Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Nu har det gått 5 veckor sedan min häst sprutades i sin trasiga knäled, och det börjar bli dags att ta upp rehabövningarna igen. I fredags stod så galoppfattningar på schemat. Galoppfattning åt höger från skritt, 2-4 språng, avsaktning till skritt. Upprepa åt vänster, 3 gånger åt varje håll. Sedan är det dags att skritta hem igen. Hästen blev supertaggad, själaglad över att något äntligen hände. Efter dessa 6 fattningar går det inte längre att skritta på kort tygel, för hon blir så himla laddad. Lång tygel och skritt hem igen. Jag blev också jätteglad för hon gjorde sådana fina fattningar åt båda håll. Jag kunde bara sitta in galoppen och hon tog den direkt utan något travsteg emellan och kändes mer liksidig än på länge. Efter så här få språng går det också att få stopp på henne, så det kändes bra.

Jag kör nu ett schema över tre dagar, där det också kommer in en vilodag vissa veckodagar då jag har annat för mig.
Dag 1 skrittpromenad 30-40 min, plant underlag men kan gå i lite backe
Dag 2 bommar, upphöjda, varvat med öppna och tagen bakdel. Allt i skritt.
Dag 3 framskrittning, galoppfattningar, avskrittning. På hemväg ryggning vid hand i svag uppförsbacke.

Min häst fäller jättemycket, och eftersom hon är skadad vill jag helst pyssla lite extra med henne. Men hon avskyr ryktborsten mer än vanligt. Hon är alldeles dammig, och jag står där och trånar med min fina, täta, ryktborste i äkta tagel. Det enda som accepteras är gummiskrapan som tar bort päls, och att jag borstar man och svans. Den dräktiga magen får jag inte komma i närheten av, och där sitter stora kakor av päls som jag vill få bort!
Åh kul när det lilla man får göra går så bra!

Min fäller också jättemycket. Jag hatar verkligen vinterpäls och nu är den överallt.. Eftersom Nelly blivit svettig vid några tillfällen trots enbart skitt (svettig pga upprörd) så funderar jag på att klippa henne. Vore skönt att bli av med skiten ;)
 
Nu har jag inte hunnit läsa igenom hela tråden. Min nyblivna 8-åring har haft ett år med skador och sist nu en hagolycka där hon rev med sig 3 staket. Verkar ha klarat sig undan med blotta förskräckelsen. Hon skrittas för hand, och det är en häst med mycket i huvudet och massor av energi.

Jag själv håller på och rehab:ar mig efter 6 månader på kryckor pga diskbråck och har äntligen kunnat börja hantera mina hästar. Dock går jag inte så supersnabbt ännu. Tyvärr har min sjukdomstid gjort att jag har gått upp i vikt och är därför för tung för hästen.

Jag behöver tips på övningar från marken där man inriktar sig på passivitetsträning och koncentration. Hon har nyligen haft kotledsinflammation och därför är det fortfarande arbete rakt fram som gäller.

/Lizzie
 
Det gick bra för oss! Gaffelbandet läker bra, veterinären ser fortfarande en liten rörelsestörning när det skadade benet är på ytter, men bättre än för fyra veckor sedan. Svullnaden var mindre på ul också👍

Ska börja introducera trav om en vecka, känns kul!
 
Idag är det dags att lägga in trav! Har inte bestämt mig än om jag ska tömköra eller rida första gången.. Tycker hon är skötsam så ridning kanske funkar👍

Såhär ser vårt igångsättningsschema ut:
- 1 vecka trav 1 minut varannan dag, fri mängd skritt
- 1 vecka trav 2 minuter varannan dag
- 1 vecka trav 2 minuter varje dag
Sen är det återbesök igen.

Kommer ta lång tid det här, men kul att komma framåt!
 
Nelly igår:
Trav? Nä, jag måste missförstått. Brukar aldrig få trava🤨 Menar du snabbare skritt?🧐
Trav? Är du säker?
Ookej, testar väl något steg.. 🤔🙄Menade du verkligen trav?
Aha TRAV! Åh roligt! 🥳🤩

Det tog mer än ett varv i ridhuset innan jag lyckades få henne att trava😆
Inte för att hon var istadig eller motig, hon verkade bara helt inne på att det är skritt som gäller😁
Sen blev hon så himla glad! Travade sina långsidor superfint och hade nog gärna fortsatt när den där korta minuten tog slut👍

E38742AF-9792-49A0-8784-D84E59BEC067.jpeg
 
Jag får väl oxå gå med i den här tråden.😢 Känner att jag behöver skriva av mig lite, hoppas det är ok.
För er som missat så har min häst fått en fraktur på höftbensknölen, tuber coxae. Prognosen är god men kan ta tid.
Är väl fortfarande i lite förnekelse eller hur man ska säga, men börjar väl hamna i sörja fasen..

Sörjer över att vi precis hade börjat få riktig fart på bakbenen från att liksom mer dra sig fram på frambenen till att bli jätte ambitiös och ta i som 17 bak. Var såå kul att rida. Sista ridturen så var vi i skogen och han var dunderpigg. Han har ju fattat när jag frågar ridsällskapet om vi ska trava = tåget går innan jag ens har hunnit ta tyglarna.
Denna häst har haft väldigt svårt med bjudning pga att han inte gillat sadlarna som han haft mm. Dom har alltid varit utprovade efter konstens alla regler men det har inte hjälpt.
Den sadel vi har nu har han valt och älskar och vilken skillnad det blivit.
Så även om det inte kanske alltid är toppenbra att han sticker så fort man frågar ridsällskapet så är det ändå så kul att han är positiv och vill så kunde inte göra annat än att skratta åt honom.
Hade även svårt att få stopp på honom i framförallt traven då han verkligen gillade att han numera vågade ta i bak så även om han blev starkare i handen än jag önskat så lät jag det lite bero eftersom han alltid annars lätt knäppt av i nacken och rullat in näsan. Tänkte att det kommer ge sig med mer styrka.

Nu kommer vi lite få börja om igen och det känns så trist!

Sörjer otroligt mycket att allt jobb som jag lagt ner på att få honom stark nu kommer gå förlorat. Sörjer att jag inte kommer få känna den där enorma glädjen att rida honom som jag känt dom sista månaderna. Det kändes som allt slit och strul med sadlar och skador äntligen var förbi och att jag äntligen fick lön för mödan men tji fick jag.😭
 
Jag får väl oxå gå med i den här tråden.😢 Känner att jag behöver skriva av mig lite, hoppas det är ok.
För er som missat så har min häst fått en fraktur på höftbensknölen, tuber coxae. Prognosen är god men kan ta tid.
Är väl fortfarande i lite förnekelse eller hur man ska säga, men börjar väl hamna i sörja fasen..

Sörjer över att vi precis hade börjat få riktig fart på bakbenen från att liksom mer dra sig fram på frambenen till att bli jätte ambitiös och ta i som 17 bak. Var såå kul att rida. Sista ridturen så var vi i skogen och han var dunderpigg. Han har ju fattat när jag frågar ridsällskapet om vi ska trava = tåget går innan jag ens har hunnit ta tyglarna.
Denna häst har haft väldigt svårt med bjudning pga att han inte gillat sadlarna som han haft mm. Dom har alltid varit utprovade efter konstens alla regler men det har inte hjälpt.
Den sadel vi har nu har han valt och älskar och vilken skillnad det blivit.
Så även om det inte kanske alltid är toppenbra att han sticker så fort man frågar ridsällskapet så är det ändå så kul att han är positiv och vill så kunde inte göra annat än att skratta åt honom.
Hade även svårt att få stopp på honom i framförallt traven då han verkligen gillade att han numera vågade ta i bak så även om han blev starkare i handen än jag önskat så lät jag det lite bero eftersom han alltid annars lätt knäppt av i nacken och rullat in näsan. Tänkte att det kommer ge sig med mer styrka.

Nu kommer vi lite få börja om igen och det känns så trist!

Sörjer otroligt mycket att allt jobb som jag lagt ner på att få honom stark nu kommer gå förlorat. Sörjer att jag inte kommer få känna den där enorma glädjen att rida honom som jag känt dom sista månaderna. Det kändes som allt slit och strul med sadlar och skador äntligen var förbi och att jag äntligen fick lön för mödan men tji fick jag.😭
Skickar en enorm kram.
Jag har förvisso inte heller varit med i tråden innan men kommer nog med när jag orkar berätta lite detaljer.
Men jag sitter lite i samma situation som du, men mer att jag trodde att nu i vår kommer vi äntligen igång. Även om min (Islands) häst inte blivit sådär vältränad som din låter. Men vi har också haft en annan utgångspunkt pga hans bakgrund. Vi har inte heller haft så många skador som ni, men nu är det två olika saker på en gång, orelaterade.
 
Jag får väl oxå gå med i den här tråden.😢 Känner att jag behöver skriva av mig lite, hoppas det är ok.
För er som missat så har min häst fått en fraktur på höftbensknölen, tuber coxae. Prognosen är god men kan ta tid.
Är väl fortfarande i lite förnekelse eller hur man ska säga, men börjar väl hamna i sörja fasen..

Sörjer över att vi precis hade börjat få riktig fart på bakbenen från att liksom mer dra sig fram på frambenen till att bli jätte ambitiös och ta i som 17 bak. Var såå kul att rida. Sista ridturen så var vi i skogen och han var dunderpigg. Han har ju fattat när jag frågar ridsällskapet om vi ska trava = tåget går innan jag ens har hunnit ta tyglarna.
Denna häst har haft väldigt svårt med bjudning pga att han inte gillat sadlarna som han haft mm. Dom har alltid varit utprovade efter konstens alla regler men det har inte hjälpt.
Den sadel vi har nu har han valt och älskar och vilken skillnad det blivit.
Så även om det inte kanske alltid är toppenbra att han sticker så fort man frågar ridsällskapet så är det ändå så kul att han är positiv och vill så kunde inte göra annat än att skratta åt honom.
Hade även svårt att få stopp på honom i framförallt traven då han verkligen gillade att han numera vågade ta i bak så även om han blev starkare i handen än jag önskat så lät jag det lite bero eftersom han alltid annars lätt knäppt av i nacken och rullat in näsan. Tänkte att det kommer ge sig med mer styrka.

Nu kommer vi lite få börja om igen och det känns så trist!

Sörjer otroligt mycket att allt jobb som jag lagt ner på att få honom stark nu kommer gå förlorat. Sörjer att jag inte kommer få känna den där enorma glädjen att rida honom som jag känt dom sista månaderna. Det kändes som allt slit och strul med sadlar och skador äntligen var förbi och att jag äntligen fick lön för mödan men tji fick jag.😭
Förstår känslan! Du har ju dessutom haft mer otur än många andra! Man tänker hela tiden att man borde fått sin dos av skador redan men så händer ngt iaf.. ❤️
 
Vi började ju trava (1 min varannan dag) i torsdags så har nu hunnit med fyra små travsnuttar. 2 pass i ridhus, 1 på utebanan och igår lade jag för första gången in trav på uteritt (då får hon lugnande). Hon är väldigt duktig!
 
Hej!
Jag har följt tråden i tystnad men behöver verkligen skriva av mig nu 😢
Bakgrund: köpte för snart ett år sen en superfin 6-åring, Swb, välstammad som både hoppar bra och har bra gång. Har alltid haft mer stabila ponnyraser innan och ridkändlsn på den nya var fantastisk. Hästen hade enligt uppgift inte varit skadad mer än en sårskada som tvååring vänster bak som är kvar som ett ärr.
I början av juli halkade han omkull på terrängbanan under en transportsträcka. Han har alltid varit barfota bak men just den här dagen var det nyklippt gräs och dagg så vi tog det lugnt och red inga snäva svängar men halkade ändå. Gick omkull och stod på 3 ben efteråt. Veterinärbesöket efter några dagar visade kraftig kotledsvrickning och mindre gaffelbandsskada långt ner nära kotan vänster bak. Prognosen var bra. Provade att ha sjukhage men han sprängde staket och skenade. Då han aldrig var halt mer än första två dagarna fick han i samråd med veterinär gå i sin vanliga lösdriftsflock. Skadan läkte bra. Vi började skritta uppsuttet efter två månader. Fortsatte igångsättning successivt med ultraljudakontroll varje månad. Efter totalt 9 månader, dvs. För några dagar sen konstaterades skadan helt läkt. Hästen är i princip fullt igång.
3 dagar senare (igår) har han fått en svullnad högt upp på insida vänster bak. (Samma bakben). Skickar bilder och filmer till min veterinär och det är högt över den tidigare skadan. Helt ohalt både på asfalt och på böjt spår ridbana. Ska avvakta och kyla några dagar.
Då jag har fullständigt panik Kör jag även en videokonsultation Med FirstVet och veterinären tycker det ser ut som senskada (oklart vilken sena) i bästa fall bara ett sen-slag vad det nu innebär..
hästen fyllde 7 igår. Jag vet ärligt talat inte om jag orkar en till rehab-period, men vad gör man annars? Hur länge försöker man innan man ger upp? Verkar ju helt klart vara något med just vänster bak..
 
Hej!
Jag har följt tråden i tystnad men behöver verkligen skriva av mig nu 😢
Bakgrund: köpte för snart ett år sen en superfin 6-åring, Swb, välstammad som både hoppar bra och har bra gång. Har alltid haft mer stabila ponnyraser innan och ridkändlsn på den nya var fantastisk. Hästen hade enligt uppgift inte varit skadad mer än en sårskada som tvååring vänster bak som är kvar som ett ärr.
I början av juli halkade han omkull på terrängbanan under en transportsträcka. Han har alltid varit barfota bak men just den här dagen var det nyklippt gräs och dagg så vi tog det lugnt och red inga snäva svängar men halkade ändå. Gick omkull och stod på 3 ben efteråt. Veterinärbesöket efter några dagar visade kraftig kotledsvrickning och mindre gaffelbandsskada långt ner nära kotan vänster bak. Prognosen var bra. Provade att ha sjukhage men han sprängde staket och skenade. Då han aldrig var halt mer än första två dagarna fick han i samråd med veterinär gå i sin vanliga lösdriftsflock. Skadan läkte bra. Vi började skritta uppsuttet efter två månader. Fortsatte igångsättning successivt med ultraljudakontroll varje månad. Efter totalt 9 månader, dvs. För några dagar sen konstaterades skadan helt läkt. Hästen är i princip fullt igång.
3 dagar senare (igår) har han fått en svullnad högt upp på insida vänster bak. (Samma bakben). Skickar bilder och filmer till min veterinär och det är högt över den tidigare skadan. Helt ohalt både på asfalt och på böjt spår ridbana. Ska avvakta och kyla några dagar.
Då jag har fullständigt panik Kör jag även en videokonsultation Med FirstVet och veterinären tycker det ser ut som senskada (oklart vilken sena) i bästa fall bara ett sen-slag vad det nu innebär..
hästen fyllde 7 igår. Jag vet ärligt talat inte om jag orkar en till rehab-period, men vad gör man annars? Hur länge försöker man innan man ger upp? Verkar ju helt klart vara något med just vänster bak..
Andas. Det kanske är något helt annat som inte alls kräver samma läketid. Kan du ta ut veterinär med mobilt ultraljud eller åka till klinik snart så att du får svar och slipper ha alla katastroftankar i huvudet?

Jag fattar verkligen hur det blir. Jag har en skadefågel som också har ett favoritben för sina skador. I vårt fall är det vänster fram som hon skadar om och om igen. Olika skador varenda gång men samma ben. Jag får typ panik varenda gång det är något, men försöker jobba på lugnet..
 
Andas. Det kanske är något helt annat som inte alls kräver samma läketid. Kan du ta ut veterinär med mobilt ultraljud eller åka till klinik snart så att du får svar och slipper ha alla katastroftankar i huvudet?

Jag fattar verkligen hur det blir. Jag har en skadefågel som också har ett favoritben för sina skador. I vårt fall är det vänster fram som hon skadar om och om igen. Olika skador varenda gång men samma ben. Jag får typ panik varenda gång det är något, men försöker jobba på lugnet..
Jag försöker tänka så. Men hjärnan vill alltid tänka det värsta så man inte blir besviken. Har fått klinik-tid på tisdag. De rekommenderade en dryg vecka innan ultraljud gjordes. Tyvärr har min vanliga veterinär med mobilt ultraljud precis varit i Sverige och kommer först om en månad igen.
Har ni hittat någon orsak till att det alltid blir skada på samma ben? Eller är det bara ren otur?
Vänster bak är röntgat två ggr utan fynd dels vid besiktningen och så vid förra skadan. Men tänker ändå om det är ngt vi missat😕
Tack för svar och pepp💝
 
Jag försöker tänka så. Men hjärnan vill alltid tänka det värsta så man inte blir besviken. Har fått klinik-tid på tisdag. De rekommenderade en dryg vecka innan ultraljud gjordes. Tyvärr har min vanliga veterinär med mobilt ultraljud precis varit i Sverige och kommer först om en månad igen.
Har ni hittat någon orsak till att det alltid blir skada på samma ben? Eller är det bara ren otur?
Vänster bak är röntgat två ggr utan fynd dels vid besiktningen och så vid förra skadan. Men tänker ändå om det är ngt vi missat😕
Tack för svar och pepp💝
Tisdag är ju ganska snart. Försök att släppa det tills dess. Lättare sagt än gjort, i know.. Jag brukar försöka att inte klämma och känna och kolla efter hälta osv när jag väl bestämt mig för att boka veterinärtid. Upplever att jag bara blir mer och mer orolig om jag kontrollerar och kollar hela tiden, lättare att släppa det om man bara bokar veterinärtid och sen försöker tänka på annat..

I vårt fall är det nog mestadels otur, det är säkert så även för er!
 
Tisdag är ju ganska snart. Försök att släppa det tills dess. Lättare sagt än gjort, i know.. Jag brukar försöka att inte klämma och känna och kolla efter hälta osv när jag väl bestämt mig för att boka veterinärtid. Upplever att jag bara blir mer och mer orolig om jag kontrollerar och kollar hela tiden, lättare att släppa det om man bara bokar veterinärtid och sen försöker tänka på annat..

I vårt fall är det nog mestadels otur, det är säkert så även för er!
Ska försöka. Nyss fick en stallkompis känns på svullnaden och sa att hennes häst haft likadant efter en spark men utan att det var ngt. Enligt henne är svullnaden över själva skenbenet mer än senan..men jag vet inte. Samtidigt som man fick lite hopp blev jag än mer förvirrad 🙈🤣
 
Snabb sammanfattning:
Augusti 2021, friskförklaras efter hovledsinflammation båda fram. Röntgenplåtar skvallrar också om att det finns lite artros men inflammationen läker bra och det ser positivt ut.
Rider på under hösten och bygger långsamt upp honom igen.

Sedan kommer isvintern. Då blir det åter skritt, skritt och skritt och stenhård is och fyra broddar är ett måste överallt.
Under isvintern upplever vi att något besvärar luftvägarna (inte regelrätt hosta eller mycket snor, lite mer diffust än så).

Veterinär tillkallas och det visar sig att han har en nedre luftvägsinflammation. Behandlingar för det med inhalator i 20 dagar och endast ridas i skritt eftersom han verkar besvärad i trav. Provar endast trava inför telefonuppföljning med veterinären i mitten av denna period.
Fortfarande i slutet av denna behandlingsperiod så finns vissa symptom kvar, och dessutom har framåtbjudningen blivit sämre och inte bättre gällande trav (i skritt kliver han på).
Vi bestämmer att hon kommer på återbesök ett par dagar senare och att vi då ska även böja honom och söka efter så att han inte har ont i hovlederna eller någon annanstans igen.

Jodå luftvägsinflammationen är på väg åt rätt håll men han har svarat lite sämre på medicineringen där än man kunde önska, så blir byte av inhalationspreparat (och inhalatortyp). Vad som är värre är att hovledsinflammationen är tillbaka i båda frambenen.
Just nu försöker jag bara hitta hoppet känns det som. Hoppet och tron att det kommer kunna bli bra till nästa ÅB.
 
. Eftersom han hade ett minimalt sår och förra våren fick lymfangit av ett sår som knappt syntes lindade jag ett alsolsprit-bandage med bomull och flexlinda över natten. Nu när jag tog av dem är svullnaden nästan helt borta (vilket kanske är naturligt efter en lindning). Han är inte lika öm längre, kan klämma ganska hårt utmed senorna utan reaktion.
Dock när jag läser om senskador står det att svullnaden ofta går ner fort men att senan ändå kan vara skadad så jag vet inte om det är positivt eller inte att svullnaden gått ner 🤷‍♀️
 
Hur sysselsätter ni era hästar i sjukhagen?
Jag lägger in någon "pinne" sly eller granris.
Men ni kansle har andra bra idéer?

Jag har en aktiveringsboll man kan lägga godis i, men den passar sig inte så bra i sjukhage eftersom han kan råka rulla ut den genom staketet och då blir frustrerad över att inte nå den och därmed godiset...
 
Hur sysselsätter ni era hästar i sjukhagen?
Jag lägger in någon "pinne" sly eller granris.
Men ni kansle har andra bra idéer?

Jag har en aktiveringsboll man kan lägga godis i, men den passar sig inte så bra i sjukhage eftersom han kan råka rulla ut den genom staketet och då blir frustrerad över att inte nå den och därmed godiset...
Har inte testat själv men kanske en godisslicksten kan vara aktuellt? Sådana som är lite krångligare än en vanlig saltsten att få tag i men ändå hängs upp.

Min hade fri tillgång på hö, men det passar ju inte alla.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 961
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 135
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 261
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 221
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp