Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

ja jag håller med om att det inte bara är ljuset som styr som sagt.

sen är det fortfarande viktigt att komma ihåg att pälsens kvalitet och utseende förändras avsevärt av täckning. pälsen tappar en hel del av sin ursprungsfunktion att ställa sig upp, och kan även då "se" kortare ut pga det. Man påverkar även fett produktionen i pälsen med täckning. Om man slutar täcka sen så återgår pälsen till det "normala" men det kan ta ett ganska bra tag.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Det är verkligen knepigt.
Min tävlingshäst blev täckad tidigt (sommar / regntäcke). Men f*n, hon har endå satt päls. Nå, bort med extra täcken, hon har ju börjat sätta päls så hon får lika gärna fortsätta då :)
En annan i stallet, blev också täckad tidigt, fin och kort päls, blänker och är vacker. Hon blir täckad ordentligt.
Lösdrift. De tre unghästarna. Så fina. Fin päls, blänker och har stått ute i ur och skur. Kommer dock in till natten. Vi stod senast igår och beundrade de små liven. HUR kan de ha så bra bra bra päls medan min täckade tävlingsgrålle är långpälsad?
Haha, ja inte blir det alltid som man planerat. :)
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Det är väl inte bara täcket som avgör. Vad hästen äter, hur den arbetas osv lär ju också påverka
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Nej såklart. Allt påverkas ju.

Men nu snackade vi täcken...
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

hingstar och även ston sätter oftast mindre päls än valacker. så förmodligen har pälssättning med hormoner att göra också. en annan sak jag upptäckt är att ston och hingstar verkar ha lättare att hålla värmen än valacker, alla ston jag delat stall med har varit väldigt "varmblodiga" av sig.

min kompis har tex ett sto som har superkort päls året om, jag var säker på att hon var nyklippt när jag såg henne mitt i vintern. :D inte frusen av sig heller.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Den nedre hästens päls ser inte fin ut alls. Ser inte ut som en "vanlig" vinterpäls. Säker på att hästen fick i sig tillräckligt med mat/allt den behöver? Hur var den avmaskad? Har något sånt ändrats samtidigt som den började täckas?
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

sen är det fortfarande viktigt att komma ihåg att pälsens kvalitet och utseende förändras avsevärt av täckning. pälsen tappar en hel del av sin ursprungsfunktion att ställa sig upp, och kan även då "se" kortare ut pga det.

Det här tror jag lurar många att tro att deras häst har fått mindre vinterpäls. Pälsen blir ju också lite tillplattad av täcket. Ser skillnad på min pålla som inte har alls mycket päls efter en dag med och utan täcke. När hon gått utan är pälsen mycket mer fluffig.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Hästen mådde bara fint. Däremot ett stort fan av lera...

37296.jpg

MED lera

Utan lera och i sommarpäls.
42407.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Ja exakt. Det verkar vara en mycket öm punkt som sagt, framför allt bland medelhobbyryttarna, som sällan vill motivera varför de täckar som de gör, men inte heller är intresserade av att demonstrera sin kunskap runt ämnet, eller - skaffa sig sådan. Titta bara på reaktionerna från vissa håll i denna tråden - man kan fråga sig vad dessa gör i tråden till att börja med eftersom ämnet tydligen är så ömt, och dessa inte är intresserade av att diskutera utan bara demonstrera sin motvilja till ämnet.

Kan man inte rida sig till resultat kan man alltid försöka täcka och mata sig till resultat ;)
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag har en häst som hitills är den korthårigaste häst jag sett. Och jag har sett många. Hon har tex knappt päls under pannluggen vintertid, sommartid är det inte mycket päls i ansiktet. Pälsen är fin och hästen mår bra, dock är hon extremt korthårig. Dessutom är hon ett fullblod med tunt skinn. Utan täcke skulle hon frysa arslet av sig, även sommartid i regn.

Men det betyder inte att hon går i 1200gr tjocka täcken. Sommartid ger jag henne möjlighet att söka skydd för regnet genom att ha sommarbete med skog. Betestid är även vilotid så skulle hon bli lite kall en dag får hon faktiskt överleva det.

Höst/vinter och vårtid rider jag henne. Bästa sättet att hålla henne och hennes känsliga rygg i bra skick är att hålla henne välmusklad. Och ge henne tillräckligt mycket mat att både hålla värme och prestera. Plus att jag täckar, nu går hon i sitt 100grams regntäcke. Vintertid har hon ca 300-400gr om det är -10 eller liknande.

Så att nån kommer och säger att deras lättfödda halvblod som är klippt men inte helt nyrakad behöver 1200gr täcke är bara dumt. Och elakt.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Vildhästar rids och tränas inte aktivt och förväntas högprestera heller...


hahha jag har då haft tävlingshästar i full kondis med päls som jag vet inte vad....en gång drog jag loss päls på våren på frambenets insida vid knät..och mätte...den var 12 cm lång..

så jo dom är aktiva och högpresterar även nu...så den gubben gick inte....:p
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Får man vara nyfiken och fråga inom vilken gren och klass de högpresterar med sådan ragg? Är det islandshästar?
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

med risk för att få hela islandskåren på mig nu:)

nope sätter mig aldrig mer på en isläning, red en ett tag dock ej min egen som fixade min rygg några kotor ihopslagna efter en otrevlig hastig bekanskap med backen har aldrig vart med om konstigare häst *s*

nä jag rider fullblod och halvblod hopphästar :D
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Blir de inte genomsvettiga när du tränar dem om de är så långhåriga då?
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

.....för att den inte är från 2008...eller?

Högst relevant efter att ha läst tråden.....ger lite att gå på
för de som kan behöva det !!!:)
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

De som bäst behöver den, läser inte tråden. Och de som ändå läser den förstår den inte. :cry:

LIA
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

tyvärr e det idag att de är "mode" att täcka hästarna i de finaste och dyraste, eller helt för mycket i onödan .
En del ägare som är frusna av sig täckar hästen efter hur de själva är, i Manga fall tror jag att man täckar hästarna för mycket och glömmer att de e just HÄSTAR. Men viss man ska inte dra folk över en kam om man inte har informationen om just den hästens frusen het osv, men tyvärr görs det allt för ofta.
Täcka viist men da i mattliga mängder efter hur just din häst är. om du har en super frusen häst som lär ha vinter täcke om de e lite minus pa hösten gör det, täcka efter hästens bästa.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

*Kl*

TYcker länken (http://www.busfro.nu/tacke.htm) är ganska dålig.

En - enligt mig - rad felaktigheter:

T ex:

- Alla klippta hästar behöver täcke

Icke. Beror på häst och på väder och vind. Vindstilla dag med strålande sol kan nästan alla gå täckeslösa, nyttigt är det med. Kanske inte säkert man kan ta av dem täcket där och då, men då se till att inte övertäcka.
Ofrusna ej fullständigt klippta hästar kan ofta gå med täcke utom vid vind/nederbörd, men klarar kyla finemang.
Haft även ganska ordentligt klippta (filtklippta) som bara haft täcke när det varit busväder, och inte frusit alls.

Inte förrän temperaturen närmar sig tio minusgrader behöver en häst som ovanstående täcke mot kylan. (mitt tillägg: som ovanstående = oklippt, upp till medelhårt arbete).Mina ofrusna, oklippta klarar utan minsta problem minus 25 utan täcke. Vid tio har INGEN av de behövt.

Om det regnar, snöar eller blåser mycket behöver den dock ett täcke som skydd. (den = som ovanstående).
Samma där, inte förutom runt nollan i komb med häftig nederbörd plus vind, eller vis riktigt busväder a la snöstorm har mina oklippta, ofrusna behövt täcke.


Vid en vindhastighet på 10 meter per sekund skulle man behöva öka fodergivan med femton kilo hö om dagen för att hästen inte ska frysa. Det är ju omöjligt i praktiken, därför behöver hästen ett täcke för att inte frysa vid dessa väderleksförhållanden.

Haft oklippta, ofrusna ute utan täcke i storm (mer än dubbla vindhastigheten) - UTAN att ge mer hö. Utan att de frös.

Samtidigt, bor man på Skåneslätten så kanske hästen behöver täcke långt tidigare.

Så, det där bevisar bara en enda sak - hästar är individer, med individuella behov.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp