Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Har glömt att uppdatera att Fred har varit på återbesök + stötvågsbehandling nr 3 och konstaterades vara ohalt både rakt ut, i snöre och på böjprov. :)
Dock lite fylld i leden efteråt så vi beslutade oss för att behandla leden den här gången, vi gjorde aldrig det initialt eftersom ligamentet bedömdes ta så pass lång tid på sig att läka men tjoho! Ligamentet ser jättebra ut så nu är det bara kotleden som inte hängt med och det är jag inte så bekymrad över. :)

Skritt två veckor till (det har gått en) och sen trav två veckor och därefter återbesök. :)
 
Har glömt att uppdatera att Fred har varit på återbesök + stötvågsbehandling nr 3 och konstaterades vara ohalt både rakt ut, i snöre och på böjprov. :)
Dock lite fylld i leden efteråt så vi beslutade oss för att behandla leden den här gången, vi gjorde aldrig det initialt eftersom ligamentet bedömdes ta så pass lång tid på sig att läka men tjoho! Ligamentet ser jättebra ut så nu är det bara kotleden som inte hängt med och det är jag inte så bekymrad över. :)

Skritt två veckor till (det har gått en) och sen trav två veckor och därefter återbesök. :)
Roligt!

Vi har kört två stötvågsbehandlingar hittills, har tredje inbokad i samband med återbesök om 1,5 vecka. Sist när det bara var stötvåg inbokad kollades hon kort rakt fram och det såg iaf fortfarande bra ut. Hoppas på att kanske få börja trava lite efter nästa besök, vore kul!
 
Roligt!

Vi har kört två stötvågsbehandlingar hittills, har tredje inbokad i samband med återbesök om 1,5 vecka. Sist när det bara var stötvåg inbokad kollades hon kort rakt fram och det såg iaf fortfarande bra ut. Hoppas på att kanske få börja trava lite efter nästa besök, vore kul!
Ja, jätteskönt faktiskt. Han verkar iaf ha nio liv med tanke på hur olycksbenägen han är, inte riktigt i nivå med din men närapå! :rofl:

Har jag berättat att han skadade sig första gången dag 5 sen jag köpte honom...? :D
 
Tråkigt! Du skrev ju även för ett tag sen att hon inte gick fram. När ska ni ha återbesök nästa gång?
Ja, det är ungefär de sista två veckorna som hon till och från inte velat gå fram. Idag var dock sämsta dagen. Det har inte varit konstant problematiskt heller, utan vissa dagar har det bara varit lite "måste jag" de första fem minuterna (och hon är i grunden en ganska bekväm häst, så hon frågar ju gärna om man verkligen menar att hon ska jobba) och sen har hon varit pigg och glad.

Något återbesök sattes aldrig vid sista kollen för veterinären tyckte hon då var såpass bra, men sen fick jag ju rådet av min tränare att kolla henne några veckor efter att jag börjat rida mer normalt för att se så att det håller. Så nu är väl frågan om jag ska tidigarelägga det eller inte. Men jag tar sadelkollen först och ser vad hon säger. Jag har ju även kiropraktorn som ville behandla henne minst två gånger till, så jag vet inte om det kan vara att man börjat justera nåt och nu känns det lite jobbigt för att man ändrat balansen i kroppen. Eller så är det fällningen, hon är inte glad i att bli borstad just nu. Det är bra att ha en häst som säger till när något är fel, men samma signal kan ju betyda ont i benet, ont i ryggen, ont i SI-leden, ont i magen, irriterad på sadeln, brunstig samt trött och känslig av fällning. 🙈

Det är kul med häst. ;P
 
Ja, jätteskönt faktiskt. Han verkar iaf ha nio liv med tanke på hur olycksbenägen han är, inte riktigt i nivå med din men närapå! :rofl:

Har jag berättat att han skadade sig första gången dag 5 sen jag köpte honom...? :D
Åh stor suck på klumpedusarna! Tur de blir bra igen varenda gång😆🥰
 
Ja, det är ungefär de sista två veckorna som hon till och från inte velat gå fram. Idag var dock sämsta dagen. Det har inte varit konstant problematiskt heller, utan vissa dagar har det bara varit lite "måste jag" de första fem minuterna (och hon är i grunden en ganska bekväm häst, så hon frågar ju gärna om man verkligen menar att hon ska jobba) och sen har hon varit pigg och glad.

Något återbesök sattes aldrig vid sista kollen för veterinären tyckte hon då var såpass bra, men sen fick jag ju rådet av min tränare att kolla henne några veckor efter att jag börjat rida mer normalt för att se så att det håller. Så nu är väl frågan om jag ska tidigarelägga det eller inte. Men jag tar sadelkollen först och ser vad hon säger. Jag har ju även kiropraktorn som ville behandla henne minst två gånger till, så jag vet inte om det kan vara att man börjat justera nåt och nu känns det lite jobbigt för att man ändrat balansen i kroppen. Eller så är det fällningen, hon är inte glad i att bli borstad just nu. Det är bra att ha en häst som säger till när något är fel, men samma signal kan ju betyda ont i benet, ont i ryggen, ont i SI-leden, ont i magen, irriterad på sadeln, brunstig samt trött och känslig av fällning. 🙈

Det är kul med häst. ;P
Ja man kan ju tänka olika men jag hade garanterat prioriterat återbesök först så att man har uteslutit den/de mest allvarliga potentiella orsaken/erna innan man tittar vidare på annat.
 
Ja man kan ju tänka olika men jag hade garanterat prioriterat återbesök först så att man har uteslutit den/de mest allvarliga potentiella orsaken/erna innan man tittar vidare på annat.

Jag vill (om möjligt) minska undersökningstiden genom att försöka utesluta t.ex sadeln, men jag håller med om att det behövs en koll. Dock lite i valet och kvalet om det ska vara på kliniken eller hemma. Om jag misstänker SI-leden vill han se henne riden, och det går inte på kliniken. Är det däremot hälta eller ryggen behövs det ju koll på klinik. Det var därför jag hoppades få lite mer känsla för vad jag tror det är. Oavsett vilket lär det ta 2-3 veckor att få tid om det är samma som senast, tyvärr.
 
Åh vad kul att det går bra för flera av er!

Svårt @Linda_A hoppas verkligen att det inte är något!

Jag och C promenerar på. Hon håller sig iallafall i skinnet väldigt bra och det är jag väldigt glad över. Återbesök om en vecka. Har dock precis sagt att jag ska köpa en till häst som i dagsläget är halt, så även om C får positiva besked på måndag så är det en ny häst till veterinären istället 😂
 
Här har han börjar gå i liten hage som är typ 15x20 m. Vi började med promenad på lugnande för att sedan släppa ut i hagen.
Han sprattlade lite på eftermiddagen men jag valde att blunda för det. De gick in lite tidigare än vanligt då hovslagaren kom på em.
 
Åh suck. Ringde kliniken idag för att kolla om tider och veterinären jag haft tidigare är pappaledig efter denna vecka. Så nu måste jag hitta någon ny...
 
Åh suck. Ringde kliniken idag för att kolla om tider och veterinären jag haft tidigare är pappaledig efter denna vecka. Så nu måste jag hitta någon ny...
Är det inte bara att ta en annan på samma klinik? De har ju alla journaler så det brukar ju funka bra att byta. Eller är inte de andra bra?
 
Är det inte bara att ta en annan på samma klinik? De har ju alla journaler så det brukar ju funka bra att byta. Eller är inte de andra bra?

Har inte nåt direkt förtroende för de andra som jag känner till där, nej. Och med tanke på hur fullbokad han brukar vara jämfört med de andra är det nog ganska allmänt, tyvärr.

Tillägg: När det gäller hältor, alltså. Har varit där för annat och varit nöjd.
 
Har inte nåt direkt förtroende för de andra som jag känner till där, nej. Och med tanke på hur fullbokad han brukar vara jämfört med de andra är det nog ganska allmänt, tyvärr.

Tillägg: När det gäller hältor, alltså. Har varit där för annat och varit nöjd.
Trist! Hoppas du hittar någon annan klinik som känns bra!
 
Peppar, peppar, osv men det kan vara så att vi ändå är på väg ur tråden. I tisdags fick Barka gå med på en nybörjarlektion där det bara skulle skrittas och travas lite och de skulle gå över några markbommar. När hon fick syn på dessa spetsade hon öronen och travade iväg med nybörjaren medan de fortfarande skrittade fram på lång tygel. Och när de väl skulle över dem tyckte hon man skulle galoppera istället för att trava, så en ponny fick agera bromskloss.

Efter att jag fått höra det på onsdagen så hade hon och jag en liten diskussion i skritt om att det var arbetsdags. När jag inte gav mig så uppstod så småningom framåtbjudning och öronen vinklades framåt. Det är verkligen inte lätt med henne att veta vad som är en protest pga smärta/obehag eller bara det att hon vet att hon kan slippa anstränga sig om hon kickar lite först.
 
Då var det återbesök för oss idag. Hon var bättre, men man hade hoppats att hon skulle vara ytterligare lite bättre. Idag böjde vi dessutom alla benen (inte gjort det innan utan enbart opererade och andra bakbenet för att kunna jämföra, iom att hon inte skulle röra sig för mycket). Hon reagerade lågt båda fram så är behandlad med kortison där och IPRF i det opererade bakknät. Dessutom ville hon verkligen, verkligen inte bli stucken idag… Det här känns ju ganska hopplöst 😭
 
Då var det återbesök för oss idag. Hon var bättre, men man hade hoppats att hon skulle vara ytterligare lite bättre. Idag böjde vi dessutom alla benen (inte gjort det innan utan enbart opererade och andra bakbenet för att kunna jämföra, iom att hon inte skulle röra sig för mycket). Hon reagerade lågt båda fram så är behandlad med kortison där och IPRF i det opererade bakknät. Dessutom ville hon verkligen, verkligen inte bli stucken idag… Det här känns ju ganska hopplöst 😭
Åh segt att det fanns reaktioner fram! Men det är ju ganska vanligt att det tillkommer saker när de går skadade länge, kanske är borta när ni kollar nästa gång😊
 
Vi har åb på torsdag. Jag är sjukt nervös!
Klämmer och känner hela tiden på benen, vilket är rätt korkat för jag märkte ju inget där ens när skadan var ny så vet väl egentligen inte vad jag letar efter..

Jag hoppas iaf att det ska vara bättre och att vi kan få lägga in ytterligare arbete. Vore skönt att få öka skrittiden ytterligare, mest för att kunna rida lektion i skritt utan att behöva stressa över klockan om det råkar dra över lite. Hoppas också få introducera trav, det skulle vara himla kul!
 
Åh segt att det fanns reaktioner fram! Men det är ju ganska vanligt att det tillkommer saker när de går skadade länge, kanske är borta när ni kollar nästa gång😊
Ja hoppas på det!

Vi har åb på torsdag. Jag är sjukt nervös!
Klämmer och känner hela tiden på benen, vilket är rätt korkat för jag märkte ju inget där ens när skadan var ny så vet väl egentligen inte vad jag letar efter..

Jag hoppas iaf att det ska vara bättre och att vi kan få lägga in ytterligare arbete. Vore skönt att få öka skrittiden ytterligare, mest för att kunna rida lektion i skritt utan att behöva stressa över klockan om det råkar dra över lite. Hoppas också få introducera trav, det skulle vara himla kul!
Håller tummarna för det! Men förstår känslan av att klämma överallt…
 
Nu har det gått 5 veckor sedan min häst sprutades i sin trasiga knäled, och det börjar bli dags att ta upp rehabövningarna igen. I fredags stod så galoppfattningar på schemat. Galoppfattning åt höger från skritt, 2-4 språng, avsaktning till skritt. Upprepa åt vänster, 3 gånger åt varje håll. Sedan är det dags att skritta hem igen. Hästen blev supertaggad, själaglad över att något äntligen hände. Efter dessa 6 fattningar går det inte längre att skritta på kort tygel, för hon blir så himla laddad. Lång tygel och skritt hem igen. Jag blev också jätteglad för hon gjorde sådana fina fattningar åt båda håll. Jag kunde bara sitta in galoppen och hon tog den direkt utan något travsteg emellan och kändes mer liksidig än på länge. Efter så här få språng går det också att få stopp på henne, så det kändes bra.

Jag kör nu ett schema över tre dagar, där det också kommer in en vilodag vissa veckodagar då jag har annat för mig.
Dag 1 skrittpromenad 30-40 min, plant underlag men kan gå i lite backe
Dag 2 bommar, upphöjda, varvat med öppna och tagen bakdel. Allt i skritt.
Dag 3 framskrittning, galoppfattningar, avskrittning. På hemväg ryggning vid hand i svag uppförsbacke.

Min häst fäller jättemycket, och eftersom hon är skadad vill jag helst pyssla lite extra med henne. Men hon avskyr ryktborsten mer än vanligt. Hon är alldeles dammig, och jag står där och trånar med min fina, täta, ryktborste i äkta tagel. Det enda som accepteras är gummiskrapan som tar bort päls, och att jag borstar man och svans. Den dräktiga magen får jag inte komma i närheten av, och där sitter stora kakor av päls som jag vill få bort!
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 874
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 133
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 261
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 216
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Problemhund
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp