Sv: Snälla styla mig!
Jag tycker du passar bra i glasögon

Men som sagt, ett par lite större skulle nog vara snyggare.
Jag håller också med Fröken_Skåne om hårfärg, något chokladbrunt vore nog snyggt! Men jag tror fortfarande på rejäl (ganska lång) snedlugg
Kläder skulle jag, helt utifrån mina egna behov/min smak så det är ju inte säkert att det passar dig. Men jag tycker att byxor som är ganska vida nedtill (typ de mörka i ditt bildexempel) ofta gör att man ser ut att få korta, tjocka ben

Självklart inte på alla, men allt för ofta. Då gillar jag raka ben betydligt mer! De ljusa du visar, med hög midja, gillade jag, men jag skulle nog hellre välja en lite mörkare färg (mellanblå-mörkblå). Du ser ut som en person som är mycket i rörelse och ute med djur osv (nu utgår jag kallt från helkroppsbilden

) och då är lite mörkare byxor ofta mer praktiskt.
Sen kan du absolut ha olika baströjor, till exempel såna som du visat, fina t-shirts (prova olika halsringningar, kanske v-ringning är din grej till exempel?), farfarströjor och så i lite fina färger. Jag tänker lite varmare färger som khakigrönt, dämpad orange, ljus beige, varm gammelrosa och liknande. Ganska naturliga färger men ändå med "färg" liksom. Gärna hellre en snygg cardigan än en huvtröja om du vill se lite mer "genomtänkt klädd" ut. Snygga och praktiska skor finns det ju massor av, tillexempel olika modeller på tygskor, eller espadrillos eller loafers?
Det blir fortfarande basic men lite mer upp-stylat. Sen går det ju alltid att lägga till någon enkel accessoar så ser man ofta också mer fixad ut, men med snygga brillor, schyst frisyr och snygga baskläder kommer man långt.