sned i bogbladen..

H

Hardie

Min häst är sned i bogbladen... man ser det tydligt när han t ex står och betar.. :confused: Vem/vad ska man ta ut? Nån med liknande problem? Detta orsakar troligtvis hans kotledsinflamation...? :confused:
P.s jag o min häst är med i senaste nummret av hästfynd! I artikeln säker från hagen till sadeln! Vi är på bilden i mitten längst ner! En fux (torihäst) med bläs! Söt va? :banana:
 
Försök att få tag i en hästmassör... Gärna en massör som "samarbetar" med en kiropraktor.
Troligast kommer du att måsta använda båda för att komma tillrätta med problemet.
 
Jag tror det är värre när hästen är sned i bogen än när den är det i bäckenet. Bäcken sitter ju ihop via leder, som går att "knäcka rätt" ganska lätt, men bogen sitter ihop via muskler, som antagligen måste tränas rätt.

Kan inte problemet komma från någon annanstans i hästkroppen, vilket gör att musklerna i bogen har utvecklats olika?

Håller med föregående inlägg, ta ut massör och equiterapeut!

mvh Jessica
 
har haft en häst på tillridning som bla hade det problemet.
en equiterapeut kom och behandlade på olika sätt och jag fick hjälp av henne hur jag skulle jobba hästen för att det skulle bli bättre.
mycket tömkörning på rakt spår var ett av tipsen.
på 4 veckor var hästen mycket bättre men kommer nog alltid vara lite lite sne.
 
Hej!
Nu är jag här oxå :)
jag tror du missuppfattat detta med kiropraktik, du flyttar inte hästens kotor utan du använder hästens muskulatur så att den själv "drar" in kotorna! (jag är hemskt dålig på att förklara i skrift tror jag) Det samma gäller vid både bäckenben och bogblad :)
Så att rätta till ett bog blad är lika "lätt" som ett bäcken.

F:ö har du rätt i att det ofta är felbelastning som gör att hästen blir sned :bow:
 
Sorry, har sett att det är musklerna som "knackas" när min häst har blivit behandlad. Kotknackning är ett så accepterat begrepp så därför använder jag det. Ska skärpa mig.

Då förstår jag också varför man kan korrigera bogen genom "kotknackning". Man bearbetar alltså musklerna, så att der drar ihop sig där också då?

Men stämmer inte det att bogen inte alls sitter ihop via leder utan de sitter fast i en muskelvagga?

mvh Jessica
 
Vill berätta ett skräckexempel på sned bog...
Min var halt i ena frambenet och det visade sig först som knäledsinflammation och sen när det blev bra fick han kotledsinfl. Blev behandlad (alltså där hältan satt i knä och kota) och vilade i ca 10 månader och var fortfarande inte riktigt 100, det kändes som vet. bara spekulerade.
Inte förrän hovslagaren av en slump (när han hade tagit fram frambenet och lyft upp det för att fila till hoven lite) "råkade" knäcka till bogen på honom blev det bra, det tjongade verkligen till i hela stallet. Det var helt underbart att se. Hästen min såg plötsigt så HIMLA nöjd ut - precis som han tänkte ÅÅÅH vad skönt! Nu är han frisk och glad igen! Tänk om min veterinär på kliniken hade rått mig att ta ut en kiropraktor istället - Då hade jag sluppit många tårar och sparat åtskilliga 1000-lappar...
 
Gick in på hemsidan som står här över! Tog nummret och ringde! Berättade om våra problem! Och han kan hjälpa mig kommer på fredag om en vecka! Ska bli så spännande!
Kan inte du som haft honom förut berätta lite om vad han gjorde för din häst!?
Längtar redan! :banana: :bump: :banana:
 
Min häst är fortfarande under behandling. Han är inte riktigt bra än men jag märker en enorm skillnad när jag rider honom.

Han blir himla stel ett tag efter behandlingen, men sedan blir det lite bättre, sakta men säkert.

mvh Jessica
 
Igår blev vi friskförklarde från kotledsinflamationen :love: ...nu väntar vi med spänning på fredag...! Ingen med fler erfarenheter? Ps vad betyder stjärnan som är på mitt inlägg?
:bump: :bump:
 
Stjärnan betyder att någon har betygsatt tråden. Trots litet antal brukar en stjärna öht betyda att någon tycker tråden är viktig.
 
Vad bra!!!

Då är det bara att hålla tummarna för att ni har hittat det som orsakade inflammationen och kan lösa det, men det går säker bra.

Min häst börjar också svara himla bra på behandlingen. Har fått två behandlingar nu och han är en dröm att rida. :love: Hoppas att det inte går tillbaka igen, men jag har en ny tid hos Equiterapeuten i början av februari.

mvh Jessica
 
Snart é det dax... :rofl: Jag tror verkligen på detta!
Jessika tack för tipset hade inte du skriveít det så hade det säkert dröjt evigheter tills att jag hade bokat en tid!
Har du tid för han på web sidan igen?
Undrar hur många behandlingar som behövs...? :angel:
Håll tummarna! :banana:
 
Ja, jag har faktiskt en tid i början av febr. Vi får se om det räcker med den eller om det behövs ytterligare en behandling till.

Min häst har blivit behandlad 2 gånger hittills och jag gissar att det behövs 2 gånger till. En annan häst i stallet fick också 4 behandlingar och var sedan rak.

En annan tjej jag känner som har en häst som var diagnosticerad med Shivering fick nog lite fler behandlingar (mellan 5 och 10) och är nu helt symptomfri.

Är skadan färsk kan det räcka med en behandling, men är den mer än några månader gammal behövs det ofta fler behandlingar beroende på skadan vill säga.

Källa: fri tolkning av vad min Equiterapeut har sagt vid besök.

mvh Jessica
 
Kanske ska berätta hur det gick! Som sagt han var ute för ca en vecka sedan... Först kände han igenom honom och kom fram till att han var sned i höften med och därför har han med tiden blivit sned fram... en gammal skada...?! Han fick akupunktur och blev allderless sömnig! Tyckte nog om det i allafall! Sedan skulle det "knakas" men min häst var lite bångstyrig men tillsist fick han till det i allfall, jag märkte inget men han sa så i allafall hoppas jag kan lite på honom... sa att vi rätat ut ca 1½ cm... sedan visade han mig hur jag skulle stretcha så nu gör vi det efter vår lilla skritt svängom! Tycker mig se när han betar att bogsprtsarna ligger med parallellt :love: om jag inte inbillar mig :confused: men det tro jag inte fler har tittat så nu kommer han tillbaka i början av mars för att se vad det blivit av oss... :rofl:
Hoppas det är värt alla 100 lappar och att han inte bara bluffar!? :confused: men han verkade ok :D
 

Liknande trådar

H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 346
Senast: help_me
·
Hästvård Är alldeles för oinsatt i hovvård känner jag. Kan man som lekman se skillnad på aktiv strålröta/annan röta och gammal röta som orsakat...
Svar
3
· Visningar
1 063
Senast: Totola
·
F
Dressyr Lägger gtråden här istället, det är så mycket "utrustning" på andra forumet....Tycker den passar bättre här. Moderator får ta bort den...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 710
Senast: cristobal
·
T
Utrustning Nu är jag heldeprimerad över min sadel. Behöver lite input... Jag anser mig inte vara superbra på sadlar. Ser om de ligger...
Svar
2
· Visningar
783
Senast: Tuva-Li
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp