Snälla uppfödare ge mig råd!

B

Benny

Ber så hemskt mycket om ursäkt för att det blev långt men jag är desperat och måste få hjälp att se på saken! Snälla läs och hjälp mig och min vovve! :cry:

Min fodertik har haft riktigt svåra problem med sin hälsa. Grunden i det hela har varit en kronisk tunntarmsinflammation som gjort att hon varit riktigt dålig!

Hennes "anfall" har börjat med galen klåda, matvägran (annars världens matgladaste hund), kräkningar som även innehåller blod och sen till slut får hon så enormt ont att hon skriker av smärta. När hon fick första stora anfallet så blev hon inlagd på djursjukhuset ett par dagar för att man förstod inte riktigt vad som var galet. Efter div. undersökningar och prover, bl a gick dem ju ner med kamera från båda hållen, så kom dem fram till att det var en kronisk tunntarmsinflammation som gjorde henne så dålig. Tunntarmen var ju så pass inflammerad att maten inte kunde passera och det blev stopp helt enkelt.

Hon har fått en mängd olika mediciner som krävdes för att hålla hennes inflammation och magen i schack. Ett tag trodde vi även att hon skulle tvingas gå på kortison resten av livet för att inget annat fungerade :(

Efter mycket slit och tårar fick vi henne att må bra periodvis men helt plötsligt så va problemen tillbaka. Framförallt under löpen så har dem stora anfallen blossat upp.

Idag mår hunden riktigt bra, det är 6 månader sedan (förra löpet) som hon hade problem med magen. Vi har hittat en väg som funkar: ID-foder (har provat flera foder som t ex allergifoder som vet har rek, men magen strular alltid), se till att hon är lugn och glad och sen ger vi henne Aloe vera varje dag. Nu mår hon superbra, magen stabil och ingen som helst klåda :love: och inga andra mediciner!

Nu har hon däremot börjat löpa igen och jag är lite orolig, att med den inre stress som löp för med sig, att hennes inflammation ska blossa upp igen... Sen till hela mitt problem: har tiken på foder och nu har ägaren bestämt sig för att para henne (hennes sista chans att para innan hunden blir vår). MEN INTE FAN AVLAR MAN VÄL PÅ EN TIK SOM HAFT DESSA PROBLEM OCH SOM TROTS ATT HON MÅR BRA IDAG HAR EN KRONISK TUNNTARMSINFLAMMATION?

Vad kan jag göra? finns det verkligen nåt jag kan göra?

Grejen är ju det att när vi tog över hunden när hon var 1,5 år så var hunden helt söndertrasad psykiskt då hon inte trivdes alls i den miljö uppfödaren har hemma. 13 hundar som enbart har som liv att stå och skälla hela dagarna. Mer stressad hund har jag aldrig mött i hela mitt liv! Idag skulle man inte ens känna igen hunden så glad och go och lycklig :love: och lugn! Vi tror ju att det är den stressen hon fick med sig från uppfödaren är det som har orsakat hennes problem, hur kul känns det då att skicka tillbaka hunden dit? Skulle hon få problem med inflammationen igen så finns det inga mediciner att ge henne om hon är dräktig. vad gör man då om det tar totalstopp igen?

Jag vet att det blev jättelångt och osammanhängande men jag är tacksam om ni har läst hela och kan ge mig lite råd. Bör man verkligen avla på en sån här hund? Rasen i sig har varit väldigt frisk men börjar få olika hälsoproblem och då ska man väl välja sina avelsdjur med noggrannhet? Snälla ge mig lite feedback! :crazy:

Håller till här en del men skriver under att anonymt nick (har haft en tidigare tråd om uppfödarens och mitt samarbetsproblem).
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Vill också bara säga att jag inte är en person som är svår att samarbeta med på något vis i vanliga fall! Säger inget heller om hennes rätt att ta valpar på henne, OM tiken nu hade varit frisk! Måste ju se till att min tik är frisk!

Anledningen till att vi fick hem tiken va dessutom för att hon hade alldeles för många hundar hemma... då borde hon ju ha nån frisk tik att avla på istället?
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Du har som fodervärd ingenting att säga till om i fråga om parning och det som hör därtill.

Är tiken bra nu så finns inget hinder för ägaren att avla på henne, då tunntarmsinflammation knappast är att betrakta som ärftligt. Du skriver ju själv att "Nu mår hon superbra, magen stabil och ingen som helst klåda och inga andra mediciner!".

Personligen hade jag dock inte avlat på tiken även fast inga egentliga hinder finns, men det är ju jag det.
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Vad tror veterinären om en eventuell parning? Tror vet att hunden kommer bli sjuk? Vad tycker vet man ska göra om problemen kommer tillbaka när tiken är dräktig? Djurskyddslagen säger att man ska skydda djur mot onödigt lidande. Om en dräktighet misstänks ge tiken stora smärtor så är det nog inte lagligt att para.

Vad säger uppfödaren att ni ska göra om problemen kommer tillbaka när tiken är dräktig? Är uppfödaren ok med att avbryta dräktigheten i så fall?
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Nej, jag vet att jag inte har något att säga till om...

Jag anser att det finns hinder för att para och det är hundens hälsa! Om hon får ett återfall nu under löpet då?
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Har ett intyg från vet sedan tidigare på att hunden inte bör paras, då uppfödaren tänkte para hunden mitt i ett anfall.

Ska till vet imorgon för ett nytt samtal om vad hon tror är bäst för hunden. Anfallen kommer ju ca 2 gånger per år, men nu vet vi ju hur vi ska hålla anfallen i schack men blir hon dräktig så finns det inget att göra...
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Har hunden bytt kön? I förra tråden var det en hane som ni räddade utan att ha för avsikt att låta ägaren låta den gå i avel:

Men vänta nu, jag förstår inte vad du ifrågasätter? Klart att hunden inte passar att gå i avel, men det är väl inte vårt beslut? Vi visste att vi kunde ge hunden ett underbart hem och trodde oss vara kapabla till att få hunden självsäker och glad igen, vilket vi verkligen har lyckats med. Han är som en helt annan hund idag, superlycklig och tuff med gott självförtroende :love: Det är ju inte så att vi vill att han ska avlas på eller att det skulle gagna oss på något sätt...

Jag anser inte heller att han bör avlas på, då han säkert från grunden är lite vek i psyket (men det hade nog knappt märkts om han fått komma till oss som valp). Hur som helst så är det inte upp till mig att bestämma om han ska paras eller inte utan det är helt och hållet uppfödarens vilja och jag kan ju inte säga något.

Eller missuppfattade jag dig nu, vad är det du ifrågasätter?
Men återigen så är det inte och kommer aldrig vara vårt beslut att para honom, utan det är uppfödarens (ännu är han inte parad men det är möjligt att han kommer bli det men det vet vi ju inte, bara uppfödaren)! Hade inte vi tagit honom på foder så hade antingen någon annan gjort det eller så hade han fått varit kvar i det hem och i den miljön som gjorde han så illa psykiskt! Kan du tala om för mig vad som hade blivit bättre om vi hade avtått från att ha tagit hem honom? Berätta gärna det för mig för jag fattar inte alls hur du tänker nu! Ska någon ifrågasättas så är det väl uppfödaren och inte jag om varför hunden ska paras!?

Jag tycker inte att han bör paras, men det är ingenting som jag tänker ta med uppfödaren utan hon har rätt till det och självklart fogar vi oss efter kontraktet! varför kommenterar du ens det? Snälla, upplys mig!

Lite oklart där om du verkligen avsåg att ägaren skulle ha rätt att få använda din foderhund i avel.

Nåväl, är det en tik eller en hane eller söker du bara uppmärksamhet o hjälp för att slippa låta uppfödaren avla på din foderhund?
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Varför förutsätter du att hunden kommer att bli sjuk av dräktigheten i sig :confused:

Hunden är ju pigg & frisk enligt vad du skriver = inga hinder finns för parning om uppfödaren vill para hunden.

Dessutom: Inget personligt, men jag som uppfödare skulle inte svälja allt som en fv (som inte vill att hunden ska avlas på) och dennes veterinär (som säkerligen färgas en aning av fv's åsikter om hunden) säger med hull och hår utan helt sonika ta med hunden till en veterinär själv för undersökning och för att diskutera alternativen!
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Jag har en hanhund och en tik från samma uppfödare!

Visst jag tyckte inte att han heller bör va i avel men det var absolut inget jag motsatte mig, han har blivit pappa till underbara små bebisar nu, utan det var i första hand det praktiska jag ifrågasatte hur det ska gå till.

Vi har haft samarbetsproblem, det är en mycket speciell människa vår uppfödare. Jag vill väldigt gärna vara till lags och göra rätt för mig, så jag har fått det att funka...

Känns sådär att bli idiotförklarad när jag bara vill ha lite hjälp! Är så upprörd och ledsen just nu och varför skulle jag hitta på något för att slippa lämna ifrån mig hundarna ett tag?

Är orolig för min tik! Är det så konstigt? När hon var dålig så skrek hon av smärta och stirrade på en med ögon fulla av panik. Alla hundägares mardröm borde det vara, och det minnet sitter kvar i mig. Hoppas hon aldrig får ett anfall igen men det vet vi ju inte än, om faran är över :cry: Kanske överreagerar jag men jag vill inte att hon ska få ont igen utan att kunna medicinera henne!
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Varför förutsätter du att hunden kommer att bli sjuk av dräktigheten i sig :confused:

Hunden är ju pigg & frisk enligt vad du skriver = inga hinder finns för parning om uppfödaren vill para hunden.

Dessutom: Inget personligt, men jag som uppfödare skulle inte svälja allt som en fv (som inte vill att hunden ska avlas på) och dennes veterinär (som säkerligen färgas en aning av fv's åsikter om hunden) säger med hull och hår utan helt sonika ta med hunden till en veterinär själv för undersökning och för att diskutera alternativen!


:cry: Jag menar absolut inte att dräktigheten i sig skulle göra henne sjuk! Om hon får ett anfall så kan man inte medicinera henne, det är det jag är orolig för! Klart jag vill att hunden ska avlas på, om hon hade varit frisk!
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Men jösses vad ifrågasatt man ska bli då!

Hon mår väldigt bra nu! Är det tillfälligt eller för gott? Hittills har det bara varit tillfälligt och det är det jag är så orolig för. Kommer det ett till anfall? Vid tidigare anfall har hon mått bra 3-6 månader innan nästa anfall. vad är det som säger att det inte kommer ett till? Ja den frågan får ju såklart veterinären svara på imorgon.

Är min oro så svår att förstå? Är det inte min skyldighet att kolla upp om hunden är tillräckligt frisk nu?

Gnist: Trodde det var något positivt att man var mån om hundarna! Vore jag uppfödare skulle jag bli överlycklig om jag hade en fodervärd som gör hundarna lyckliga och friska och som gör allt för sina hundar. Förstår vad du menar, men jag vill verkligen inte bråka med min uppfödare och jag tar inte kontakt med veterinären för att jävlas utan för att det är min uppgift att kolla upp så att min hund är frisk och klarar en dräktighet. INTE för att slippa lämna ifrån mig hunden :cry:
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Jag kan faktiskt förstå Bennys oro.

Att hunden är symptomfri nu är ju finemang, men TS är ju orolig för att det skall blossa upp igen. Med allt lidande som det innebär så har jag iaf full förståelse för att TS är oroad.

Benny: Uppdatera gärna vad veterinären säger i morgon :)
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Tusen tack för att du förstår! :bow:

Känner mig som en idiot men jag vill ju inte sätta käppar i hjulet för min uppfödare, jag är ju bara rädd om min älskade hund!
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Som jag skrivit redan: Jag personligen skulle inte avla på hunden!

Uppfödaren är trots vad Benny skrivit i sin fulla rätt att ta sin/sina kullar om h*n vill det och det oavsett vad Benny tycker och oavsett att de flesta uppfödaren förmodligen inte hade tagit några valpar på den tiken.

Det har ju inte direkt varit friktionsfritt dem emellan och jag kan för mitt liv inte begripa varför Benny tagit ännu en hund på foder därifrån när det var sådant trassel med den första :confused:

Det är ju att be om bekymmer enligt mig och att h*n blir ifrågasatt baserat på att detta är andra foderhunden från den uppfödaren som Benny inte anser ska gå i avel är för mig inte alls märkligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Nu diskuterar du något som jag inte ens kommenterat.

Men du och vallhund gick på rätt ordentligt och ifrågasatte varför det skulle vara problem att avla på hunden om den var frisk och mådde bra. Jag påpekade bara att jag förstår TS oro för att problemen skall återkomma.

Symptomfri behöver ju inte betyda frisk i den bemärkelsen .

No more no less :)
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Det har ju inte direkt varit friktionsfritt dem emellan och jag kan för mitt liv inte begripa varför Benny tagit ännu en hund på foder därifrån när det var sådant trassel med den första :confused:

Det är ju att be om bekymmer enligt mig och att h*n blir ifrågasatt baserat på att detta är andra foderhunden från den uppfödaren som Benny inte anser ska gå i avel är för mig inte alls märkligt.

Vet du vad, jag förstår inte heller vad vi tänkte på :o

Vi tog först den första hunden på foder. Han hade ju visserligen sina problem men var världens goaste och underbaraste. Visserligen väldigt klen och rädd men hade ju blivit mobbad i flocken och då var det kanske inte så konstigt. Vissa hundar fungerar ju inte i kennelmiljön, så är det ju bara. Vi kände att han skulle må gott av lite sällskap så att han tuffade till sig lite, uppfödaren behövde bli av med några hundar så vi fick hem en underbar tik och allt var frid och fröjd. Båda hundarna älskade varandra och hanhunden blev mycket tuffare och modigare. Tiken hade sina problem också, tro mig, både mentalt och fysiskt, och även hon var en hund som tagit skada av kennelmiljön, återigen så är det ju så att det passar ju inte alla hundar, varpå uppfödaren tog det sunda beslutet att placera ut henne. Så långt allt gott.

Vi har hälsat på med hundarna många gånger och "visat upp" dem och hon var jättenöjd med utvecklingen och det liv vi gett hundarna.

Friktionen som blev kom ju av att vi inte kom överens om hur det praktiska skulle lösas med hanhunden och hans utställningar/parningar. Vi har lagt många tusenlappar på bensin för att köra hunden fram och tillbaka och när vi sa ifrån blev det problem (och därav den förra tråden). Att jag inte tyckte han skulle användas i avel lyfte jag bara i tråden men ALDRIG till uppfödaren.

med facit i handen skulle vi inte tagit någon hund från den uppfödaren men det är ju ändå så att vi har 2 underbara hundar hos oss nu som jag älskar mest i hela världen så jag kan inte ångra mig :love:

Hoppas du förstår mig lite mer nu!
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Varför förutsätter du att hunden kommer att bli sjuk av dräktigheten i sig :confused:

Hunden är ju pigg & frisk enligt vad du skriver = inga hinder finns för parning om uppfödaren vill para hunden.

Dessutom: Inget personligt, men jag som uppfödare skulle inte svälja allt som en fv (som inte vill att hunden ska avlas på) och dennes veterinär (som säkerligen färgas en aning av fv's åsikter om hunden) säger med hull och hår utan helt sonika ta med hunden till en veterinär själv för undersökning och för att diskutera alternativen!

Om nu hunden får problem av att löpa, så är det väl inte konstigt att man tror att 1) hunden kommer få problem vid nästa löp, men kommer inte kunna medicineras pga dräktighet och 2) att problemen förvärras än mer av att hormonerna är i gungning.

Jag skulle inte räkna den här hunden som frisk bara för att den har varit symptomfri ett tag. Problemen har varit återkommande vi varje löp, och det är väl rimligt att förutsätta att hunden kommer bli sjuk när den löper nästa gång. Det som förvånar mig är att hunden inte är kastrerad vid det här laget!

För hundens bästa är det väl viktigast att den som känner hunden bäst kan beskriva vad som händer när hunden blir sjuk! Det blir nog hemskt svårt för en helt ny veterinär att sätta sig in i hundens problematik och sedan försöka sia om hur en framtida dräktighet påverkar hunden! Jag förstår faktiskt inte varför du tar denna uppfödare i försvar när TS bara vill skydda sin hund från det lidande som denne befarar att en dräktighet kan medföra.
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Jag har inte tagit uppfödaren i försvar!

Tyvärr är det många som tror att de som fv har någon form av bestämmanderätt över om/när deras hund ska avlas på och det jag försöker få fram är att det har fv faktiskt inte överhuvudtaget.

Jag har hittills skrivit två gånger i tråden att jag personligen skulle inte avla på tiken (nu har jag skrivit det tre gånger).

Det faktum att ts och uppfödaren faktiskt har en småtrasslig historia bakom sig gör att det känns ganska logiskt att anta att uppfödaren inte bara kommer att köpa ts resonemang och avstå från att avla på tiken. Speciellt med tanke på att uppfödaren uppenbarligen var beredd att para tiken när hon var dålig för ett halvår sedan..

Ts bör alltså vara på det klara med att OM uppfödaren vill para tiken så kan ts inte neka henne/honom det.
 
Sv: Snälla uppfödare ge mig råd!

Fast TS frågar faktiskt inte i sitt första inlägg om hon/han har bestämmanderätt när det kommer till huruvida hunden ska avlas på eller inte.

TS frågar om det finns något hon/han kan göra när hon en person säger sig vilja avla på en hund som inte är frisk. I det här fallet är hunden TS foderhund och personen ifråga uppfödaren.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 571
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 729
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 164
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 229
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp