid Freddie och hans polare så nu har de helt plötsligt en relation. Tänkte inte på det.
 
Här går det väl sådär... hon har fått stå nu ett tag då vi har haft isgata och så har bägge vägarna vi går på (finns inga andra lämpliga) blockats. Nu har de nyligen städat undan så att ena funkar att gå på, så vi gick där i förrgår. På bortvägen och i skogen (klättrade omkring lite där, ska vi göra enligt veterinären) var hon väldigt lugn för att vara henne.
Men när vi kommit ut till grusvägen igen från skogen och gick ner för en brant backe rusade hon iväg som att något hoppat ut bakom, vilket inte hade hänt. Sen gjorde hon sådana rusningar tills vi kommit in på den vägen gården ligger på, då blev hon lugn. Lugnade sig något succesivt dock så ingen plötslig förändring. Den kilometern innan vi kom in på säkrare mark var hon hemsk, gjorde konstant rusningar, stegrade så att jag trodde hon skulle slå över, flög rätt upp i luften, sparkade bakåt. Jag brukar inte ha svårt för att hålla henne men nu var det knappt. Var som att hon försökte fly från sig själv.

Jag skulle tro att det är något med ryggen (hon har ju pålagringar i en SI-led). Att hon fick ont av att gå ner för den backen och sen fick fortsatt ont för att hon spände sig, och därför spände sig ännu mer och fick mer ont...

Väl i hagen var hon som vanligt, sur på grannen men lugn. Igår och idag har hon stått och varit lugn när hon ska in.

Är det någon här som varit med om liknande? Vi ska prata med veterinären imorgon och se vad de säger.
 
Här går det väl sådär... hon har fått stå nu ett tag då vi har haft isgata och så har bägge vägarna vi går på (finns inga andra lämpliga) blockats. Nu har de nyligen städat undan så att ena funkar att gå på, så vi gick där i förrgår. På bortvägen och i skogen (klättrade omkring lite där, ska vi göra enligt veterinären) var hon väldigt lugn för att vara henne.
Men när vi kommit ut till grusvägen igen från skogen och gick ner för en brant backe rusade hon iväg som att något hoppat ut bakom, vilket inte hade hänt. Sen gjorde hon sådana rusningar tills vi kommit in på den vägen gården ligger på, då blev hon lugn. Lugnade sig något succesivt dock så ingen plötslig förändring. Den kilometern innan vi kom in på säkrare mark var hon hemsk, gjorde konstant rusningar, stegrade så att jag trodde hon skulle slå över, flög rätt upp i luften, sparkade bakåt. Jag brukar inte ha svårt för att hålla henne men nu var det knappt. Var som att hon försökte fly från sig själv.

Jag skulle tro att det är något med ryggen (hon har ju pålagringar i en SI-led). Att hon fick ont av att gå ner för den backen och sen fick fortsatt ont för att hon spände sig, och därför spände sig ännu mer och fick mer ont...

Väl i hagen var hon som vanligt, sur på grannen men lugn. Igår och idag har hon stått och varit lugn när hon ska in.

Är det någon här som varit med om liknande? Vi ska prata med veterinären imorgon och se vad de säger.
Jobbigt. Hoppas du får bra svar från veterinären!
 
Jag kan inte låta bli att oroa mig nu när vi ökar belastning mer och mer. Allt enligt ordination såklart men önskar att man kunde veta säkert att läkningen fortfarande går åt rätt håll..
Idag ska vi enligt schema öka upp till 40 minuter skritt. Tanken är att försöka komma iväg till lite skog, men det beror på om vi har sällskap eller inte..

Frökens dagsform varierar kan man ju säga. För några dagar sen skrittade vi själva på vår lilla naturslinga utan lugnande, igår i ridhuset gjorde hon små luftsprång så fort jag lade på skänkeln😆

4ED67BDC-EE7B-46EC-80D2-9FD844753195.jpeg
 
På tisdag börjar sista veckan på det huvudsakliga igångsättningschemat och sen ska lägga till och gradvis öka på galoppen under 5 veckor. Har tyckt att det känts bra men sista veckan har hon varit riktigt sur och kunnat vägra gå fram i början av passen. Hoppas att det är fällningen och inte ett bakslag. Oavsett vilket ska jag nog försöka övertala veterinären att komma ut för en check efter att vi kommit igång med galoppen.
 
På tisdag börjar sista veckan på det huvudsakliga igångsättningschemat och sen ska lägga till och gradvis öka på galoppen under 5 veckor. Har tyckt att det känts bra men sista veckan har hon varit riktigt sur och kunnat vägra gå fram i början av passen. Hoppas att det är fällningen och inte ett bakslag. Oavsett vilket ska jag nog försöka övertala veterinären att komma ut för en check efter att vi kommit igång med galoppen.
Det är ju bara att boka in, inget man behöver övertala dem om 😊
 
Det är ju bara att boka in, inget man behöver övertala dem om 😊

Lite övertalning brukar behövas då de föredrar att man kommer till kliniken när man kan så de kan behandla i renare miljö om det behövs. :) Men nu såg vet ju senast hur nipprig hon blir där, och eftersom jag gärna vill att han ser henne riden så får det bli hemmaplan den här gången.
 
Usch, idag var det bara skit att rida, hon ville inte gå fram alls. Så himla svårt att veta var skon klämmer, finns ju en del att välja på. På torsdag ska sadeln kollas, men sadelutprovaren lär ju inte kunna säga så mycket om hur Barka tycker att den passar eftersom hon är så sur och ovillig. Däremot antar jag att hon kan bedöma om stoppningen behöver fixas till.
 
Usch, idag var det bara skit att rida, hon ville inte gå fram alls. Så himla svårt att veta var skon klämmer, finns ju en del att välja på. På torsdag ska sadeln kollas, men sadelutprovaren lär ju inte kunna säga så mycket om hur Barka tycker att den passar eftersom hon är så sur och ovillig. Däremot antar jag att hon kan bedöma om stoppningen behöver fixas till.
Tråkigt! Du skrev ju även för ett tag sen att hon inte gick fram. När ska ni ha återbesök nästa gång?
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 725
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 096
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 019
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp