Bukefalos 28 år!

Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Knapplån!

Har hittat en bedårande söt Isiskille som jag nu provridit 2 ggr, han är såååå känslig för skänkeln och handen likaså.. Hur kan man få honom mindre känslig? Rider honom med sätet och det är han van vid, vickar honom framåt liksom.. Men det svåra är att han öööööökar pang om man petar till honom :/ Nån som har tips???
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

*KL*

Nu är det snart dags för en liten träningstävling för oss och det blir min debut på islandshäst :D

Jag ska rida V5 och T7. Någon som har tips på vad man ska tänka på?
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Försöker lära sig att rida med små hjälper, troligen kommer ni att mötas på halva vägen. Jag skulle aldrig försöka få en häst mindre känslig för hjälperna om den inte skulle gå på ridskola eller något.
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Visst vill man ha en häst som lyssnar bra på signaler, men det är ju omöjligt att som ryttare inte komma åt hästen med en skänkel ibland. Eller om den tvärnitar när man andas eftersom det ger ett litet förändrat tryck i munnen. Är inte ute efter att vara näsvis, men på ditt inlägg låter det som att en häst inte kan bli för känslig, och det håller jag verkligen inte med om. En del individer går in för att försöka förutsäga vad ryttaren vill och reagerar på mindre och mindre signaler, men saknar en nedre gräns vilket kan bli riktigt jobbigt för både häst och ryttare. Där hästen går och spänner sig för att hitta minsta lilla signal från ryttaren och ryttaren sitter och spänner sig för att inte nudda hästen eller ge den någon signal.

Jag valde att sälja min kille är den korta historien, även om det tog emot för det var en supergo häst, men vi var båda nervvrak efter ridturerna.
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Lite som min, min tränare sa åt mig att du måste göra honom lite skänkeldöv. Så nu efter 14 år är han precis lagom. En dutt och han reagerar.
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Hade jag menat att man skulle sträva efter att få just denna hästen känsligare så hade jag inte föreslagit att mötas på halva vägen ;). Nu verkar den mer vara mer känslig än TS är van vid, inte hyperkänslig - men jag kan ha gissat fel.

Men viss har du rätt en häst kan bli för känslig, men man måste lära hästen att svara på signaler, vilket jag uppfattade att hästen i frågan gjorde, men det kan för all del vara lättare sagt än gjort.

Min ridlärare har givit mig rådet att ignorera dumheter/överreaktioner. Till exempel om hästen springer bara man nuddar den med skänkeln så håller man kvar den tills den lugnar sig, är hästen hyperkänslig kanske det inte fungerar.
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Absolut! Jag är väldigt lätt i handen och har fötterna stilla :) Men jag hade önskat få honom lite mer tålig mot skänkeln, han reagerar kraftigt och direkt, för direkt!! Hostar man till så spänner jag benet o där far han framåt ;) Hästen ska ju vara lyhörd och alert det är inte det utan just att der är lite för alert och nej jag är inte van vid så känsliga hästar, nytt och intressant är det :)
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Denna kille vill dock göra rätt, kan riktigt känna hur han försöker o försöker förstå vad jag vill, visst får vi till det ibland men vi talar inte riktigt samma språk än , jag hoppas ju dock att vi kan få ridningen att flyta då han annars är en kanonfin häst :) Men jag har läst lite att man kan öva på att låta skänkeln ligga tätt intill hela tiden, mjukt o stadigt men emot..? Han verkar vara riden enbart ned sätet och händer och jag har alltid arbetat med de tre samtidigt.. Ingen som har några bra övningar? Tips på snälla bett tas tacksamt emot också :)
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Förutom att då rida med små hjälper givetvis, så är det bara att börja vänja hästen med mer kontakt. Börja håll om med ben och skänkel och vänj hästen till att reagera när du verkligen ger signal och inte bara om du råkar snudda.

Dock är det ju helt underbart med så känsliga hästar ju!! ;)
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

599537_10150894915266814_2097319601_n.jpg


Jag och Hnokki tog en långtur idag. Han var lite spänd och väldigt pigg, men jäklar vilket tryck vi fick till i steget! Flög fram i både tölt och enormt explosiv trav! Det är en sån häftig känsla när man verkligen känner hur de tar i bakifrån och ryggen arbetar på max. Lite svårare dock att bromsa till och från, men för det mesta höll han sig i skinnet ;) I övrigt går han mycket fint på sitt fina sidepull.
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Hur kom du dit? :) Berätta..

Jag höll om hästen med underskänkeln och spretade inte med benen som alla gjorde då. Ett lätt tryck om jag ville ha mera enegi, inget nötande med hälen eller nåt sånt. Sidoförflyttning samma sak, ett tryck med hela benet , tror jag, :).
Mycket går på autopilot efter 14 år:D. Man tänker inte riktigt på hur man gör.
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Min häst var sådär när vi köpte honom. Råkade man nudda honom med skänkeln eller rörde lite på foten kastade han sig framåt. På honom har jag ridit med små hjälper och vänjt honom med mer kontakt. Det tog lång tid innan han "accepterade" att jag höll om honom, men nu räcker det med att jag nuddar honom och han reagerar. :)
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Denna kille vill dock göra rätt, kan riktigt känna hur han försöker o försöker förstå vad jag vill, visst får vi till det ibland men vi talar inte riktigt samma språk än , jag hoppas ju dock att vi kan få ridningen att flyta då han annars är en kanonfin häst :) Men jag har läst lite att man kan öva på att låta skänkeln ligga tätt intill hela tiden, mjukt o stadigt men emot..? Han verkar vara riden enbart ned sätet och händer och jag har alltid arbetat med de tre samtidigt.. Ingen som har några bra övningar? Tips på snälla bett tas tacksamt emot också :)

Jag hade precis samma "problem" med min häst, älskar känsliga hästar men de får inte bli FÖR känsliga. Min häst i princip flög i väg vid sidförande eller drivande hjälper. Min tränare förklarade det väldigt bra för mig, hon upptäckte nämligen att jag slutade hålla om med skänklarna för att jag undermedvetet inte ville "störa" honom.
Det vi gjorde var att om jag tex ville flytta honom för innerskänkel och hästen så att säga flög iväg skulle jag bara lugnt och sansat sitta kvar med skänkeln i samma läge tills att han lugnat sig och böjt sig för innerskänkeln och sedan lätta en aning. Så att jag inte bekräftar att han har gjort rätt genom att lätta på skänkeln då han flyger iväg då det ger motsatt effekt, utan att jag berömmer (lättar på skänkel) då han gör det jag önskar. Detta har funkar mycket bra för oss. Och man får tänka på att våga hålla om hästen med skänklarna.
För att öka tempot en aning har vi också provat med väääldigt tysta smackningar utan skänkel, alltså så tysta att ingen annan än hästen hör, vilket också har gett en väldigt bra effekt då man bara vill ha en liiiten ökning.
Man får också passa sig och vara väldigt stabil med händerna så man inte stressar hästen med det.
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Tack för alla svar :) Läser och ska testa försiktigt nästa gång vi ses jag och lillkillen :) Han reagerar rejält på smackningar också, testade det istället för skänkel o huj va det gick undan ;) Kör mer dämpade ljud from nu ;) ;) Hans växelspak sitter verkligen i ryttarens läge, ju mer man lutar sig fram desto fortare går det!! Undrar HUR snabb han kan vara? :D
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

KL igen

Landsmót 2012 i Reykjavík är nu slut och som sagt har det visats galet många fina hästar!! Igår var det A-final i tölt T1 och idag i B-flokk och A-flokk. Pga något sen sänggång och någon öl för mycket (hm) så missade jag B-flokken imorse men såg A-flokken. Vilka hästar! Nu vet man verkligen var det är man strävar mot!

Nu är det slut på mitt bildbomande men jag måste få lägga in några bilder:

180279_10151890686110545_1547345788_n.jpg

Alfa frá Blesastöðum vann tölten med fantastiska rörelser och tempo. Hon vann även Landsmót förr året, så nog är det ett fint sto

413659_10151890683995545_1766043387_o.jpg

Hinrik Bragason och Smyrill vann uttagningen men fantastiska rörelser men klarade inte att hålla placeringen i finalen

278122_10151890689200545_935349692_o.jpg

Diddi visar att han kan det här med pass!

457223_10151890689495545_80800070_o.jpg

Fláki frá Blesastöðum visar fantastiska rörelser i pass och vann uttagningen. I finalen kom han dock tvåa

553071_10151890692370545_893823547_n.jpg

Fróði frá Staðartungu med Sigurður Sigurðarson i sadeln red upp sig från en tredjeplats i uttagningen till en vinst på Landsmót. Galet fina rörelser i både tölt, trav och pass

Det är lite tråkigt förstås att Landsmót är över, men jag har några dagar kvar på ön, så jag tänker fortsätta njuta av att vara här.
Och härmed försvinner mina trådkap :P

/Jonaz
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Be inte om ursäkt jag tror inte det är någon som har något emot dina trådkap och bildbombningar. ;)

Snarare så man vill säga:
Ge oss mer!!! :D
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Fick precis lite lätt panik! :eek:

Läste att hästen måste vara grundvaccinerad för tävling (självklart) och sen stod förklaringen, två sprutor med 21-91 dagars intervall och därefter revaccinering inom ett år.
Tidigare i vinter upptäckte vi en lucka i Sols vaccinationspapper och därför fick hon vaccineras från början igen. Hon har alltså fått två sprutor enligt konstens alla regler, men det har ju inte gått ett år än så hon har inte fått det som de kallar för revaccinering i beskrivningen ovan.

Innebär det då att hon inte räknas som grundvaccinering? Måste hon ha den tredje sprutan innan vi kan åka iväg? Jag hade ju tänkt att hon skulle få den i höst. Och nu hinner jag ju inte ge det eftersom tävlingen är på torsdag redan och det måste ju gå minst 7 dagar.


Någon som vet?? :confused:
 
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Enligt Svenska Ridsportförbundet sägs det så här:

Vaccinationsbestämmelser

För att få starta i svenska officiella tävlingar, inbjudningstävlingar och högre, måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa.
TR I Mom 170

Vaccinationsintervall
1.1 Grundvaccination innebär två vaccinationer (A+B) med ett intervall av 21-92 dagar. Därefter är hästens startberättigad.

1.2 Därefter ska hästen revaccineras (R) inom 365 dagar för att vara fortsatt startberättigad.

1.3 För att få starta måste det ha gått minst sju dagar sedan senaste vaccination.

2. Vaccinationsintyg
2.1 Korrekt och giltigt vaccinationsintyg, helst hästpass, eller vidimerad kopia ska medföras och visas upp före start.

Det är vad jag lärt mig också så det ska inte vara några problem om hästen fått sina två "första" vaccinationer. Sen måste man för tävling inte vaccinera förrän ett år senare, men jag tycker absolut att du ska göra det efter ett halvård.

Lycka till på tävlingen :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
16 201
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 407
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 666
Senast: mrkarisma
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 443
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp