Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Hur gör ni när det regnar ute på dagen?? Alltså de hästar vi har här går ute i regn men när jag tar in dem och de är dyngblöta slänger jag på stalltäcke.

Men jag undrar om jag borde ta på dem regntäcke när de är ute? Eller bara om det är kallt och regnar o blåser? Hur gör ni??
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Antagligen inte. Men då gör det ju inget om de ser ut som grizzlybjörnar heller.

Jag skulle aldrig täcka fölmärrar eller unghästar . Men rids hästen och jag klippt eller förväntar mig att träna ordentlligt så åker täcken på.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Regnar det slänger jag på min häst täcke, är det bara kallt eller snöar får hon stå utan.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

knapplån.

rättelse ang. diskussionen ang. att det är ljuset som styr päls sättningen.

det är det, om pälssättningen får ske oprovocerat, dvs omanipulerat.

sen går det även utmärkt att till stor del styra pälssättningen om man täckar hästen varmt. det är som några påpekat att då går kroppens självbevarelsedrift in, och hästen sätter inte lika mycket päls, eftersom den redan är alltför varm. att täcka med ett ofodrat regntäcke bidrar alltså inte till minskad päls, men riktigt varma täcken tidigt nog gör.

Med andra ord kan man visst styra pälssättningen om man gör hästen varmare änd en skulle vara i naturligt tillstånd, med hjälp av täcken. Det är precis samma som att om en helt oklippt och otäckad häst slängs på tillräckligt varma täcken helt plötsligt mitt i det kalla årstiden, så börjar den tillslut fälla pälsen den satt.

Hur hälsosamt och bekvämt det är för hästen att manipuleras såtillvida, lämnar jag över till tråden : )

Solis: tack igen för dina konstruktiva kommentarer i tråden.

Seabaz: istället för att komma med omogna inlägg som inte säger ngt alls, kan du väl bidra med lite fakta ang. hur du själv bedömer om hästen är för varm eller för kall och vad som motiverar för varm täckning på häst? Är väldigt nyfiken faktiskt vid detta laget, vad anledningen till din defensiva ton är över huvud taget.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Ett tillägg till det här med pälssättning. Jag har kunnat konstatera att våra hästar (ute 24/365, aldrig täcke) sätter vinterpäls väldigt ojämnt, dvs olika i tid och i mängd. Det har för mig verkat vara oberoende av det aktuella vädret. Undras om dom har en inbyggd prognosmakare?

Jag tror därför att det finns fler komponenter som styr detta med pälsen. Än så länge är det förresten dåligt med vinterpäls, men det hinns ju med.

Ett regntäcke ökar hudvärmen (och därmed kroppsvärmen?) vilket inte är så konstigt om man tänker efter. Är det ordentligt kallt spelar det ingen roll eftersom hästen då fortfarande kan använda sitt inbyggda system och balansera hudtemperaturen, men används det under varmare dagar tror jag inte att hästen mår bra av det.

LIA
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Seabaz: istället för att komma med omogna inlägg som inte säger ngt alls, kan du väl bidra med lite fakta ang. hur du själv bedömer om hästen är för varm eller för kall och vad som motiverar för varm täckning på häst? Är väldigt nyfiken faktiskt vid detta laget, vad anledningen till din defensiva ton är över huvud taget.

Ja, du läste nog ett av mina flera svar i den här tråden som jag håller med, det var omoget men inte omotiverat.

Det är inte jag som startat tråden och jag vidhåller i mitt första inlägg att jag tycker man bör sköta sig själv och skita i andra i den här frågan - OM hästen inte svettas, där har vi ju varit överens hela tiden. Då bör man uppmärksamma ägaren till hästen att den har ett för varmt täcke, inte spy galla över dom på ett forum?

Hur jag motiverar min egen täckesanvändning:

Jag vill ha plocka in en torr och ren häst från hagen när jag ska rida. Har varken tid eller lust att borsta bort all lera varje dag det annars skulle vara. Och spola hela hästen varje dag innan ridning säger sig ju självt, nej.

Dessutom blir min häst trevligare att rida om han haft täcke. Han är en häst som av naturen är lite spänd och tittig. Är det en kall dag ute så har han förmodligen stått och spänt sig mer än om han har täcke på sig. Detta är inga vetenskapliga uppgifter men efter sju år vet jag skillnaden på hur min häst är i ridningen efter en dag med täcke på och en dag utan.

Jag har dessutom provat diverse olika uppstallningsmöjligheter och jag har inte alltid använt täcke på min häst. Men nu rider jag mycket mer än jag gjorde då.
Hästen är klippt på halsen och magen då det är där han svettas mest.

Som sagt, han skulle knappast dö av att gå utan täcke men allt blir mycket trevligare med täcke på.
Och jag lägger på ett fleecetäcke efter ridning för att han inte ska kyla för fort.


---

Min förra häst stod med vintertäcke på sig i juli månad, en gång när jag kom till stallet stod han i en skogsdunge på sommarbetet och frös så han skakade medans alla andra hästarna gick ute på ängen och njöt i duggregnet. Hur skulle ni göra med en sådan häst?
 
Senast ändrad:
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Ett tillägg till det här med pälssättning. Jag har kunnat konstatera att våra hästar (ute 24/365, aldrig täcke) sätter vinterpäls väldigt ojämnt, dvs olika i tid och i mängd. Det har för mig verkat vara oberoende av det aktuella vädret. Undras om dom har en inbyggd prognosmakare?

Jag tror därför att det finns fler komponenter som styr detta med pälsen. Än så länge är det förresten dåligt med vinterpäls, men det hinns ju med.

Ett regntäcke ökar hudvärmen (och därmed kroppsvärmen?) vilket inte är så konstigt om man tänker efter. Är det ordentligt kallt spelar det ingen roll eftersom hästen då fortfarande kan använda sitt inbyggda system och balansera hudtemperaturen, men används det under varmare dagar tror jag inte att hästen mår bra av det.

LIA


Jag håller med dig att det som sagt finns olika komponenter. Men ett regntäcke i kallgrader kyler, så det bidrar knappast till minskad pälssättning om det är det man är ute efter. Eftersom du med ett ofodrat regntäcke i kallgrader, hindrar pälsen från att resa sig, vilket är den naturliga vägen till att hålla hästen varm, samtidigt som man inte erbjuder ngt varmfodrat i gengäld, så blir som sagt snarare ett ofodrat regntäcke i kallgrader, kallare än om hästen gick utan täcke.

Observera att med KALL grader menar jag minusgrader - alla som är oroliga för att undertäcka sina hästar : )
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag vill ha plocka in en torr och ren häst från hagen när jag ska rida. Har varken tid eller lust att borsta bort all lera varje dag det annars skulle vara. Och spola hela hästen varje dag innan ridning säger sig ju självt, nej.
Jättebra argument! Måste tänka om ...
Hädanefter ska jag inte ta av sele eller huvudlag, för jag har verkligen ingen lust att balta med det varje gång vi ska köra. Undras om man kan lämna kvar vagnen med hästen förspänd? Det vore ju kalas.
Vidare så har jag ingen som helst lust att gå ner till hagen och hämta häst och vagn, så hädanefter får kusen stå på gården och knapra hö. Tänk va bra med Buke och alla ideer man får den vägen! :bump:


Hur skulle ni göra med en sådan häst?
Kontakta vet. Vad gjorde du?
Ahhh förstås, in med hästen och på med fyra täcken till?

LIA, på ironihumör
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Tack för ett betydligt mer konstruktivt inlägg. Jag förstår ännu mindre varför du är så avogt inställd i tråden - du täckar ju precis som vi som föreläser om att täcka med måtta, och inte övertäcka sina hästar värmemässigt. :bow:

ang. att sköta sig själv och skita i andra: resonerar du så ang. annan vanvård/okunskap också runt hästskötsel? Minns tex en tråd där du ville rädda dina grannars häst som de skulle avliva, tycker du att du skulle skött dig själv och struntat i det hela i den frågan? Lite perspektiv bara......

ang. din frusna häst i juli: är övertygad om att det inte var fodringen på täcket i sig, utan att den helt enkelt hade noll underhuds fett och därmed svårt att hålla temperaturen själv. en sån häst är ett undantag och ej helt hälsosam. det är inte normen, det är nog det som jag med flera avser i dessa trådar, att det finns extrema undantag - men INTE till den kalibern som det argumenteras från höger och vänster - för ofta argumenterar folk att deras häst är så extremt frusen, den frusnaste hästen i världen osv - och det stämmer inte, 99% av tiden helt enkelt, utan bottnar i okunskap om hur man täcker och hur man håller hästen vid god vigör och förmår den att bättre reglera temperaturen.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Eftersom du med ett ofodrat regntäcke i kallgrader, hindrar pälsen från att resa sig, vilket är den naturliga vägen till att hålla hästen varm, samtidigt som man inte erbjuder ngt varmfodrat i gengäld, så blir som sagt snarare ett ofodrat regntäcke i kallgrader, kallare än om hästen gick utan täcke.
Håller inte med dig här. Kanske skiljer på regntäcken, men våra är så pass lätta att jag tror att håren ändå reser sig. I vilket fall trycks inte pälsen ihop utan där är forfarande ett avstånd mellan hud och täcke. Detta avstånd innehåller hår och stillastående luft, bästa tänkbara isolering. Täcket hänger dessutom ner över sidorna och dämpar luftrörelserna vilket underlättar varmhållningen.

Vi hade tidigare en fryslort som i kallt, blåsigt väder och regn stod och huttrade (typ 2 ggr/år). Allt vi gjorde var att slänga på täcket och efter några minuter slutade hästen att frysa och snart nog var den varm även på den blöta ryggen.

Huruvida ett regntäcke påverkar pälssättning har jag däremot ingen aning om. Vi har aldrig brytt oss om det "problemet", utan hästarna sätter den päls dom vill. Som du säger så trycker ett vanligt täcke ihop hårremmen och hindrar stråna från att resa sig, vilket borde innebära att man måste täcka ännu mer för att motverka den reaktionen?
Funderar vidare ... När överdelen täcks, blir det mindre vinterpäls även på övrig kropp, förutsatt att det blir så upptill?
Om man ska få till den verkan på hästen, måste man då inte ha den över täckt och under lång tid? Jag menar, om man täcker hästen så att den upplever det som normalt, varför skulle den ändå inte lägga på vinterpäls? Den förväntar sig ju då vinterkyla och kompenserar för det.

LIA
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Huruvida ett regntäcke påverkar pälssättning har jag däremot ingen aning om. Vi har aldrig brytt oss om det "problemet", utan hästarna sätter den päls dom vill. Som du säger så trycker ett vanligt täcke ihop hårremmen och hindrar stråna från att resa sig, vilket borde innebära att man måste täcka ännu mer för att motverka den reaktionen?
Funderar vidare ... När överdelen täcks, blir det mindre vinterpäls även på övrig kropp, förutsatt att det blir så upptill?
Om man ska få till den verkan på hästen, måste man då inte ha den över täckt och under lång tid? Jag menar, om man täcker hästen så att den upplever det som normalt, varför skulle den ändå inte lägga på vinterpäls? Den förväntar sig ju då vinterkyla och kompenserar för det.

LIA

Nja vi är nog överrens i grund och botten, är regntäcket tillräckligt lätt så håller jag med dig att pälsen till stor del ändå kan resa sig/luftrum skapas som kan hjälpa till att bibehålla värmen.

ang. resten det jag citerar så det är ju det jag skriver: att vill man åstadkomma att mindre pälssättning sker så måste man alltså täcka hästen extremt varmt, så att man obönhörigt påverkar den att vara så varm att den "normala" impulsen att sätta päls inför kallgrader, hämmas/stoppas upp/motverkas. Om hästen upplever att den "normalt" är så pass varm - då lägger den inte vinterpäls av samma kaliber, nej.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Min förra häst stod med vintertäcke på sig i juli månad, en gång när jag kom till stallet stod han i en skogsdunge på sommarbetet och frös så han skakade medans alla andra hästarna gick ute på ängen och njöt i duggregnet. Hur skulle ni göra med en sådan häst?

Tagit den till veterinären. Den kan ju inte varit frisk. :eek:
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

man behöver faktiskt inte täcka extremt varmt. för att hästen inte ska sätta grizzlyragg. Oftast räcker det med att man täckar överhuvudtaget.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag måste erkänna att jag ALDRIG lyckats täcka bort päls så det märks. Alls. Kanske har hästen fått lite mindre päls av täckningen, men det har inte varit så att dte märks för ögat/handen så att säga.

Och det oavsett om jag övertäckat, normaltäckat eller undertäckat. Jag har lyskats med samtliga scenarion genom åren.

Utan de som sätter mkt päls, de gör det helt enkelt och där är det bara klippmaskinen som gäller.

Ingen aning om saker som kallstall spelar in (haft det för alla utom en av hästarna, som stått i både och utan inverkan pälsmässigt). Inte heller har täcke påverkat när de börjat sätta/fälla pälsa, utan när otäckade kompisen drar igång, ja då drar den täckade igång med.

Nu påstår jag inte att alla hästar är si eller så, bara lite förvånad över de som lyckats täcka bort pälssättning, NÅN borde jag ju lyckats med =)
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

man behöver faktiskt inte täcka extremt varmt. för att hästen inte ska sätta grizzlyragg. Oftast räcker det med att man täckar överhuvudtaget.

Jag håller inte med, jag har aldrig sett någon som lyckats om de inte använt väldigt varma täcken och börjat väldigt väldigt tidigt på sensommaren/höst
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag börjar täcka tidigt. det kan jag hålla med om. Men ofodrade regntäcken är inte överdrivet varma.

Ska se om jag kan hitta några bilder och visa pälsen.
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jag börjar täcka tidigt. det kan jag hålla med om. Men ofodrade regntäcken är inte överdrivet varma.

Ska se om jag kan hitta några bilder och visa pälsen.

Fast det är ju i relation till årstiden. ett regntäcke i augusti kan räknas som rätt varmt, jämfört med vad hästen annars skulle vara, eller hur?
 
Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Jo, jag är med på vad du menar.
Men jag menade att de har ofodrade regntäcken nu.

I augusti gick de fortfarande på bete. stallades in i början av oktober.

Klart de får något tätare och längre päls,. Inte så att de har som sommarpäls hela vintern. Men de får mycket mindre vinterpäls. isf.

Försökt leta kort, men hittar inte så bra.


42419.jpg

Vänlig ignorera piloten då det inte är jag..men man ser pälsen på rumpan ganska bra iaf.
Bilden tagen i januari tidigare i år. Hästen då varit täckad.

Denna har varit otäckad.
samma som ovan . Ignorera pilot och kolla päls.
37295.jpg


Medveten om at det inte är samma häst, men hittar som sagt inga bättre kort just nu som kan demostrera på ett bra sätt.
Den nedre hästen är i täckat tillstånd betydligt korthårigare och vicer versa.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp