Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Ska på återbesök på torsdag, går och funderar väldigt mycket kring hur det kommer vara. Förhoppningsvis kommer jag få tydligare besked kring skadans placering, omfattning och hur lång läketiden kan förväntas vara.

Jag vet ju inte exakt när gaffelbandsskadan uppkom, eftersom hon redan vilade pga hovledsinflammationen och aldrig har varit halt i skritt eller varit varm eller svullen. Jag vet att det var någongång mellan veterinärbesök 1 (9/12) och 2 (30/12). Jag misstänker att det hände 12/12 för då såg jag henne i hagen när hon flippade totalt, jag sprang dit direkt för att ta in henne men hon var helt koko så jag fick inte tag i henne direkt. Det var första snön då, hon hade broddar men inga snösulor än så jag såg att hon halkade en hel del när hon skenade runt några minuter innan jag lyckades fånga henne. Kan ju såklart ha hänt vid något annat tillfälle också, men jag gissar att det var då. I så fall har hon nu vilat 6 veckor sen det hände, totalt är vi uppe i 9 veckor.

Ska bli intressant att se hur hältan är. Vet inte vad det vanliga är vid gaffelbandsskador, hur länge de brukar vara halta? Förstår såklart att det varierar beroende på placering och omfattning.. Hoppas iaf det har gått åt rätt håll!
Håller verkligen tummarna för bra, och tydliga, besked på återbesöket! Kan säga att en häst i stallet blev friskförklarad från sin gaffelbandsskada förra veckan. Den var ganska illa så hon fick ta det lugnt ganska länge. Men det blev som sagt bra!
 
Håller verkligen tummarna för bra, och tydliga, besked på återbesöket! Kan säga att en häst i stallet blev friskförklarad från sin gaffelbandsskada förra veckan. Den var ganska illa så hon fick ta det lugnt ganska länge. Men det blev som sagt bra!
Ja jag är inte så orolig på så sätt, förr eller senare blir hon väl bra. Hoppas dock slippa evighetslång vilotid..
 
Nu ringde precis kliniken och bokade om vårt besök till 8/2. Tydligen har de planerat att veterinär Axel Wallman ska kolla på henne tillsammans med den andra veterinären och han kommer bara vissa dagar. Jag visste inte ens om den planeringen, bra info😅

Surt att behöva vänta 2 veckor extra, men i det stora hela spelar det ju ingen roll med några veckor hit eller dit. Kan inte låta bli att tänka lite kring varför de planerat in att en mer erfaren veterinär ska titta på ultraljudet, men känns tryggt iaf.
 
Idag gick vi in på vecka 3 av igångsättningen del 2 (först gick det ju fyra veckor mellan behandling 1 och 2, och innan dess hade hon redan velat nästan 3 veckor) och det var tur att vi fick lite sol för jag har känt mig så trött av att vara i stallet varje dag utan att göra annat än gå, gå och gå. Hon fick ju trava på töm förra veckan och nu fick hon börja lite under ryttare, men en halvtimme är ändå väldigt lång när det är 90% skritt. Får slita som bara den med att inte bli aktiv med sitsen igen då hon har en ganska...sävlig skritt. ;)
 
Idag gick vi in på vecka 3 av igångsättningen del 2 (först gick det ju fyra veckor mellan behandling 1 och 2, och innan dess hade hon redan velat nästan 3 veckor) och det var tur att vi fick lite sol för jag har känt mig så trött av att vara i stallet varje dag utan att göra annat än gå, gå och gå. Hon fick ju trava på töm förra veckan och nu fick hon börja lite under ryttare, men en halvtimme är ändå väldigt lång när det är 90% skritt. Får slita som bara den med att inte bli aktiv med sitsen igen då hon har en ganska...sävlig skritt. ;)
Det här är ju verkligen det svåra. Jag tycker det är helt meningslöst att skritta uppsuttet om de bara såsar omkring. Det kan omöjligt vara gynnsamt. Då promenerar/tömkör jag hellre och lägger in uppsuttet när man kommit längre i igångsättningen.
Alt om man kan skritta ut på lång tygel. Kan det funka för dig om du ger pleg?
 
Det här är ju verkligen det svåra. Jag tycker det är helt meningslöst att skritta uppsuttet om de bara såsar omkring. Det kan omöjligt vara gynnsamt. Då promenerar/tömkör jag hellre och lägger in uppsuttet när man kommit längre i igångsättningen.
Alt om man kan skritta ut på lång tygel. Kan det funka för dig om du ger pleg?

Nej, jag försöker ju få henne att jobba lite, men utan att kunna trava igång henne är hon ingen som bjuder i skritten. Jag får prova att skritta ut henne med pleg, se om det går att komma förbi de vanliga stoppen. Just nu är det full fart på bygget längs vägen, det var inte helt populärt. Men hon skrittar ju på bättre när man promenerar utanför paddock/ridhus, även om det blir lite fram och tillbaka på samma vägar. Och tömköra mer, som du säger. Sen försöker jag komma vidare med slow walking för att få upp henne mer framtill, men det tar ju oftast bara upp 5-10 minuter per pass.
 
Nej, jag försöker ju få henne att jobba lite, men utan att kunna trava igång henne är hon ingen som bjuder i skritten. Jag får prova att skritta ut henne med pleg, se om det går att komma förbi de vanliga stoppen. Just nu är det full fart på bygget längs vägen, det var inte helt populärt. Men hon skrittar ju på bättre när man promenerar utanför paddock/ridhus, även om det blir lite fram och tillbaka på samma vägar. Och tömköra mer, som du säger. Sen försöker jag komma vidare med slow walking för att få upp henne mer framtill, men det tar ju oftast bara upp 5-10 minuter per pass.
Hur jobbar du med slow Walking? 🙂
 
Hur jobbar du med slow Walking? 🙂

Vi har mest jobbat i en liten svag lutning och gått i sick-sack ner för den. Nu läste jag på en blogg att man ska försöka se till att de börjar med att lyfta ett framben i varje steg och vara uppmärksamma på att de inte tar något stöd på en själv, så får se om vi kan förbättra det lite. Tycker hon har förstått det ganska bra och bromsar upp sig själv fint, men hon kan vara lite slingrig, speciellt då allt det här jobbet från marken har gjort att hon tigger godis en hel del. 🙈
 
Nej, jag försöker ju få henne att jobba lite, men utan att kunna trava igång henne är hon ingen som bjuder i skritten. Jag får prova att skritta ut henne med pleg, se om det går att komma förbi de vanliga stoppen. Just nu är det full fart på bygget längs vägen, det var inte helt populärt. Men hon skrittar ju på bättre när man promenerar utanför paddock/ridhus, även om det blir lite fram och tillbaka på samma vägar. Och tömköra mer, som du säger. Sen försöker jag komma vidare med slow walking för att få upp henne mer framtill, men det tar ju oftast bara upp 5-10 minuter per pass.
Jag promenerar ju bara nu men känner igen dilemmat. Kan tipsa om att tömköra i skritt över bommar, det är bra träning och ofta tycker de om det!
 
Vi har mest jobbat i en liten svag lutning och gått i sick-sack ner för den. Nu läste jag på en blogg att man ska försöka se till att de börjar med att lyfta ett framben i varje steg och vara uppmärksamma på att de inte tar något stöd på en själv, så får se om vi kan förbättra det lite. Tycker hon har förstått det ganska bra och bromsar upp sig själv fint, men hon kan vara lite slingrig, speciellt då allt det här jobbet från marken har gjort att hon tigger godis en hel del. 🙈
Tack! Intressant! Varför sicksack?🙂
 
Så här nästan exakt ett år efter frakturen (och en liten scare i höstas) så tyckte Freddie att det var dags för semester igen...

Förra lördagen var jag i ridhuset på kvällen före kvällsfodring och hade med mig två dressyrsadlar för att prova vilken jag gillade bäst för jag behöver en ny.
Jag blev mest lite trött och uppgiven för jag hade så sjukt ont i min höft så ingen dressyrsadel funkar egentligen så jag gav upp efter ett tag och satt av och klädde av honom och sa att han kunde väl motionera sig själv istället och det gjorde han så bra att han gick omkull...

Han drog inte ens en repa utan gick omkull i avspänd galopp men just nu med den tjäle som är så har det väl krupit in längs sidorna så det blir halt under. Han kom upp direkt och var rejält halt lågt hb, han gjorde väl en Thomas Brolin eller nåt, och idag på kliniken konstaterade vi att han har skadat infästningen till ett ligament på kotledens utsida och också lyckats få till nåt litet fragment som lossnat.

Normala hästar går omkull och inte mer med det, något olycksdrabbade hästar sträcker nån liten muskel, olycksfåglar får en kotledsvrickning och så finns det Freddie då. :rolleyes:

Skrittpromenader i 8 veckor om allt går bra, stötvågsbehandling idag, om två veckor och om fyra veckor.
Jag tänker inte ha honom i sjukhage, just nu är hans lekkompis också skadad så han går bara med en stadig 25-årig irländsk ponny och de har fri tillgång på mat så det är nog lugnast att inte ändra något.

Jag tröstar mig med att det är en skitvinter ridmässigt ändå. :grin:
 
Tack! Intressant! Varför sicksack?🙂

Jag får erkänna att det är jag inte helt säker på, det var den instruktionen jag fick. :) Började egentligen med det när det var tänkt att jag skulle prova ut en ErgoX2-sadel och efter en titt på hennes överlinje rekommenderade de bland annat slow walking under några veckor innan en utprovning för att balansera om henne lite.
 
Så här nästan exakt ett år efter frakturen (och en liten scare i höstas) så tyckte Freddie att det var dags för semester igen...

Förra lördagen var jag i ridhuset på kvällen före kvällsfodring och hade med mig två dressyrsadlar för att prova vilken jag gillade bäst för jag behöver en ny.
Jag blev mest lite trött och uppgiven för jag hade så sjukt ont i min höft så ingen dressyrsadel funkar egentligen så jag gav upp efter ett tag och satt av och klädde av honom och sa att han kunde väl motionera sig själv istället och det gjorde han så bra att han gick omkull...

Han drog inte ens en repa utan gick omkull i avspänd galopp men just nu med den tjäle som är så har det väl krupit in längs sidorna så det blir halt under. Han kom upp direkt och var rejält halt lågt hb, han gjorde väl en Thomas Brolin eller nåt, och idag på kliniken konstaterade vi att han har skadat infästningen till ett ligament på kotledens utsida och också lyckats få till nåt litet fragment som lossnat.

Normala hästar går omkull och inte mer med det, något olycksdrabbade hästar sträcker nån liten muskel, olycksfåglar får en kotledsvrickning och så finns det Freddie då. :rolleyes:

Skrittpromenader i 8 veckor om allt går bra, stötvågsbehandling idag, om två veckor och om fyra veckor.
Jag tänker inte ha honom i sjukhage, just nu är hans lekkompis också skadad så han går bara med en stadig 25-årig irländsk ponny och de har fri tillgång på mat så det är nog lugnast att inte ändra något.

Jag tröstar mig med att det är en skitvinter ridmässigt ändå. :grin:
Så det var därför det var en liten vit ponny i ridhuset när jag skulle kolla din träning förra söndagen och trodde att jag tagit fel på tid eller plats:p

Hoppas att han har lika bra läkkött även denna gång!
 
Så det var därför det var en liten vit ponny i ridhuset när jag skulle kolla din träning förra söndagen och trodde att jag tagit fel på tid eller plats:p

Hoppas att han har lika bra läkkött även denna gång!
Jamen helvete, jag glömde ju helt att du skulle komma! :o

Den vita ponnyn är hans andra vita ponny, han äger två. :cool:
 
Suck. Hade tänkt tömköra idag, det har ju gått bra ett par gånger. Men då råkade jag fippla lite med tömmarna när vi skulle iväg och kom åt henne på ena bakbenet. Hade inte min man fortfarande hållit i henne då hade hon stuckit. Hon är så jäkla känslig för det och det gör det så svårt att våga tömköra. Om inget krånglar är det inga problem, men trasslar det med en töm så är risken stor att hon drar.

Tömkörning utan tömmar hade varit nåt för oss. :meh:
 
Ja min har ju då fått konstaterat kotledsartros i torsdags. Fick kortison intra-artikulärt och en burk Gonex som jag kämpar med att få i honom samt instruktioner om att börja sko honom med överrullningsskor. Skrittpromenader en vecka för hand och sen skritt och trav i två veckor tills återbesök. Jag trodde det typ var slutet för min gamle herre, men veterinären är hoppfull och frågade tillochmed om vi tänkt tävla när vi diskuterade vidare behandling ifall kortisonet inte biter ( :eek:).
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 707
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 096
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp